Piditkö käsiäsi vatsalla kun olit raskaana?
Oliko teillä tapana silitellä omaa vatsaanne raskausaikana, varsinkin muiden ihmisten läsnäollessa tai julkisilla paikoilla? Minusta tuo on jännä ilmiö ja jostain syystä ärsyttävä jos joku odottava äiti hieroo mahaansa jatkuvasti... :)
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat jo aikuisia. Silloin kun heitä odotin, ei ollut tapana silitellä raskausvatsaa julkisilla paikoilla. Kotona sitten mieheni kanssa silitettiin masua ja tunnusteltiin potkuja.
Ennen myös äitiysvaatteet olivat väljiä.Nykyään vauvamaha tuodaan esille pingottamalla ohuet lycratrikoot päälle, jolloin pullistunut napakin saa näkyä. Mitään ei naisen anatomiassa jätetä arvailujen varaan, olipa raskaana tai ei, kaikki näytille vaan!
Noh, aika aikaa kutakin.
Mä olen kahdeksannella kuulla raskaana ja mun mielestä ne löysät vaatteet tuo vielä selkeämmin esille raskauden kuin vähän tyköistuvat. Löysät vaatteet leviää ja sitä on kuin seitsemän leivän uuni joka puolelta. Trikoomekossa se vatsa näkyy vaan edestä ja sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Meghan piteli mahaansa koko ajan kuin peläten, että baby putoaa ellei pidä kiinni...😉
Kyllä minullekin tuli huoli, että jos Meghan rukalta lapsi putoaa kesken kaiken kun ikääkin jo on. Nyt sitten pitelee mahaansa rapakon takana.
Kylläpä sinua kovinMeghanin maha huolettaa. Me pidellään täällä kiinni omasta vauva masusta ja hän siellä. Ei meiltä ole vauva tippumassa. Ole ihan huoletta.. 🤗
Hei, huumoria vähän! 😂 Eihän kukaan ole huolissaan kenenkään vatsoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat jo aikuisia. Silloin kun heitä odotin, ei ollut tapana silitellä raskausvatsaa julkisilla paikoilla. Kotona sitten mieheni kanssa silitettiin masua ja tunnusteltiin potkuja.
Ennen myös äitiysvaatteet olivat väljiä.Nykyään vauvamaha tuodaan esille pingottamalla ohuet lycratrikoot päälle, jolloin pullistunut napakin saa näkyä. Mitään ei naisen anatomiassa jätetä arvailujen varaan, olipa raskaana tai ei, kaikki näytille vaan!
Noh, aika aikaa kutakin.Mä olen kahdeksannella kuulla raskaana ja mun mielestä ne löysät vaatteet tuo vielä selkeämmin esille raskauden kuin vähän tyköistuvat. Löysät vaatteet leviää ja sitä on kuin seitsemän leivän uuni joka puolelta. Trikoomekossa se vatsa näkyy vaan edestä ja sivulta.
Ei ollut enää telttamalleja minun aikanani. Sellaisia kivoja vähän väljempiä puuvillavaatteita käytin. Mitään supertiukkoja en kuitenkaan.
Olen 41v ja lapset 22, 20 ja 18 vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, aika aikaa kutakin.Mä olen kahdeksannella kuulla raskaana ja mun mielestä ne löysät vaatteet tuo vielä selkeämmin esille raskauden kuin vähän tyköistuvat. Löysät vaatteet leviää ja sitä on kuin seitsemän leivän uuni joka puolelta. Trikoomekossa se vatsa näkyy vaan edestä ja sivulta.
Ei ollut enää telttamalleja minun aikanani. Sellaisia kivoja vähän väljempiä puuvillavaatteita käytin. Mitään supertiukkoja en kuitenkaan.
Olen 41v ja lapset 22, 20 ja 18 vuotiaita.
Nelikymppisenä edustat jo vanhempaa ja häveliäämpää sukupolvea kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En, tuskin kertaakaan. Maha ei haitannut eikä ollut tiellä, enkä muutenkaan halunnut erityisemmin "esitellä". Normitilanne.
Höh. Lapsi tulossa, ihan uusi elämä syntyy. Normitilanne, ei mitään erikoista? Aika mälsältä ja tunteettomalta kuulostaa. Toivottavasti olit muksustasi iloinen kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, tuskin kertaakaan. Maha ei haitannut eikä ollut tiellä, enkä muutenkaan halunnut erityisemmin "esitellä". Normitilanne.
Höh. Lapsi tulossa, ihan uusi elämä syntyy. Normitilanne, ei mitään erikoista? Aika mälsältä ja tunteettomalta kuulostaa. Toivottavasti olit muksustasi iloinen kuitenkin.
Vielä 20v. sitten naisen raskaus oli todellakin täysin normaali tilanne! Tottakai me sitä masua kotona paijattiin ja juteltiin pikkuiselle, sekä tuleva äiti että isä. Mitään julkista numeroa ei ollut tarvetta tehdä. Se oli ikioma ja herkkä perheasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tätä kuin velloisi niin toiset pitelee ja silittelee vauvamahaansa ja joku ei. Tähän ei kukaan tartte mitään sääntöä tai ihmettelyä. Amen.
Sí, sí. Lisäisin vielä, että ennen naisilla oli kädet työtä täynnä, eikä joudettu pohtimaan mahansa silittelyä. Ei sitä kerennyt sen kummemmin kaksin käsin kannattelemaan.
Kyllä joutaa jos on herttuatar tai työtön.
Tiukille ottaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Juu. Nuo amerikkalaiset kotkotukset on pilannu suominaisetkin. Esitellään mahaa ja pidetään babyshowereita ja sukupuolen julkaisujuhlia. Kuitenkaan ei kerrota kumpi tuli.
Meille syntyi tyttöjä ja poikia, eikä vaimon vatsaa tarvinnut kenenkään pidellä, pysyi se muutenkin.
M34
Niin teillä meillä silitellään ja pidetään omasta masusta kiinni missä ja milloin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 20v. sitten naisen raskaus oli todellakin täysin normaali tilanne! Tottakai me sitä masua kotona paijattiin ja juteltiin pikkuiselle, sekä tuleva äiti että isä. Mitään julkista numeroa ei ollut tarvetta tehdä. Se oli ikioma ja herkkä perheasia.
Jaa, minulle se oli silloin reilu 20 v sitten erikoinen ja ihana tilanne, seuraavat raskaudet myös vaikkei uusi asia enää ollutkaan. Oman vatsansa koskeminen ei mielestäni ole numeron tekemistä eikä oman lapsen kanssa kommunikoinnissa pitäisi olla mitään kummallista julkisella paikallakaan. SEN pitäisi olla normaali tilanne.
Enpä juuri. Joskus tunnustelin ja herättelin vauvaa kun pötköttelin. Raskausmahani olivat pieniä, nyt lihonneena ja turvoksissa maha on isompi :D
Silittely rauhoittaa vauvaa, joka kuulee ympäristön äänet ym.
Taisin molemmissa raskauksissa näin tehdä, syytä en tiedä, koska se myös itseäni jollain tavalla häiritsee :D samoin raskausaikana jos joku kysyi jotain vauvasta tai raskaudesta ja aloin asiasta juttelemaan niin vaistomaisesti meni kädet mahan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin ollessa silitin vauvaa, jos vauva punki itseään mahaa päin tai potki. Julkisesti en ja en tykkää joidenkin naisten tyylistä maireasti hymyillen sivellä ja pidellä mahaa. En tiedä miksi se on vähän ärsyttävää, mutta se on.
Tämä on niin surullista. Miksi sitä vihataan? Ihmeellistä, miten monet uskovat tietävänsä, mitä sellainen äiti ’hakee’ tai ’tarkoittaa’. Omasta mielestäni se on vain luonnollinen ele, joka äidin helposti tulee ajattelemattaankin tehtyä. Kokeilkaapa olla raskaana, ja tulkaa sitten kertomaan, tuliko vahingossa tehtyä niin? Äidit tekevät niin, koska se vaan tulee tehtyä. Takuulla tapahtunut jo tuhansia vuosia. Jokainen saa nyt sitten rauhassa inhota ja ärsyyntyä näistä äideistä, mutta surullistahan se on miten paljon tätä inhoa on. Olisi tosiaan kiva tietää miksi?
Luulen, että se on tavallaan intiimi hetki, äiti silittelee hellästi vauvaansa. Siksi se tuntuu ihmisistä kiusalliselta. Vähän sama juttu kuin se, miksi imetystä inhotaan niin kovasti, on kiusallista joutua todistamaan semmoista intiimiä hetkeä äidin ja vauvan välillä. Vaikka tosi kurjaa, että ihmiset tekee niin ison numeron omasta epämukavuudestaan, antaisi vaan äitien olla ja katsoisivat muualle jos häiritsee.
Miksi se tuntuu ihmisistä kiusalliselta? Pidetäänhän vauvoja muutenkin sylissä, röyhtäytellään, lohdutellaan, nukutetaan ja keinutellaan. Tekeekö se jollekulle oikeasti kiusaantuneen olon?
Ihan kaikki voi tuntua joidenkin mielestä kiusalliselta. Ei kannata siitä omaa mieltään pahoittaa, jos jollain on niin suppea oma elämä.
Kaiken voi kääntää omassa mielessään leuhkimiseksi tai oman paremmuuden esittelyksi, jopa sen, että silittelee hellästi omaa kohdussa köllöttelevää vauvaansa. Imettäminen se vasta hirveää on - vauva syö siinä toisten seurassa, kauheaa, menisi vessaan syömään! Ja kaikenlaiset julkiset, pienetkin hellyydenosoitukset, esim. jos kumppanit pitää toisiaan kädestä kävellessään kadulla, tai antavat toisillee pienen pusun (en tarkota mitään kielareita), niin onhan se nyt vastenmielistä, kun esitellään, että minä se olen rakastunut ja pusi pusi. Get a room jne.
Harva ärsyyntyy pienimuotoisesta raskausmahan sivelystä, rakastavaisten ohimennen vaihtamasta pikku pususta tai sivummalla vaikka nyt ravintolasalissa imettävästä äidistä. Ja jos ärsyyntyy, niin tälläisen ihmisen tietty voi ja kannattaakin jättää omaan arvoonsa.
Moni sitten taas, kuten esim. itsekin. hämmentyy ja ärsyyntyykin siitä, jos keskustelykumppani keskittyy kaksin käsin hieromaan vauvamahaansa (pl. supistelusta johtuva), nuoripari on pysähtynyt keskelle kulkuväylää kielet toistensa kitarisoissa, tai mamma istahtaa paraatipaikalle missä tahansa, ja kaivaa tissin tiskiin ja iskee sen vauvan suuhun. Ja mielestäni tämmöisistä saa kyllä ihan aiheesta närkästyä, vaikka kyllä, luonnollisista toimista kaikissa kyse. Jokainen kuitenkin on intiimi, lähinnä kys. henkilöiden koettavaksi tarkoitettu asia jota ei ole PAKKO tehdä mahdollisimman suurieleisesti, tyylillä "huomaahan kaikki kuinka tässä nyt hieron mahaani/pussaan rakastani/ruokin jälkeläistäni."
Nää on mun mielestä vähän samaa luokkaa sen kanssa, että lapsen loukatessa itsensä on ok käydä kauppakeskuksen kahvilasta hakemassa paperia, että saadaan haavan verenvuotoa tyrehtymään, mutta kaikki ei varmaan halua todistaa sitä siinä tiskin vieressä kun sitä veristä vekkiä aletaan putsata oikein paraatipaikalla. Ei, vaikka veri ja lapsen pipi ihan luonnollista onkin ja hyvinkin yleistä, silti on kohteliasta ajatella muita ja mennä sivummalle. Sama mahan räpläämisessä, imetyksessä ja hellyydenosoituksissakin. Se nyt vaan on kummallista katsoa kun toinen jatkuvasti kourii, sivelee ja hivelee itseään fyysisesti mistä tahansa, se paljas tissi nyt vaan ei välttämättä ole niin esteettinen että sitä tahtoisi esim. vaikka syödessään katsella, vauvanpuklu haisee pahalle ja ne hellyydenosoitukset rakastavaisten kesken... no, siinä voi olla vaikka parikin lapsena hyväksikäytettyä, pahasti traumatisoitunutta ihmistä lähellä, jotka tilanteesta ahdistuu. Pitäisin pikemminkin todennäköisesti sitä KyLlÄmInUlLaOnOiKeUsPuSsAtA/iMeTtÄä/IhAnMiTäVaAn,MuIsTaViIs -tyyppiä melko suppean elämän omaavana, en ärsyyntyjää. Noissa kun ärsyttää eniten se, että ne ei tunnu tippaakaan ottavan muita ihmisiä huomioon, vaan kaikkien muiden pitäisi olla ok heidän tekemisiensä kanssa.
Eli pitää sitten ilmoittaa kaikki supistelut muille? Päteekö tämä myös julkisella paikalla? Että jos supistaa ja pitää hieroa, niin sitten huudelleen, että hei mua supistaa nyt, älkää vaivaantuko tästä!
Mites muuten jos keskustelee ihmisen kanssa, joka muuten hieroo itseään, vaikkapa kipeää niskaa tai muuta jumia? Onko se paha? Vai meneekö kiusallisen puolelle?
Kyllä on taas niin supisuomalaista negatiivisuutta ja kyräilyä. :D Odottavan äidin vatsan silittelykin saa jonkun ärsyyntymään, huh huh. Kyllä on pienet murheet.
Jollain aavistuksen hermot kireellä... Uskaltaakohan sitä kohta enää hengittääkään täällä, sehän voi ärsyttää jotain.
Mun maha oli jo kuudennella kuulla tosi painava ja seisomatyösssä jouduin kannattelemaan molemmin käsin välillä. Ja potkut oli tosi kovia, siis ihan silminnähtävästi tuli polvi tai kyynärpää läpi. Eli sitäkin tuli hierottua tai vaan pidettyä kättä siinä ettei sattuisi niin paljon... Olin kyllä siitä onnekas että muuten ei ollut vaivoja, virtsarakkoon painoi vain kipeästi lopussa jos ei kannatellut mahaa. Yksi asiakas jäi mieleen joka kommentoi että "oot niinkuin Meghan" kun pidin kättä vatsan päällä, oli just silloin paljon lehdissä. Törppö oli kyllä muutenkin. En ymmärrä miksi ihmiset arvostelee toisten käyttäytymistä tilanteissa joita ei voi ymmärtää jos ei ole ollut samassa asemassa. Jokainen raskaus on kuitenkin erilainen.
On vaan niin ihanaa silttää vauvaa maksun päältä. Pidän myös käsiä päällä. Viimeksi kassajonossa tuinmolemmin käsin. En edes ajatteettä kukaan normaali ihminen pahakseen panee.
Pitele tok, suattaa se muuten tipahtoo ja tulloo räkäpiä. Mut en ou huolissan. 😜