Hampaiden kunto & ikä
Pientä galluppia:
- ikäsi
- montako juurihoidettua hammasta
- montako poistettua hammasta
- montako paikattua hammasta
Mikä on mielestäsi syy hampaidesi huonoon/hyvään kuntoon?
Kommentit (43)
38v, useita paikattuja, 2 viisuria poistettu ja 2 poskihammasta, koska juurihoidot eivät ole onnistuneet (todella käyrät juuret, sivukanavia jne). Nämä poistot tehty kahden viime vuoden aikana.
Harjaan aamuin illoin sähköhammasharjalla ja lankaan iltaisin. Hml:ssä tarkastus väh. kerta vuoteen, viime vuosina jatkuvasti saanut rampata. :(
Lapsena ei huolehdittu hampaista juurikaan, ei kukaan katsonut perään. Itse aloin aikuisena pitämään niistä paremmin huolta. Raskauksien jälkeen isompia ongelmia ja bruksaus tuli mukaan kuvioihin myös. En tupakoi ja syön terveellisesti.
Olen lopettanut karkkien syömisen ja syön viidesti päivässä eli ei naposteluita, joita oli aiemmin. Xylitolia pitäisi käyttää säännöllisemmin.
Ikä 41
Juurihoidettu yksi joka katkesi myöhemmin ja poistettiin mutta jo toinen poistettiin viimeviikolla josta kuitenkin jäi jotain vielä törröttämään, huomasin vasta kun turvotus laski antibiootilla, ja kun soitin hammaslääkäriin sanoivat että ajat menee nyt heinäkuulle, mutta luulen että joudun menemään jo ennen noiden lohjenneiden takia päivystykseen hampaani ovat kuin juustoa paikkoja varmaan jokaisessa, harhaan kyllä hampaita aamuin illoin ja nykyisin myös päivällä kun en uskalla enää syödä purkkaa.
Sitä en kyllä tiedä miksi ovat niin silppuna, kai syön/juon vääränlaista ruokaa/juomia
Mutta olen käynyt lapsesta asti tosipaljon hammaslääkärissä no aluksi oli enemmän vain oikomisia mutta ...
Ikä 48 vuotta.
Oli kaksi juurihoidettua hammasta, kumpaakaan ei enään ole.
Paljon paikkoja ja paljon kiillevaurioita yms.
Molemmat juurihoidetut hampaani siis poistettu. Ensimmäisen alle oli jäänyt joku tulehdus joka ei vaivannut, mutta vuosien varrella kuvista näki, että alue kasvoi vaan. Kyseessä pieni puruhammas, joka rivistönsä ulkopuolella. Toinen juurihoidettu hammas halkesi jyväleipää syöden kokonaan läpi ja lopulta revittiin irti. Juurihoidoilla sain lisäaikaa toisen hampaan kanssa 25 vuotta ja toisen 20 vuotta.
Käyttäjä38452 kirjoitti:
Ikä 48 vuotta.
Oli kaksi juurihoidettua hammasta, kumpaakaan ei enään ole.
Paljon paikkoja ja paljon kiillevaurioita yms.Molemmat juurihoidetut hampaani siis poistettu. Ensimmäisen alle oli jäänyt joku tulehdus joka ei vaivannut, mutta vuosien varrella kuvista näki, että alue kasvoi vaan. Kyseessä pieni puruhammas, joka rivistönsä ulkopuolella. Toinen juurihoidettu hammas halkesi jyväleipää syöden kokonaan läpi ja lopulta revittiin irti. Juurihoidoilla sain lisäaikaa toisen hampaan kanssa 25 vuotta ja toisen 20 vuotta.
Tosi hyvin sait lisäaikaa juurihoidolla hampaille! Itselläni juurihoidot eivät ole valitettavasti onnistuneet, vaan on kivun takia jouduttu poistamaan, vaikka eivät kuvissa ole niin pahalta näyttäneetkään. Halusin itse poistaa kummatkin, kun kyllästyin ravaamaan hml:ssä.
ikäsi
26 v
montako juurihoidettua hammasta
Ei yhtään.
montako poistettua hammasta
Ei yhtään. Lapsuuden oikomishoidon yhteydessä olisi kyllä ollut aiheellista poistaa ylähampaita. Eivät ne mahdu suuhun. Purentakaan ei osu siksi kohdilleen.
montako paikattua hammasta
Yksi pieni reikä paikattu. Ei puudutetta eikä kipuakaan.
Hyvät geenit, ja pesen hampaat aamuin ja illoin. Olen kuitenkin laiska lankaamaan.
30 vuotta.
Ei yhtään juurhoidettua.
Alaviisaudenhampaat poistettiin oikomishoidon yhteydessä yläasteella.
Kahdessa hampaassa paikka: toisessa oli reikä ja toiseen tuli lohkeama purtuani ruuassa ollutta luunpalaa.
Hampaani ovat hyvässä kunnossa, koska harjaan hampaani 2 kertaa päivässä sähköharjalla ja puhdistan hammasvälit päivittäin väliharjalla.
M51vee, olisko 60% hampaista jäljellä. Sitä luokkaa. Ne jäljellä olevat ovat ihan hyväkuntoisia.
Juuri ja juuri näillä vielä pärjää. Jos yhden tai kaksi vielä menettää, niin sitten on tekarien aika.
Vierailija kirjoitti:
Ikä 34
Juurihoidettu 1 hammas
Ei poistettu yhtään
Paikattu ehkä joka toinen, osa monta kertaa.Päällimmäisiä syitä huonot geenit, ohuen ohuet hampaat ja refluksi. Ei varmaan ole omat hampaat vanhana.
Nyt hammaslääkäri oikaisee harhaluuloja. Ihmisten käyttämä termi "huono hammasluu" on puppua ja vain tekosyy huonolle omahoidolle. Hampaiden kiilteen järjestäytymisessä on eroja, mutta käytännössä hyvällä omahoidolla ja järkevällä syömisellä erot eivät näy millään tavalla hampaiden reikiintymisessä. Eri asia on eräät vakavat kehityshäiriöt ja syndroomat, joissa mm. hampaat kehittyvät vajaavaisesti muiden asioiden ohella.
Eli tervee ihminen ei voi syyttää geenejään.
Sama asia olisi, jos tupakoija sanoisi omien keuhkojen olevan heikot jos syntymästä asti vaikka näin ei olisi ja syy keuhkojen huonoon tilaan olisi vain tupakoinnissa.
Mies ja ikää 51, hampaat täysin ehjät. Ei reikiä eikä paikkoja. Syy tähän on, että uskon terveydenhuoltoalan ammattilaisten ohjeita ja toimin niiden mukaan. Suosittelen muillekin, ei ole vaikeaa. Opetettu peruskoulussakin kuinka hampaita hoidetaan.
N25
- Ei yhtään juurihoitoa
- kaikki viisaudenhampaat poistettu
- kolme muovipaikkaa suussa
Hyvä suunterveys johtuu varmaan siitä, että olen ammatiltani suuhygienisti ja omahoito on kunnossa.
Ikä 70
kaikki viisaudenhampaat poistettu
1 hammas poistettu ja korvattu implantilla
juurihoidettuja hampaita 3
paikkoja on, mutta en osaa sanoa lukumäärää
Ikä 31 vuotta.
0 paikattua
0 juurihoidettua
3 poistettua, viisaudenhampaita kaikki.
Pidän hyvää huolta hampaistani. Pesen sähköhammasharjalla 2x pv hyvällä tekniikalla. Lankaan kerran päivässä. Käyn tarkastuksissa säännöllisesti. En juurikaan napostele.
Hampaiden kunnossapito on minulle tärkeää.
- ikäsi: 53
- montako juurihoidettua hammasta: ei yhtään.
- montako poistettua hammasta: 4, eli viisaudenhampaat
- montako paikattua hammasta: 4, joista kolme alakouluikäisenä
Alle kouluikäisenä emme saaneet karkkia kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Vanhempani eivät opettaneet huolehtimaan hampaista. Aloin harjata niitä vasta kuudennella luokalla. Hyvään kuntoon vaikuttivat lapsuuden selkeät ruoka-ajat, harvat karkinsyönnit ym. makeat. Myöhemmin olen hoitanut hyvin itse. Harjaan aina kaksi kertaa päivässä, mutta lankaan vain kerran viikossa. Tänä vuonna minulta poistetaan ensimmäistä kertaa hammaskiveä.
Isälläni on tekohampaat ylähampaina ja äidilläni sekä ylä- että alahampaat.
51v.
Ei yhtään
Ei yhtään
4
Pesen hampaat aamuin illoin ja lankaan kerran päivässä. Syön xylitolkarkkeja aina syönnin jälkeen.
Ikä 70
Poistettu nuorena viisaudenhampaat
aikuisena poistettu yksi, joka on korvattu implantilla
juurihoidettuja hampaita 3
paikattu on varmaan jokaista hammasta, useampaankin kertaan
kiillevauriota, nuoruudessani kehotettiin käyttämään kovaa harjaa ja harjaamaan tehokkaasti
(nykyisin suositus on pehmeä ja mieluiten sähköhammasharja)
50+ siis ikä.