Rahan käyttö ja jakautuminen kun toinen on hoitovapaalla?
Mikä on reilu tapa jakaa kustannukset ja maksuvastuut kun on yhteinen lapsi ja toinen hoitaa hoitovapaalla lasta kotona?
Maksettavaa on vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, bensat, pieni autolainan lyhennys, ruoat, vaatteet, lääkkeet, puhelinlaskut ym.
Kun kuntalisääkään ei saa niin kotihoidon tuki on vain pari sataa euroa, toisen nettopalkka noin 2300 euroa.
Työssäkäyvän mielestä hoitovapaalla olevan pitää maksaa melkein puolet kaikesta. Tästä tullut iso riita.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Joku pyysi kertomaan taustoja enemmän. Oltiin siis yhdessä sovittu näistä hoitovapaakuvioista etukäteen ja molemmilla oli ihan tiedossa kuinka pieni se hoitotuki on. Alussa kaikki meni kuten oli puhuttukin mutta pian työssäkäyvä osapuoli rupesi puhumaan että lasta kotona hoitava vain "makaa kotona eikä tee yhtään mitään" ja työsskäyvä joutuu häntä elättämään. Vaikka kotonaoleva siis tietenkin hoitaa lasta koko päivän ja lisäksi tekee kotitöitä kuten hoitaa pyykit, tiskit ym. laittaa ruoat illallakin vaikka työssäkäyvä olisi jo tullut töistä kotiin. Töihin ei voi hoitovapaalta kesken palata, koska sinne on sijainen palkattu. Riitaa on siis myös siitä, että onko hoitovapaa oikeasti vain makaamista vai ei, työssäkäyvä ei suostu jäämään itse vapaalle kokeilemaan asiaa. Nyt ilmoitti, että ei maksa enää kuin puolet ja hoitovapaalla oleva joutuu ottamaan vaikka lainaa jostain maksaakseen puolet mikäli haluaa "jatkaa kotona makaamista". Ap
Osallistuuko mies siis mitenkään lapsen hoitoon, jos ajattelee että se on vain makaamista? Suosittelen jättämään lapsen vaikkapa viikonloppuna muutamaksi tunniksi isälleen niin, ettei kotona ole siivottu ja laitettu valmista ruokaa ennen sitä. Ja sitten kotiin tullessaan ihmetellä, että miten täällä ei olekaan siistiä ja ruoka valmiina jos lapsen kanssa oleminen on niin helppoa.
Tai tuo aiemmin ehdotettu, että ilmoittaa hoitavansa lasta vain puolet ajasta ja tekevänsä vain max puolet kotitöistä jos toinen aikoo maksaa vain puolet. Eli sitten 12 tuntia vuorokaudessa, käytännössä siis miehen kotiin tulosta aamuun/aamuyöhön lapsi on täysin miehen vastuulla, sisältäen myös ruuan laiton ja siivouksen tuona aikana, niin että puoliso saa sitten aloittaa oman hoitovuoronsa puhtaasta kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko ketjun naisista on elättänyt kotona kattoon räkivää miestä lapsen varjolla?
Moniko on alkanut tapella rahaosuuksista, vaikka mies olisikin räkinyt kattoon puolet hoitoajasta? Ainoastaan kotitöistä.
Naisten omien kertomusten mukaanhan kotona oleva hoitaa ainoastaan lasta, työssäkäyvä tekee sitten kaikki kotityöt.
Ja kotona olevan pitää päästä kerran viikossa hotelliin lepäämään. Oletko uusi palstalla?
Ja siinä taas yksi tahallan väärinymmärtäjä. Kotona oleva hoitaa lasta toisen työpäivän ajan. Työpäivän jälkeen työssäoleva hoitaa omaa lastaan, johan siinä ehtii tulla lasta ikävä, kun ehkä on nähnyt hänet edellisenä iltana. Kotityöt laitetaan puoliksi. Jos lapsella on yövalvomisia, niin tietenkin lapsen kanssa valvovalle vanhemmalle pitää taata edes yksi yö tauotonta unta viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pyysi kertomaan taustoja enemmän. Oltiin siis yhdessä sovittu näistä hoitovapaakuvioista etukäteen ja molemmilla oli ihan tiedossa kuinka pieni se hoitotuki on. Alussa kaikki meni kuten oli puhuttukin mutta pian työssäkäyvä osapuoli rupesi puhumaan että lasta kotona hoitava vain "makaa kotona eikä tee yhtään mitään" ja työsskäyvä joutuu häntä elättämään. Vaikka kotonaoleva siis tietenkin hoitaa lasta koko päivän ja lisäksi tekee kotitöitä kuten hoitaa pyykit, tiskit ym. laittaa ruoat illallakin vaikka työssäkäyvä olisi jo tullut töistä kotiin. Töihin ei voi hoitovapaalta kesken palata, koska sinne on sijainen palkattu. Riitaa on siis myös siitä, että onko hoitovapaa oikeasti vain makaamista vai ei, työssäkäyvä ei suostu jäämään itse vapaalle kokeilemaan asiaa. Nyt ilmoitti, että ei maksa enää kuin puolet ja hoitovapaalla oleva joutuu ottamaan vaikka lainaa jostain maksaakseen puolet mikäli haluaa "jatkaa kotona makaamista". Ap
Teetkö sinä oikeasti siellä kotona mitään?
Se tässä on yksi suurimmista kysymyksistä.
Eokö sinulla itselläsi ole vastaavasta tilanteesta kokemusta?
Ap:n tilanteessa voisi miehelle todeta, että tämä hoitaa sitten lasta kaikki illat ja puolet viikonlopuista, koska ap:n täytyy etsiä illoiksi joku työ jolla maksaa puolet niistä menoista. Tämän tietenkin täytyy sopia miehelle, kun kerran lapsen kanssa olo on "vain makaamista", ja jos tämä ei sovikaan miehelle niin miksi sitten väittää että lapsen kanssa oleva ei tee mitään? Oikeasti, mistä tuommoisia älykääpiömiehiä sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö sinä oikeasti siellä kotona mitään?
Se tässä on yksi suurimmista kysymyksistä.
Juurihan tuossa kertoi että hoitaa lapsen, pyykit, tiskit, ruoanlaitot ym.
kaikki mikä on netissä, on totta?
nuo kaikki hommatkin voi hoitaa niin monella tapaa, tai kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräsitte sitten keskustelemaan tuostakin asiasta vasta, kun lapsi on jo tehty?
Minä olisin keskustellut jo siinä vaiheessa, kun aletaan lapsesta haaveilla ja ehdottanut, että
- pidetään hoitovapaat suurin piirtein puoliksi
- säästetään etukäteen sitä varten 50/50
- jos säästöt eivät riitä, niin työssäkäyvä kantaa isomman vastuun maksuista (ja molemmat siis vuorollaan ovat työssäkäyviä).
Oltiin keskusteltu asia etukäteen ja sovittu että vain toinen on ja työssäkäyvä maksaa suurimman osan. Kesken hoitovapaata työssäkäyvä muutti mieltään ja tuli riita. Ap
Työssäkäyvällä on kaksi vaihtoehtoa sitten. Jää itse hoitovapaalle tai pistää lusikat jakoon ja maksaa elatusmaksut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"olen naisena vain tahdoton panoalusta ja miehen pitää maksaa. itse en voi säästää tai mennä töihin"
tässä suominainen tiivistettynä
Muualla maailmassa miehet ovat ylpeitä että on varaa elättää perhe.
Suomessa mies odottaa naisen maksavan hoitovapaallakin koko perheen kulut.
Missähän tämä muualla maailmassa on mielestäsi?
Taitaa lähin löytyä jo naapurimaasta.
Ketjua lukematta sen enempää... Meillä pieni pätkä lyhennysvapaata asuntolainasta, mutta muulloin äitinä kotihoidontukea saavana olen maksanut lainanhoitokulut , puhelinlaskuni ja satunnaisia ostoksia. Töissä käyvä isä kustantanut kaiken muun. Ihan yhteisestä päätöksestä lasten ja koko perheen parhaaksi hoidan molemmat lapset kolme vuotiaiksi kotona (5,5v). Hyvin on toiminut. :)
Vierailija kirjoitti:
Useat tutut on eronneet hoitovapaiden jälkeen. Oli kivempi ottaa se elatus mieheltä ja olla kotona. Kun olisi pitänyt töihin lähteä niin erosivat. Ed.
Taustalla on varmasti juurikin tämmöistä ap:n miehen tyyppistä k*sipäisyyttä. Kun aikansa kuuntelee toisen valitusta ja urputusta siitä, miten toinen vaan makaa kotona niin kyllähän siinä mitta tulee täyteen. Luultavasti nämä miehet eivät osallistu kotitöihin ja lastenhoitoonkaan juuri mitenkään. Heti kun oma talous antaa periksi niin mieslapsi saa jatkaa urputusta keskenään ja osallistua lasten hoitoon edes niiden elarien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaan aikana rahat yhteiset tai työssäkäyvä toinen vanhempi maksaa lasta hoitavalle vanhemmalle puolet ansion menetyksestä+ lomarahat ja eläkkeen menetys, vähennettynä puolet kotihoitotuesta ja lapsilisästä. Jolloin taloudellinen vastuu jakaantuu ja lapsen elatusvelvollisuus molemman vanhemman kesken.
Olisiko nyt kuitenkin helpompi jakaa se hoitoaika puoliksi. Molemmat menettää sen mitä menettää.
Mutta eihän se ollut mahdollista, ap. kertoi, että mies ei halua jäädä kotiin vanhempainvapaalle. Ja miksi mies on halunnut lasta, jos hän ei ole valmis lupauksistaan huolimatta kantamaan vastuuta ja ajattelemaan lapsen parasta.
Ap. tilanne on muutenkin ongelmallinen ja vaikka hän palaisi töihin, tuskin mies suostuu viemään lasta päiväkotiin, pitämään palkatonta vapaata, kun lasta käytetään neuvolassa tai lääkärissä, päiväkodissa kehityskeskustelut, lapsi sairastuu kesken päivän jne.
Ap. tapauksessa vastuu yksin on äidin ja mies on vapaamatkustaja, vaikka lapsi yhteinen projekti.
Normaalitilanteessa perheessä on tuossa vaiheessa yhteiset rahat, oli jompi kumpi kotona hoitamassa lasta. Ja normi mies laittaisi oman lapsen edun ja oikeuden omiensa edelle.
ap tilannehan on täysi kaaos, eikä siihen mitään järkevää ratkaisua ole löydettävissä, jos mies on tuollainen... eikä hän varmasti maksaisi mitää ansionmenetyksistä tai eläkekertymistä.
Tarkoitin vain, että jos halutaan saada kaikki tasan, niin parhaiten se menee siten, että molemmat ovat töistä yhtä kauan poissa.
Järkevintä tietysti on, että yhdessä sovitaan ja yhdessä sovitusta pidetään kiinni.
Itse omin hoitovapaalla 1.5v ja sinä aikana automaattisesti mies maksoi käytönnössä kaikki asumis- ja ruokakulut ja se olikin minusta reilua. Itse käytin kodinhoitotuen rahoja pieniin ostoksiin, esim. lasten vaatteiden / tavaroiden ostamiseen kirpputoreilta. Ja näin jäi vielä rahaa säästöönkin kun mies hoiti kaiken muun. Eikä ole ikinä tullut riitaa kun miehen mielestä hänen tulikin nyt maksaa kaikki. Nyt kun olen työelämässö taas niin pyritään maksamaan puoliksi kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaan aikana rahat yhteiset tai työssäkäyvä toinen vanhempi maksaa lasta hoitavalle vanhemmalle puolet ansion menetyksestä+ lomarahat ja eläkkeen menetys, vähennettynä puolet kotihoitotuesta ja lapsilisästä. Jolloin taloudellinen vastuu jakaantuu ja lapsen elatusvelvollisuus molemman vanhemman kesken.
Olisiko nyt kuitenkin helpompi jakaa se hoitoaika puoliksi. Molemmat menettää sen mitä menettää.
Mutta eihän se ollut mahdollista, ap. kertoi, että mies ei halua jäädä kotiin vanhempainvapaalle. Ja miksi mies on halunnut lasta, jos hän ei ole valmis lupauksistaan huolimatta kantamaan vastuuta ja ajattelemaan lapsen parasta.
Ap. tilanne on muutenkin ongelmallinen ja vaikka hän palaisi töihin, tuskin mies suostuu viemään lasta päiväkotiin, pitämään palkatonta vapaata, kun lasta käytetään neuvolassa tai lääkärissä, päiväkodissa kehityskeskustelut, lapsi sairastuu kesken päivän jne.
Ap. tapauksessa vastuu yksin on äidin ja mies on vapaamatkustaja, vaikka lapsi yhteinen projekti.
Normaalitilanteessa perheessä on tuossa vaiheessa yhteiset rahat, oli jompi kumpi kotona hoitamassa lasta. Ja normi mies laittaisi oman lapsen edun ja oikeuden omiensa edelle.
ap tilannehan on täysi kaaos, eikä siihen mitään järkevää ratkaisua ole löydettävissä, jos mies on tuollainen... eikä hän varmasti maksaisi mitää ansionmenetyksistä tai eläkekertymistä.
Tarkoitin vain, että jos halutaan saada kaikki tasan, niin parhaiten se menee siten, että molemmat ovat töistä yhtä kauan poissa.
Järkevintä tietysti on, että yhdessä sovitaan ja yhdessä sovitusta pidetään kiinni.
Mies haluaa erota, mutta ei saa sitä itse aikaiseksi. Tai ei siis halua mainetta, että jätti äidin yksin selviämään pienen lapsen kanssa. Helpompi heittäytyä idiootiksi ja pakottaa toinen tekemään eropäätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikuttaa siltä, että kotona lapsen kanssa oleva ei ole lainkaan pienentänyt kulutustaan hoitovapaalla ja perheen ainoa maksaja on ihmeissään, miksi kulut ei pienene, vaikka kaiken järjen mukaan hoitovapaileva voi säästää kodin menoissa.
Miten se kotonaolo säästää kodin menoissa varsinkin, kun yhtälöön on tullut lisäksi pieni vauva? Käsittääkseni edelleen myös sen kotona olevan pitää edelleen syödä, asumiskulut itse asiassa kasvavat ainakin isomman vesi- ja sähkölaskun muodossa.
Meillä vastaavassa tilanteessa töissäkäyvä maksoi kaiken ja hoitovapaalla oleva ei osallistunut tuona aikana kuluihin mitenkään. Käytännössä osa hoitovapaan naurettavista tuloista siis jäi säästöön ja niitä sitten käytettiin vuorostaan kun mies piti opintovapaata.
Meillä luonnollisesti mies maksoi enemmän/lähes kaiken kun olin kotona lasten kanssa. Muuten meillä laitetaan aina yhteiselle tilille tulojen suhteessa rahaa, ja sieltä maksetaan kaikki yhteinen, mutta kotihoidon tuella minulle olisi jäänyt niin vähän "käyttörahaa" omiin huvituksiin etten laittanut ihan edes sen sovitun prosenttiosuuden verran yhteisiin. Lisäksi mies osallistui lasten hoitoon ja kotitöihin, eikä jättänyt ihan kaikkea minulle. Ei tarvinnut riidellä rahasta ja kaikki oli tyytyväisiä. Sitten kun mies oli isyysvapaalla, minä tietysti maksoin enemmän. Olisin toivonut, että mies olisi vähän kauemminkin ollut lasten kanssa kotona, mutta ei hän halunnut jäädä kotihoidontuelle vaikka tietenkin olisin maksanut kaiken sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"olen naisena vain tahdoton panoalusta ja miehen pitää maksaa. itse en voi säästää tai mennä töihin"
Muualla maailmassa miehet ovat ylpeitä että on varaa elättää perhe.
Suomessa mies odottaa naisen maksavan hoitovapaallakin koko perheen kulut.
Missähän tämä muualla maailmassa on mielestäsi?
Esim. Euroopassa tai naapuri maassa Ruotsissa. Siellä mies ei voi luistaa vastuusta, siellä laki takana. Ruotsissa puolisot ovat eron jälkeekin toistensa elatusvelvollisia, eikä vain lastensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen osaa ajatella lapsen parasta. Miehiä ei tunnut haittaavan yhtään, vaikka vauvaikäisen laittaisi hoitoon. Vauvan, joka ei osaa kävellä eikä puhua. Sinäkään et tunnu tajuavan, että mitä nuoremman lapsen laittaa hoitoon, sitä enemmän se työllistää vanhempia, myös sitä lapsen isää.
Missä se lapsen ikä on mainittu? ei käsittääkseni missään.
Ap ei edes vastaa, aikooko maata täydet kolme vuotta kotona.
Hoitovapaa alkaa, kun lapsi on noin 9 kuukauden ikäinen. Alle vuoden ikäinen lapsi on vielä vauva. Laske tuosta.
Käytännössä olet yksin jo nyt. Maksat omat menot ja lapsen. Miehesi ilmaisee olevansa väsynyt leiväntuojan rooliin mikä on OK. Sinuna miettisin haluatko elää henkisesti itsenäistä elämää saman katon alla vai erikseen.
Arjen halpuuttaminen käy käden käänteessä esim. vaatepaketit Torista, ruuat ruokajonosta/ResQ:stä, halpa asunto Lumolta/Sadolta jne. Kulkeminen julkisilla/fillarilla.
Vierailija kirjoitti:
Useat tutut on eronneet hoitovapaiden jälkeen. Oli kivempi ottaa se elatus mieheltä ja olla kotona. Kun olisi pitänyt töihin lähteä niin erosivat. Ed.
Sinä ja tuttusi asutte siis jossain muualla kuin Suomessa, sillä Suomessa ei ex-puolisolle makseta elatustukea.
Juurihan tuossa kertoi että hoitaa lapsen, pyykit, tiskit, ruoanlaitot ym.