Meneekö masennus itsestään ohi?
Yritän opiskella, mutta nekin etenevät hyvin huonosti tällä hetkellä. Luulen, että olen ollut useamman vuoden masentunut, mitään diagnoosia en ole enkä halua saada, koska olen ymmärtänyt, että mielenterveysongelmista jää ikuinen leima, eikä näin ollen enää saa asiallista terveydenhuoltoa muihin vaivoihin. Olen hillittömän uupunut, väsynyt, ahdistunut ja saamaton koko ajan, enkä pysty enää keskittymään mihinkään.
Kommentit (25)
Kokeile rautatabletteja tms. Menkat aiheuttaa useille naisille raudanpuutteen, josta seuraa väsymys ja masennus. Lisärauta voi jo saada ihmeitä aikaan jaksamisessasi. Ja elämäkin alkaa kiinnostamaan.
Voi olla syklinen masennus. Itsellä toistui puolentoista-kahden vuoden välein, kesti saman, lieveni taas. Traumatausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ainakaan mene ohi "avunsaannilla". Kuten juuri itsekin sanoit, jää stigma ja vittuilua tulee terveydenhuolllossa jatkuvasti. Ei terveydenhuollosta mitään apua siihen vaivaan saa.
Höpö höpö. Kukaan ei vittuile.
Sitä paitsi valtaosa mielenterveyden ongelmista paranee ja juurikin terveydenhoidossa, lääkkein ja terapioin.
Tunnen kymmeniä mt ongelmaisia. Yksikään ei ole toipunut lääkkeillä. Terapiaa ei saa juuri kukaan. Jotain keskustelua sairaanhoitajan kanssa kylläkin.
Ei niillä lääkkeillä toivutakaan vaan ne on osa hoitoa. Pitkään masentuneella hermostotoiminta alkaa olla jo vinksahtanut ja tosiaan jos on siinä tilassa, on monesti aika täysin aloitekyvytön. Näillä yhdessä muiden toimenpiteiden kanssa, eli liikunnan ja masennuksen syiden poistamisen sekä usein terapian avulla nostetaan sitä toimintakykyä jotta voidaan aloittaa paraneminen.
Itselläni on hyviä kokemuksia lääkityksestä apuna keskivaikean masennuksen hoidon alussa.
Kerron vain kun välillä kysellään:
Tosi pahasta masennuksesta voi toipua.
Sillä tiellä olen nyt.
Itsestään se ei kyllä tapahdu.
Apuja on. Niitä on vain kokeiltava. On pakko voittaa häpeä, pelko kasvojen menettämisestä, fyys. oireet. Apua pitää ottaa vastaan.
Toinen puoli: itse tehdään työtä myös.
Se työ voi realisoitua aikeena, tahtona.
Jonain päivänä sitten jaksaakin tehdä.
Kolmas: itsetuhoisia yllykkeitä ei jäädä kuuntelemaan yksin. Mene sairaalaan.
Sain viime talvella napit (sertralin ja voxra) ja jo kuukauden päästä ahdistus ja masennus mennyttä ja energiaa vaikka muille jakaa.