Katsovatko jotkut omistusasujat vuokralaisia oikeasti nenänvarttaan pitkin?
Kuulin, että omassa kerrostalossani joku vuokralainen oli saanut nihkeän vastaanoton. Miten on mahdollista, että jos jollain on mahdollisuus ostaa oma asunto, katsoo jotain muuta nenänvarttaan pitkin? Luulisi, että silloin osaisi käyttäytyä.
Kokemuksia?
Kommentit (117)
Ainoastaan siinä tapauksessa joku sattaa tehdä noin jos on huonoja kokemuksia samassa asunnossa aikaisemmin majailleista vuokralaisista. Silloin mielessä saattaa käydä että jaahas mikähän sosiaalitapaus tuonne nyt tuli. Mutta muuten siis kutakin käytöksensä mukaan, Jedem das Seine.
Osa vuokralla eläjistä on todella siistejä. Viimeisimmät siat, joille vuokrasin, ostivat oman kodin. Sotkivat kaikki pinnat asunnosta jollakin läntillä 2 vuodessa. Toivottavasti heidän koti paljastuu homepommiksi pikkasen liian myöhään.
En katso vuokralaisia kieroon. Jokainen asuu tavallaan. Siisteys riittää. Sotkijat ovat peestä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, valitettavasti. Meidän kerostalossa kaikki omistusasujat on rauhallisia ja kaikki remuajat vuokralaisia. Toisin sanoen talossa on myös rauhallisia vuokralaisia, mutta ei yhtäkään omistusasujaa joka rikkoisi paikkoja, oksentaisi oven eteen, pitäisi bileitä, poliisi tulisi ovelle.
Itsekin kauhulla odotan menikö viime aikoina myydyt kaksi asuntoja sijoittajille vai omistaja-asukkaille. En halua tänne enää yhtään ongelmavuokralaista.
Ikävä rikkoa tämä kuvitelma. Kyllä niitä osakkaita on jouduttu häätämään ja pakkolunastamaan asunto. On ollut melkoisia pirskeitä ja sekavaa käytöstä. Itse pelkäsin eräässä talossa talon varakkainta moninkertaista osakkeenomistajaa, joka sai raivohulluuskohtauksia ja oli aggressiivinen muita asukkaita kohtaan, rikkoi rappukäytävän ikkunalaseja, heitteli tavaroita seinille kotonaan, pahoinpiteli iäkkäitä vanhempiaan. Tilanteen teki hankalaksi juuri se, että hänellä oli osake-enemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla ei yleensä mikään ns parane. Eli omistajat pitää huolta yhtiöstä niinkuin nyt tapana on. Vuokralaiset sotkee ja hajottaa, eikä paranna viihtyisyyttä mitenkään.
Tämä on erittäin karkea yleistys. On siinä pieni totuuspohja, mutta suurin osa vuokralaisista on kunnollisia ihmisiä ja niitä häiriköitä on omistusasujissa ihan yhtä paljon kuin vuokralla-asujissakin.
Olen asunut tässä yhtiössä 15 vuotta ja yhdenkään omistajan kanssa ei ole ollut ongelmia kuten hiekkalaatikkoon virtsaaminen, pyykkien varastaminen, sänkyjen yms jättäminen roskakatoksen, autonrenkaiden säilytys portaikossa ja kannabiksen kasvatus myyntiin. Minun mielestä taloyhtiön pitäisi hyväksyä vuokralainen, jos joku päättää asuntonsa vuokrata. En voi ymmärtää miten jollain on pettänyt arvostelukyky niin paljon, ettei tunnista esim narkkia (muut näkee kilometrin päähän). Pahoittelut jos tämä loukkaa jotain.
Itse en tunnistanut, koska vuokrasin välittäjän kautta ja tämä ihminen oli "paperilla" ja meileissään ihan asiallinen. Maksoi useita tuhansia korjaukset tämän vuokralaisen jälkeen. Olen pahoillani että aiheutin koko talolle tämän, mutta erehdyksestä oppii ja nyt asunto pysyy tyhjänä.
Varmasti, juurikin se että ihmisillä on valmiiksi huonoja kokemuksia ja ennakkoluuloinen asenne heitä kohtaan, omalla käytöksellä voi tähän vaikuttaa, ei koko elämä ole ensivaikutelmasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Omistajat kohtelevat asuntoa ja taloyhtiön tiloja kuin omaansa, vuokralaiset kuin jonkun vieraan rojua josta ei tarvitse välittää. Kuten monet muutkin ovat todenneet, 100% taloyhtiön häiriköistä on vuokralaisia. Se ei paljoa lämmitä, että jokunen vuokralainen on suht normaalisti käyttäytyvä kun suurin osa on pelkästään häiriöksi. Lisäksi ne hyvinkäyttäytyvät vuokralaiset ovat häviävää perinnettä, ja aina kun rauhallinen vuokralainen (usein pitkään talossa asunut) vaihtuu uuteen, on uusi järjestään joku huonokäytöksinen mesoaja.
Puppua. Minulla on ollut 30 vuoden ajan vuokralaisia eikä koskaan mitään ongelmia. Hävettää tuollaiset nousukasmielipiteet. Kyllä taidetaan perähikiällä asua, kun tuommoisia mielipiteitä on valloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Omassa ystäväpiirissä näkyy selkeästi uusi suunta. Myydään omistusasuntoja pois ja muutetaan tyylikkäisiin, laadukkaisiin vuokra-asuntoihin. Nämä henkilöt varakkaita 5-kymppisiä. Helppous ja huolettomuus motivoi.
Nimenomaan. Näin tekevät hyvin monet koulutetut ja varakkaat kaupunkilaiset myös omassa tuttavapiirissäni. Ei ole rahasta kiinni se omistaminen, vaan halusta. Monilla tosin on lisäksi oma vapaa-ajan asunto sitten jollakin toisella paikkakunnalla.
Vähän kansainvälisempää meininkiä tännekin toivoisi.
Larssoni kirjoitti:
Olen asunut useassa omistusasunnossa ja nyt asun vuokralla enkä kyllä mitenkään tai missään ole kokenut olevani jotenkin huonompi asukas. Taitaa vain joillakin olla vielä luutuneita käsityksiä vuokralla-asumisesta ja 'omistamisen' hienoudesta. Minulla ja puolisollani ainakaan ei ole mitään tarvetta ostaa omaa asuntoa, mieluummin käytämme rahat johonkin muuhun mukavaan. Eikä ole mitään stressiä mahdollisista remonteista tai asunnon myynnistä.
"Mieluummin käytämme rahamme johonkin muuhun mukavaan." Mitä ihmettä? Mitkä rahat? Vuokrakulut ovat poikkeuksetta kovemmat kuin lainanlyhentäminen. Joku neukkukuutio varsinkin, kun kaikki kuuluu taloyhtiön korjausvastuuseen, paitsi ehkä se erikoisluvalla asennettu ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Larssoni kirjoitti:
Olen asunut useassa omistusasunnossa ja nyt asun vuokralla enkä kyllä mitenkään tai missään ole kokenut olevani jotenkin huonompi asukas. Taitaa vain joillakin olla vielä luutuneita käsityksiä vuokralla-asumisesta ja 'omistamisen' hienoudesta. Minulla ja puolisollani ainakaan ei ole mitään tarvetta ostaa omaa asuntoa, mieluummin käytämme rahat johonkin muuhun mukavaan. Eikä ole mitään stressiä mahdollisista remonteista tai asunnon myynnistä.
"Mieluummin käytämme rahamme johonkin muuhun mukavaan." Mitä ihmettä? Mitkä rahat? Vuokrakulut ovat poikkeuksetta kovemmat kuin lainanlyhentäminen. Joku neukkukuutio varsinkin, kun kaikki kuuluu taloyhtiön korjausvastuuseen, paitsi ehkä se erikoisluvalla asennettu ilmalämpöpumppu.
Etkö ymmärrä, että joillakin sitä varallisuutta on ilman lainaakin. On vara valita asuako vuokralla vai omassa.
Vierailija kirjoitti:
Larssoni kirjoitti:
Aika usein verrataan uudemman vuokra-asunnon vuokran ja jonkun 60 - 70 -luvun neukkukuution omistusasunnon kustannuksia. On varmasti halvempaa omistaa betonikolossista neukkukuutio , mutta kun ensimmäisen parin vuoden aikana saat siitä 40 000 € putkiremontti maksettavaksi. Siitä lasket sen yhtiövastikkeesi päälle ja kuukausikustannukset (lainanlyhennys, yhtiövastike ja remonttivastike) pomppaakin helposti monessa paikassa yli alueen markkinavuokrien. Lainanlyhennyksessä toki kustannat asuntoa itsellesi, mutta suurimmassa osassa suomea asuntojen arvon tippuessa tämäkin etu katoaa ja voin kääntyä jopa itseään vastaan, koska muuttotappioseudulta neukkukuutioita ei saa enää kaupattua. Putkiremontti ja muut taloyhtiön remontit tulee tehdä myös aika-ajoin, joten aika monessa neukkukuutiotaloyhtiössä tehdään remppaa kokoajan ja kuukausivastikkeet nousee sen takia.
Vuokralainen voi muuttaa huomattavan helposti uusiin vuokrataloihin joissa ei ensinnäkään tehdä remontteja ja saa nykyaikaiset mukavuudet. Uusista taloista omistusasunto kustantaa helposti 200 -300 000 € ja kun lasket lainanlyhennykset tuolle summalle, kustannukset ylittää helposti vuokrat monissa kaupungeissa. Uuden/uudehkon sunnon arvo harvoin säilyy ostohinnan tasolla, joten iso osa lainanlyhennyksistäsi sulaa samalla tavalla kuin maksamasi vuokrat.
En ymmärrä miksi omistusasumista masinoidaan ainoana oikeana asumismuotona Suomessa, koska myös vuokra-asumisessa on puolensa joita harvemmin jaksetaan nostaa esille.
Miksi pitäisi asua vuokralla. Lainan lyhennys on kuitenki pienempi kuin maksettava vuokra.
Toinen kysymys on miten joku viihtyy kerrostalossa kun omakotitalokin on keksitty
Useimmat "omistusasujat" ovat pankin torppareita...
Asuin kymmenen vuotta vuokralla nuorena (en työllistynyt ekalla tutkinnollani, joten opiskelin aika paljon). En kohdannut mitään outoja kommentteja muilta asukkailta, mutta muuten kyllä kuulin tosi törkeääkin kommentointia vuokralla-asumisesta. Sanottiin, että vuokra-asunnot näyttää aina just niin kauhealta kuin minun kämppäni ja jankattiin, miksi asun vuokralla ja tuhlaan tyhmästi rahani (no kun en saa lainaa ja jossain pitää asua).
Nyt olen vakitöissä ja asun kalliimmassa omakotitalossa kuin nuo kommentoijat 🙂
Miltä AP:sta tuntuisi jos viereen muuttaisi joku luuseri kiinteistön arvoa laskemaan? Ja kyllä, vuokralaiset alentavat arvoa pelkällä olemassaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi asua vuokralla. Lainan lyhennys on kuitenki pienempi kuin maksettava vuokra.
Toinen kysymys on miten joku viihtyy kerrostalossa kun omakotitalokin on keksitty
Ei tämä ole niin yksiselitteistä. Itse olen asunut sen verran edullisissa asunnoissa, että lainanlyhennys + vastike olisi tullut kalliimmaksi kuin mitä olen maksanut vuokraa. Tällä hetkellä asun helsinkiläisessä lähiössä, jossa asuntojen neliöhinnat ovat toistaiseksi alle 5000e. Tämänkokoinen asunto voisi siten maksaa noin 300 000e, joka tietää tonnin luokkaa lainanlyhennystä jos noin suurta lainaa edes onnistuisi saamaan.
Miksi maksaisin 1200e lainaa ja vastiketta, kun voin maksaa vuokraa 650e ja sijoittaa tuon erotuksen?
En tiedä, mutta omakotiasujat luulevat olevansa omistusasujien aatelia ja asettuvat kaikkien muiden asumismuotojen yläpuolelle, oli se oma talo vaikka minkälainen kaupaksi koskaan menemätön kosteusvaurioinen hometalo muuttotappiopaikkakunnilla.
Meidän valintaamme asua vuokralla haukutaan myös, ja asuntoa haukutaan slummiksi jne, varsinkin pohjois-Suomessa asuvat sukulaiset. Vuokraa maksamme 1350 e kk ja silti emme voi ostaa asuntoa läheltä, omarahoitusosuutta pitäisi olla n 100 000 e jotta saisimme 300 000 e maksavan perheasunnon alueelta. Vakuuksia ei ole kummankaan perheeltä saatavana. Mies välillä harmittelee sitä että mitä hyötyä on ollut opiskella sen 8 vuotta tohtoriksi asti mutta näillä mennään.
Tänään viimeksi lapsen harrastuksessa eräs pankkitoimihenkilö kailotti suureen ääneen: Asutteko vuokralla? Kun kuuli missä asumme (nämä talot ovat kaikki erään vuokrayhtiön joten osoitteesta voi päätellä asian). Silmien pyörittely samaan aikaan tehosti vaikutusta. En enää jaksa kerrata ulkomaan työkomennuksia ja siellä asumista jne kaikille ja puolustella asiaa.
T: se vakaope ja DI teknillisen fysiikan tohtori pariskunta
Vierailija kirjoitti:
Miltä AP:sta tuntuisi jos viereen muuttaisi joku luuseri kiinteistön arvoa laskemaan? Ja kyllä, vuokralaiset alentavat arvoa pelkällä olemassaolollaan.
Hirvee ressi tuntuu ainakin teillä omistusasujilla olevan.
Harmittaa kaikkien vuokralaisten mollaaminen, koska itse olen aina huolehtinut kodista ja sen ympäristöstä kuin omastani tehden mm. lumitöitä ja osallistumalla pihatalkoisiin. Tavallisten naapureiden, mukaan lukien tukiasunnossa asuvat mt-ongelmaiset ihmiset, kanssa pärjättiin hyvin, kunnan vuokrataloyhtiön erityisessä suojeluksessa olevan herrakansan kanssa ei.
Kokemusta on siis myös niistä naapureista, joille toisten asumisviihtyvyys ja -turvallisuus olivat sivuseikkoja. He saattoivat esim. huutaa yöllä, että olkaa hiljaa, ettei kaaj**t. herää. Tappelussa hätäpaskotut bokserit heitettiin vessan ikkunasta alakertalaisten iloksi, avainten jäätyä kotiin kiipeiltiin toisen kerroksen ikkunaan painavaa pyörätelinettä tikkaina käyttäen - painava teline jätettiin tietenkin pelastusväylälle virumaan, maitopurkit heitettiin parvekkeelta, sakkolaput yms. posti revittiin silpuksi pitkin pihoja ja tyhjät lääkepurkit pudotettiin toisten oville. Ovikellon rimputtelulta ja verhotuilta uhkauksiltakaan ei vältytty. Läheisessä vuokratalossa asunut työkaveri ihmetteli, kuinka ohituskaista-asukas sai samalta yhtiöltä heti uuden vuokra-asunnon, vaikka oli juuri häädetty yhdestä kämpästä häiriköinnin takia.
Vuokralaisetkaan eivät ole tasa-arvoisessa asemassa: työssä käyvä asiansa moitteettomasti hoitava henkilö huomaa olevansa paarialuokkaa, kun vastassa on koreasti pukeutuva kulttuurihenkilö.
Muutimme vastikään kaupungin vuokratalosta asumisoikeusasuntoon. Ihanan hiljaista ja asiallista porukkaa!