Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko sijoittaa tässä tilanteessa?

Vierailija
28.04.2021 |

Asun kaksin alakoululaisen lapsen kanssa. Asuntolainaa yli 180 000 (melkein koko asunnon arvosta).
Olen säästänyt tilille nyt 45 000 eikä se tosiaan siellä korkoa kasva. Laskeskelin, että tuo summa voisi olla reilu 10 000 isompi, jos se olisi ollut muutaman vuoden kiinni sijoituksissa.
Houkuttaisi siis alkaa säästää tilin sijaan vaikka johonkin indeksirahastoon, mutta pelottaa, että menetän rahat. Koska lainaa on noin paljon, ei oikein ole varaa pelailla uhkapeliä.

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin säästämään indeksirahastoon, kun sain säästettyä tilille hyvän puskurin, jolla pärjäisin hätätilassa vaikka tulot häviäisivät tai tulisi pakollinen tarve isompaan hankintaan tai sairaskuluihin. Ehkä olisi voinut aiemminkin sijoittaa indeksirahastoon mutta koin omalle mielenrauhalle paremmaksi kerätä ensin puskurin, kun työt koostuvat ainakin vielä määräaikaisuuksista, jolloin helposti irrotettavalle rahalle voi olla tarvetta.

Nyt sitten kuukausisäästän indeksirahastoon. Aluksi heitin isomman summan pesämunaksi ja nyt sitten pikkuhiljaa kasvattelen sitä. Jossain vaiheessa voisin hajauttaa enemmän ja sijoittaa toiseenkin rahastoon mutta en ole vielä osannut valita sopivaa rahastoa. Jo ensimmäisen valitseminen oli haastavaa mutta tärkeintä on aloittaa. Nyt on sitten kiva seurata miten tuottoa tulee.

Suoraan osakkeisiin en uskaltanut sijoittaa, koska siinä pitäisi olla enemmän perillä yrityksen näkymistä. Lisäksi indeksirahastoon sijoittaminen mahdollistaa sen, että voi säästää kuukaudessa aina tietyn määrän tuloista, eikä tarvitse huolehtia päivän kurssista.

Vierailija
22/153 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ap sen verran hyvä puskuri, etten säästäisi tilille enempää. Jos vaikka auto hajoaa, tulee remonttia tms, niin selviät kyllä. Ota joku osakerahasto, johon säästät jatkossa kuukausittain. Kysy vaikka omasta pankista, auttavat kyllä alkuun.

Tilisäästämistä minusta turhaan parjataan, ainakin itselle ne tuovat turvaa. Mutta tietysti joku raja niissäkin, jossain vaiheessa sijoitustenkn kerryttäminen on ihan viisasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää kommenteista. Minulla oli siis tarkoituksena, että antaisin tuon 45 000 olla tilillä, mutta en säästäisi sinne enää, vaan jatkossa säästäisin tilin sijaan rahastoon.

Tilillä on paljon rahaa siksi, että tosiaan jos korot nousevat tai tulee työttömyyttä ym, voin sieltä lyhentää lainaa. Se on siis minun vararahasto, enkä tässä vaiheessa halua käyttää sitä lainanlyhennykseen.

Suoria osakkeita täällä siis suositellaan. Itseä se jännittää, koska en tosiaan ymmärrä näistä paljoa, miten osaan ostaa osakkeita ja mistä edes saisi hyvät osingot?

Netistä löytyy tietoa. Esim.Nordnetin sivuilla on suoraan mainittu 20 parasta osinkotuoton maksajaa, tuttuja yrityksiä, kuten Nordea, Orion, Fortum, Sampo, UPM, Fiskars...omistan muuten itse näitä kaikkia.

Tämä ei ole sijoitussuositus! Itse päätät, mihin haluat sijoittaa.

Vierailija
24/153 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain idiootit pitää tilillä. Inflaation takia arvo vain alenee koko ajan! Realiarvo. Itse olen laittanut kryptovaluuttoihin, olen kivasti voitolla. Suurimpaan kolikkoon Digibyteen laitoin 3 vuotta sitten 40 tonnia, nyt sen arvo on noin 220 tonnia.

Arvon mekin ansaitsemme

Suomen maassa suuressa,

ehk’ei riennä riemuksemme

laiho miesten maatessa;

leipä kasvaa kyntäjälle,

onni työnsä täyttäjälle.

Milloin aioit kotiuttaa rahat? Silloin tiedät arvon.

Vierailija
25/153 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitat sen verran mitä olet valmis menettämään.

Vierailija
26/153 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee asuntolainaan 35.000 € lisälyhennys ja pidä loput tilillä. 

Osakemarkkinat ovat tällä hetkellä ylikuumentunee.

Vierailija
27/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaa rahat indeksirahastoon, joka sijoittaa ne vaikka koko maailman osakkeisiin, niin voiko olla sellaista mahdollisuutta, että häviää ne kaikki?

Vierailija
28/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastot on jo nousseet, en itse uskaltaisi niihin. Sen sijaan yksittäisiä osakkeita löytyy aina halvalla. En ala suosittelemaan mitään tiettyä, mutta etsivä löytää :).

Jostain syystä nämä sijoitusnerot eivät ikinä osaa suositella mitään tiettyä osaketta, mutta heillä itsellään on kuitenkin aina takana vain onnistuneita kauppoja.

Vierailija
29/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastot on jo nousseet, en itse uskaltaisi niihin. Sen sijaan yksittäisiä osakkeita löytyy aina halvalla. En ala suosittelemaan mitään tiettyä, mutta etsivä löytää :).

Kyllähän tuolla OP:ssa ainakin näkyy olevan rahastoja, joilla näkyisi olevan vielä reippaasti nousuvaraa jos verrataan käyriin ennen koronaa.

Vierailija
30/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna hoitaisin sitä lainaa pienemmäksi niin ei tarvitse itkeä sitten korkojen noustessa.

Juuri näin. Itse olen pyrkinyt lyhentämään lainoja kaikilla ylimääräisillä tuloilla. Olen maksuohjelmsn puolivälissä, mutta minimierä on pudonnut puoleen.

Vierailija
31/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää kommenteista. Minulla oli siis tarkoituksena, että antaisin tuon 45 000 olla tilillä, mutta en säästäisi sinne enää, vaan jatkossa säästäisin tilin sijaan rahastoon.

Tilillä on paljon rahaa siksi, että tosiaan jos korot nousevat tai tulee työttömyyttä ym, voin sieltä lyhentää lainaa. Se on siis minun vararahasto, enkä tässä vaiheessa halua käyttää sitä lainanlyhennykseen.

Suoria osakkeita täällä siis suositellaan. Itseä se jännittää, koska en tosiaan ymmärrä näistä paljoa, miten osaan ostaa osakkeita ja mistä edes saisi hyvät osingot?

Helpoiten osakesijoitukset onnistuvat, kun avaat tilin Nordnetiin. Sitä kautta tulee arvo-osuustili, ja voit tehdä pörssitoimeksiantoja.

Ehkä paras vinkki sijouttamiseen on seuraava: jäitä hattuun! Jos huomaat innostuvasi tai panikoivasi, älä tee mitään. Melkein kaikki voimakkassa tunnetilassa tehdyt päätökset ovat huonoja.

Nordnetin kautta ei kannata piensijoittajan tehdä suoria osake-ostoja. Muilla on halvemmat kulut. Sen sijaan osa indeksirahastoista on ilmaisia Nordnetilla.

Vierailija
32/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on tällä hetkellä rahat euroina pankkitilillä ja myös se on sijoitus. Euron arvo on melko stabiili, mutta voihan se uuden eurokriisin myötä mennä laskuun. Lue sijoittamisesta kirja ja/tai kuuntele muutamia eri podcastejä niin saat perusidean haltuun. Aloita rahostoilla sijoittaminen kuukausittaisella summalla mikäli et halua aktiivisesti seurata mitä nyt tapahtuu markkinoilla. Myöhemmin voit tehdä osakesäästötilin ja siellä kokeilla osakepoimintaa ilman huolia veroista (mikäli myyt voitolla). Paras hetki aloittaa sijoittaminen oli eilen, seuraavaksi paras on tänään.

Vierailija
33/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ota yhteys pankkiin. Sijoitus voidaan räätälöidä niin, että myös puskurirahaa voidaan kasvattaa eli voit ottaa tarvittaessa helposti rahaa käyttöön koskematta varsinaiseen sijoitukseen.

Vierailija
34/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lähtisi nyt sijoittamaan rahoja. Velkaa on ihan hirveästi yhdelle ihmiselle. Aivan paras ratkaisu on lyhentää sitä velkaa nyt sillä säästörahalla.

Ei kannata yrittää vangita pilviä, siinä jää vain tyhjää käteen.

Vierailija
35/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä, itse en jaksa paljon kursseja seurata, mutta Helsingin pörssissä on nyt hyvin kallista. Ostin viimeksi enemmän kerralla viime kevään dipistä, jolloin hinnat kävivät hetkellisesti järjellisellä tasolla. Tällä hetkellä ei tule mieleen oikein yhtään kohtuuhintaista kotimaista osaketta.

En ole ikinä ollut rommari, mutta nyt alkaa tuntua, että seuraava romahdus on oleva melko massiivinen, koska tällä hetkellä kaikki sijoitusomaisuus on älyttömän hinnoissaan. Toisaalta romahduksen aikataulua on vaikea ennustaa, ja yleensä se tulee vähän myöhemmin kuin luulisi. Eli jos nyt laitat rahaa osakkeisiin, älä ajattele holdaavasi ikuisesti. Päätä, että myyt vaikka vuoden sisään. Voit jäädä paitsi osasta nousua, mutta voitat silti todennäköisesti ihan kivasti, ja muutaman vuoden aikajänteellä voitat ne, jotka holdaavat romahduksen läpi.

Vierailija
36/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä voit olla ainakin varma että tilillä maatessa ne rahat tekee tappiota inflaation verran. 

Noin muuten en ymmärrä asennetta että "sijoita sen verran kun on varaa hävitä". Siis ei sijoittamisen pitäisi olla mitään "kaikki rahat punaiselle" rulettia. Rahastoissakin on varat hajautettu, ja harvoin esim koko ala tai valtio häviää kuin tuhka tuuleen ja "kaikki menisi".

Enemmän miettisin että kuinka isoa riskiä ja kurssien heittelyä sietää (ja sitä kautta pitkällä aikavälillä isompaa tuottoa). Jos on tärkeää että joka päivä on vain plussaa, eikä koskaan miinusta niin aika mataliksi jää tuotot. Sijoittamisessa tärkeintä on pitkäjänteisyys. Uhkapelit erikseen.

Vierailija
37/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kuukausisäästäminen rahastoilla. Turvallisin vaihtoehto, jos et tiedä mitä teet ja haluat muutenkin sijoittaa pitkällä aikavälillä.

Rahastoissakin on eri riskiluokkia ja painotuksia. Mieti millä riskillä olet valmis sijoittamaan ja onko sinulla jotain reunaehtoja millaisiin yrityksiin haluat rahastojen kautta sijoittaa (ympäristö, eettisyys).

Vierailija
38/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä voit olla ainakin varma että tilillä maatessa ne rahat tekee tappiota inflaation verran. 

Noin muuten en ymmärrä asennetta että "sijoita sen verran kun on varaa hävitä". Siis ei sijoittamisen pitäisi olla mitään "kaikki rahat punaiselle" rulettia. Rahastoissakin on varat hajautettu, ja harvoin esim koko ala tai valtio häviää kuin tuhka tuuleen ja "kaikki menisi".

Enemmän miettisin että kuinka isoa riskiä ja kurssien heittelyä sietää (ja sitä kautta pitkällä aikavälillä isompaa tuottoa). Jos on tärkeää että joka päivä on vain plussaa, eikä koskaan miinusta niin aika mataliksi jää tuotot. Sijoittamisessa tärkeintä on pitkäjänteisyys. Uhkapelit erikseen.

Yksittäisissä osakkeissa voi tosiaan olla riski, että takkiin tulee (esimerkiksi alkuvuoden GameStop-osakkeet) tai yritys menee konkurssiin mutta rahastoissa samanlaista riskiä ei ole, koska ne ovat valmiiksi hajautettu.

Vierailija
39/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan lähtisi nyt sijoittamaan rahoja. Velkaa on ihan hirveästi yhdelle ihmiselle. Aivan paras ratkaisu on lyhentää sitä velkaa nyt sillä säästörahalla.

Ei kannata yrittää vangita pilviä, siinä jää vain tyhjää käteen.

Höpö höpö, tämän takia suomalaiset ovat köyhiä. matalien korkojen aikana ei kannata maksaa sitä asuntolainaa hulluna, vaan sijoittaa maltillisesti, koska AP on säästänyt hyvän puskurin, josta riittää sekä vararahastoksi ja sijoittamiseen. Ainainen asunnon väittäminen varallisuudeksi on typerää, koska se pitää realisoida, ja löytää halvempi vahtoehto, jotta saa rahaa niihin asioihin, joita tarvitsee ja varsinkin jos tarvitsee pikaisesti, ei asunto ole varallisuutta. 

Miksi maksaa hulluna lainaa, jos oikeasti tarvitsee juuri nyt rahaa. Lapsiperheet köyhäilevät, jotta olisivat lainattomia viisikymppisenä, jolloin palkat ovat paremmat ja lapset muuttaneet kotoa. 

Vierailija
40/153 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AP tehnyt laskelmia, millä sijoitussummilla ja arvonnousulla katat lainasi kuluja? Tällä hetkellä on hankala saada hyviä tuottoja sijoittamalla ja jos lainasi marginaali ja hoitokulut ovat suuret, niin silloin voisi ollakin järkevää lyhentää lainaa enemmän. Huomaa myös että voitoista maksat veroa. Vaikka euribor on matala niin kyllä tuolla lainasummalla tulee paljon kulujakin.. nyt joka tapauksessa teet selvää tappiota kun maksat lainasi marginaalia, kuluja ja rahaa makaa tilillä iso summa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi