Hei, onko muita, joiden ns. paras ystävä ei ole vielä kertaakaan kutsunut kesämökilleen?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kutsuttu enkä ole kutsunut. En ole ymmärtänyt että tämä on joku kynnyskysymys. Pitää varmaan kutsua sitten, mutta teltassa joutuu nukkumaan kun ei vuodepaikat riitä.
Emme jäisikään yöksi, emme tarvitsisi yösijaa kenenkään mökiltä, ja jos jäisimmekin yöksi, veisimme oman teltan tai matkailuautolla pihaan, jossa voisimme olla yötä.
Ap.
Jos teillä on matkailuauto, oletteko kutsuneet ystäviänne reissuun sillä?
Olemme, mutta eivät ole lähteneet messiin, koska mökkeilyyn hurahtaneina ystäväpariskuntana eivät muualla kesäaikaan liiku kuin kaupunkiasunnon ja mökin väliä höyläten edestakaisin, ja kesäloman viettävät koko loman mökillään, mutta välillä huonommilla ilmoilla käväisevät kaupunkiasunnossaan postin tsekkaamassa ja täydentämässä ruokavarastojaan. Olisi kuulema työlästä lähteä meidän matkailuautoon mukaan reissuun, kun pitäisi hommata uusia kesäasusteita kaupunkikierroksille ja nähtävyyksien katselupaikkoihin, ja eivät voisi olla kuin Ellun kanat kuten mökillään, jossa voivat saunoa ja uida ilman uimapukua ja -housuja.
Meillä on ystäväperhe, joka kuulemma kovasti odottaa kyläilyjä meidän ihanalla vapaa-ajan asunnolla, jossa on kyllä kaikki mukavuudet ja upea luonto. Ovat puhuneet useamman kerran, että kesällä sitten...
Jännä juttu että täällä kotona kaupungissa he eivät ole kuitenkaan yhtä kertaakaan kutsuneet meitä kylään🤔
Nyt yritettiin sopia yhteistä kyläilyä, tai tapaamista ulkona, niin eivät vastaa ollenkaan🤔
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ystäväperhe, joka kuulemma kovasti odottaa kyläilyjä meidän ihanalla vapaa-ajan asunnolla, jossa on kyllä kaikki mukavuudet ja upea luonto. Ovat puhuneet useamman kerran, että kesällä sitten...
Jännä juttu että täällä kotona kaupungissa he eivät ole kuitenkaan yhtä kertaakaan kutsuneet meitä kylään🤔
Nyt yritettiin sopia yhteistä kyläilyä, tai tapaamista ulkona, niin eivät vastaa ollenkaan🤔
Tiedän tän tyypit. Tulevat käymään että saisivat hyvää matskua Instaan ja hehkuttaa miten tuntee mökinomistajia
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan kutsuttu millekään mökille. Ei ystävän, eikä sukulaisien mökeille. Ei niissä kyllä tietääkseni muitakaan ole vieraillut.
Itse en kaipaa kutsua, enkä mökkeilyä.
On sulla sitten outoa porukkaa sukulaisissasi ja ystävissäsi. Minua on kyllä kutsuttu niin sukulaisten, ystävien kuin naapurienkin kesämökeille elämäni aikana monestikin, vaan nyt korona on hiljentänyt kutsut viime kesästä lähtien, joka on ihan ymmärrettävää ja väliaikaista. Kutsuttuna olen monesti mennyt toisten mökeille vierailemaan, ja harvoin olen joutunut jostakin omasta syystäni kieltäytymään kutsusta toisten ihmisten mökeille. Omaa mökkiä ei ole ollut ikinä, eikä ollut lapsuuteni perheellänikään omaa kesämökkiä, mutta vietin varhaislapsuuteni nuoruuteeni saakka maaseutukylässä, jossa asuimme miltei ns. huvilassa ympärivuoden erään ison vesistön likellä. Sukulaisia ramppasikin kaiket kesät lomapäiviään viettelemässä silloin kun meidän perhe itse ei ollut kesälomareissuilla. Nyt kun minulla on ollut oma perhe ja aikoinaan lapsiemme ollessa vielä pieniä, niin meillä on ollut mahdollisuus vuokramökkeilyyn ja lisäksi mahdollisuus erään yhdistyksen jäseninä käydä vieläkin milloin vaan saunomassa, uimassa ja grillailemassa jne. lähellä kaupunkikotiamme sijaitsevan vesistön äärellä.
Emme edes mieheni kanssa kaipaa mitään ikiomaa kesämökkiä, koska Suomen kesä on ensinäkin älyttömän lyhyt ja ilmat mitä sattuu milloinkin kesäisin. En tykkää näet pitkistä hellekausistakaan kesäisin, ja etenkään silloin en tykkäisi olla missään huonosti ilmastoidussa kesämökissä, vaan omassa viileässä ja hyvin ilmastoidussa kerrostalokodissani. Toisaalta en pidä hyttysistä, kärpäsistä ja paarmoista, joita nyt mökkiolosuhteissa joutuisi kuitenkin jonkin verran sietämään torjuntakeinoista huolimatta. Ja kaiken huippu ovat nykypäivänä yleistyneet tauteja levittävät punkit!
Tykkään kesäaikaan hyvillä ilmoilla lähteä ennemminkin veneilemään tai yhteysaluksilla saaristoristeilylle.
On. Hän ei edes omista mökkiä jolle kutsua ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluaisit siellä kesämökillä tehdä jos kutsuttaisiin ?
Ryypätä, rellestää, saunoa ja vetää mökin emäntää anaaliin.
No, kannattaa vinkata noista suunnitelmistasi. Varmaan sitten mielellään kutsuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei kiinnosta mennä viettämään lomalla tai viikonloppuisin aikaa kenenkään toisen mökille. Mieluummin vietän lomia omassa rauhassa oman perheen kesken. Asia erikseen on sitten jotkut isommat kaveriporukan juhlat, jotka jonkun mökillä järjestetään. Sellaisiin on kutsuja aikoinaan tullut, ja niihin toki mielelläni osallistun.
Samalla tyylillä itsekkin. Tykkään tavata ystäviäni ja sukulaisiani heidän omissa kodeissaan tai meidän kodissamme, enkä jossain esim. pienitonttisella mökillä, jossa nyt ei muuta seurustelun ja syömisen ja juomisen lisäksi voi tehdä kuin saunoa ja uida, jos ei ole ns. kuivanmaan mökki.
Yleensä voi myös nauttia ylellisestä huussista, joka on sisustettu viimeisen päälle. - Tosin yhtään mikään ei sitä hajua peitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvo ap:lle: Itselläni vähän samankaltainen ystävä mukana kuvioissani. Hänellä on mökki ollut jo vuosien ajan puolisonsa kanssa, niin ei yhtäkään kertaa ole kutsua kuulunut. Mutta älä välitä, en itsekkään kutsuisi ystävääni mökillemme, jos sellainen minulla ja perheelläni olisi.
Onnekseni minulla on oma perhe , ja meillä on kesäisin mukavaa yhdessä muuallakin viettäessämme kuin jollain omalla hikisellä pikkumökillä, jossa ei oikeastaan muuta voi tehdä kuin löhöillä pihamaalla tai terassilla, ja syödä syömistään, sekä saunoa ja uida. Ja vaikka olisi mökin tonttikin niin iso, että voisin rakentaa oman kasvimaan kukkapenkkeineen jne., niin luojan kiitos, en ole puutarhaharrastaja lainkaan; enkä jaksaisi hoitaa ja kastella kaikenmaailman kasveja, juureksia ja kukkatarhaa. Puhumattakaan, että siellä olisi vieläpä marjapuskia marjoineen jne. Mökin ylläpidossa on muutenkin niin paljon puuhaa, aina joku paikka vaatii kohentamista ja kunnossapitoa riittää. Ja sillä rahalla, mikä uppoaa mökin ylläpitokustannuksiin, tekee jo monta lomareissua ympäriinsä, ja on yönsä hotelleissa tai lomakylien mökeissä, jos kaipaa mökkeilyä.
Veneilyssäkin olen kokenut paljon enemmän miellekkyyttä kuin vapaa-ajanviettoa yhdellä ja samalla omalla mökillä. Veneellä pääsee sentään vaihtamaan aina paikkaa, kuten myös matkailuautollakin viettääkseen luppoaikaansa kesäaikaan. Ja eikä tarvitse lähteä huonoilla ilmoilla mihinkään.
Kuulostat NIIN kateelliselta😆
Kauhea ja nolo selitys miksi hikinen matkailuauto olisi ihastuttavaa järvi- tai merimökkiä parempi vaihtoehto😆
Ja vene.. nojoo, onhan päiväveneily ihan kivaa, mutta ei Suomen sameissa vesissä ole paljoakaan nähtävää😆🙄
Suomesta kyllä löytyy kirkkaita vesiäkin esim. Kiteellä ja Puruvedellä Saimaalla ja muuallakin, ja olenpa monesti uinut ja saunonut kirkasvetisen järven saarimökkien rannoilta tai rannoilla sijaitsevien mökkien laitureilta pulahtanut kirkkaaseen syvään veteen, jossa pohja näkyy moneen metriin saakka kuin myös meren saaristossa, jonka kirkkaissa vesissä on ilo ollut uida, ja suoraan meren selällä veneestä pulahtaen.
Ei matkailuauto ole hikinen, jos siinä on vaan hyvä ja tasokas ilmastointi. Ja maisemat vaihtuvat, ei tarvitse tuijotella koko kesää samaa tylsää järveä tai merta jonkin mökkijorpakon rantalaiturilta käsin. Ja mitä tulee mökin/huvilan siivoamishommiin, niin matkailuauto on äkkiä siivottu, toista se on mökin&saunan siistinä pito, ja tontin hoito, jos ei ihan karu kalliosaaritontti mökin ympärillä ole. Radonperäinen kalliotontti, huhhuh,syöpävaara. En halua viettää lyhyttä Suomen kesää missään puuhamaassa klapia hakkaamassa jossain mökkikämäsen liiterin pihalla, ja entäs sitten se useimmiten vieläkin tavanomainen käymäläsysteemi eli se on vieläkin perinteinen huussi tai hienommin sanottuna kuivakäymälä. Huvilat täydellisin varustein on harvojen herkkua kakkosloma-asunnoissaan, jotka ovat ihan ikiomia tai vielä velkaisia. Alkeellisia kesämökkihöskejä riittää vielä enemmän kuin tarpeeksi. Tuontivesi ja ulkohyyskä mökin takapihalla pikkupolun päässä. Tyhjentele sitä sitten kesän aikana. yäks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei kiinnosta mennä viettämään lomalla tai viikonloppuisin aikaa kenenkään toisen mökille. Mieluummin vietän lomia omassa rauhassa oman perheen kesken. Asia erikseen on sitten jotkut isommat kaveriporukan juhlat, jotka jonkun mökillä järjestetään. Sellaisiin on kutsuja aikoinaan tullut, ja niihin toki mielelläni osallistun.
Samalla tyylillä itsekkin. Tykkään tavata ystäviäni ja sukulaisiani heidän omissa kodeissaan tai meidän kodissamme, enkä jossain esim. pienitonttisella mökillä, jossa nyt ei muuta seurustelun ja syömisen ja juomisen lisäksi voi tehdä kuin saunoa ja uida, jos ei ole ns. kuivanmaan mökki.
Ainiin unohtui mainita se pikkuinen pyöreä vettä täynnä oleva kusinen palju, joka on ilmestynyt jo miltei joka toisen kuivanmaan mökin pihaan saunan eteen. Sellaiseen silsaiseen paljuun en astuisi vaikka luvattaisiin viikon saunakaljat ilmaiseksi:)
Jo ajatus siitä, että joku tulisi matkailuautollaan mökkimme pihaan... Oikeasti pahin junttiharrastus, jonka tiedän.
Meille mökki on täydellisen rauhoittumisen paikka. Ja haluamme olla siellä täysin omassa rauhassamme. Siksi emme kutsu sinne yhtään ketään. Sorry kaverit. Mutta onneksi heillä on omat mökit, minne voi vetäytyä.
Vierailija kirjoitti:
:D, juuh, minäkiin oon ollut semmosissa saarimökkijuhlissa sukulaisten omistamilla mökeillään. Hirveesti syötiin grillisapuskaa ja savustettuja erilajisia tuoreita mökki-isännän omapyytämiä kaloja juoppottelun ja saunomisen sekä uimisen ohella. Viimoiselta laulettiin ja tanssittiin saarimökin kalliolla, ja kaikilla oli niin mukavaaa, paitsi seuraavana aamuna porukasta oli yksi sun toinen hiukan huonovointinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvo ap:lle: Itselläni vähän samankaltainen ystävä mukana kuvioissani. Hänellä on mökki ollut jo vuosien ajan puolisonsa kanssa, niin ei yhtäkään kertaa ole kutsua kuulunut. Mutta älä välitä, en itsekkään kutsuisi ystävääni mökillemme, jos sellainen minulla ja perheelläni olisi.
Onnekseni minulla on oma perhe , ja meillä on kesäisin mukavaa yhdessä muuallakin viettäessämme kuin jollain omalla hikisellä pikkumökillä, jossa ei oikeastaan muuta voi tehdä kuin löhöillä pihamaalla tai terassilla, ja syödä syömistään, sekä saunoa ja uida. Ja vaikka olisi mökin tonttikin niin iso, että voisin rakentaa oman kasvimaan kukkapenkkeineen jne., niin luojan kiitos, en ole puutarhaharrastaja lainkaan; enkä jaksaisi hoitaa ja kastella kaikenmaailman kasveja, juureksia ja kukkatarhaa. Puhumattakaan, että siellä olisi vieläpä marjapuskia marjoineen jne. Mökin ylläpidossa on muutenkin niin paljon puuhaa, aina joku paikka vaatii kohentamista ja kunnossapitoa riittää. Ja sillä rahalla, mikä uppoaa mökin ylläpitokustannuksiin, tekee jo monta lomareissua ympäriinsä, ja on yönsä hotelleissa tai lomakylien mökeissä, jos kaipaa mökkeilyä.
Veneilyssäkin olen kokenut paljon enemmän miellekkyyttä kuin vapaa-ajanviettoa yhdellä ja samalla omalla mökillä. Veneellä pääsee sentään vaihtamaan aina paikkaa, kuten myös matkailuautollakin viettääkseen luppoaikaansa kesäaikaan. Ja eikä tarvitse lähteä huonoilla ilmoilla mihinkään.
Kuulostat NIIN kateelliselta😆
Kauhea ja nolo selitys miksi hikinen matkailuauto olisi ihastuttavaa järvi- tai merimökkiä parempi vaihtoehto😆
Ja vene.. nojoo, onhan päiväveneily ihan kivaa, mutta ei Suomen sameissa vesissä ole paljoakaan nähtävää😆🙄
Suomesta kyllä löytyy kirkkaita vesiäkin esim. Kiteellä ja Puruvedellä Saimaalla ja muuallakin, ja olenpa monesti uinut ja saunonut kirkasvetisen järven saarimökkien rannoilta tai rannoilla sijaitsevien mökkien laitureilta pulahtanut kirkkaaseen syvään veteen, jossa pohja näkyy moneen metriin saakka kuin myös meren saaristossa, jonka kirkkaissa vesissä on ilo ollut uida, ja suoraan meren selällä veneestä pulahtaen.
Ei matkailuauto ole hikinen, jos siinä on vaan hyvä ja tasokas ilmastointi. Ja maisemat vaihtuvat, ei tarvitse tuijotella koko kesää samaa tylsää järveä tai merta jonkin mökkijorpakon rantalaiturilta käsin. Ja mitä tulee mökin/huvilan siivoamishommiin, niin matkailuauto on äkkiä siivottu, toista se on mökin&saunan siistinä pito, ja tontin hoito, jos ei ihan karu kalliosaaritontti mökin ympärillä ole. Radonperäinen kalliotontti, huhhuh,syöpävaara. En halua viettää lyhyttä Suomen kesää missään puuhamaassa klapia hakkaamassa jossain mökkikämäsen liiterin pihalla, ja entäs sitten se useimmiten vieläkin tavanomainen käymäläsysteemi eli se on vieläkin perinteinen huussi tai hienommin sanottuna kuivakäymälä. Huvilat täydellisin varustein on harvojen herkkua kakkosloma-asunnoissaan, jotka ovat ihan ikiomia tai vielä velkaisia. Alkeellisia kesämökkihöskejä riittää vielä enemmän kuin tarpeeksi. Tuontivesi ja ulkohyyskä mökin takapihalla pikkupolun päässä. Tyhjentele sitä sitten kesän aikana. yäks!
Edelleen, niin kateellinen...
Mun parhaalla ystävälläni ei ole kesämökkiä. Eikä minullakaan sen puoleen.
Onko ap niitä, jotka toteavat: "Hei nyt on kyllä pakko nähdä ensi kesänä!"
Ja sitten jäävät odottelemaan sitä mökkikutsua.
Siinähän odottelette.
Riippumatto sekä skootterimopo takaavat mulle rentoutumisen kesällä missä haluan.
Vierailija kirjoitti:
tuo on vähän semmonen asia että hyvän ystävän tunnistaa siitä että molemmat jakaa siitä omastaan toisilleen, oli sitä vähän tai paljon. Köyhempi jakaa vaikka omista karkeistaan (olisi epäkohteliasta olla jakamatta seurassa) ja samoin voi olettaa että hyväosaisempi jaksaa siitä hänen omastaan joskus jotain. Tuskin kukaan olettaakaan että ystävä suunnilleen luovuttaisi omaa mökkiään ilmaiseksi ystävälleen, mutta jos on niin pihi ettei edes kerran kesässä haluaisi tavata kavereitaan saunoen ja rentoutuen yhdessä mökillä-oli se kenen tahansa- jättäisin tuon ystävän. Mulla oli ennen vähän tuon tyylinen ystävä, oletti saavansa ottaa muilta kaiken mitä aina halusi koska oltiin hyviä ystäviä, mutta omastaan ei halunnut koskaan jakaa mitään muille.
Mun mökkeilylläni ei ole mitään tekemistä pihiyden, anteliaisuuden tai rahan kanssa. Mökkini on omaa aikaa, rentoutumista ja palautumista varten. En kutsu sinne kavereitani, en köyhiä enkä rikkaita. Miksi kutsuisin jonkun itseäni köyhemmän ihmisen velvollisuudentunnosta mökilleni kun en sitten itse tykkäsin ja viihtyisi? Ystävien kanssa vietän aikaa muualla.
Vierailija kirjoitti:
tuo on vähän semmonen asia että hyvän ystävän tunnistaa siitä että molemmat jakaa siitä omastaan toisilleen, oli sitä vähän tai paljon. Köyhempi jakaa vaikka omista karkeistaan (olisi epäkohteliasta olla jakamatta seurassa) ja samoin voi olettaa että hyväosaisempi jaksaa siitä hänen omastaan joskus jotain. Tuskin kukaan olettaakaan että ystävä suunnilleen luovuttaisi omaa mökkiään ilmaiseksi ystävälleen, mutta jos on niin pihi ettei edes kerran kesässä haluaisi tavata kavereitaan saunoen ja rentoutuen yhdessä mökillä-oli se kenen tahansa- jättäisin tuon ystävän. Mulla oli ennen vähän tuon tyylinen ystävä, oletti saavansa ottaa muilta kaiken mitä aina halusi koska oltiin hyviä ystäviä, mutta omastaan ei halunnut koskaan jakaa mitään muille.
Joo. Mä asuin joskus Keski-Euroopassa eräässä kaupungissa ja sinne meille oli kyllä tunkua Suomesta koko ajan. Ei edes mitkään bestikset, vaan jotkut puolitutut alkoi esittää hyvää kaveria ja tulivat kylään. Oma makuuhuone oli heille tarjolla, oltiin turistioppaana koko ajan, mentiin kentälle vastaan ja saatettiin sinne kun "eivät osaa ".
Mökkikutsuja sateli, että tuutte sit kesällä mökille kun tulette Suomeen.
Kesällä olikin täysi hiljaisuus kun olimme Suomessa. Ei tullut kutsuja, ei edes vastattu kun kysyin terassille kaveriksi jne.
No, eipä ollut sitten ystäviä he. Olin tuolloin nuori ja hölmö. Kenestäkään näistä kyläilijöistä en ole kuullut enää mitään.
Joillakin meistä ei edes ole ystäviä, mökin omistavista ystävistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluaisit siellä kesämökillä tehdä jos kutsuttaisiin ?
Häh?? Kai nyt jokainen ihminen, joka on käynyt muidenkin mökeillä kylässä päiväseltään, tietää, mitä mökkivierailun aikana yleensä tehdään.
Mukavana aurinkoisena ja lämpimänä päivänä voi uida, saunoa, grillata, nautiskella terassikahvit ja muutakin ns. "ei-raittiusjuomia", ja ennen kaikkea seurustella ystävän ja puolisonsa kanssa. Toki veneilyretkikin voisi olla mukavaa ohjelmaa mökkipäivän aikana. Veisimme tietenkin omia tekemiäni leipomuksia ja kaupasta ostaisimme muutakin ruokaa&juomaa itsellemme ja tietenkin mökin omistajaparille. Ainiin ja voisimme vaikkapa onkia kaloja päivän aikana, jos ei mökin omistajalla sattuisi olemaan tarjolla savustettuja omia pyytämiään kaloja.
Kuulostaa ihan kammottavalta. Olen aina kieltäytynyt kaikista mökkikutsuista, koska ap:n kuvailema ajanviettotapa olisi minulle silkkaa kidutusta.