Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Miten jaetaan kulut tässä perheessä? Mies tienaa 3000€ ja minä 1200€ brutto?
07.08.2008 |
Tarkoitus olis muuttaa yhteen. Meillä yksi yhteinen lapsi ja miehellä 2 muuta joista maksaa 260€/kk. Mun tulot tulee olemaan 1100€ netto ja lapsen päivähoito tulee maksamaan n 230€/kk.
Tällä hetkellä asutaan erillään
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
...ja minusta oikeudenmukaisesti, miehestä myös. Meillä tosin ihan tavallinen ydinperhe, ei lapsia aiemmista liitoista, ja avioliitossa asutaan, tämä siis taustatiedoiksi.
Mies tienaa noin 3300, minä suunnilleen 2800, eli oikeasti ero ei ole suuren suuri, mutta aiemmin tienasin selkeästi vähemmän, ja silloin oli tämä sama systeemi. Mun tuloihin vaikuttaa myös työmatkat, ylityöt ym. Meillä systeemi menee niin, että kumpikin maksaa tietyn summan kuukaudessa yhteiselle tilille. Miehellä se summa on vähän korkeampi, koska tienaakin enemmän. Yhteiseltä tililtä maksetaan asuntolainat ja muut menot. Omat vaatteensa ja muut hankinnat jokainen maksaa itse. Yhteiselle tilille kertyy jonkin verran enemmän kuin mitä säännölliset menot ovat, ja silloin maksetaan asuntolainaa sitten vähän lisää köntässä pois. Asunto on 50/50 molempien nimissä.
Idea on siis se, että kummankaan omalle henkilökohtaiselle tilille ei ole tarkoitus kertyä suuria summia - nyt juuri mun tilille oli ehtinyt kasaantua enemmän, ja sitten siirsin isomman summan yhteiselle ja tarkistettiin mun kuukausittaista maksua ylöspäin. Meistä rahoja on turha makuuttaa henkilökohtaisilla tileillä, sillä esim. jos jompikumpi meistä kuolisi, toisella ei olisi niihin rahoihin automaattisesti oikeutta. Meille perhe on yhteinen projekti, eikä kummankaan ole tarkoitus säästää muuhun kuin asuntoon tällä hetkellä. Sama järjestely meillä oli myös aikaisemmin, kun minä tienasin miestäni paremmin, tietysti toisin päin silloin. Ja kun olen äitiyslomilla/hoitovapailla, mies maksaa suurimman osan tai koko summan asuntolainasta. En ymmärrä ollenkaan miksi huonommin tienaavan pitäisi kärsiä, jos kerran ollaan PERHE. Yleensä kuitenkaan se huonommin tienaavan työtunnit eivät ole vähäisemmät aikä työ olennaisesti helpompaa.
Tietenkään asia ei ole yhtä yksinkertainen jos on sun ja mun ja meidän lapsia, sitten vaatii varmasti vähän säätämistä.