Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaetaan kulut tässä perheessä? Mies tienaa 3000€ ja minä 1200€ brutto?

Vierailija
07.08.2008 |

Tarkoitus olis muuttaa yhteen. Meillä yksi yhteinen lapsi ja miehellä 2 muuta joista maksaa 260€/kk. Mun tulot tulee olemaan 1100€ netto ja lapsen päivähoito tulee maksamaan n 230€/kk.

Tällä hetkellä asutaan erillään

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi miehelle onneksi ettette muuta yhteen.

Vierailija
22/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap on viisas, kun miettii asiaa jo ennen yhteen muuttamista. Ei olisi ensimmäinen kerta, jos mies päättäisi, että hänen rahansa ovat hänen eikä niillä tarvi kustantaa vaimon eikä lapsen/lasten elämistä.

Sain sellaisen kuvan, ettei mies tajua, että ap:lle jää huomattavasti vähemmän rahaa käyttöönsä kuin nyt. Ts. ilman miehen taloudellista tukea hänen pitäisi laskea joka sentti ruokakaupassakin. Kuka sellaiseen suostuu, paitsi masokisti? Jos siis miehellä todella on varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin antaa kaikki rahansa pois ja sitoutuu siihen ettei enää käytä mitään itseensä vaan ainoastaan perheen hyväksi.

Vierailija
24/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe "ylimääräisestä" huoneesta ja sen kuluista kuulostaa ainakin minun korvaani siltä, ettet laske miehesi lapsia perheeseesi, vai kuinka? Pidät tarkkaa eroa siitä, että kenen lapsi on kulloinkin kyseessä? Siedät heitä vain pakon edessä joka toinen vkonloppu?

Jos näin, älä missään tapauksessa muuta miehen kanssa yhteen, koska tämä asia tulee aina tulemaan teidän väliinne ja aiheuttaa riitaa. Ennen kuin muuttaa miehen + entisten lasten kanssa saman katon alle, kannattaa miettiä tämä tunnepuolikin selväksi, ei vain pelkkä rahatilanne.

T: se, joka ei miettinyt ja joka katuu sitä nyt

Vierailija
25/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vain maksaisitte sillä yhteinen jääkaappi perusteella jota esim Kela ajattelee.

Rahat yhteen ja kaikki menot on yhteisiä, näin se menee valtiovallan puoleltakin.

Vierailija
26/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat vain 4 päivää/kk luonanne? Mikseivät he nuku silloin teidän yhteisen lapsen huoneessa? Mun mielestä on rahan haaskausta hommata heille oma huone, JOS sillä huoneella ei ole muuta käyttöä. Jos he todellakin ovat säännöllisesti sen 4 päivää kuukaudessa teillä.

Vierailija
27/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt sitä kuuluisaa "aitoa rakkautta" :DD

Vierailija
28/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolison kanssa.

Perhe on yhteisyritys ja kaikki on siinä yhteistä - dödöä myöten.

Meillä kolme lasta+aviomies ja aina on laitettu kaikki tulot (palkka+yhteiskunnan tuet) yhdelle tilille. Sieltä maksetaan pakolliset menot (lainat, ruoka, bensa, vakuutukset, hoitomaksut jne). Se mitä jää yli, käytetään tarpeelliseen (= vaatteet, harrastukset, perheen ravintolalounaat, lomamatkat) ja sitten on tili tyhjä =)

Ei tulisi mkieleenkään miettiä, että "mies osti tässä kuussa vaatteita itselleen 200 egellä ja mä vaan 150 egellä, v*ttu se sai enemmän". Haloo! Raha käytetään tarpeeseen eikä lapsellisesti ajatellen "mä haluun yhtä paljon kun toi toinenkin".

Jos eläisen uusperheessä haluaisin ehdottomasti saman käytännön talousasioihin - kaikki tulot & menot yhteisiä. Muuten en suostuis yhteen muuttamaan. Enkä ole edes pienituloinen (tulot 4000 e brutto/kk) eli sekään ei ole syy miksi haluaisin yhteiset rahat.

Tiedätkö, jos lyötte rahat yhteen niin teidän rahankäyttönnne järkiperäistyy, koska kaksi aikuista on vastuussa rahoista. Silloin pääsette pois hikisistä kaksioista ja voitte vaikka ostaa pienen omakotitalon, PERHEEN nettovarallisuus kun kuitenkin tuppaa kasvamaan...

Vierailija
29/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ennen kuin muuttaa yhteen. Tärkeintä on kait tässäkin - kuten niin monessa muussakin parisuhdeasiassa - että asiat on puhuttu selviksi ja että kumpikin tietää ja hyväksyy YHTEISEN käytännön.

Raha-asioiden suhteen käytäntöjä on todella monenlaisia. Meillä on kyseessä uusioperhe, ja minulle (joka siis tulin mukaan ns. ulkopuolelta) on ollut alusta lähtien itsestään selvää, että kaikki rahat ovat viime kädessä yhteisiä. Minulle ei ole olemassa minun rahojani, on vain meidän rahoja. Ja näistä rahoista maksetaan perheen kulut. Oli sitten kyseessä vaimoni edellisestä avioliitosta olevien lasten kuluja, yhteisen lapsemme kuluja tai aikuisten kuluja. Mielestäni homma menisi käytännössä täysin mahdottomaksi, jos alkaisimme jyvittämään kuluja eri osalpuolille. Puhumattakaan viikonloppulapsille tarvittavien neliöiden kuluista. Ja entäpä jos toiselta loppusivat rahat? Kuka pystyisi sanomaan toiselle, että sori vaan: mulla on kyllä rahaa, mutta sulla ei, enkä anna. Mene vaikka pulloja keräilemään...

Vierailija
30/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-vaimo ajaa ajoittain pois kotoaan, jolloin tulee isänsä luokse evakkoon. Ei mahdu kaksi teiniä ja kaksivuotias mitenkään samaan huoneeseen.

En ymmärrä miksi minun pitäisi hyväksyä se että elintasoni laskee mahdollisen avoliiton myötä? Ei siinä rakkaus paljon auta jos ruokarahat loppuu 2vk ennen tilipäivää.

Tämä kahden kodin systeemi on toiminut jo kahdeksan vuotta ja näköjään siitä ei kannata luopua vieläkään. Mies suunnittelee jo mitä kaikkia harrastusvälineitä hän ostaisi jos minä muuttaisin hänen kanssaan asumiskuluja jakamaan ja miehellä jäisi enemmän käyttörahaa.

Eli minuahan tässä käytettäisiin rankasti taloudellisesti hyväksi, ei kiitos, siihen en suostu.

Vierailija
31/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-vaimo ajaa ajoittain pois kotoaan, jolloin tulee isänsä luokse evakkoon. Ei mahdu kaksi teiniä ja kaksivuotias mitenkään samaan huoneeseen.

En ymmärrä miksi minun pitäisi hyväksyä se että elintasoni laskee mahdollisen avoliiton myötä? Ei siinä rakkaus paljon auta jos ruokarahat loppuu 2vk ennen tilipäivää.

Tämä kahden kodin systeemi on toiminut jo kahdeksan vuotta ja näköjään siitä ei kannata luopua vieläkään. Mies suunnittelee jo mitä kaikkia harrastusvälineitä hän ostaisi jos minä muuttaisin hänen kanssaan asumiskuluja jakamaan ja miehellä jäisi enemmän käyttörahaa.

Eli minuahan tässä käytettäisiin rankasti taloudellisesti hyväksi, ei kiitos, siihen en suostu.

olet varmaan ihan oikeassa: ei kannata muuttaa yhteen!

Vierailija
32/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten jaetaan kulut tässä perheessä? Mies tienaa 3000€ ja minä 1200€ brutto?"

Mies suunnittelee jo mitä kaikkia harrastusvälineitä hän ostaisi jos minä muuttaisin hänen kanssaan asumiskuluja jakamaan ja miehellä jäisi enemmän käyttörahaa.

Eihän niitä jaettaisi siis miehen mielestä mitenkään muuten kuin puoliksi? Ja sen jälkeen hänen rahansa olisivat _hänen_. Eihän av-palstan mielipiteillä ole tuossa mitään käyttöä, kun toinen osapuoli on asiasta jo päättänyt?

Vierailija
33/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten vedota kun miehen kanssa kulujen jakamisesta neuvotellaan, mutta on parasta unohtaa koko juttu. Ei siitä yhteenmuutosta ole muutenkaan mitään etua enää sen jälkeen kun laki muuttuu niin että etävanhempi saa jäädä palkallisena hoitamaan sairasta lasta.

Vierailija
34/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että älä ihmeessä muuta yhteen kyseisen miehen kanssa. Ainakaan ennen kuin mies on tajunnut, että perheenne on yhteinen yritys, jossa miehenkin pitää kustantaa vaimonsa menoja, eikä katsella vierestä moittien tuhlauksesta, kun vaimolla loppuvat ruokarahat.

Vierailija
35/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en siltikään edelleenkään ymmärrä, miksi 2 etälasta tarvitsevat oman huoneen 4 päivää kk varten. luultavimmin heillä ei ole mitään tavaroitakaan isänsä luona, noin vähäisen ajan takia. Jos eivät kaikki lapset mahdu samaan huoneeseen, olohuoneeseen vuodesohva. mun mielestä on rahan haaskausta maksaa ylimääräisestä huoneesta 4 päivää varten per kuukausi. Jos tosiaan on niin, ettei huonetta tarvita muulloin muuhun käyttöön.

Vierailija
36/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika tulee isänsä luokse ennalta määräämättömäksi ajaksi. Välillä taas ex-vaimo ei anna mieheni nähdä vanhempia lapsiaan ollenkaan kuukausiin. Vaikea ennustaa. Luultavasti ylimääräisestä huoneesta tulisi harrastus/lastenhuone, mutta sen kulut mies saa maksaa yksinään. ap

Vierailija
37/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tekee myös siskoni. Vaikka mies tienaa 3200e/kk niin sisko silti saa kaiken yhteikunnan tuet koska hän on virallisesti yh(ja työtön) ja mies asuu siellä "pimeänä".

Vierailija
38/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yh-korotus tippuu lapsilisästäkin pois, jotenka koko summa 230€ menee päivähoitomaksuun. Lapsellemme ei sitten ilmeisesti osteta kotona ruokaa eikä enää uusia vaatteita jos yhteen muutamme.

Joo, unohdetaan koko ajatus perheen yhdistämisestä, menee liian köyhäksi elämä. ap

Vierailija
39/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan yhteistilille tulojen suhteessa rahaa. Kaikki yhteismenot exceliin ja kuukauden jälkeen tasataan summa tulojen suhteessa. Jos olen maksanut enemmän niin saan tasausta tai mies maksaa loppukuusta enemmän ruokalaskuja. Meillä mies maksaa puolet enemmän kuin minä. Näin kummallekin jää taskurahaa josta maksetaan sitten ne elarit, omat vaatteet yms.

Yhteisiksi menee bensat, vakuutukset, ruokalaskut, yms. Onhan se työläs mutta tosi hyvä systeemi ettei toinen pääse rikastumaan ja toinen köyhtymään. Ei ole tasapuolista jos pienituloinen maksaa kaiken puoliksi.

Vierailija
40/41 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saat vain ryöpytystä niskaasi teetpä niin tai näin.

Mutta annanpa minäkin muutaman ohjeen.

Miten usein kaikki lapset ovat teillä. Onko ylimääräisen huoneen pakko olla vain ko lasten huone vai voitteko käyttää sitä muuhunkin. Yhteisenlapsen huoneeksi, työhuoneeksi, leikkihuoneeksi tms.

Itse olen se "tyhmä", joka on antanut avopuolisolle perintönsäkin, siis maksanut yhteisiä menoja niin, että nyt vähemmä tienannut ja toistaiseksi perinnötön mies omistaa puolen kaikesta. Olemme pari kertaa ottaneet asiasta yhteen. Viimeksi kun mies sai vanhemmiltaan rahaa ja sitten ostimme puoliksi auton, josta minä sitten näin vain perävaloja. Miehen selitys oli, että kun hän sai vanhemmiltaan sen puolikkaan. Minä huusin kuin sumutruutta, että niin kuin minä sain kolmanneksen talosta perintönä ja maksoin vielä toisen kolmanneksen, niin saanko käyttää taloa sitten yksin.

Noin yleisesti olen sitä mieltä, että kun asiat on hyvin, niin raha-asioilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kun aletaan tehdä eroa, niin silloin ne nousevat arvoon arvaamattomaan. Lähinnä näin ajatteen minäkin eli että en valvo miehen rahankäyttöä eikä hän minun, kunhan yhteisiin kuluihin tulee riittävästi, ja esim. lomamatkoista tiedän, että viimekädessä suuren osan maksan minä, mutta sillä myös takaan, että koko perhe pääsee yhdessä lomalle.

Minusta on kohtuullista, että omaisuutta kertyy siinä suhteessa, mitä rahaa tulee (-omat kulut). Ei välttämättä niin, että jos toinen saa 4000 ja toinen 1000, niin molemmat saisi säästöön 1000 ja loput olisi yhteistä.

Itse puhun nyt avopuolisona, en aviopuolisona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä