Tupakoinnin lopettaminen suhteen ehdoksi, olenko liian vaativa?
Tutustuin mieheen, joka kiinnostaa. Kerroin, että tupakointi on kuitenkin kynnyskysymys minulle. Terveys on itselleni tärkeä juttu. Mies sanoi, että voisikin lopettaa. Odotanko liikoja?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja tupakointi on aina ollut ehdoton nono, haisee pahalle, maksaa paljon, yleensä tupakoitsijat ovat epäsiistejä muutenkin ja se kertoo ihmisen typeryydestä aika paljon.
Se on jokaisen oma valinta. Nyt olen taas lopettanut 5 kk sitten, mutta jos joku toisi limpun metholia kyllä varmaan polttaisin. EU kiesli mentolisavukkeet ........
Itse en lähtisi moiseen suhteeseen.
Nyt tupakointi, mitä seuraavaksi ehdoksi?
Ei minusta Ap ole kohtuuton. Itse ainakin Tiderissä pistän raksia jos naisen profiilissa on maininta tupakoinnista. Ei auta vaikka muuten miten ihanalta vaikuttaisi niin tupakointi kumoaa kaiken.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Hyvinpä alkaa suhde, kun heti ollaan muuttamassa toista. Ei jatkoon.
Jos hän vaihtaisi alkuun sähkötupakkaan ja sitten lopettaisi joskus senkin, jos motivaatiota riittää.
Minusta on ihan ok vaatia sitä, että sinun seurassasi mies ei haise tai saat pitää häneen turvaväliä eikä tarvitse koskea. Nuorena poltin itsekin ja pyrin huomioimaan siinä seurustelukumppanin. En olettanut, että saisin suudelmia, jos valitsin vetää röökiä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi kääntää niinkin, että ap asettaa raamit sille millä ehdoin suhde voi alkaa.
Minulla on vaatimuksena, että toinen ei suhteessa vaadi mitään. Tuo vaatiminen on sellainen asia, että se tappaa kunnioituksen kumppania kohtaan heti. Jos toinen ei kiinnosta sellaisena kun on, niin sitten etsii sopivamman. Jokaisessa ihmisessä on asioita mitä tahtoisi muuttaa, mutta kun se ei pakottamalla onnistu. Esim tupakoinnin lopettaminen on tehtävä itsensä vuoksi, eikä toisen, vai olisiko ap vastavuoroisesti valmis ottamaan vaikka silikonirinnat jos kumppani sellaisia kaipaa?
Jos mies ensijaisesti haluaa lopettaa itsensä takia, mutta saa sinun toiveestasi siihen ekstrakimmokkeen startille, niin sitten homma voi toimia. Mutta jos tekee sen vaan sinun pyynnöstäsi, niin sortuu takaisin viimeistään heti ensimmäisen ristiriidan tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaatimuksena, että toinen ei suhteessa vaadi mitään. Tuo vaatiminen on sellainen asia, että se tappaa kunnioituksen kumppania kohtaan heti. Jos toinen ei kiinnosta sellaisena kun on, niin sitten etsii sopivamman. Jokaisessa ihmisessä on asioita mitä tahtoisi muuttaa, mutta kun se ei pakottamalla onnistu. Esim tupakoinnin lopettaminen on tehtävä itsensä vuoksi, eikä toisen, vai olisiko ap vastavuoroisesti valmis ottamaan vaikka silikonirinnat jos kumppani sellaisia kaipaa?
Ootko ikisinkku vai onnistunut tsägällä vai rima alhaalla?
Kyllä minulla on montakin reunaehtoa, joiden sisään kumppanini pitää asettua. Ei saa olla alkoholisti tai muu addikti (peli, huumeet, seksi tms), ei tupakointia niin että minun pitäisi haistaa sen tapahtuneen, ei petä tai pidä montaa yhtä aikaa, ei väkivaltaa, luotettava, ei ikityötön lusmu jne.
Minulle myös tupakointi oli kynnyskysymys. En sanonut sitä miehelle, mutta hän lopetti tupakoinnin juuri ennen kuin aloimme seurustella, tunnettiin siis toisemme jo ennen sitä. Sitten myöhemmin hän alkoi taas polttaa, niin tuntui kuin hän olisi pettänyt lupauksensa, vaikka asiasta ei oltu mitään sovittukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielummin haluaisin kuulla siitä heti, jotta voin tehdä oman valintani. Pahempaa olisi tulla lempatuksi selityksittä tai sitten toinen alkaisi suhteeseen, mutta ei haluaisi koskea minuun, koska rintani eivät kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ikisinkku vai onnistunut tsägällä vai rima alhaalla?
Kyllä minulla on montakin reunaehtoa, joiden sisään kumppanini pitää asettua. Ei saa olla alkoholisti tai muu addikti (peli, huumeet, seksi tms), ei tupakointia niin että minun pitäisi haistaa sen tapahtuneen, ei petä tai pidä montaa yhtä aikaa, ei väkivaltaa, luotettava, ei ikityötön lusmu jne.
En ole ikisinkku, enkä näe että rimakaan olisi matalalla, vaan korkealla. Reunaehtoja pitää olla, mutta jos ne eivät täyty, en harkitse suhdetta, enkä käytä aikaani moisiin. Ehkä sinulla on vaikeuksia tunnistaa niitä kriteerisi täyttäviä ihmisiä.
Et odota liikoja. Itse valitset paljonko siedät.
Alitajuisesti pidät miestä vässykkänä koska suostui paskatestiisi. Suhteestanne ei tule mitään, valitettavasti. Aikuistu ja yritä sitten uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kääntää niinkin, että ap asettaa raamit sille millä ehdoin suhde voi alkaa.
Ei voi. Tuo on ihan sama asia, kun sanoisi suhteen alussa, että sinun pitää lauhduttaa jos haluat olla kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielummin haluaisin kuulla siitä heti, jotta voin tehdä oman valintani. Pahempaa olisi tulla lempatuksi selityksittä tai sitten toinen alkaisi suhteeseen, mutta ei haluaisi koskea minuun, koska rintani eivät kelpaa.
Tottakai, mutta miksi edes ajatella suhdetta sellaisen ihmisen kanssa jolla on sellaisia ominaisuuksia mitkä on nounou? Mikä järki tuossa on? Jos pitää isoja rintoja sellaisina mitkä kumppanilla on pakko olla, ei kai sitä sitten harkitse edes suhdetta pienirintaisen kanssa. Tai jos on lihava, niin ei kai sitä lihavia ihmisiä sillon deitaile ja odota että toinen laihduttaa. Urpot.
Tupakointi on mielestäni eri asia kuin laihdutus. Ehkä siksi, etten itse suhtautunut omaan aiempaan tupakointiini kovin vakavasti ja tiesin lopettavani sen jossain vaiheessa. Minulle ei ole ollut ongelma, että minulle huomautetaan tupakoinnista ja asetetaan ehtoja sen suhteen. Asetan itsekin nykyään.
On ihan OK vaatia tupakanpolton lopettamista, mutta tääytyy varautua että mies voi vaatia myös sinulta jostain pinttyneestä tavasta luopumista.
Et ole vaativa.
Tupakoiva puoliso asettaa aika lailla ehtoja hänkin.
Tupakointi on kielletty joka paikassa, joten juuri kun olette syöneet ihanan aterian romanttisessa paikassa, olette keskellä oikein hyvää keskustelua, mietit voisikohan illasta seurata jotakin kivaa, päättää puolisosi kesken kaiken marssia tupakoimaan. Hän tupakoi hyvällä fiiliksellä, jossa tupakka on osa tosi kivaa iltaa ja sinä nökötät sen aikaa tuijottelemassa seiniä, räpläämässä luuriasi niin että ajatuksesi karkaavat jonkun kaverisi asiaan ja se siitä illan herkistä hetkistä. Tupakoiva ei sitä välttämättä tajua, miten olet rämähtänyt keskelle arjen asioita ja hyvää fiilistä saa taas rakentaa seuraavan tupakkataukoon.
Tai olette lomamatkalla, astumassa ulos koneesta, niin eikös tupakoiva puoliso säntäile etsimässä ensimmäistä tupakkapaikkaa. Olet kurkkuasi myöten täynnä ahdasta lentokonetta, möykkääviä matkustajia ja haluat nopeasti majapaikkaanne suihkuun, niin yksi röyhyttää syöpäkäärylettään addiktionsa hurmassa ihan rauhassa. Pari minuuttia tuntuu ikuisuudelta, vaikka kuinka oletkin itsenäinen ja menet passin tarkastukseen ilman häntä.
Tupakoiva ihminen on aina ulkona seurasta. Hullua katsella, miten toinen seisoo pakkasessa röökiä imien muun väen istuessa kotoisassa takkatulen ääressä.
Joten laita vain ehdot. Älä luta lopetuslupauksiin. Ei hän sitä tule pitämään.
Jos ihminen itse haluaa lopettaa, uudet rutiinit suhteen alussa on helpoin tapa oppia tupakan rutiinipolton tilalle uusia tapoja, kuten myös työpaikan tai asuinpaikan vaihto työmatkoineen.
Kannattaa kuitenkin olla tietoinen, että ellei todellinen päätös ja halu lopetukseen tule häneltä, ensihuuman jälkeen tupakka astuu takaisin arkeen. Olette sitten molemmat suhteessa, jossa toista harmittaa toisen tupakointi ja toinen tupakoi omaan harmitukseensa.
Jos et voi elää tupakoivan kanssa, ehdit vielä vaihtamaan kumppania, kun sitoutuminen suhteeseen ei ole vielä niin vahva.