Uskaltaisitko sijoittaa tässä tilanteessa?
Asun kaksin alakoululaisen lapsen kanssa. Asuntolainaa yli 180 000 (melkein koko asunnon arvosta).
Olen säästänyt tilille nyt 45 000 eikä se tosiaan siellä korkoa kasva. Laskeskelin, että tuo summa voisi olla reilu 10 000 isompi, jos se olisi ollut muutaman vuoden kiinni sijoituksissa.
Houkuttaisi siis alkaa säästää tilin sijaan vaikka johonkin indeksirahastoon, mutta pelottaa, että menetän rahat. Koska lainaa on noin paljon, ei oikein ole varaa pelailla uhkapeliä.
Kommentit (153)
Minulle on sopinut säännöllinen sijoittaminen osakkeisiin. Ostan 4 kertaa vuodessa, noin 1000 eurolla per kerta. Olen sijoittanut kuuteen eri alan yritykseen. Osa on sellaisia aloja johon minulla on kosketuspintaa, eli tiedän yleisemmin mitä alalla tapahtuu. Osa on vain isoja, vakavaraisia suomalaisia yrityksiä joiden kurssikehitys pitkällä tähtäimellä on ollut hyvä ja jotka maksavat osinkoa. Osakkeiden vuosituotto on ollut osakkeesta riippuen 5–11 %, eli ei superpaljon mutta enemmän kuin jos rahat makaisivat pankkitilillä.
Minusta on mielenkiintoista seurata mitä yrityksissä tapahtuu (ja sen takia sijoitan mieluummin osakkeisiin kuin esim. indeksirahastoon). Osakkeen arvohan ei välttämättä kerro yrityksen todellisesta arvosta. Ostan osakkeen kun sen hinta on mahdollisimman alhainen. Niillä aloilla jotka tunnen hyvin on helpompi arvioida että yrityksessä tai sen toimintaympäristössä ei oikeasti ole tapahtunut mitään mikä laskee yrityksen arvoa, vaan kyseessä ainoastaan osakkeen arvon notkahdus, joka tulee korjaantumaan. Olen myynyt vain pari kertaa, isompien hankintojen takia. Päätavoite on kartuttaa varallisuutta, jotta pienehkö eläke ei sitten aikanaan rajoita elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni piensijoittaja voittaa rahaa, kuinkahan moni häviää... Sijoitusneuvoja satelee kyllä, mutta jos se olisi varma tie tienaamiseen, kaikki tekisivät sitä.
Ainakin tähän mennessä sijoittamisella on voittanut aina, kunhan on hajauttanut sijoituksensa tarpeeksi hyvin ja malttanut/pystynyt olemaan myymättä silloin, kun kurssit ovat olleet alhaalla.
Se on kyllä täysin tapauskohtaista. Sijoittamisessakin pätee se, miten paljon tiedät, ymmärrät, millaisia riskejä otat.
Et todellakaan voi taata, että jokainen onnistuu.
Ongelma piilee juuri siinä, että kukaan ei voi ottaa riskejä toisen puolesta. Pitää myös uskaltaa sanoa, että välillä voi menettää paljonkin, hajautuksellakin. Ja toisaalta kaikki se aika, mikä menee miettimiseen ja suunnitteluun, voi olla vielä rahaakin arvokkaampaa. Konkari osaa, aloittelijan on harjoiteltava.
En vastusta osakesijoittamista, mutta sitä tarjotaan turhan usein ihmisille, jotka eivät siitä ymmärrä paljoakaan. Kun verrrataan inflaatioon (tällä hetkellä), voit menettää sijoituksissa paljon enemmän.
Onko sulla jotain vaikeuksia tajuta sitä että ihmisillä itsellään on vastuu ottaa asioista selvää ja opiskella juttuja ja jos joku täysin kritiikittömästi lampaana suinpäin tekee kuten joku neuvoo on vastuu sillä lampaalla itellään. PItää olla valmis näkemään vaivaa. Yleensä häviäjät ovat just niitä jotka eivät ole perehtyneet siihen mitä ja miten pitäisi tehdä ja se on ihan heidän oma syystä. Se jos naapurin Ville otti ahneuksissaan ihan itse yltiöpäisesti riskiä ja hävisi rahansa on ihan Ville oma syy eikä sillä ole mitään tekemistä sun sijoitusten kanssa ellet ole Villeä fanaattisesti matkiva dille. PITÄÄ ITSE OTTAA SELVÄÄ ja nähdä vaivaa. On ihan turha syyttää ketään ulkopuolista jos jättää kotiläksyt tekemättä ja hukkaa rahansa.
Tuo 45keur on kyllä hyvä ja riittävä vakuus 180keur halpakorkoista asuntolainaa vastaan korkojen nousuakin ajatellen tai palkkatulojen tippumista vastaan.
Ap kannattaa aloittaa pienikuluinen indeksisijoittaminen kuukausittain sillä summalla minkä tuloistasi pystyt säästämään. Se kaikki indeksiin tai muutamaan sellaiseen. Indeksejä on loputtomiin. Mutta aloita siitä uusi keskustelu täällä tai jossakin muualla kun olet päätöksen tehnyt siihen asti.
Kun asuntolainasi ajan myötä pienenee siirrä käteiskassan painotusta samalla osakkeisiin ja indeksirahastoihin. Sitten kun saavutat nettofinanssivarallisuudessasi (eli kokonaisvarallisuus - asunnon arvo) nollan niin kaikki sijoituspaukut pörssiin loppuelämän ajaksi. Käteiskassaa ei tarvitse välttämättä lainkaan. Sijoitusten realisointi hankintoja varten on toiseksi parhain ratkaisu. Parhain ratkaisu on pidättäytyä hankinnasta kokonaan :). Puhun nyt vain säästäväisyyden kannalta. Jokainen punnitsee omat arvonsa itsekseen.
Jos korot nousevat merkittästi tee maltillisesti käteiskassasta korkosijoituksia eli asuntolainasi ylimääräisiä lyhennyksiä. Sellaisessa tilanteessa ne ovat melko tuottavia sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 45keur on kyllä hyvä ja riittävä vakuus 180keur halpakorkoista asuntolainaa vastaan korkojen nousuakin ajatellen tai palkkatulojen tippumista vastaan.
Ap kannattaa aloittaa pienikuluinen indeksisijoittaminen kuukausittain sillä summalla minkä tuloistasi pystyt säästämään. Se kaikki indeksiin tai muutamaan sellaiseen. Indeksejä on loputtomiin. Mutta aloita siitä uusi keskustelu täällä tai jossakin muualla kun olet päätöksen tehnyt siihen asti.
Kun asuntolainasi ajan myötä pienenee siirrä käteiskassan painotusta samalla osakkeisiin ja indeksirahastoihin. Sitten kun saavutat nettofinanssivarallisuudessasi (eli kokonaisvarallisuus - asunnon arvo) nollan niin kaikki sijoituspaukut pörssiin loppuelämän ajaksi. Käteiskassaa ei tarvitse välttämättä lainkaan. Sijoitusten realisointi hankintoja varten on toiseksi parhain ratkaisu. Parhain ratkaisu on pidättäytyä hankinnasta kokonaan :). Puhun nyt vain säästäväisyyden kannalta. Jokainen punnitsee omat arvonsa itsekseen.
Jos korot nousevat merkittästi tee maltillisesti käteiskassasta korkosijoituksia eli asuntolainasi ylimääräisiä lyhennyksiä. Sellaisessa tilanteessa ne ovat melko tuottavia sijoituksia.
Tarkennus: Kokonaisvarallisuus - asunnon arvo - velat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin uskaltaisin. Itsellä on asuntolainaa 250 000 ja miltei samanverran sijoituksia. On tärkeää että on muitakin tulolähteitä kuin palkka, siksi kannattaakin sijoittaa firmoihin jotka maksavat osinkoa.
Ja osan kasvuosakkeisiin. Tilillä rahan pito vasta tyhmää onkin. Sijoitukset saa kuitenkin hätätilassa realisoitua 3 päivässä. Tilillä ne rahat vaan menettävät arvonsa.
Unohda kryptot ja hypeosakkeet, asuntolainaa maksava tarttee tasaista kassavirtaa. Eli vaikka 4 kertaa vuodessa osinkoa maksavia yhtiöitä -> katse jenkkilään.Olen samaa mieltä kryptoista ja hypeosakkeista, mutta tätä suositusta hankkia monta kertaa vuodessa osinkoja maksavien firmojen osakkeita en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä väliä on sillä, maksaako firma kerran vuodessa 1000 euroa vai neljä kertaa vuodessa 250 euroa? Eikö sitä kerralla tullutta tonnia voi laittaa sivuun toiselle tilille ja nostaa sieltä 250 euroa kerralla kolmen kuukauden välein, jos "tasainen kassavirta" on itselle tärkeää?
No, myönnän pienen teoreettisen edun korkoa korolle -ilmiön tehostumisessa, jos osinkoja saa monta kertaa vuodessa, mutta muuten minulle on merkitystä vain vuoden aikana yhteensä tulevien osinkojen määrällä, ei sillä, minä kuukausina ne on maksettu.
nokun se ei ole noin kuten sanoit. ja korkoa korolle EI ole teoreettinen etu. Otetaan tuo sinun esimerkkisi. vaihtoehdot ei ole "otatko 1000 euroa vai 4 x 250 euroa." Tuossahan ET juuri ole sitä korkoa korolle ilmiötä huomioinut. se vertailu on esimerkiksi 5% nettotuotolla "otatko 1000 euroa vai 250+253,13+256,29+259,49. Eli teet vuoden sisällä päätöksen otatko 1000 euroa vai 1018,91 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin uskaltaisin. Itsellä on asuntolainaa 250 000 ja miltei samanverran sijoituksia. On tärkeää että on muitakin tulolähteitä kuin palkka, siksi kannattaakin sijoittaa firmoihin jotka maksavat osinkoa.
Ja osan kasvuosakkeisiin. Tilillä rahan pito vasta tyhmää onkin. Sijoitukset saa kuitenkin hätätilassa realisoitua 3 päivässä. Tilillä ne rahat vaan menettävät arvonsa.
Unohda kryptot ja hypeosakkeet, asuntolainaa maksava tarttee tasaista kassavirtaa. Eli vaikka 4 kertaa vuodessa osinkoa maksavia yhtiöitä -> katse jenkkilään.Olen samaa mieltä kryptoista ja hypeosakkeista, mutta tätä suositusta hankkia monta kertaa vuodessa osinkoja maksavien firmojen osakkeita en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä väliä on sillä, maksaako firma kerran vuodessa 1000 euroa vai neljä kertaa vuodessa 250 euroa? Eikö sitä kerralla tullutta tonnia voi laittaa sivuun toiselle tilille ja nostaa sieltä 250 euroa kerralla kolmen kuukauden välein, jos "tasainen kassavirta" on itselle tärkeää?
No, myönnän pienen teoreettisen edun korkoa korolle -ilmiön tehostumisessa, jos osinkoja saa monta kertaa vuodessa, mutta muuten minulle on merkitystä vain vuoden aikana yhteensä tulevien osinkojen määrällä, ei sillä, minä kuukausina ne on maksettu.
nokun se ei ole noin kuten sanoit. ja korkoa korolle EI ole teoreettinen etu. Otetaan tuo sinun esimerkkisi. vaihtoehdot ei ole "otatko 1000 euroa vai 4 x 250 euroa." Tuossahan ET juuri ole sitä korkoa korolle ilmiötä huomioinut. se vertailu on esimerkiksi 5% nettotuotolla "otatko 1000 euroa vai 250+253,13+256,29+259,49. Eli teet vuoden sisällä päätöksen otatko 1000 euroa vai 1018,91 euroa.
Eikö tuon voi ihan yhtä hyvin ajatella toisinpäin? Saat 1000 euroa maaliskuussa tai vaihtoehtoisesti saat 250 euroa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuussa. Kummassakohan tapauksessa sinulla on enemmän rahaa joulukuussa, jos heti rahat saatuasi sijoitat ne uudelleen 5 %:n tuotolla?
Todellisuudessa asia ei ole näin yksinkertainen, koska myös firman maksama osinko voi olla vähän erisuuruinen sen mukaan, maksetaanko se yhdessä vai neljässä erässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon voi ihan yhtä hyvin ajatella toisinpäin? Saat 1000 euroa maaliskuussa tai vaihtoehtoisesti saat 250 euroa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuussa. Kummassakohan tapauksessa sinulla on enemmän rahaa joulukuussa, jos heti rahat saatuasi sijoitat ne uudelleen 5 %:n tuotolla?
Todellisuudessa asia ei ole näin yksinkertainen, koska myös firman maksama osinko voi olla vähän erisuuruinen sen mukaan, maksetaanko se yhdessä vai neljässä erässä.
Ei voi. Unohdit TAAS sen korkoa korolle. Se EI OLE 4x250, vaan osingot takaisinsijoittaessa jo se TOINEN osingonmaksu on isompi. ja aina tietenkin verrataan samalla nimellisellä tuotolla, muuten ei verratata samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni piensijoittaja voittaa rahaa, kuinkahan moni häviää... Sijoitusneuvoja satelee kyllä, mutta jos se olisi varma tie tienaamiseen, kaikki tekisivät sitä.
Ainakin tähän mennessä sijoittamisella on voittanut aina, kunhan on hajauttanut sijoituksensa tarpeeksi hyvin ja malttanut/pystynyt olemaan myymättä silloin, kun kurssit ovat olleet alhaalla.
Se on kyllä täysin tapauskohtaista. Sijoittamisessakin pätee se, miten paljon tiedät, ymmärrät, millaisia riskejä otat.
Ongelma piilee juuri siinä, että kukaan ei voi ottaa riskejä toisen puolesta. Pitää myös uskaltaa sanoa, että välillä voi menettää paljonkin, hajautuksellakin. Ja toisaalta kaikki se aika, mikä menee miettimiseen ja suunnitteluun, voi olla vielä rahaakin arvokkaampaa. Konkari osaa, aloittelijan on harjoiteltava.
En vastusta osakesijoittamista, mutta sitä tarjotaan turhan usein ihmisille, jotka eivät siitä ymmärrä paljoakaan. Kun verrrataan inflaatioon (tällä hetkellä), voit menettää sijoituksissa paljon enemmän.
Onko sulla jotain vaikeuksia tajuta sitä että ihmisillä itsellään on vastuu ottaa asioista selvää ja opiskella juttuja ja jos joku täysin kritiikittömästi lampaana suinpäin tekee kuten joku neuvoo on vastuu sillä lampaalla itellään. PItää olla valmis näkemään vaivaa. Yleensä häviäjät ovat just niitä jotka eivät ole perehtyneet siihen mitä ja miten pitäisi tehdä ja se on ihan heidän oma syystä. Se jos naapurin Ville otti ahneuksissaan ihan itse yltiöpäisesti riskiä ja hävisi rahansa on ihan Ville oma syy eikä sillä ole mitään tekemistä sun sijoitusten kanssa ellet ole Villeä fanaattisesti matkiva dille. PITÄÄ ITSE OTTAA SELVÄÄ ja nähdä vaivaa. On ihan turha syyttää ketään ulkopuolista jos jättää kotiläksyt tekemättä ja hukkaa rahansa.
Ei tosiaan ole mitään vaikeutta sitä nähdä. Sen näkee kuitenkin, että moni ei ymmärrä, että pitää perehtyä asiaan, vaan kaikenlaisten ylioptimististen kehotusten myötä sijoittaa tajuamatta, mitä tekee.
Tulikiven positiivinen Q1/2021-osavuosikatsaus saadaan ensi viikon perjantaina (7.5.2021). Koronakotoilusta hyötyvät, kuten Kesko, Harvia, Fiskars ja Rapala jo antoivatkin posarit. Mitä luulette tapahtuvan, kun analyytikkoseuranta Tulikivestä alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Tulikiven positiivinen Q1/2021-osavuosikatsaus saadaan ensi viikon perjantaina (7.5.2021). Koronakotoilusta hyötyvät, kuten Kesko, Harvia, Fiskars ja Rapala jo antoivatkin posarit. Mitä luulette tapahtuvan, kun analyytikkoseuranta Tulikivestä alkaa?
Tarviiko joka palstalla tätä tulikivipaskaa levittää?
Vierailija kirjoitti:
Ap kiittää kommenteista. Minulla oli siis tarkoituksena, että antaisin tuon 45 000 olla tilillä, mutta en säästäisi sinne enää, vaan jatkossa säästäisin tilin sijaan rahastoon.
Tilillä on paljon rahaa siksi, että tosiaan jos korot nousevat tai tulee työttömyyttä ym, voin sieltä lyhentää lainaa. Se on siis minun vararahasto, enkä tässä vaiheessa halua käyttää sitä lainanlyhennykseen.Suoria osakkeita täällä siis suositellaan. Itseä se jännittää, koska en tosiaan ymmärrä näistä paljoa, miten osaan ostaa osakkeita ja mistä edes saisi hyvät osingot?
Itse pyrin pitämään 20 000 euroa tilillä seisomassa puskurirahana. Sinun tilanteessa sijoittaisin 20000-25000 e. hyvin hajautetusti eli eri tyyppisiä osakkeita, osa rahastoihin. Ja ainakin puolet sijoitussummasta laittaisin isoihin todella vakaisiin yrityksiin, jotka ei tuo nopeaa voittoa, mutta pitkällä tähtäimellä pysyvät pystyssä ja nostavat hitaasti arvoa 🤔.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kiittää kommenteista. Minulla oli siis tarkoituksena, että antaisin tuon 45 000 olla tilillä, mutta en säästäisi sinne enää, vaan jatkossa säästäisin tilin sijaan rahastoon.
Tilillä on paljon rahaa siksi, että tosiaan jos korot nousevat tai tulee työttömyyttä ym, voin sieltä lyhentää lainaa. Se on siis minun vararahasto, enkä tässä vaiheessa halua käyttää sitä lainanlyhennykseen.Suoria osakkeita täällä siis suositellaan. Itseä se jännittää, koska en tosiaan ymmärrä näistä paljoa, miten osaan ostaa osakkeita ja mistä edes saisi hyvät osingot?
Itse pyrin pitämään 20 000 euroa tilillä seisomassa puskurirahana. Sinun tilanteessa sijoittaisin 20000-25000 e. hyvin hajautetusti eli eri tyyppisiä osakkeita, osa rahastoihin. Ja ainakin puolet sijoitussummasta laittaisin isoihin todella vakaisiin yrityksiin, jotka ei tuo nopeaa voittoa, mutta pitkällä tähtäimellä pysyvät pystyssä ja nostavat hitaasti arvoa 🤔.
Tai jos olet todella turvallisuushakuinen, jätä tilille 30 000 e. Sillä olet jo hyvin turvassa suhteessa lainamäärääsi. Ja voit aloittaa alkuun pienillä summilla; harjoittele vaikka ensin 5000 eurolla; osta muutama osake ja laita pariin rahastoon ja seuraile vaikka puoli vuotta 🙂.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on varaa pitää rahat sijoituksissa 10v, niin tuotto on lähes 100% varmaa. 45 000e jaettuna 10 vuodelle tekee lähes 400e/kk käyttörahaa, joten luulisi pärjäävän siihen asti. Todennäköistä kuitenkin on, että sijoituksesi on tuossa ajassa tuplaantunut, jos markkinat tuottavat edes keskiarvon verran.
Mikä 45000€? Millä perusteella päädyit tuohon summaan?
Vierailija kirjoitti:
Unohda kryptot ja hypeosakkeet, asuntolainaa maksava tarttee tasaista kassavirtaa. Eli vaikka 4 kertaa vuodessa osinkoa maksavia yhtiöitä -> katse jenkkilään.
Mitäs vinkkiä antaisit ihmiselle, joka ei saa edes asuntolainaa, kun ei saa tuloistaan säästettyä edes sitä omaa osuuttaan asunnon hinnasta.
Millä tavalla 0€/kk saa sijoitettua niin, että leipä siitä levenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olet jalat maassa oleva järkevä nainen. Sinulla on hyvä suunnitelma.
Mutta mutta.....
Nämä hanakasti neuvoja antavat ovat koko ikänsä mahdollisesti sijoittaneet, he ovat alan ammattilaisia, töissä finanssialalla ja alan koulutus.
Minulla oli aikanaan rahastoissa enkä kestänyt seurata kurssivaihteluita, joten myin ne pois.
Samoin pyydän että pidät pään kylmänä kaiken suoran osakesijoittamisen ja muun kanssa koska niinhin tulee riippuvuus helposti, mistä nämä kaverit eivät puhu olleenkaan.
He eivät puhu myöskään tappioistaan.
En suosittele lähtemään sijoittamiseen jossa olet mahdollisesti ihan muiden vinkkien ja tuen varassa.
Ajattele että haluat nukkua yösi hyvin.
Minulla on vähän sama tilanne, ja pidän rahat tilillä ja mahdollisesti lyhennän isoa lainaa korkojen noustessa.
Koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää ja haluat mielenrauhaa myös.
Aina kun olen seurannut valtavirtaa lopputulos on tullut kalliiksi.
Pidä pää kylmänä ja luota intuitioosi.
Ai riippuvuus suoraan osakekirjoittamiseen? REPS. AINA pitää itse ottaa kohteista selvää. Osakkeiden kurssit heiluvat joten totta kai välillä ollaan plussalla ja välillä miinuksella. Kun holdaa pitkään niin tämä tasoittuu. Esim mulla on nyt amerikkalaisen teleyhtiön osakepotti miinuksella satkun tai pari mutta se ei mua hätkäytä koska a) se osake heiluu muutenkin valuuttakurssin muuttumisen takia b) firman talous on kunnossa ja se maksaa kivaa osinkoa 4 kertaa vuodessa. Ei siis ole syytä hermostua tai myydä osaketta. Samaan aikaan salkussa on teknologiayhtiön osake joka on noussut 85% ostohetkestä. En ole myymässä sitäkään. Salkussa on siis osakkeita plussalla ja osakkeita miinuksella. Entä sitten, palataan asiaan 10 vuoden kuluttua.Ei pidä säntäillä, ja veivata salkkua vain huvin vuoksi.
Siis ymmärsinkö oikein? Kun osakkeita pitää pitkään, kurssiheilahtelut tasoittuvat? Lopputulos on siis +-0?
Missä se paljon kehuttu voitto kurssien kehityksestä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on nollasummapeliä osakkeiden kurssien suhteen. Jos joku voittaa, joku toinen häviää. Koska kukaan ei sijoittane osakkeisiin hävitäkseen jäänee jäljelle se oletus, että kyse on silkasta tuurista.
Tai sitten kyseessä on maailmanlaajuinen pyramidihuijaus, joka perustuu katteettomiin lupauksiin ikuisesti kohoavista pörssikursseista.
Osta Ethereumia. Todennäköisesti triplaa arvonsa loppusyksyyn mennessä, jolloin alkaa kryptojen laskumarkkina eli myynti silloin. Kryptojen sykli n. 4 vuotta, mitä ei yllättävän moni tiedä. Muista tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko joka palstalla tätä tulikivipaskaa levittää?
Itse en ostaisi tuota firmaa yksinkertaisesti siksi, että en usko sen tuotteisiin. Miljoona kärpästä voi olla väärässä, koska onhan ne Tulikiven takat kaikkein rumimmat markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta indeksisijoittamisella menettäisi rahaa, pitää oikeasti tehdä se aktiivinen päätös, että nyt haluan menettää rahaa, otan tappiolliset sijoitukseni ulos, enkä laita sinne enää ollenkaan. Suurimmalla osalla tämä ei ole tietenkään rationaalinen päätös, lähinnä paniikissa myynti-nappulan hakkaamista, kun kurssit ovat hetkellisesti laskeneet.
Ihan vaan esimerkkinä, jos on säästänyt kymmenen vuotta S&P 500 indeksiin, ei ole koskaan koko pörssin historian aikana tarvinnut odottaa kahta vuotta pidempään, että sijoitukset palaisivat takaisin voitollisiksi. Ne ovat olleet kymmenen vuoden jälkeen ylipäätään vain kolmena ajanjaksona tappiolla. Vuosina 1933, 1975 ja 2009.