Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas kuolleen henkilön seinä täyttyi synttärionnitteluista

Vierailija
24.04.2021 |

Hävettää niin toisten puolesta! Mulla on facessa kaverina puolituttu joka on kuollut jo 4 vuotta sitten. Kun hän yllättäen kuoli, seinä täyttyi muiden suruvalitteluista ja äidin avautumisesta kuinka menetti tyttö lapsensa ja toivoo että hän olisi ensin lähtenyt tyttärensä sijaan.

Tänään face ilmoitti tän naisen synttäreistä. Hänen profiilinsa on jäänyt kummittelemaan sinne. On niin karua lukea niitä "Onnee 🎉" juttuja seinällä kun tietää että vainajan omaiset ovat vielä ilmaisseet profiilissa että henkilö X on kuollut, rauha hänen sielulleen.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannataisiko sinun laittaa ihan yv:tä näille onnitteloijoille? Ei sitten seuraavana vuonna enää onniteltaisi.

Voin ja teenkin sen, mutta halusin tällä aiheella osittain muistuttaa et kannattaa eka kurkata sinne profiiliin, tämänkin naisen etusivulla sivua rullaamatta näkee jo muistokirjoitukset.

Tiedän muutaman muunkin "haamuprofiilin" joten uskon että tää on eräänlainen yleinenkin "ongelma"

Ap

No tuskin kovinkaan moni kurkkailee profiileihin jonkun synttäripäivän takia, vaan laittaa tottuneesti sen "onnea", kun kerta face ilmoittaa päivästä. Samantien homma unohtuu, mutta "on nyt tullut onniteltua, hmm... jotain etäisesti tuttua henkilöä". Jos on satoja tai tuhansia FB-kavereita, niin ei sitä enää muista kuka on kuka (saman etunimisiä voi olla kymmeniä ja sukunimiin ei kiinnitä huomiota) ja kuka on kuollut joskus vuosia sitten. Eri asia, jos on vain muutamia kymmeniä tai max. sata ja kaikki FB-kaveri tuntee erittäin hyvin, niin toki sitten tietää ettei ko. henkilö ole enää läsnä. 

Ehkä hieman ikävää tuollainen onnittelu on, mutta ei siitä kannata mieltänsä pahoittaa. Voithan sinä onnittelijoille mainita, että poistavat kuoleen kavereista, niin eivät enää ensi vuonna turhaan onnittele. 

Minä en ole varmaan 5-7 vuoteen käynyt erikseen kenenkään profiileissa, vaan heidän julkaisut näen, jos vain FB niin sallii. Aina kun ei ole ihan ajantasalla tuo etusivu. Mutta taas minulla on vain muutama hyvä kaveri, sukulaiset ja joitakin työkavereita (yht. n. 30-35) hyväksyttynä, niin tiedän kyllä jos joku ei enää ole elossa.

---Muu vastaaja

Vierailija
22/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm...

Mä oon poistanut kuolleet kavereistani. Poikkeksena ne, joilla lukee se in memoriam!

Syrjintää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmetyttää, miksi seuraat kuollutta ihmistä Facebookissa, kun kerta tiedät hänen kuolleen?

Aidosti ihmetyttää alapeukut. Voiko joku kertoa, miksi laittoi alapeukun?

Vierailija
24/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmetyttää, miksi seuraat kuollutta ihmistä Facebookissa, kun kerta tiedät hänen kuolleen?

Kun on hänen syntymäpäivät, tulee aina visti siitä ja automaattisesti menee sinne sivuille. 

En tiedä mitä tarkoitat "automaattisesti"- sanalla, mutta kun mulle tulee ilmoitus henkilön syntymäpäivästä, niin aukeaa sellainen viestialue ja siihen voi kirjoittaa onnittelut. Ei tarvitse mennä profiiliin kirjoittamaan. En koskaan käy kavereiden profiileissa, koska heidän jutut näkyy fiidissä, niin miksi kävisin heidän sivuilla erikseen lukemassa samat asiat?

En ymmärrä minäkään miksi kukaan seuraa kuollutta henkilöä ja pahoittaa mielensä siitä, että synttärinä muut onnittelevat epähuomiossa.  Kun kerta kuollut ei enää päivitä profiilia, niin onko se niin kivaa käydä vanhoja asioita lukemassa, ei minusta. 

Ohis

Vierailija
25/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sosiaalista mediaani ei saa missään tapauksessa poistaa kuolemani jälkeen. Ne matskut on nettiin laitettu ja touvon niiden pysyvän siellä mahd pitkään.

Vierailija
26/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaisesta pahoitetaan mieli?

Vierailija
27/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi sä seuraat jonkun profiilin? 

Tänään on henkilön x synttärit, face ehdotti että olisin kirjoittanut onnittelut. Jätin välistä kun tiedän että tämä nainen on kuollut. Menin profiiliin ja huomasin että 20 ihmistä oli onnitellut vainajaa synttärien johdosta.

Onko tämä stalkkaamista?

Ap

Olen eri vastaaja, mutta onhan tuo jonkinlaista stalkkaamista. Mitä ihmettä sinä sinne profiiliin menet, jos tiedät henkilön kuolleen? Menit ihan selvästi vain katsomaan, onko joku taas toiminut sinun mielestäsi väärin. 

Väität että "jätit välistä". Joo, jätit välistä onnittelut, mutta et profiiliin menemistä. Jos sinun mielestäsi on ihan ok toivottaa "onnea sinne jonnekin", niin en oikein ymmärrä, miksi kenenkään edes pitäisi ns. jättää välistä. 

Pata kattilaa soimaa, sinun tapauksessasi. 

Vierailija
28/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et poista kuollutta kavereistasi?

Vierailija
29/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannataisiko sinun laittaa ihan yv:tä näille onnitteloijoille? Ei sitten seuraavana vuonna enää onniteltaisi.

Voin ja teenkin sen, mutta halusin tällä aiheella osittain muistuttaa et kannattaa eka kurkata sinne profiiliin, tämänkin naisen etusivulla sivua rullaamatta näkee jo muistokirjoitukset.

Tiedän muutaman muunkin "haamuprofiilin" joten uskon että tää on eräänlainen yleinenkin "ongelma"

Ap

En minä käy ainakaan kurkkimassa erikseen että oliskohan vaikka ihminen kuollu. Jos face ilmottaa synttäreistä laitan onnittelut suoraan siihen ilmoitukseen.

Vierailija
30/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi onnittelette ihmistä, josta ette edes tiedä onko elossa vai kuollut?

Vierailija
31/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nää kuolleiden profiilit täytyisi välittömästi poistaa!

Vierailija
32/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kuolleet onnitteluista loukkaannu

Vierailija
33/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin ihmiset muistavat vielä heidät. Ihminen kuolee lopullisesti vasta silloin, kun kukaan ei enää muista häntä.

Eihän tässä ole kyse siitä, että ihmiset muistaisivat, vaan face muistuttaa. "tänään on xxn synttärit, onnittele!" ja kuuliaisesti mennään onnitteleen vaikkei sen vertaa välitetä että otettas selvää onko se edes elossa.

Vierailija
34/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi onnittelette ihmistä, josta ette edes tiedä onko elossa vai kuollut?

Tämä!

Minä onnittelen suurinta osaa fb-kavereistani synttärinä, mutta on joitain kaukaisempia puolituttuja, joiden synttärit saatan ohittaa (kuten hekin minun) tai eivät päivitä ikinä mitään. Aktiivisten suhteen olen itsekin aktiivisempi, kommentoin, tykkäilen ja onnittelen.

Oli yksi tuttu, joka on kuollut muutama vuosi sitten. Profiili on edelleen sellaisenaan, ja jo useampana vuonna sinne on tullut joitain synttärionnitteluja, yhdeltä vielä tyyliin "taas vuoden lähempänä vanhainkotia". Onhan tuo aika mautonta. Hassua, ettei kaverista kuule mitään vuosiin, mutta onnittelu pitää laittaa, kun fb käskee. Kertoo aika paljon siitä, että niistä fb-kamuista ei kauheesti välitä. Kyllä minä ainakin välillä käyn kavereiden sivuilla ihan muuten vaan. Mulla on parisataa kaveria, ihan hallittava määrä vielä.

Vierailija
35/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mun kaverin kohdalla kaikki tietävät että hän on kuollut, muistamme silti häntä syntymäpäivänä ja kuoleman muistopäivänä. Että onko ne viestit tyyliin onnea, pidä hyvät bileet tänään, vai hyvää syntymäpäivää, sinne jonnekin missä olet.

Se on eri asia jos toivotetaan: "hyvää syntymäpäivää sinne taivaisiin" vs "Onnee"

Ap

Taivas on sun mielessä, se ei ole mikään paikka ..joten mieti. Ei siihen facea tarvita.

Vierailija
36/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleen fb profiili pitäisi poistua automaattisesti, kun hlön yhteystiedotkin ovat ikuisesti poissa.

Vierailija
37/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ylipäätään ymmärrä miksi ihmiset pitää syntymäpäivänsä näkyvillä Facebookissa, ei mua ainakaan kiinnosta saada sataa ”onnea”-viestiä ihmisiltä jotka lähettävät sen ainoastaan Facen kehottamana. En myöskään itse kirjoittele mitään onnitteluja ihmisille joiden kanssa en ole muutenkaan missään tekemisissä.

Vierailija
38/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sosiaalista mediaani ei saa missään tapauksessa poistaa kuolemani jälkeen. Ne matskut on nettiin laitettu ja touvon niiden pysyvän siellä mahd pitkään.

👹

Vierailija
39/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän samanlaisen tapauksen. Seinä täyttyy aina synttärionnitteluista, profiilissa 700-800 kaveria. Muutama "RIP" viesti tulee kanssa aina synttäreiden aikoihin... mutta jos miettii että näitä on ehkä 4 sadasta viestistä, kertoo se jotain... 

Vierailija
40/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelisitko kaveria joka on kuollut, mutta ei ole facebookissa.