Miehen syvä rakkaus
Kahdessakin tuttavaperheessä on käynyt niin, että pari on elänyt erillään, naisella uusi suhde, ja kun uusi suhde on päättynyt, on aviomies ottanut vaimonsa takaisin. 50+ hyvintoimeentulevia pareja, joiden lapset jo aikuisia. Ja kun ihmettelin asiaa miehelleni (kuuluu samaan sarjaan, pitkä ja komea, koulutettu, hyvätuloinen mies, joka aivan varmasti saisi seuraa) ja kysyin mitä hän tekisi, hän sanoisi ottavansa myös minut takaisin.
Ehkä he tiesivät jo alkujaan, että vaimon uusi rakkaus on vain hetken huuma, ehkä tiesivät mikä avioliitossa ja naisen persoonassa johti ulkopuoliseen suhteeseen ja päättivät alun perin katsoa miten käy. Ja vaikka kärsivät syvästi erosta, halusivat palata vuosikymmenten pitkään liittoon ja eheyttää sitä, tietäen, että vanhemmalla iällä ei ole kovinkaan helppo löytää kestäviä ja laadukkaita suhteita eivätkä halunneet ottaa riskiä onnenonkijoista ja muista hankaluuksista. Vakaa, rationaalinen luonne ja erittäin syvä rakkaus.
En voisi kuvitella yhdenkään tuttavani tai itseni tekevän noin. Nainen ei pääse yli tuollaisesta, vaan asennoituu uudelleen nopeasti ja torjuu takaisin yrittävän miehen. Kovin montaa eroa ei tuttavapiiriini kuulu, mutta niissä mies on myös yrittänyt takaisin pääsemistä, kun uusi suhde menee mönkään, mutta nainen on torjunut miehen.
Tietysti jokainen pari on erilainen, taustoja ei tuttavistakaan tiedä, mutta kieltämättä pani ihmetyttämään sukupuolten erilainen tapa suhtautua pettämiseen ja yhteen paluuseen. Vai tunnetteko te naisia, jotka olisivat ottaneet miehen takaisin? Nyt en tarkoita mitään on off -suhteita tai nuorten suhteita, vaan lähempänä eläkeikäisiä pareja, jotka ovat nuoresta asti yhdessä olleet ja avioliitossa ei ole mitään pahoja ongelmia (väkivalta, alkolismi, köyhyys).
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mies tietää, että uuteen naiseen ja parisuhteeseen joutuisi panostamaan aivan eri tavalla kuin vanhaan vaimoon.
Mies haluaa pitää elämässään kaikki nykyiset mukavuudet, vapauden ja saavutetut. Vaimo pääsee takaisin kodinhengettäreksi, taloudenhoitajaksi ja kauniiden kulissien ylläpitäjäksi tuon pikkuseikkailunsa jälkeen, JOS vaimo ei ole aiemminkaan ollut esteenä miehen harrastuksille, kaverisuhteille ja työreissuille tai satunnaisille seikkailuille.
Onpahan taas keksitty negatiivinen ja uhriutuva asenne tähän :D Meni AP:n pointti ihan metsilleen näköjään.
Tietenkin on biologisia eroavaisuuksia myös "rakkauden" suhteen.
Muumi-pappa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tietää, että uuteen naiseen ja parisuhteeseen joutuisi panostamaan aivan eri tavalla kuin vanhaan vaimoon.
Mies haluaa pitää elämässään kaikki nykyiset mukavuudet, vapauden ja saavutetut. Vaimo pääsee takaisin kodinhengettäreksi, taloudenhoitajaksi ja kauniiden kulissien ylläpitäjäksi tuon pikkuseikkailunsa jälkeen, JOS vaimo ei ole aiemminkaan ollut esteenä miehen harrastuksille, kaverisuhteille ja työreissuille tai satunnaisille seikkailuille.
Onpahan taas keksitty negatiivinen ja uhriutuva asenne tähän :D Meni AP:n pointti ihan metsilleen näköjään.
Tietenkin on biologisia eroavaisuuksia myös "rakkauden" suhteen.
Minusta se on vähän erikoinen näkemys parisuhteen rooleista ja perhe-elämästä yleensä. Tässäkin tapauksessa vaimo on asunut välillä ulkomaillakin ilman perhettä työnsä takia, samoin mies yhden jakson. Miten vaimo olisi esteenä miehen harrastuksille esimerkiksi? En vain tunne tuollaista perhe-elämää lainkaan, mutta onhan noita kulttuurieroja.
Ja jokaisen perhe-elämässä on erilainen kulttuuri kuin toisessa perhe-elämässä. Ainakin toiseen tapaukseen sopii hyvin se, että kyseessä on pitkän avioliiton vähän erilaisempi vaihe. Eipä siinä sen kummempia tai draamaa ystävien osalta ainakaan tai siis olen tuollaisen asenteen jo omaksunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sen, että isäni 60+ rakastaa äitiäni hyvin syvästi niin uskon, että varmaan ottaisi äidin takaisin tuollaisen jälkeen. Siis todella syvästi rakastaa eikä halunnut eikä halua ketään muuta kuin äitini. Eli siis voin kyllä uskoa, että syvästä rakkaudesta tekee noin, mutta myös muitakin selityksiä, niin kuin mukavuudenhalu ja tottumus, tuolle ilmiölle voi löytyä.
Kiva kuulla, että olet nähnyt ja kokenut syvän rakkauden vanhempiesi liitossa. Se antaa uskoa oikeaan rakkauteen, mikä monilta puuttuu.
Minäkin olen nähnyt omien vanhempieni liitossa sellaisen rakkauden. Se ohitti jopa rakkauden lapsiin eli suhteemme oli hiukan etäinen ja muodollinen jo lapsena.
Mieheni taas on sellainen harvinaisuus, joka todella osaa rakastaa, ja olen usein sanonut hänelle, että kukaan muu ei ole koskaan rakastanut minua yhtä paljon ja syvästi, juuri sellaisena kuin olen tai ylipäätään edes tuntenut minua niin hyvin (ei ole ollut kiinnostunut riittävästi eli monestihan ihmiset nimittävät rakkaudeksi sellaista mitä he itsestään peilaavat toisesta). Kyky todella nähdä toinen on harvinaista, mutta tokihan myös pitkä avioliitto mahdollistaa sen. On suuri rikkaus kokea tuollainen rakkaus, vaikka se jonakin päivänä päättyisi ja päättyyhän se, viimeistään kuolemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähipiirissäni pariskunta, jotka olivat yhdessä noin 25 vuotta. Mies ilmeisesti kävi muutaman kerran sinä aikana vieraissa, tai siis jäi muutaman kerran kiinni käytyään vieraissa. Sitten mies lähti toisen naisen matkaan ja pari erosi. Joitain vuosia myöhemmin mies halusi tulla takaisin ja nainen otti. Nainen on ollut aina hyvin rakastunut mieheensä. Miehestä en tiedä enkä suuremmin ole hänen aivoituksistaan kiinnostunutkaan. Ei mielestäni ollut naisen viisain veto ottaa mies takaisin.
Ok, siis tällaisia naisiakin löytyy eikä ole sukupuolikysymys. Ap
Ovat läheisriippuvaisia. Rakkaudesta ei ole kysymys, muuten ei olisi mahdollista palata yhteen.
Tuollainen löytyi läheisriippuvuudesta. Koukussa toiseen. Ajatteletko, että sama sopii aloituksenkin tilanteeseen?
https://a-klinikkasaatio.fi/ajankohtaista/laheisriippuvainen-koukussa-t…
Tämä oli siis oma viestini eilen. Mietin että läheisriippuvuutta hyvin syvä rakkaus tavallaan on, että kokee tavallaan olevan yhtä. Silloin irti repeytyminen tuottaa suurta tuskaa. Mutta sellainen rakkaus ei pane itseään syrjään rakkauden takia kokonaan kuten ilmeisesti tuossa häiriössä käy. Rajatkin kyllä löytyy eli en näe tätä kuvaamani tilannetta läheisriippuvuutena, vaan nimenomaan syvänä ja oikeana rakkautena. Ap
Kyllä mä luulen, että tuollaista on.
Omassakin suhteessa on ollut elämän kriiseistä johtuen kipuilua. Mutta onneksi mies on jaksanut rakastaa. Hän sanoo, että hän edelleen näkee minussa sen naisen, johon rakastui, vaikkakin vuodet ovat tehneet tehtävänsä ja olen ollut rankkaakin seuraa.
Tiedän olevani hyvässä asemassa. Ei, eikä koskaan minulla ole ollut tunnetta, että mieheni tyytyisi johonkin, tai ei kelpaisi jollekin muulle. Hän taitaa aidosti ja ihan aikuisten oikeasti rakastaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä luulen, että tuollaista on.
Omassakin suhteessa on ollut elämän kriiseistä johtuen kipuilua. Mutta onneksi mies on jaksanut rakastaa. Hän sanoo, että hän edelleen näkee minussa sen naisen, johon rakastui, vaikkakin vuodet ovat tehneet tehtävänsä ja olen ollut rankkaakin seuraa.
Tiedän olevani hyvässä asemassa. Ei, eikä koskaan minulla ole ollut tunnetta, että mieheni tyytyisi johonkin, tai ei kelpaisi jollekin muulle. Hän taitaa aidosti ja ihan aikuisten oikeasti rakastaa minua.
Kuulostaa siltä, että miehesi rakastaa sinua sellaisena kuin olet. Se on todella arvokasta, kun sellaista kokee. Ja ehkä hän näkee sinussa vielä sen nuoren kaunottaren, joka kerran olit ja kaikki elämän uurteet ja yhdessä koetut asiat tekevät sinusta vain kauniimman hänen silmissään. Jos olette pitkässä liitossa, niin ei enää yli viisikymppisenä mitenkään voi saada kehenkään ihmiseen yhtä pitkää perspektiiviä. Miten ihminen muuttuu sisäisesti ja ulkoisesti.
Kun mies osaa rakastaa ja on viisas, niin sen hienompaa ihmistä ei olekaan. Miehet ovat suoraviivaisia, rehtejä, viisaita, ja kun he ovat tuolla tavoin laadukkaita miehiä, niin he ovat aivan vastustamattomia ja mahtavan hauskaa ja kehittävää seuraa. Lisäksi mies on komeimmillaan vanhempana ja viisaampana, vaikka eivät kaikki tietysti koskaan viisastu, vaan jäävät lapsellisiksi. Jokainen mies kuitenkin komistuu vanhetessaan, koska vanheneminen vain käy miehelle paremmin, mielestäni. Ap
Tiedän sen, että isäni 60+ rakastaa äitiäni hyvin syvästi niin uskon, että varmaan ottaisi äidin takaisin tuollaisen jälkeen. Siis todella syvästi rakastaa eikä halunnut eikä halua ketään muuta kuin äitini. Eli siis voin kyllä uskoa, että syvästä rakkaudesta tekee noin, mutta myös muitakin selityksiä, niin kuin mukavuudenhalu ja tottumus, tuolle ilmiölle voi löytyä.