Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttäviä nuo n. 25 neliön uudet yksiöt

Vierailija
26.04.2021 |

Miten kukaan pystyy sellaisessa elämään ihmisarvoista elämää?

Kommentit (447)

Vierailija
261/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Itse olen kohta muuttamassa 40 neliön kaksiosta 28 neliön yksiöön. Tila on ihan kiva juttu, mutta ei kärsi maksaa enää vuokraa 40% nettotuloista.

- Kun muutin pois 36 neliön rivariyksiöstä, tilalle muutti lapsiperhe

- Sisko pärjää ihan hyvin 22 neliöllä Helsingin keskustan lähellä

Vierailija
262/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan miten erityisesti Helsinkiin nykyään rakennetaan. Kysytäänkö helsinkiläisten mielipidettä oikeasti ikinä? Ei. Joku rakennuttajahemmo vaan vääntää kiinalaisen näkösiä torneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Itse olen kohta muuttamassa 40 neliön kaksiosta 28 neliön yksiöön. Tila on ihan kiva juttu, mutta ei kärsi maksaa enää vuokraa 40% nettotuloista.

Mielestäsi on ihan okei että te kaikki maksatte ahtaasta asumisesta niin hirveästi? Että ratkaisu on että muuttaa johonkin vielä entistä ahtaampaan? Mielestäni on ongelma että kaikki vaan hyväksyvät tämän, "koska onhan New Yorkissakin näin, ihmiset asuu komeroissa".

Vierailija
264/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut aikuisena, työssäkäyvän ihmisenä 13 ja 16 m2 asunnoissa. Elin silloin sosiaalista elämää ja kotona lähinnä nukuin, peseydyin ja pukeuduin. Oli ihan ok. Nyt olen keski-ikäinen tylsimys ja notkun kotona kastelemassa viherkasveja ja hivelemässä verhoja.  Siihen tarvitaan tämä 60 neliön kämppä.

Vierailija
265/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä talossa on vain 24 neliön yksiöitä ja moni tuttu ihmettelee että miten minä pystyn yksikseni asumaan näin pienessä asunnossa ja vastaus on että ihan hyvin kun ei ole paljoa tavaraa nurkissa ja vaan pärjää sillä vähällä. Ja esimerkiksi tuossa seinänaapurissa asuu 24 neliön yksiössä kuusihenkinen lapsiperhe (vanhemmat sekä teini, esiteini ja vuoden vanhat kaksoset) ja kun olen jutellut vanhempien kanssa niin hyvin hekin mahtuvat olemaan ja elämään tämän kokoisessa asunnossa ongelmitta mikä on saanut pohtimaan että pitäiskö sitä muuttaa itse vielä pienempään asuntoon ja karsia tavaraa jos 22 neliötä onkin yksinasuvalle vielä liian iso.

Vierailija
266/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin opiskelijana ensin 20 neliön yksiössä ja muutin sitten 26 neliön yksiöön, niin heti tuntui paljon isommalta.

Vierailija
267/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut aikuisena, työssäkäyvän ihmisenä 13 ja 16 m2 asunnoissa. Elin silloin sosiaalista elämää ja kotona lähinnä nukuin, peseydyin ja pukeuduin. Oli ihan ok. Nyt olen keski-ikäinen tylsimys ja notkun kotona kastelemassa viherkasveja ja hivelemässä verhoja.  Siihen tarvitaan tämä 60 neliön kämppä.

Samoin. Vaihdoin yksiöstä kolmioon.

Vierailija
268/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää, että ihmiset haalivat egoaan ja mielenterveyttään pönkittämään kasapäin tavaraa. Tavaraa, jota ei saa edes mukaansa kun aika jättää. Tavaraa, joka jää muiden riesaksi ja joka kuluttaa ja tuhoaa maapalloa. Nuo yksiöt on aivan sopivia kooltaan yhdelle ihmiselle. Jos ei tavaroineen, kimpsuineen ja kampsuineen sinne nätisti mahdu asumaan niin vika ei ole asunnossa vaan ihmisessä.

Asu sinä siellä perunakuopassa pärelyhty ainoana viihdykkeenä, minä aion jatkossakin ostella kirjoja ja kauniita esineitä. Olen muutaman kuolinpesän siivonnut, eikä se ole mikään iso homma. Joku saa sitten tämänkin huolehtia kaatopaikalle tai kirpputorille.

Eikö mieleesi tullut jotain kohtuullista välimuotoa?

Niin tyypillistä somekeskustelua taas.

-eri

Vierailija
269/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin opiskelijana ensin 20 neliön yksiössä ja muutin sitten 26 neliön yksiöön, niin heti tuntui paljon isommalta.

Kyllä jokainen neliö tosiaan merkitsee pienessä asunnossa. Aikoinaan asuntoni oli 30 neliötä ja kyllä siihen yksin ihan hyvin mahtui, ja pohja oli hyvä.

Vierailija
270/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä talossa on vain 24 neliön yksiöitä ja moni tuttu ihmettelee että miten minä pystyn yksikseni asumaan näin pienessä asunnossa ja vastaus on että ihan hyvin kun ei ole paljoa tavaraa nurkissa ja vaan pärjää sillä vähällä. Ja esimerkiksi tuossa seinänaapurissa asuu 24 neliön yksiössä kuusihenkinen lapsiperhe (vanhemmat sekä teini, esiteini ja vuoden vanhat kaksoset) ja kun olen jutellut vanhempien kanssa niin hyvin hekin mahtuvat olemaan ja elämään tämän kokoisessa asunnossa ongelmitta mikä on saanut pohtimaan että pitäiskö sitä muuttaa itse vielä pienempään asuntoon ja karsia tavaraa jos 22 neliötä onkin yksinasuvalle vielä liian iso.

No ota alivuokralainen ja nuku ite vaatekaapissa. Tai rakenna joku omituinen parvi eteiseen.

Vierailija
271/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi on ihan okei että te kaikki maksatte ahtaasta asumisesta niin hirveästi? Että ratkaisu on että muuttaa johonkin vielä entistä ahtaampaan? Mielestäni on ongelma että kaikki vaan hyväksyvät tämän, "koska onhan New Yorkissakin näin, ihmiset asuu komeroissa".

En sanonut että se on ok, kerroin vain omista kokemuksistani. Mielestäni keskittyminen on mennyt liian pitkälle, mutta elämäni on pk-seudulla, joten tällä mennään toistaiseksi.

Vierailija
272/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa asuttiin 31 neliöisessä yksiössä. Hyvin mahtui ja keittiökin oli hyvä. Kaikki tarpeellinen oii ja mahtui. Nykysin ei enää mahduttaisi mitenkään, mutta silloin nuorena 31 neliötä oli juuri riittävä.

Vierailija
273/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ahtauden" voi kokea joku muu riittävän tilavana. Turha heitellä yleistyksiä palstan tapaan.

-eri

Vierailija
274/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä pesä. Ei ihminen tarvitsee lukaalia elääkseen.

Vierailija
275/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole tervettä! Maksatte itsenne kipeiksi pienissä yksiöissä ja asutte kuin perheet 1800 luvulla pienissä torpissaan. Tästä ei hyödy kukaan muu kuin sijoittaja.

Vierailija
276/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi valita uuden, mutta pienen asunnon ja ison, mutta remontoimattoman väliltä, valitsisin ehdottomasti pienemmän. En omista paljoa tavaraa ja asunnon pinnat merkitsevät minulle enemmän kuin koko. Isossa asunnossa myös tuntuisi että sinne on pakko ostaa tavaraa ettei näytä tyhjältä, eikä siinä olisi mitään järkeä kun minulla on jo kaikki mitä tarvitsen.

Vierailija
277/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää, että ihmiset haalivat egoaan ja mielenterveyttään pönkittämään kasapäin tavaraa. Tavaraa, jota ei saa edes mukaansa kun aika jättää. Tavaraa, joka jää muiden riesaksi ja joka kuluttaa ja tuhoaa maapalloa. Nuo yksiöt on aivan sopivia kooltaan yhdelle ihmiselle. Jos ei tavaroineen, kimpsuineen ja kampsuineen sinne nätisti mahdu asumaan niin vika ei ole asunnossa vaan ihmisessä.

Niin, koti sisustetaan ja kalustetaan yleensä omaa elämää varten ja itselle miellyttäväksi, ei sitä silmällä pitäen mitä kuoleman jälkeen niille tavaroille tapahtuu.

Tuolla sinun logiikallasi voisi sanoa, että miksi kouluttautua ja mennä töihin, kun ei koulutusta ja ammattia saa mukaansa kun aika jättää. Tai miksi tehdä mitään muutakaan elämässä, kun ei sitä kuitenkaan saa mukaansa kun aika jättää.

Vierailija
278/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyin mainiosti 25 neliön yksiössä Kalliossa, riitti hyvin yhdelle. Ihmiset ovat tottuneet ihan liian isoihin tiloihin ja valtaviin tavaramääriin. Eipä tullut haalittua turhaa roinaa tuona aikana, muutenkin pelkästään lämpimiä muistoja. Omaan tyyliini sopi painottaa sijaintia asunnon koon kustannuksella, kun halusin nuorena asua kaupungin sykkeessä.

Vierailija
279/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.

Seinä kinnaa? Mitä meinaa?

Haluat laittaa pyykinpesutelineen esille tai vaikka siirtää huonekaluja, niin aina on tuhat esinettä tai joku seinäpinta tiellä. Haluat pestä pienen maton, niin sen liikuttelu oviaukkojen läpi ja kulmien ympäri 3 m2 kylppäriin ja siitä suihkukoppiin on melkein akrobaattinen suoritus. Jne. Seinät ja esineet on tiellä ja estää vapaita liikeratoja. Aina kinnaa jostakin päin jos siirtelet mitään yhtään isompaa.

Emmä täällä 16m2 siirtele mitään mihinkään.

Imurointi sujuu mukavasti auton rikkaimurilla.

Pääsee ihan joka paikkaan ja nopsaan valmista.

Minulla kissa oksensi punotulle meriruohomatolle, niin en jättänyt sitä muhimaan siihen keskelle olkkaria. 1.5m halkaisijan matto piti siirtää pesutiloihin kun ei tuollaista imuroimalla pois saa. Tuollaisen jäykän punotun pyörylän liikuttelu ei ollut helppoa, eikä sitä voinut rullatakaan kissan tuotoksen takia.

Muita logistiikka-haasteita täällä on ollut mm. muuttaessa 2.5m pitkän työtason saaminen työhuoneeseen, kulmasohva, ja parisängyn patjat. 25 tai 16 neliön yksiössä tuskin omistaisin muuta kuin parvisängyn, sohvan, työtaso-keittiönpöydän ja kaksi tuolia. Mielestäni aikuisilla ihmisillä pitäisi kuitenkin olla mahdollisuus korkeampaan elintasoon kuin kämppään johon mahtuu vain teini-ikäisen huonetta vastaava kalustus.

t. tuo 50 m2 asukas

Asuntosi tavaramääräkö sinulle sen "korkean" elintason tuo?

Mikähän bbb botti säkin olet?

Vierailija
280/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista :( Lasu noista teineistä pitäisi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi