Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttäviä nuo n. 25 neliön uudet yksiöt

Vierailija
26.04.2021 |

Miten kukaan pystyy sellaisessa elämään ihmisarvoista elämää?

Kommentit (447)

Vierailija
401/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin 350 neliön omakotitalossa. Hulluksihan tässä tulee ja niinpä olen alkanut rakentaa tuohon takapihalle toista 400 neliön omakotitaloa.

Vierailija
402/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi vuotta tuli asuttua 18 neliön yksiössä. Nyt muutin 25 neliön yksiöön enkä yhtään enempää tarvitsisi tilaa. Vuokra on myös sen verran edullinen, että palkasta jää säästöön kuukaudessa reilusti yli 1000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni asuu sellaisessa. Ihana asunto ja iso parveke. Talo on uusi. Kelpais mullekkin.

Vierailija
404/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ylemmyydentuntoinen ja omahyväinen täytyy olla että tosissaan oikein kerskailee pikkuasunnolla? Vaatimattomuus on hyve mutta nämä jotka hymyssä suin maksavat riistovuokraa pikkuriikkisestä komerostaan hykerrellen ekologisuuttaan ovat kyllä rakennuttajien höynäyttämiä niin että sääliksi käy. Asuin vuosikaudet 28 neliön yksiössä ja vaikka sinne mahduinkin tavaroineni, oli se kyllä liian pieni ja tuntui enemmän huoneelta kuin kodilta. Ei jokaisella tarvitse olla hervotonta suurkartanoa asuntona mutta mielestäni yksinasuvalle 40 neliötä on minimi. Opiskelija-asunnot ovat asia erikseen, 15-neliöisessä boksissa pärjää keittolevyn kanssa sen muutaman vuoden mitä opiskelut kestävät, mutta ihan työssäkäyvällä keskimäärin kaatuu kyllä seinät päälle. Varmasti on niitä askeetikkoja jotka eivät omista kuin vaatteet yllään eivätkä tarvitse esimerkiksi harrastusvälineitä säilöttäväksi mutta monella muulla on tarvetta muullekin kuin kuukausimaksulliselle hotellihuoneelle. 

No mitä pitäisi tehdä, istua nurkassa häpeämässä?

Sinun kokemuksesi ei ole välttämättä sama kuin jonkun toisen. Mietipä sitä.

Sitä paitsi täällä moni puhuu ylimielisesti "itsariasunnoista" ja vaikka mistä. Jos heillä on lupa parjata toisten koteja, niin luulisi olevan oikeus kertoa, että itse viihtyy pikkukodissa.

Vierailija
405/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt samaa! En ymmärrä miten joku voi asua 25 neliön luukussa! Itsellä 25,5 neliötä. Tässä mahtuu ihan hyvin :)

Vierailija
406/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä ihminen paljon tilaa ympärilleen tartte. Uloskin voi joskus mennä.

Vierailija
407/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon kanssa asutaan 165 m2, enkä vaihtaisi yhtään pienempään.

Vierailija
408/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin pieni edes kahdelle hengelle,on kokemusta.

Vierailija
409/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusi vuotta tuli asuttua 18 neliön yksiössä. Nyt muutin 25 neliön yksiöön enkä yhtään enempää tarvitsisi tilaa. Vuokra on myös sen verran edullinen, että palkasta jää säästöön kuukaudessa reilusti yli 1000 euroa.

Ihailen kaltaisiasi. Täällä 30 ja on hyvä.

Vierailija
410/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.

Meillä on 75 neliöö per asukas plus neljän auton talli. Vähenpää on vaikea kuvitella,

Vierailija
411/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ylemmyydentuntoinen ja omahyväinen täytyy olla että tosissaan oikein kerskailee pikkuasunnolla? Vaatimattomuus on hyve mutta nämä jotka hymyssä suin maksavat riistovuokraa pikkuriikkisestä komerostaan hykerrellen ekologisuuttaan ovat kyllä rakennuttajien höynäyttämiä niin että sääliksi käy. Asuin vuosikaudet 28 neliön yksiössä ja vaikka sinne mahduinkin tavaroineni, oli se kyllä liian pieni ja tuntui enemmän huoneelta kuin kodilta. Ei jokaisella tarvitse olla hervotonta suurkartanoa asuntona mutta mielestäni yksinasuvalle 40 neliötä on minimi. Opiskelija-asunnot ovat asia erikseen, 15-neliöisessä boksissa pärjää keittolevyn kanssa sen muutaman vuoden mitä opiskelut kestävät, mutta ihan työssäkäyvällä keskimäärin kaatuu kyllä seinät päälle. Varmasti on niitä askeetikkoja jotka eivät omista kuin vaatteet yllään eivätkä tarvitse esimerkiksi harrastusvälineitä säilöttäväksi mutta monella muulla on tarvetta muullekin kuin kuukausimaksulliselle hotellihuoneelle. 

No mitä pitäisi tehdä, istua nurkassa häpeämässä?

Sinun kokemuksesi ei ole välttämättä sama kuin jonkun toisen. Mietipä sitä.

Sitä paitsi täällä moni puhuu ylimielisesti "itsariasunnoista" ja vaikka mistä. Jos heillä on lupa parjata toisten koteja, niin luulisi olevan oikeus kertoa, että itse viihtyy pikkukodissa.

Olen eri, ja samaa mieltä teidän molempien kanssa. Ongelma on ainoastaan silloin kun ihmiset pakotetaan ahtauteen, ja sitä aasialaisen kerrostaloslummin asumismuotoa markkinoidaan jotenkin uutena ja ekologisena niin että ihmiset mukisematta nielisivät koko homman.

Vierailija
412/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvalle nuorelle opiskelijalle sellainen voi riittää, mutta myöhemmin on jo sen verran omaisuutta, että on pakko olla edes yli 30 neliötä. Ja harva jaksaa olla kaiket päivät niin paljon "menossa", että oikeasti kävisi kotona ainoastaan nukkumassa. Ja mitäs jos on kipeä tai vaikka joutuu karanteeniin? Silloin pieni koppero vasta ahdistaakin.

Asuin joskus lukioaikoina tuon kokoisessa asunnossa eikä siihen mahtunut muuta kuin sänky ja työpöytä. Keittiö, kylpyhuone ja eteinen vei niin ison osan tilasta.

Nykyään yritetään tehdä minikodeista muotia, muttei siinä ole mitään järkeä. Ihmisellä täytyy olla koti, eikä vain säilytyspaikka itselleen.

Vierailija
413/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan yksityisyyttä kiitos kirjoitti:

Niihin sängyn ja ikkunan kanssa vaikeaa ettei näy ulos kun nukkuu että joku ikkuna on liian iso voisi olla ylhäällä katon rajassa vaaka asennossa ikkuna ei näkisi suoraan ikkunasta nukkujaa. Toinen ongelma on kulmassa naapuri asunnosta näkee suoraan toiseen asuntoon. Intimiteetti kärsii.

Ärsyttävän huonoa kieltä, v****maista lukea.

Vierailija
414/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uusi 25 neliön yksiö jotenkin lähtökohtaisesti huonompi kuin vanha 25 neliön yksiö? Mun siskolla oli aikanaan ton kokoinen asunto joskus 60-luvulla rakennetussa talossa.

Uusissa asunnoissa kylppäri vie esteettömyysvaatimusten takia huomattavasi enemmän neliöitä, kuin vanhoissa asunnoissa.  Se kaikki on pois asuintilasta.

Juurikin näin !

Ystävien mukaan olin lottovoittaja, kun sain A-kruunulta 2019 valmistuneesta talosta 31 neliöisen yksiön 550 euroon ( Helsinki ).

Vttu vessa oli luokkaa 12 neliötä, koska rullaramit ja hedän tarpeet.

Kiitti ja ei kiitti, asuin 2kk ja vaihdoin yksityiselle.

En ymmärrä tuota esteettömyyttä. Oletetaanko, että jokainen ihminen on tulevaisuudessa pyörätuolissa?

Stadissa hissittömän talon viidenteen kerrokseen tehtiin remppa ja kylppäri piti olla esteetön😅

Miten sepyörätuoli saadaan sinneviidenteen kerrokseen?

Porraskiipijällä

Vierailija
415/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uusi 25 neliön yksiö jotenkin lähtökohtaisesti huonompi kuin vanha 25 neliön yksiö? Mun siskolla oli aikanaan ton kokoinen asunto joskus 60-luvulla rakennetussa talossa.

Uusissa asunnoissa kylppäri vie esteettömyysvaatimusten takia huomattavasi enemmän neliöitä, kuin vanhoissa asunnoissa.  Se kaikki on pois asuintilasta.

Juurikin näin !

Ystävien mukaan olin lottovoittaja, kun sain A-kruunulta 2019 valmistuneesta talosta 31 neliöisen yksiön 550 euroon ( Helsinki ).

En ymmärrä tuota esteettömyyttä. Oletetaanko, että jokainen ihminen on tulevaisuudessa pyörätuolissa?

Stadissa hissittömän talon viidenteen kerrokseen tehtiin remppa ja kylppäri piti olla esteetön😅

Porraskiipijällä

Mäkään en ihan ymmärrä tätä kun vaikuttaa että liikuntaesteisiä on nykyään jopa vähemmän kuin ennen, koska lääketiede ja proteesit ovat kehittyneet. Siis mielestäni on todella tärkeää että näitä esteettömiä asuntoja on enemmän kuin tarpeeksi, mutta onko tosiaan talon ihan joka asunnossa pakko olla ihan sama pohja, "varmuuden vuoksi"?

Vierailija
416/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut monelaisissa asunnoissa, eri maissa, suurin oli lähes 300 neliötä, mutta onnellisin olen ollut pienessä yksiössäni Helsingin keskustassa. Asuntolaina maksettu ja nyt voin ottaa lomailla, matkustaa ja panostaa vapaa-aikaan koska menot on niin pienet. Mielummin henkilökihtaisesti asun pienessä asunnossa ja vietän siellä paljon aikaa kuin omistan ison asunnon ja olen paljon töissä.

Vierailija
417/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin !

Porraskiipijällä

Mäkään en ihan ymmärrä tätä kun vaikuttaa että liikuntaesteisiä on nykyään jopa vähemmän kuin ennen, koska lääketiede ja proteesit ovat kehittyneet. Siis mielestäni on todella tärkeää että näitä esteettömiä asuntoja on enemmän kuin tarpeeksi, mutta onko tosiaan talon ihan joka asunnossa pakko olla ihan sama pohja, "varmuuden vuoksi"?

Lähes kaikilla vanhuksilla tulee lopulta jossain vaiheessa rollaatorin tarve.

Vierailija
418/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5-henkisellä perheellä oli joskus vuokralla 25-neliöisessä mökissä. Siinä olohuoneessa oli ruokapöytä ja vuodesohva, keittiössä kerrossänky ja parvella vielä makuupaikat kahdelle ja oma telkkari.

Löytyi suihku ja vessa. Talvella neliöt olisivat voineet käydä ahtaiksi, mutta kesät, kun terassikin olisi käytössä, olisi noihin neliöihin mahtunut aivan hyvin.

Vierailija
419/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myös voisi edes kuvitella asuvani reilun 20 neliön yksiössä tai itse asiassa minkäänkokoisessa yksiössä.

Ensiasuntoni oli sellainen, siihen mahtui jopa kaksi henkilöä muutaman vuoden. Mukavaa oli mutta aika aikaa kutakin. Ei enää ikinä!

Vierailija
420/447 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisarvoisen elämän mittari eivät ole neliöt, vaan makuuhuoneiden määrä. Makuuhuoneita tarvitaan vähintään perheenjäsenten määrä + 1. Mieluummin +2, koska kivahan se on olla vieraillekin paikka.

Mutta taidan olla yksin ajatukseni kanssa, koska kovin usein jopa muutaman sadan neliön miljoonalukaaleissa on makuuhuoneista pihdattu. Jos lähtee näillä vaatimuksilla hakemaan 5 henkiselle perheelle kämppää niin kovin paljon ei vaihtoehtoja löydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi