Vauvan sukupuoleen pettyminen
Lueskelin tästä olleen jo useampia ketjuja aiemmin mutta halusin silti aloittaa uuden keskustelun ja toivoisin muiden kokemuksia, erityisesti sitä miten olette selvinneet näistä tunteista?
Eli toiveissa ollut tyttö ja poikavauva on tulossa. Luulin jo selviytyneeni pahimmasta ja olevani valmis vastaanottamaan pojan, mutta nyt aivan synnytyksen kynnyksellä pettyneet ja latistuneet tunnelmat ovat taas palanneet ja valtaavat aika-ajoin rankasti mielen.
En tiedä miten paljon tilanteeseen vaikuttaa että yöunet ovat menneet todella surkeiksi tässä loppumetreillä, vain 3-4h/yö ja siksi koko raskaus tuntuu uuvuttavalta. Viime yönä heräsin taas klo3 ja aamuyön murehtiessani kaikkea mahdollista, tuntuivat taas odotukset poikaa kohden synkkääkin synkemmiltä. Mielen valtasi taas pelot siitä miten ”hankala” ja raisu poika tulee olemaan ja ajatukset menevät jo ihan naurettavuuksiin asti siitä miten hän syrjäytyy yhteiskunnasta ja käyttää päihteitä.
Pelkään ensi viikolla saavani viimein vauvan syliini mutta kokevani vain tätä synkkää pettymystä. Aivan järkyttävän pelottava ja latistava ajatus.
Onko muita poikien odottajia joilla vielä lopussakin näin synkät tunnelmat ja sitten kuitenkin olisi kääntynyt paremmaksi ja aito ilo pojasta sen synnyttyä herännyt? Haitko ja saitko jotain apua tilanteeseen?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuttu pariskunta teki 2 lasta ja nyt on murhe, kun pojat ovat luokkiensa lyhyimmät oppilaat ja jääkiekon pelaaminen ei suju. Lasten isä 170 cm ja vaimo 160 cm.
Lyhyet vanhemmat ovat luultavasti itsekin olleet lyhyitä lapsia. Olisivat sitten jättäneet lapset tekemättä, jos oma lapsuutensa oli yhtä epäinhimillistä tuskaa ja sietämätöntä murhetta.
Sukupuolella on väliä kirjoitti:
Minun äitini syntyi perheen kolmanneksi tytöksi. Isä otti asian rauhallisesti mutta mummoni hylki äitiäni koko lapsuuden ajan, haukkui, ei ottanut syliin. Vauva-aikana mummoni ei olisi halunnut hoitaa äitiäni ollenkaan mutta onneksi isä hoiti vauvaa. Mummoni jätti äitini täysin ilman perintöä, edes lakiosaa ei saanut, perintö meni muille lapsille.
Mielestäni on väärin, että esim. hedelmöityshoitojen yhteydessä ei voi valita lapsen sukupuolta. Lapselle voi jäädä vakavia traumoja siitä, että vanhemmat hyljeksivät häntä. Mielestäni on väärin, että näinkin voimakkaat, primitiiviset tunteet kielletään. On huono äiti, jos on pettynyt saadessaan viidennen pojan. Äiti ei saa puhua pahasta mielestään kenellekään. Toki se 5. poika on rakas, mutta tyttölapsi olisi ollut vielä rakkaampi.
Itse olen seurannut, kuinka monilla tuttavillani on joko lellikki- tai inhokkilapsia.
Monilla psykiatrisilla potilailla on kokemus, että vanhemmat rakastivat enemmän heidän sisaruksiaan kuin potilasta itseään.
Yhden lapsuuden ystävän perheestä muistan, kun kaverini veljelle maksettiin mm. laskettelureissuja ja tytölle ei maksettu yhtään mitään. Lapset olivat melkein samanikäisiä ja samassa elämäntilanteessa.
Hyvä kirjoitus muuten, mutta ei tätä ongelmaa sillä korjata, että ihmiset saisivat alkaa valitsemaan lapsensa sukupuolen. Ongelma on se, että näistä sukupuolipettymys tunteista ei saa puhua. Jos joku puhuu niin häntä paheksutaan ja hänet lytätään huonoksi ihmiseksi, jonka ei olisi pitänyt tehdä lasta ollenkaan.
Ihmisillä pitäisi olla vapaus puhua tunteistaan ilman lyttäämistä. Ap:kin saanut paljon asiattomia kommentteja, vaikka ap tiedostaa, että hänen tunteensa ei ole kovin rakentava ja hän kysyy neuvoa, että miten hänen tulisi nämä tunteensa käsitellä. Eli ap tiedostaa tunteensa ja kysyy apua ja monet tulevat vain kettuilemaan ja tuomitsemaan. Ihmisiltä todella epäkypsää ja epäkehittävää käytöstä. Ei nämä ongelmat tuomitsemisella parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten palstan poikapettyneet suhtautuu omaan mieheen? Onko nekin toivottomia reuhaajia jotka kiusaa ihmisiä ja eläimiä? Miten olette päätyneet parisuhteeseen sellaisen kanssa?
Lapsen luokalla kaikkien vanhemmat on eronneet.
Jos mies on 170 cm ja äiti lyhyempi niin kyllähän on iso riski että pojasta tulee lyhyt. Tinderissäkin pituus vaatimus on suurimmalla osalla naisista 180 cm miehelle.
Miten luulet sen 170 cm isän löytäneen itselleen naisen? Hieman epälooginen olet.
170 cm mies ei voi valitettavasti valita mistä naisesta tahansa itselleen kumppania. Täytyy ottaa sen mitä saa.
Kauhistus, jokainen joutuu tyytymään siihen mitä saa. Luuletko, että kaikki naiset saa minkä tahansa miehen? Ikäviä elämän tosiasioita, tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kuten ap huomaat vastauksista, ole onnellinen kun saat pojan. Tytöstä on kiellettyä iloita ja saa heti kimppuunsa poikien äitejä. En tiedä.miksi mutta niin se vaan on. Heti tulee näitä vastauksia että poikia on erilaisia blaa blaa...no niin on tyttöjäkin mutta vain pojista saa puhua niin ja kehua olevansa onnellinen poikien/ pojan äiti. Se poikien äidit facebookryhmä on karmeaa luettavaa. Mutta totta tämä kaikki on edelleen kuten näistäkin vastauksista saa lukea.
T: "Vain" tyttöjen äiti eli tavallaan en äiti ollenkaan poikien äitien mielestä
Olen huomannut saman, naisviha oikein kukoistaa. Parhaita kommentteja mitä olen saanut monen tytön äitinä ”teillä ei sitten suku enää jatku.” Aha?? Mistä he tietävät etteivät tyttömme tee lapsia? ”Mietipä sitä verirättien ja menkkaragen määrää kun tukevat teini ikään!” Myöskään en olisi saanut olla onnellinen tytöistäni, se oli kuulemma jotenkin törkeää ja röyhkeää olla tyytyväinen siihen että sai vain tyttöjä. Pojista sai toki olla onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ap huomaat vastauksista, ole onnellinen kun saat pojan. Tytöstä on kiellettyä iloita ja saa heti kimppuunsa poikien äitejä. En tiedä.miksi mutta niin se vaan on. Heti tulee näitä vastauksia että poikia on erilaisia blaa blaa...no niin on tyttöjäkin mutta vain pojista saa puhua niin ja kehua olevansa onnellinen poikien/ pojan äiti. Se poikien äidit facebookryhmä on karmeaa luettavaa. Mutta totta tämä kaikki on edelleen kuten näistäkin vastauksista saa lukea.
Olen huomannut saman, naisviha oikein kukoistaa. Parhaita kommentteja mitä olen saanut monen tytön äitinä ”teillä ei sitten suku enää jatku.” Aha?? Mistä he tietävät etteivät tyttömme tee lapsia? ”Mietipä sitä verirättien ja menkkaragen määrää kun tukevat teini ikään!” Myöskään en olisi saanut olla onnellinen tytöistäni, se oli kuulemma jotenkin törkeää ja röyhkeää olla tyytyväinen siihen että sai vain tyttöjä. Pojista sai toki olla onnellinen.
Käsittääkseni pelkkien poikien äidit joutuu kuuntelemaan ihan samanlaisia kommentteja omien lasten sukupuolesta. Kysellään, vieläkö yritätte tyttöä ja pitäiskö nyt äidille saada se oma prinsessa. Kun kertoo raskaudesta, alkaa heti "olisipa tällä kertaa tyttö" -toivotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten palstan poikapettyneet suhtautuu omaan mieheen? Onko nekin toivottomia reuhaajia jotka kiusaa ihmisiä ja eläimiä? Miten olette päätyneet parisuhteeseen sellaisen kanssa?
Lapsen luokalla kaikkien vanhemmat on eronneet.
Jos mies on 170 cm ja äiti lyhyempi niin kyllähän on iso riski että pojasta tulee lyhyt. Tinderissäkin pituus vaatimus on suurimmalla osalla naisista 180 cm miehelle.
Miten luulet sen 170 cm isän löytäneen itselleen naisen? Hieman epälooginen olet.
170 cm mies ei voi valitettavasti valita mistä naisesta tahansa itselleen kumppania. Täytyy ottaa sen mitä saa.
Kauhistus, jokainen joutuu tyytymään siihen mitä saa. Luuletko, että kaikki naiset saa minkä tahansa miehen? Ikäviä elämän tosiasioita, tervetuloa todellisuuteen.
Niin, kyllähän se riippuu paljon naisen kasvoista onko nätti ja millaisen miehen saa.
Lyhyillä miehillä ei ole kovin kaunis kasvoisia vaimoja, ymmärsin vasta vanhempana, että se on tuo miehen lyhyys, heillä on pienempi valinnan vara. En tiedä sitten mistä suuri avioerojen määrä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni pelkkien poikien äidit joutuu kuuntelemaan ihan samanlaisia kommentteja omien lasten sukupuolesta. Kysellään, vieläkö yritätte tyttöä ja pitäiskö nyt äidille saada se oma prinsessa. Kun kertoo raskaudesta, alkaa heti "olisipa tällä kertaa tyttö" -toivotukset.
Mutta poikien äidit itse ovat jostain syystä pahimpia naisvihaajia. Lytätään pikkutyttöjä ja tyttöperheitä ja yritetään pönkittää omaa perhettä ja nostaa poikia ylös. Tyttöjen äidit harvemmin tälläistä harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolella on väliä kirjoitti:
Minun äitini syntyi perheen kolmanneksi tytöksi. Isä otti asian rauhallisesti mutta mummoni hylki äitiäni koko lapsuuden ajan, haukkui, ei ottanut syliin. Vauva-aikana mummoni ei olisi halunnut hoitaa äitiäni ollenkaan mutta onneksi isä hoiti vauvaa. Mummoni jätti äitini täysin ilman perintöä, edes lakiosaa ei saanut, perintö meni muille lapsille.
Mielestäni on väärin, että esim. hedelmöityshoitojen yhteydessä ei voi valita lapsen sukupuolta. Lapselle voi jäädä vakavia traumoja siitä, että vanhemmat hyljeksivät häntä. Mielestäni on väärin, että näinkin voimakkaat, primitiiviset tunteet kielletään. On huono äiti, jos on pettynyt saadessaan viidennen pojan. Äiti ei saa puhua pahasta mielestään kenellekään. Toki se 5. poika on rakas, mutta tyttölapsi olisi ollut vielä rakkaampi.
Itse olen seurannut, kuinka monilla tuttavillani on joko lellikki- tai inhokkilapsia.
Monilla psykiatrisilla potilailla on kokemus, että vanhemmat rakastivat enemmän heidän sisaruksiaan kuin potilasta itseään.
Yhden lapsuuden ystävän perheestä muistan, kun kaverini veljelle maksettiin mm. laskettelureissuja ja tytölle ei maksettu yhtään mitään. Lapset olivat melkein samanikäisiä ja samassa elämäntilanteessa.
Hyvä kirjoitus muuten, mutta ei tätä ongelmaa sillä korjata, että ihmiset saisivat alkaa valitsemaan lapsensa sukupuolen. Ongelma on se, että näistä sukupuolipettymys tunteista ei saa puhua. Jos joku puhuu niin häntä paheksutaan ja hänet lytätään huonoksi ihmiseksi, jonka ei olisi pitänyt tehdä lasta ollenkaan.
Ihmisillä pitäisi olla vapaus puhua tunteistaan ilman lyttäämistä. Ap:kin saanut paljon asiattomia kommentteja, vaikka ap tiedostaa, että hänen tunteensa ei ole kovin rakentava ja hän kysyy neuvoa, että miten hänen tulisi nämä tunteensa käsitellä. Eli ap tiedostaa tunteensa ja kysyy apua ja monet tulevat vain kettuilemaan ja tuomitsemaan. Ihmisiltä todella epäkypsää ja epäkehittävää käytöstä. Ei nämä ongelmat tuomitsemisella parane.
On kyllä jotenkin kamalaa, miten paljon tuomitsemista tähänkin ketjuun on tullut. Eihän raskauden aikana koetut negatiiviset tunteet tarkoita sitä, ettei lapsi olisi toivottu ja rakastettu. AP:nkin huoli liittyy enemmän siihen, että osaako olla lapselleen hyvä äiti ja miten käsitellä tunteitaan.
Kyllä varmasti kaikki vanhemmat tietävät, että sukupuoli ei ole kiveen hakattu ja lapsesta tulee oma persoonansa. Vaikka olisi kuinka tiedostava, niin niitä ajatuksia ja tunteita voi tulla. Niiden kanssa voi olla jopa vaikeampi olla, kun tietää niiden olevan väärin ja nurinkurisia. Siihen päälle muiden tuomitseminen, kun edes kehtaa ajatella väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sun aloittaa oma keskustelu? Miksi edes olet täällä, jos sulla ei ole poikia kun ap on nimenomaan pettynyt poikaan ja haluaisi sen tytön?
Ja minä olen poikien äiti ja olen kuullut paljon törkeyksiä kuten sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta poikien äidit itse ovat jostain syystä pahimpia naisvihaajia. Lytätään pikkutyttöjä ja tyttöperheitä ja yritetään pönkittää omaa perhettä ja nostaa poikia ylös. Tyttöjen äidit harvemmin tälläistä harrastavat.
Ilkeät kommentit poikien sukupuolesta jopa poikien kuullen ei ole mielestäsi lyttäämistä ja miesvihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon itse poikaa jos joskus lapsen saan. Meillä on suvussa niin paljon naistenvaivoja ja äidiltä tyttärelle periytyvä sairaus, että toivon lapsen omaksi parhaaksi tämän olevan poika. Tyttö saattaisi joutua kärsimään runsaista menkoista ja siten raudanpuutteesta, pcos:stä, lapsettomuudesta ja kilpirauhasvaivoista. Jos olisi poika, ainoa risti kannettavaksi voi olla lukihäiriö (tätä on meidän molempien suvuissa, ja myös se tyttö voisi tämän saada). Ja plus tytön murrosikä voi olla ihan hirveä, sitäkin suvussamme ihan tarpeeksi.
Noihin sairauksiin on helppo, halpa, yksinkertainen ratkaisu ja hoito: e-pillerit.
Ap, myös tyttö voi syrjäytyä ja tulla kriminaaliksi yhtä hyvin. Eikä tyttö ole välttämättä kiltti eikä poika raisu.
Ikävä tosiasia vaan on, että rikollisista suurin osa on miehiä ja syrjäytymisvaara on pojalle suurempi. Pojat ovat myös raisumpia. Nämä selittyvät geeneillä, eikä niitä voi vaan sulkea pois. Naiset ovat tulevaisuudessa suvun jatkajia, poika ei välttämättä ollenkaan. Pojan suvun jatkaminen riippuu siitä, saako hän vaimon tai tyttöystävän. Ymmärrän hyvin ap:tä. Tytön saaminen on lottovoitto ja pojan saamista saa vapaasti surra.
Minulle oli aluksi pettymys, että vauva oli poika. Sitä on tutkittukin, että naiset yleensä toivovat tyttöä ja miehet poikaa eli se on tavallistakin.
Kuitenkin jo vauvan synnyttyä se alkoi tuntua ihanalta ja pikkulapsiaikana ioli kiva ja mielenkiintoista nähdä, milkaisia pieniä herkkiä tunteellisia ihmisiä pojat oikeasti ovatkin. Ja nyt kun lapsi on jo teini, vähän jopa säälin niitä vanhempia, joilla on tyttö. Poika omana lapsena tuntuu niin itsestäänselvältä ja omalta jutulta, etten osaa edes kuvitella tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Moni pelkää että pojasta kasvaa juoppo, väkivaltainen, raisu, syrjäytynyt villipeto. Kyllähän siitä tytöstäkin voi aina kasvaa todellisuudesta vieraantunut epävakaa patalaiska onlyfans-pimu, jota saa hävetä. Tai mielenterveysongelmainen some/seiskajulkkis, näistäkin on esimerkkejä. Onneksi suurimmasta osasta kasvaa hienoja miehiä ja naisia.
Voi luoja teitä nykyvanhempia. Tuommoisiako te mietitte kun lasta odotatte.
Hulluksi on maailma mennyt, vääristynyt ihan vinksalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, kyllä me poikien äidit ollaan ihan yksilöitä jokainen eikä mikään yhtenäinen naisvihaajien joukko. Ihan sairasta puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Arvatenkin olet nainen. Mies ei voisi koskaan olla suomessa noin kypsymätön vanhempi.
Suurin osa miehistä siis isistä ei koskaan kypsy oikeaksi vanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, kyllä me poikien äidit ollaan ihan yksilöitä jokainen eikä mikään yhtenäinen naisvihaajien joukko. Ihan sairasta puhetta.
Mene lukemaan poikien äidit Facebookista, pelkkää naisvihaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli aluksi pettymys, että vauva oli poika. Sitä on tutkittukin, että naiset yleensä toivovat tyttöä ja miehet poikaa eli se on tavallistakin.
Kuitenkin jo vauvan synnyttyä se alkoi tuntua ihanalta ja pikkulapsiaikana ioli kiva ja mielenkiintoista nähdä, milkaisia pieniä herkkiä tunteellisia ihmisiä pojat oikeasti ovatkin. Ja nyt kun lapsi on jo teini, vähän jopa säälin niitä vanhempia, joilla on tyttö. Poika omana lapsena tuntuu niin itsestäänselvältä ja omalta jutulta, etten osaa edes kuvitella tyttöä.
No laitapas nyt sitten linkki tutkimukseen. Ei taida löytyä.
Kätilönä minulla on kolmenkymmenen vuoden kokemus. Useimmat naiset toivovat poikaa, koska tietävät miehen poikaa odottavan.
Olen nähnyt satoja pettyneitä isiä kun on taas tullut tyttö ja riemusta kiljuvia kun lopulta on tullut poika.
Olen kertonut tämän täällä ennenkin ja aina tämä totuus herättää raivon.
Raivotkaa rauhassa, ei totuus miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuo sukupuolen toivominen on ihan vinksahtanutta. Aina muutenkin kaikki naiset toivovat tyttöä, että saadaan lapsesta pieni nukke jota puetaan röyhelöihin, pinkkiin ja kutsutaan prinsessaksi. Häntä ei pidetä omana erillisenä ihmisenä, vaan jonain asusteena. Nämä omat sisäiset ongelmat pitäisi hoidattaa ennen lapsen tekoon ryhtymistä.
Raskauden alussa naisena toivoin tyttöä juuri sen takia, että olisi jotenkin helpompi samaistua siihen lapsen kasvuun. Miest toivoi vauvasta poikaa täsmälleen samoista syistä.
Meidän perheessä minä olen se vallaton riehuja eikä minua edes pienenä kiinnostanut röyhelöt, pinkki tai prinsessat. Mies filosofinen pohdiskelija eikä häntä kiinnosta mitkään perinteiset miehiset jutut kuten autot tai urheilu.
Lapsi pitä luonnollisestikin ottaa vastaan omana yksilönään, mutta sulle on tosi helppoa määrittää kaikki tiettyä sukupuolta toivovat vinksahtaneiksi asustetta toivoviksi hörhöiksi.
Jos se sukupuoli pettymys on niin paha, että pitää apua pyydellä niin eihän se ihan normaalia ole. Entä jos mietitään omalle kohdalle, niin osaatko laittaa perspektiiviin. Jos omat vanhempasi olisivat olleet niin pettyneitä sinuun että odotuksesi olisi silkkaa masennusta, niin olisitko halunnut syntyä heille? Olisivatko he ansainneet sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sun aloittaa oma keskustelu? Miksi edes olet täällä, jos sulla ei ole poikia kun ap on nimenomaan pettynyt poikaan ja haluaisi sen tytön?
Ja minä olen poikien äiti ja olen kuullut paljon törkeyksiä kuten sinäkin.
Ai tyttöjen äidit eivät saa edes osallistua keskusteluun?? Sinähän et sitä päätä.