Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas kuolleen henkilön seinä täyttyi synttärionnitteluista

Vierailija
24.04.2021 |

Hävettää niin toisten puolesta! Mulla on facessa kaverina puolituttu joka on kuollut jo 4 vuotta sitten. Kun hän yllättäen kuoli, seinä täyttyi muiden suruvalitteluista ja äidin avautumisesta kuinka menetti tyttö lapsensa ja toivoo että hän olisi ensin lähtenyt tyttärensä sijaan.

Tänään face ilmoitti tän naisen synttäreistä. Hänen profiilinsa on jäänyt kummittelemaan sinne. On niin karua lukea niitä "Onnee 🎉" juttuja seinällä kun tietää että vainajan omaiset ovat vielä ilmaisseet profiilissa että henkilö X on kuollut, rauha hänen sielulleen.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niistä voisi laittaa sellaiset in memoriam -sivut?

Olen jossain ryhmissä törmännyt profiiliin, johon siirtää hiiren, näkyy tuo in memoriam ja sama musta jos sen profiilin oikeasti avaakin

Jos olen oikein käsittänyt, ihmisen pitää eläessään nimetä luotettava ystävä joka voi kuoleman jälkeen muuttaa sivut. Tai sitten pitää lähettää FB:lle kuolintodistus yms.

Pitääkö stana. Oletko fb orja.

Vierailija
42/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookille viesti josko inaktivoisivat tilit, joissa ei ole 2 vuoteen käyty...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ymmärrä että kuolema on lopullinen.. omaisille on loukkaavaa pitää henkilö fb kaverina saatikka synttärionnitella!

Vierailija
44/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi onnittelette ihmistä, josta ette edes tiedä onko elossa vai kuollut?

Niin sinäkö käyt joka kerta tarkistamassa onko henkilö elossa vai kuollut ennen kuin laitat onnittelun? En minä ainakaan käy. Toki kavereita ei ole montaa sataa, niin tiedän tietenkin ovatko he elossa vai ei, mutta noin muuten olisi kyllä hassua alkaa tarkistamaan ennen onnitteluja henkilön tämän hetkinen olotila. 

Jos nyt joku jonkun fb kavereista kuolisi, eikä kukaan siitä ilmottaisi facessa/yksityisviestillä, niin mistä sen tietää mitä henkilölle on tapahtunut, varsinkin jos tämä fb kaveri ei kuulu ihan lähipiiriin ja tieto kuolemasta ei tavottaisi muuta kautta? Helposti tällöin seuraavana synttärinä laittaa onnittelut, jos profiilia ei ole poistettu.

Fb:ssa monella on kuitenkin muitakin kavereita kuin vain hyvät ystävät ja sukulaiset, niin ei kaikkea voi huomata ja huomioida.

Vierailija
45/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi sä seuraat jonkun profiilin? 

Hyvä kysymys! Ap, miksi vahtaat kuolleen profiilia? Tunteaksesi närkästystä ja ruikuttaaksesi siitä täällä?

Vierailija
46/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kertynyt vuosien aikana eri harrastuspiirien kautta paljon ystäviä fbhen. Ollaan suurimman osan kanssa puolituttuja. Jos heidän fbstä ei käy ilmi kuolema, niin en välttämättä sitä minäkään tiedä. Kenenkään omaisen velvollisuus ei ole ilmoittaa somekanavissa kuolemasta. Joten ei onnittelut varmasti haittaa. Kyllähän sitä saatetaan viedä oikeasti rakkaan ja läheisen haudalle kukkia tai kynttilä synttäripäivänä. 

Vierailija
47/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kertynyt vuosien aikana eri harrastuspiirien kautta paljon ystäviä fbhen. Ollaan suurimman osan kanssa puolituttuja. Jos heidän fbstä ei käy ilmi kuolema, niin en välttämättä sitä minäkään tiedä. Kenenkään omaisen velvollisuus ei ole ilmoittaa somekanavissa kuolemasta. Joten ei onnittelut varmasti haittaa. Kyllähän sitä saatetaan viedä oikeasti rakkaan ja läheisen haudalle kukkia tai kynttilä synttäripäivänä. 

Todella on eri asia viedä haudalle kukkia tai kynttilää.. täysin eri asia!

Vierailija
48/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta pointtini oli, että tuskin onnittelut fbssä haittaa. Etenkin jos suurin osa onnittelijoista saattaa olla sellaisia, jotka ei tiedä kuolemasta. En ymmärrä mikä väärää on onnitella somessa?

Vierailija
49/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran vahingossa onnitellut kuollutta henkilöä. Kyseessä oli entinen työkaveri, jota en ollut muutamaan vuoteen nähnyt. Kyseinen henkilö ei koskaan päivittänyt mitään, joten mistään ei oikeastaan huomannut, ettei ollutkaan keskuudessamme. Paitsi, jos olisi mennyt profiiliin, jossa läheiset olivat asiasta ilmoittaneet, mutta koska mitään päivityksiä ei koskaan ollut, niin enpä kovin usein profiiliakaan kurkkinut. Sain sitten ilmoituksen, että kyseinen henkilö täyttää pyöreitä ja ajttelin sen johdosta onnitella. En käynyt profiilissa. Vasta paljon myöhemmin, selvisi, että onkin kuollut. 

Vierailija
50/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta pointtini oli, että tuskin onnittelut fbssä haittaa. Etenkin jos suurin osa onnittelijoista saattaa olla sellaisia, jotka ei tiedä kuolemasta. En ymmärrä mikä väärää on onnitella somessa?

Onnitella kuollutta. Älyvapaata ja ymmärtämätöntä.

Haudalle kun viedään kukkia kyse ei ole onnittelusta, vaan rakkaan läheisen ihmisen muistamisesta.

Vierailija
51/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis kuolleella on vielä Facebook-tili?

Vierailija
52/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleen profiili poistuisi facesta jos ihmiset eivät pitäisi kuolleita fb kavereinaan vaan poistaisivat heidät luettelosta.

Miettikää, ymmärtäkää.

Vierailija
53/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 vuoden kuluttua kaikki tämän hetken 2,45 miljardia profiilia on kuolleiden profiileja🧟‍♂️

Vierailija
54/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolleen profiili poistuisi facesta jos ihmiset eivät pitäisi kuolleita fb kavereinaan vaan poistaisivat heidät luettelosta.

Miettikää, ymmärtäkää.

Miksi pitäisi poistaa? Kuolleet elävät muistoissamme ja facebookissa.

Vierailija
55/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis kuolleella on vielä Facebook-tili?

Mun kaverin kuolemasta oli niin vähän aikaa (alle kk) . Profiili poistettiinkin pian tämän onnitteluepisodin jälkeen.

Vierailija
56/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fb:ssa monella on kuitenkin muitakin kavereita kuin vain hyvät ystävät ja sukulaiset, niin ei kaikkea voi huomata ja huomioida.

Ehkä voisi miettiä, miksi pitää onnitella jotain lähes täysin tuntemattomia ihmisiä. Mitä sillä haetaan? Jos ei muutenkaan pidä yhteyttä, niin mitä merkitystä onnittelulla on? Sinäkö kaipaat satojen ihmisten onnitteluja, tai muuten ei tunnu miltään?

Vierailija
57/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voisi miettiä, miksi pitää onnitella jotain lähes täysin tuntemattomia ihmisiä. Mitä sillä haetaan? Jos ei muutenkaan pidä yhteyttä, niin mitä merkitystä onnittelulla on? Sinäkö kaipaat satojen ihmisten onnitteluja, tai muuten ei tunnu miltään?

En tarkoittanut täysin tuntemattomia ihmisiä, vaan vaikkapa esimerkiksi jonkun yhdistyksen kautta tai entisiä työ- tai harrastuskavereita, joihin ei usein pidä yhteyttä, mutta haluaa kuulla vaikka just fb:n kautta kuulumisia. Ja jos henkilö ei kovin usein päivitä profiiliaan ja kaikki tämän tietää, niin eihän siinä ole mitään ihmellistä ettei joku huomaa henkilön kuolleen, jos päivitykset loppuu. Kuitenkin huomaa, että ahaa, mun tutulla on tänään synttärit, niin laitanpa onnea, mutta em. takia ei tiedä että kyseinen henkilö on kuollut.

Minulla on n. 50 yhteyttä facessa ja suurimman osan tunnen oikein hyvin. Osa sellaisia jotka ovat tulleet tutuiksi, mutta jääneet hieman etäisiksi, mutta kuitenkin kiva kuula heidän kuulumisia. Syntymäpäiväni on piilotettu, joten facen kautta ei tule onnitteluja, koska kaikki eivät todellakaan tiedä tai muista päivääni. Ne ketkä tietää ja muistaa, laittavat onittelut muuta kautta. Eli arvauksesi meni väärin.

Vierailija
58/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm...

Mä oon poistanut kuolleet kavereistani. Poikkeksena ne, joilla lukee se in memoriam!

Miksi?

Vierailija
59/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä välii?

Vierailija
60/60 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi välttämättä kuolleiden profiilit pitäisi juuri poistaa... Useilla on kuitenkin hautakivikin, niin miksi ei voisi jäädä muistotili. Tällöin ei ehkä tule Facebook:ilta niitä synttärionnittelupyyntöjäkään (oletan?), mutta jäisi siis muisteltavaksi tämä ihminen kuitenkin ja kaikki, ketkä haluavat tietää, mitä on tapahtunut, saavat tiedon muistotilin myötä viimeistään.