Rahan käyttö ja jakautuminen kun toinen on hoitovapaalla?
Mikä on reilu tapa jakaa kustannukset ja maksuvastuut kun on yhteinen lapsi ja toinen hoitaa hoitovapaalla lasta kotona?
Maksettavaa on vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, bensat, pieni autolainan lyhennys, ruoat, vaatteet, lääkkeet, puhelinlaskut ym.
Kun kuntalisääkään ei saa niin kotihoidon tuki on vain pari sataa euroa, toisen nettopalkka noin 2300 euroa.
Työssäkäyvän mielestä hoitovapaalla olevan pitää maksaa melkein puolet kaikesta. Tästä tullut iso riita.
Kommentit (198)
Hmm hyvä keskustelu. Olen vähän samanlaisessa tilanteessa. Miehen mielipide vaihtelee tähän liittyen jatkuvasti ("ihan ok että lapsi menee vasta 2 v päiväkotiin") vs ("en ala maksamaan kenenkään kotona loisimista"). Ollaan siis vasta suunniteltu lapsen yrittämistä. Ehkä joku kompromissi löydetään...
Eikös se työssä käyvä ja peremmin tienaava ole itse osasyyllinen pertnerinsa hoitovapaaseen eli maksaa suuremman osan kuluista ilman taskulaskimia ja exel-taulukoita.
"olen naisena vain tahdoton panoalusta ja miehen pitää maksaa. itse en voi säästää tai mennä töihin"
tässä suominainen tiivistettynä
Vierailija kirjoitti:
"olen naisena vain tahdoton panoalusta ja miehen pitää maksaa. itse en voi säästää tai mennä töihin"
Tämä on selvästi joillekin vaikea asia ymmärtää. Kun ne lapsen kustannukset kuuluvat molemmille. Jos toinen osapuoli jää yhteisestä päätöksestä kotiin hoitamaan yhteistä lasta, niin kyllä se enemmän tienaava silloin maksaa valtaosan yhteisistä menoista. Tähän on toki suotavaa varautua yhdessä, niin että yhdessä säästetään sitä hoitovapaata varten. Ei se ole yksin naisen vastuulla. Kun se miehen osa on paljon muutakin kuin tuikkasta paljaalta.
Vierailija kirjoitti:
Useat tutut on eronneet hoitovapaiden jälkeen. Oli kivempi ottaa se elatus mieheltä ja olla kotona. Kun olisi pitänyt töihin lähteä niin erosivat. Ed.
Niin, meinaat etteivät ne sitten hoitovapaan jälkeen mene töihin? Omat tutut ovat menneet hoitovapaan jälkeen töihin, riippumatta siitä ovatko eronneita vai ei.
Joku pyysi kertomaan taustoja enemmän. Oltiin siis yhdessä sovittu näistä hoitovapaakuvioista etukäteen ja molemmilla oli ihan tiedossa kuinka pieni se hoitotuki on. Alussa kaikki meni kuten oli puhuttukin mutta pian työssäkäyvä osapuoli rupesi puhumaan että lasta kotona hoitava vain "makaa kotona eikä tee yhtään mitään" ja työsskäyvä joutuu häntä elättämään. Vaikka kotonaoleva siis tietenkin hoitaa lasta koko päivän ja lisäksi tekee kotitöitä kuten hoitaa pyykit, tiskit ym. laittaa ruoat illallakin vaikka työssäkäyvä olisi jo tullut töistä kotiin. Töihin ei voi hoitovapaalta kesken palata, koska sinne on sijainen palkattu. Riitaa on siis myös siitä, että onko hoitovapaa oikeasti vain makaamista vai ei, työssäkäyvä ei suostu jäämään itse vapaalle kokeilemaan asiaa. Nyt ilmoitti, että ei maksa enää kuin puolet ja hoitovapaalla oleva joutuu ottamaan vaikka lainaa jostain maksaakseen puolet mikäli haluaa "jatkaa kotona makaamista". Ap
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa miehet ovat ylpeitä että on varaa elättää perhe.
Suomessa mies odottaa naisen maksavan hoitovapaallakin koko perheen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Joku pyysi kertomaan taustoja enemmän. Oltiin siis yhdessä sovittu näistä hoitovapaakuvioista etukäteen ja molemmilla oli ihan tiedossa kuinka pieni se hoitotuki on. Alussa kaikki meni kuten oli puhuttukin mutta pian työssäkäyvä osapuoli rupesi puhumaan että lasta kotona hoitava vain "makaa kotona eikä tee yhtään mitään" ja työsskäyvä joutuu häntä elättämään. Vaikka kotonaoleva siis tietenkin hoitaa lasta koko päivän ja lisäksi tekee kotitöitä kuten hoitaa pyykit, tiskit ym. laittaa ruoat illallakin vaikka työssäkäyvä olisi jo tullut töistä kotiin. Töihin ei voi hoitovapaalta kesken palata, koska sinne on sijainen palkattu. Riitaa on siis myös siitä, että onko hoitovapaa oikeasti vain makaamista vai ei, työssäkäyvä ei suostu jäämään itse vapaalle kokeilemaan asiaa. Nyt ilmoitti, että ei maksa enää kuin puolet ja hoitovapaalla oleva joutuu ottamaan vaikka lainaa jostain maksaakseen puolet mikäli haluaa "jatkaa kotona makaamista". Ap
Ikävä tilanne. Ei tuo oikein ole ilmoitusluontoinen asia, kun ollaan yhdessä asioista sovittu. Jos itsellä olisi vastaava tilanne, olisi parisuhteen jatko aika kovilla. Joka tapauksessa, jos yhteiset kulut menisivät puoliksi, menisi myös yhteiset velvoitteet. Lastenhoito mukaan lukien. Kun ei se niin mene, että toinen osapuoli maksaa puolet kuluista ja hoitaa valtaosan kotitöistä. Kyllä se työssäkäyvä saa sitten hoitaa oman osansa yöheräämisistä, ruuanlaitoista, kauppareissuista, siivoamisesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikuttaa siltä, että kotona lapsen kanssa oleva ei ole lainkaan pienentänyt kulutustaan hoitovapaalla ja perheen ainoa maksaja on ihmeissään, miksi kulut ei pienene, vaikka kaiken järjen mukaan hoitovapaileva voi säästää kodin menoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa eroaisin.
En itse pystyisi luottamaan mieheen, enkä elämään saman katon alla ihmisen kanssa joka vaatii vaikka ottamaan lainaa peruselämiseen ja joka pitää oman lapsen hoitoa kotona makaamisena.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla vielä pitkään sitä hoitovapaata jäljellä? Toinen vaihtoehto on katsella keikkatyötä, jos on sellaisella. Nyt pitäisi hälytyskellojen soida puoliso yrittää haastaa riitaa ja työntää sua pois, sillä hänestä "olet taakka". Kannattaa kokeilla pari kertaa vaan sitä kotona makaamista ja jättää pyykit ja ruuat laittamatta - sehän on ainakin puolisollesi ilmoitusluontoinen asia.
Anteeksi nyt vaan, mutta jos toinen osapuoli saa ainoastaan pari sataa ja ehkä lapsilisän, niin miten helvetissä siitä summasta maksetaan puolet kaikista perheen kuluista?? Toki näistä asioista pitäisi keskustella etukäteen, mutta ihan suoraan sanottuna muuttaisin muualle mikäli tilenne olisi tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaan aikana rahat yhteiset tai työssäkäyvä toinen vanhempi maksaa lasta hoitavalle vanhemmalle puolet ansion menetyksestä+ lomarahat ja eläkkeen menetys, vähennettynä puolet kotihoitotuesta ja lapsilisästä. Jolloin taloudellinen vastuu jakaantuu ja lapsen elatusvelvollisuus molemman vanhemman kesken.
Olisiko nyt kuitenkin helpompi jakaa se hoitoaika puoliksi. Molemmat menettää sen mitä menettää.
Mutta eihän se ollut mahdollista, ap. kertoi, että mies ei halua jäädä kotiin vanhempainvapaalle. Ja miksi mies on halunnut lasta, jos hän ei ole valmis lupauksistaan huolimatta kantamaan vastuuta ja ajattelemaan lapsen parasta.
Ap. tilanne on muutenkin ongelmallinen ja vaikka hän palaisi töihin, tuskin mies suostuu viemään lasta päiväkotiin, pitämään palkatonta vapaata, kun lasta käytetään neuvolassa tai lääkärissä, päiväkodissa kehityskeskustelut, lapsi sairastuu kesken päivän jne.
Ap. tapauksessa vastuu yksin on äidin ja mies on vapaamatkustaja, vaikka lapsi yhteinen projekti.
Normaalitilanteessa perheessä on tuossa vaiheessa yhteiset rahat, oli jompi kumpi kotona hoitamassa lasta. Ja normi mies laittaisi oman lapsen edun ja oikeuden omiensa edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko ketjun naisista on elättänyt kotona kattoon räkivää miestä lapsen varjolla?
Kun se kotona olo on niin kovin helppoa, miksi vain 7% miehistä jää hoitovapaalle räkimään kattoa?
Te naisethan siihen ette suostu.
Täällä oli joskus monikymmensivuinen ketju aiheesta, jossa perusteltiin sitä mm. imettämisellä.
Montaako miestä sinä olet elättänyt, kun mies on laulanut muumilauluja kotona?
Ymmärrätkö mikä on hoitovapaa? Se alkaa siis vanhempain vapaan jälkeen, jolloin lapsi on noin 10 kuukauden ikäinen ja sillä voi olla, kunnes nuorin lapsi täyttää kolme. Harva imettää yli vuoden ikäistä lasta. Voit aivan vapaasti ajatella, että naiset eivät suostu elättämään miestä, mutta tosiasiassa miehet eivät itse halua jäädä hoitovapaalle. Olen kuullut syinä mm.
- tulot pienenee (no älä)
- vaikuttaa isosti eläkkeeseen
- en voi jäädä pois töistä, koska... (lisää tähän haluamasi tekosyy) Suosituin on, että sijaista ei löydy.
- tienaan enemmän, perheen tulotaso laskee. Tämä koskee myös isyysvapaita, ei auta vaikka laskee auki, että itse asiassa perheen tulotaso laskisi vähemmän jos isä jäisi päivärahalle kuin että äiti tipahtaisi kotihoidon tuelle.
- Kotona on tylsää, kaipaan töitä.
Syitä miksi äidin pitäisi jäädä hoitovapaalle
- vaikuttaa vähemmän perheen kokonaistuloihin (varsinkin, jos äiti edelleen maksaa puolet kuluista. Kiva diili miehelle).
- kaikki lapsenhoitoon liittyvät asiat. Jotka samalla kertaa ovat niin yksinkertaisia että voit räkiä kattoon kaiket päivät, mutta samalla niin monimutkaisia, että vain äiti kykenee näihin.
Ja kyllä, olen elättänyt puolisoani hänen ollessa työttömänä. Ei ollut lapsia, joten ei tarvinnut edes muumilauluja laulaa.
Tyypillinen miesten selitys: en voi jäädä kotiin, koska urani kärsisi.
Mutta en myöskään halua, että nainen mitenkään hyötyy rahoistani, joiden eteen olen ollut paljon töissä. Tässä kohtaa jätetään huomioimatta se, että nainen on hoitanut yhdessä haluttuja yhteisiä lapsia ja sen takia naisen tulot ja urakehitys on heikentyneet, ja käytännössä se nainen on kotona olollaan mahdollistanut sen miehen kovan työnteon. Pienten lasten vanhempi kun ei voi tehdä kovin pitkää työpäivää, jos puoliso ei hoida lapsia ja kotia sillä välin, koska pieniä lapsia ei voi loputtoman pitkiksi päiviksi laittaa päiväkotiin ja ne kotityötkin on joskus vaan tehtävä.
Tuo mies on huomannutkin, että perhe-elämä ei olekaan niin kivaa ja rahaa kuluu. Voi olla uusi nainenkin jo kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa miehet ovat ylpeitä että on varaa elättää perhe.
Suomessa mies odottaa naisen maksavan hoitovapaallakin koko perheen kulut.
Missähän tämä muualla maailmassa on mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Teetkö sinä oikeasti siellä kotona mitään?
Se tässä on yksi suurimmista kysymyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen osaa ajatella lapsen parasta. Miehiä ei tunnut haittaavan yhtään, vaikka vauvaikäisen laittaisi hoitoon. Vauvan, joka ei osaa kävellä eikä puhua. Sinäkään et tunnu tajuavan, että mitä nuoremman lapsen laittaa hoitoon, sitä enemmän se työllistää vanhempia, myös sitä lapsen isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen osaa ajatella lapsen parasta. Miehiä ei tunnut haittaavan yhtään, vaikka vauvaikäisen laittaisi hoitoon. Vauvan, joka ei osaa kävellä eikä puhua. Sinäkään et tunnu tajuavan, että mitä nuoremman lapsen laittaa hoitoon, sitä enemmän se työllistää vanhempia, myös sitä lapsen isää.
Missä se lapsen ikä on mainittu? ei käsittääkseni missään.
Ap ei edes vastaa, aikooko maata täydet kolme vuotta kotona.
Kyllä se usein on niin että se naispuolinen hoitaa sairaat lapset ja kouluhommat ym. Itse en halua mieheltä euroakaan.