Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko sijoittaa tässä tilanteessa?

Vierailija
28.04.2021 |

Asun kaksin alakoululaisen lapsen kanssa. Asuntolainaa yli 180 000 (melkein koko asunnon arvosta).
Olen säästänyt tilille nyt 45 000 eikä se tosiaan siellä korkoa kasva. Laskeskelin, että tuo summa voisi olla reilu 10 000 isompi, jos se olisi ollut muutaman vuoden kiinni sijoituksissa.
Houkuttaisi siis alkaa säästää tilin sijaan vaikka johonkin indeksirahastoon, mutta pelottaa, että menetän rahat. Koska lainaa on noin paljon, ei oikein ole varaa pelailla uhkapeliä.

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on varaa pitää rahat sijoituksissa 10v, niin tuotto on lähes 100% varmaa. 45 000e jaettuna 10 vuodelle tekee lähes 400e/kk käyttörahaa, joten luulisi pärjäävän siihen asti. Todennäköistä kuitenkin on, että sijoituksesi on tuossa ajassa tuplaantunut, jos markkinat tuottavat edes keskiarvon verran.

Vierailija
62/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös rahastot sijoita kaikkiin osakkeisiin. Eli eikö siinä mielessä ole turvallisempaa kuin yksittäisiin osakkeiseen? Varsinkaan, kun en oikein noista mitään ymmärrä, rahastot olisi "helppo".

Ei rahastot sijoita kaikkiin osakkeisiin, vaan ovat hankkineet jotain osakkeita erinäisin valintakriteerein.

Rahastoihin sijoittaminen tuottaa huonosti rahasto-osuuden hankkineille. Mutta rahastoa hoitava (pankki tms) pääsee tienaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet jalat maassa oleva järkevä nainen. Sinulla on hyvä suunnitelma.

Mutta mutta.....

Nämä hanakasti neuvoja antavat ovat koko ikänsä mahdollisesti sijoittaneet, he ovat alan ammattilaisia, töissä finanssialalla ja alan koulutus.

Minulla oli aikanaan rahastoissa enkä kestänyt seurata kurssivaihteluita, joten myin ne pois.

Samoin pyydän että pidät pään kylmänä kaiken suoran osakesijoittamisen ja muun kanssa koska niinhin tulee riippuvuus helposti, mistä nämä kaverit eivät puhu olleenkaan. 

He eivät puhu myöskään tappioistaan.

En suosittele lähtemään sijoittamiseen jossa olet mahdollisesti ihan muiden vinkkien ja tuen varassa. 

Ajattele että haluat nukkua yösi hyvin. 

Minulla on vähän sama tilanne, ja pidän rahat tilillä ja mahdollisesti lyhennän isoa lainaa korkojen noustessa. 

Koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää ja haluat mielenrauhaa myös.

Aina kun olen seurannut valtavirtaa lopputulos on tullut kalliiksi.

Pidä pää kylmänä ja luota intuitioosi.

Vierailija
64/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lähes täsmälleen sama tilanne,. Tuore asuntolaina, josta 170 000 velkaa ja säästöjä 45 000. Aiemmin pidin rahoista 10 000 rahastoissa ja 35 000 norjalaispankin säästötilillä. Parempien tuottojen toivossa siirsin hiljattain 10 000e suoriin osakkeisiin (puolet vakaatuottoisia yhtiöitä, loput riskisijoituksia) ja 5000e muutamaan eri kryptoon. Aika paljon otin siis riskiä, varsinkin kun työ on määräaikainen, eikä jatkosta ole tietoa. Luotan kuitenkin siihen, että ainakaan 5 vuoteen ei tarvitse kajota sijoituksiin ja siinä vaiheessa olen vähintään omillani, mutta todennäköisemmin reilusti voitolla.

Vierailija
65/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös rahastot sijoita kaikkiin osakkeisiin. Eli eikö siinä mielessä ole turvallisempaa kuin yksittäisiin osakkeiseen? Varsinkaan, kun en oikein noista mitään ymmärrä, rahastot olisi "helppo".

Ei rahastot sijoita kaikkiin osakkeisiin, vaan ovat hankkineet jotain osakkeita erinäisin valintakriteerein.

Rahastoihin sijoittaminen tuottaa huonosti rahasto-osuuden hankkineille. Mutta rahastoa hoitava (pankki tms) pääsee tienaamaan.

Tuo pätee vain osaan rahastoista. Indeksirahastoissa on yleensä pienet kulut. Kun vielä ottaa huomioon rahaston saaman verohyödyn (vastaava kuin osakesäästötilillä), on indeksirahastoon sijoittaminen usein hyvi n järkevää.

Vierailija
66/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pätee vain osaan rahastoista. Indeksirahastoissa on yleensä pienet kulut. Kun vielä ottaa huomioon rahaston saaman verohyödyn (vastaava kuin osakesäästötilillä), on indeksirahastoon sijoittaminen usein hyvi n järkevää.

"Verohyöty" korvauksena siitä, että maksat rahastonhoitajan palkkiot etkä voi käyttää äänivaltaasi yhtiöissä. Osakepoiminta voittaa indeksit myös tuotoissa.

Vierailija
67/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Verohyöty" korvauksena siitä, että maksat rahastonhoitajan palkkiot etkä voi käyttää äänivaltaasi yhtiöissä. Osakepoiminta voittaa indeksit myös tuotoissa.

Et selvästikään tiedä, mistä puhut. Indeksirahastoja on täysin kuluttomia (esim. Nordnetillä) ja lopuissakin kulut ovat tyypillisesti alle 0,5 % vuodessa (esim. Seligsonilla). Nuo kulut tulevat helposti säästettyä jo siinä, että rahasto pystyy sijoittamaan osingot täysimääräisenä (verottomina) edelleen, jolloin korkoa korolle -ilmiö tehostuu. Yksityishenkilö saa saman edun osakesäästötilillä, mutta siihen liittyy muita rajoituksia ja myös osakesäästötilille sijoitettavilla rahoilla on aika matala yläraja.

Ammattilaisetkaan eivät yleensä pääse osakepoiminnalla pitkällä aikavälillä indeksiä parempaan tulokseen.

Vierailija
68/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoit nyt liian vähän tietoja, jotta voisin sanoa juuta eikä jaata. Kuinka paljon tienaat, maksaako lapsen isä/äiti lapsesta isojakin elareita, kuinka hyvin työllistävillä aloilla olette jne.? 

Aloitin itse n. 1,5 vuotta sitten rahastosijoittamisen, vaikka kurssit oli silloinkin pelottavat korkealla. En ole katunut, vaikka jälkiviisana olisi ollut paljon parempi odottaa koronadippiin asti - mutta kun tulevaisuutta ei voi koskaan tietää, kurssit olisi yhtä hyvin voinut jatkaa nousuaan vielä monta vuotta. Pääasia että aloitin, enkä laittanut rahastoihin niin paljon rahaa että olisin kusessa heti jos tulee romahdus ja tarvitsen rahaa yllättäviä menoja varten. Säästötililtä löytyy edelleen pieni pesämuna pahaa päivää varten. 

Vierailija
69/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa pohdintaa, kyllä nyt uskaltaa sijoittaa! Tilanteessasi miettisin kuinka haavoittuvainen se oma talous on? Kuinka paljon voit säästää kuussa, mikä summa on minimi, jolla pärjää pahimmassa tilanteessa jonkun hetken? 45te puskuri kuulostaa isolta, mutta tämä on sinun päätettävänäsi. Viimeiset pari vuotta ovat poikkeukselliset ja varmasti myös seuraavat pari vuotta. Mutta, sijoittamisessa puhutaan vähintään 10 vuoden aikajänteestä, joten tärkeintä on, että aloittaa, kuin että odottaisi sitä täydellistä hetkeä, jota ei koskaan tule.

Monessa pankissa voi tehdä netissä sijoittajaprofiilin, se kertoo kuinka paljon olet valmis sietämään riskiä eli arvonvaihtelua. Passiiviset indeksirahastot maailmanlaajuisella hajautuksella on hyvä aloitusrahasto, mutta nämä ovat 100% osekerahastoja, joten sinun tulisi sietää jopa 20% arvonvaihtelua. Aloita nyt, ota yhteys omaan pankkiisi, jos et tiedä mitä tehdä, he auttavat sinua. Aloita vaikka vuodeksi pienellä summalla ja katso tilannetta uudestaan vuoden kuluttua.

Vierailija
70/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa pohdintaa, kyllä nyt uskaltaa sijoittaa! Tilanteessasi miettisin kuinka haavoittuvainen se oma talous on? Kuinka paljon voit säästää kuussa, mikä summa on minimi, jolla pärjää pahimmassa tilanteessa jonkun hetken? 45te puskuri kuulostaa isolta, mutta tämä on sinun päätettävänäsi. Viimeiset pari vuotta ovat poikkeukselliset ja varmasti myös seuraavat pari vuotta. Mutta, sijoittamisessa puhutaan vähintään 10 vuoden aikajänteestä, joten tärkeintä on, että aloittaa, kuin että odottaisi sitä täydellistä hetkeä, jota ei koskaan tule.

Monessa pankissa voi tehdä netissä sijoittajaprofiilin, se kertoo kuinka paljon olet valmis sietämään riskiä eli arvonvaihtelua. Passiiviset indeksirahastot maailmanlaajuisella hajautuksella on hyvä aloitusrahasto, mutta nämä ovat 100% osekerahastoja, joten sinun tulisi sietää jopa 20% arvonvaihtelua. Aloita nyt, ota yhteys omaan pankkiisi, jos et tiedä mitä tehdä, he auttavat sinua. Aloita vaikka vuodeksi pienellä summalla ja katso tilannetta uudestaan vuoden kuluttua.

Pankkeihin ei kyllä kannata sotkeutua, sillä heillä on aina oma agenda taustalla. Tietoa löytyy helposti netistä ja sijoittamista käsittelevistä kirjoista, joita onkin tullut viime aikoina paljon lisää. Nordnet on helpoin tapa aloittaa, sillä taitaa edelleen olla täysin kuluton ainakin suomi-rahaston osalta (joka muuten on tuottanut itsellä 60% viimeisen 2 vuoden ajalta) ja kk-säästön aloittaminen on todella helppoa.

Vierailija
71/153 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tähän tullut paljon kommentteja. Kiitos kaikille! Ap avasi indeksirahaston, mutta en aio sijoittaa sinne noita 45 000, vaan laitan sinne jatkossa kuukausittain rahaa. Katsotaan, jos uskaltaisin sitten suoriakkn osakkeita hankkia joskus, kun nyt tästä pääsen alkuun.

Joku kertoi olevansa vastaavassa tilanteessa ja tehneensä rohkeita sijoitusvetoja. Pidetään peukkuja sinulle!

Ja joku kysyi kuukausitulojani, palkka, lapsilisä ja elatusmaksut nettona yhteensä noin 3350 €/kk. Olen vakituisessa työssä kohtalaisen varmalla alalla, lapsen isä myös.

Vierailija
72/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavia tuloja on ap.llä.

Itselläni alle 1000eur sinkkuna.

Luulisi että ap voisi säästää 10-20t vuodessa hyviin asioihin, kun ruoka on järjellä valittuna.

Vierailija
73/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavia tuloja on ap.llä.

Itselläni alle 1000eur sinkkuna.

Luulisi että ap voisi säästää 10-20t vuodessa hyviin asioihin, kun ruoka on järjellä valittuna.

Vierailija
74/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä. Juu, olen itsekin tyytyväinen, että olen taloudellisesti tällaisessa tilanteessa. Aina ei ole ollut näin, vaan opintojen jälkeen olin vuosikausia pätkätyö/silpputyökierteessä, joten todellakin osaan arvostaa kuukausipalkkaa. Säästämisen ymmärsin aloittaa vasta avioeron jälkeen, kun tajusin, että päävastuu lapsesta on todellakin omilla harteilla.

Vierailija
75/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mon osakesalkku kolminkertaistui viime vuonna kurssinousun ansiosta. Sun 45 000 olisi nyt 135 000.

Vierailija
76/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin uskaltaisin. Itsellä on asuntolainaa 250 000 ja miltei samanverran sijoituksia. On tärkeää että on muitakin tulolähteitä kuin palkka, siksi kannattaakin sijoittaa firmoihin jotka maksavat osinkoa.

Ja osan kasvuosakkeisiin. Tilillä rahan pito vasta tyhmää onkin. Sijoitukset saa kuitenkin hätätilassa realisoitua 3 päivässä. Tilillä ne rahat vaan menettävät arvonsa.

Unohda kryptot ja hypeosakkeet, asuntolainaa maksava tarttee tasaista kassavirtaa. Eli vaikka 4 kertaa vuodessa osinkoa maksavia yhtiöitä -> katse jenkkilään.

Vierailija
77/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää kommenteista. Minulla oli siis tarkoituksena, että antaisin tuon 45 000 olla tilillä, mutta en säästäisi sinne enää, vaan jatkossa säästäisin tilin sijaan rahastoon.

Tilillä on paljon rahaa siksi, että tosiaan jos korot nousevat tai tulee työttömyyttä ym, voin sieltä lyhentää lainaa. Se on siis minun vararahasto, enkä tässä vaiheessa halua käyttää sitä lainanlyhennykseen.

Suoria osakkeita täällä siis suositellaan. Itseä se jännittää, koska en tosiaan ymmärrä näistä paljoa, miten osaan ostaa osakkeita ja mistä edes saisi hyvät osingot?

Näinkin voi tehdä: Sähkölaskua maksaessasi mieti että entäs jos sähköyhtiö (joku niistä) maksaisikin sulle rahaa? Kaupassa kassalla sama ajatuskuvio. Bensiksellä sama. Mieti mihin sun rahat arkena kuluu, minkä firman tuotteita ostat. Sitten mietit haluaisitko sinä osasi juuri sen tai kilpailijafirman voitosta, koska olethan itse ostoillakin sitä mahdollistamassa. Sitten etsit firman sivut, tsekkaat miten kohdefirmalla menee ja mitkä ovat sen tulevaisuudennäkymät ja osingonjakopolitiikka ja oletko valmis pitämään rahasi 3-5 vuotta siinä. Muutaman pstokohteen valittuasi avaat arvo-osuustilin (ulkomaisille) tai osakesäästötilin (kotimaisille) ja jätät ostotoimeksiannon kohdeyhtiöstä sopivaksi arvioimaasi hintaan. Toimeksianto joko toteutuu tai sitten ei.

Vierailija
78/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastot on jo nousseet, en itse uskaltaisi niihin. Sen sijaan yksittäisiä osakkeita löytyy aina halvalla. En ala suosittelemaan mitään tiettyä, mutta etsivä löytää :).

Jostain syystä nämä sijoitusnerot eivät ikinä osaa suositella mitään tiettyä osaketta, mutta heillä itsellään on kuitenkin aina takana vain onnistuneita kauppoja.

Ei kyse ole siitä vaan sellaisesta seikasta että jos suosittelee tiettyä firmaa se voidaan katsoa kurssimanipulaatioyritykseksi. Siksi kukaan järkevä ei suosittele mitään tiettyä firmaa.

Vierailija
79/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olet jalat maassa oleva järkevä nainen. Sinulla on hyvä suunnitelma.

Mutta mutta.....

Nämä hanakasti neuvoja antavat ovat koko ikänsä mahdollisesti sijoittaneet, he ovat alan ammattilaisia, töissä finanssialalla ja alan koulutus.

Minulla oli aikanaan rahastoissa enkä kestänyt seurata kurssivaihteluita, joten myin ne pois.

Samoin pyydän että pidät pään kylmänä kaiken suoran osakesijoittamisen ja muun kanssa koska niinhin tulee riippuvuus helposti, mistä nämä kaverit eivät puhu olleenkaan. 

He eivät puhu myöskään tappioistaan.

En suosittele lähtemään sijoittamiseen jossa olet mahdollisesti ihan muiden vinkkien ja tuen varassa. 

Ajattele että haluat nukkua yösi hyvin. 

Minulla on vähän sama tilanne, ja pidän rahat tilillä ja mahdollisesti lyhennän isoa lainaa korkojen noustessa. 

Koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää ja haluat mielenrauhaa myös.

Aina kun olen seurannut valtavirtaa lopputulos on tullut kalliiksi.

Pidä pää kylmänä ja luota intuitioosi.

Ai riippuvuus suoraan osakekirjoittamiseen? REPS. AINA pitää itse ottaa kohteista selvää. Osakkeiden kurssit heiluvat joten totta kai välillä ollaan plussalla ja välillä miinuksella. Kun holdaa pitkään niin tämä tasoittuu. Esim mulla on nyt amerikkalaisen teleyhtiön osakepotti miinuksella satkun tai pari mutta se ei mua hätkäytä koska a) se osake heiluu muutenkin valuuttakurssin muuttumisen takia b) firman talous on kunnossa ja se maksaa kivaa osinkoa 4 kertaa vuodessa. Ei siis ole syytä hermostua tai myydä osaketta. Samaan aikaan salkussa on teknologiayhtiön osake joka on noussut 85% ostohetkestä. En ole myymässä sitäkään. Salkussa on siis osakkeita plussalla ja osakkeita miinuksella. Entä sitten, palataan asiaan 10 vuoden kuluttua.Ei pidä säntäillä, ja veivata salkkua vain huvin vuoksi.

Vierailija
80/153 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin uskaltaisin. Itsellä on asuntolainaa 250 000 ja miltei samanverran sijoituksia. On tärkeää että on muitakin tulolähteitä kuin palkka, siksi kannattaakin sijoittaa firmoihin jotka maksavat osinkoa.

Ja osan kasvuosakkeisiin. Tilillä rahan pito vasta tyhmää onkin. Sijoitukset saa kuitenkin hätätilassa realisoitua 3 päivässä. Tilillä ne rahat vaan menettävät arvonsa.

Unohda kryptot ja hypeosakkeet, asuntolainaa maksava tarttee tasaista kassavirtaa. Eli vaikka 4 kertaa vuodessa osinkoa maksavia yhtiöitä -> katse jenkkilään.

Olen samaa mieltä kryptoista ja hypeosakkeista, mutta tätä suositusta hankkia monta kertaa vuodessa osinkoja maksavien firmojen osakkeita en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä väliä on sillä, maksaako firma kerran vuodessa 1000 euroa vai neljä kertaa vuodessa 250 euroa? Eikö sitä kerralla tullutta tonnia voi laittaa sivuun toiselle tilille ja nostaa sieltä 250 euroa kerralla kolmen kuukauden välein, jos "tasainen kassavirta" on itselle tärkeää?

No, myönnän pienen teoreettisen edun korkoa korolle -ilmiön tehostumisessa, jos osinkoja saa monta kertaa vuodessa, mutta muuten minulle on merkitystä vain vuoden aikana yhteensä tulevien osinkojen määrällä, ei sillä, minä kuukausina ne on maksettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan