Onko lääkäreillä omat salaiset muistiinpanot?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä. Huomaa siitä kun lääkärillä käydessä lääkäri tietää edellisistä eri lääkäreillä käynneistä asioita joita ei lue Kannassa.
Esim. tk-lääkärin YLE-lehdelle tekemä merkintä on mahdollista kirjata niin, ettei se näy potilaan omakannassa. Samaten psykiatristen potilaiden omakannassa ei näy lainkaan psykiatrian lehden merkintöjä.
Näkyykö tuo YLE-lehti siis kuitenkin Kannan kautta muille lääkäreille vain vain siinä terveyskeskuksessa? Entä onko psykiatrin lehti vain julkisen puolen psykiatrian poliklinikan lehti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Harvinaisen ruma potilas. Ja obeesi. Varmasti tyhmäkin. Ei elvytetä."
Olen varma, että omalla kohdallani lukee noin.
No mulla lukee ilmeisesti että luulosairas, kun mitään vaivaa ei tutkita. Kerran huomasin että edes virtsanäytettä ei tutkittu. Hoitaja vei sen vaan viereiseen huoneeseen ja tuli samantien takaisin ja väitti ettei siinä mitään näkynyt. Sanoin että mulla ei kyllä ikinä ole näkynyt bakteeri kuin vasta viljelyssä, niin naureskeli vain ettei nykyään tarvi tehdä mitään viljelyjä että bakteeri näkyy heti. Eli valehteli päin naamaa. Mulla meni sitten melkein 100 euroa karpalomehuun ennen kuin sain oireet ite parannettua.
.. Jaa itse olen pelkkä potilas, mutta nähnyt kyllä virtsanäytteen analysoinnin. Liuska siihen tungettiin ja liuska kertoi tosi nopeasti tuloksen. 🤷♀️
Niin mutta mulla on ollut aina niin että se liuska näyttää että ei tulehdusta ja silti viljelyssä löytyykin bakteeri. Se liuska ei näytä bakteereita.
-edellinen
Liuska VOI näyttää bakteerit. Kun nitriittitesti on posiviivinen, on virtsassa bakteereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla lukee ilmeisesti että luulosairas, kun mitään vaivaa ei tutkita. Kerran huomasin että edes virtsanäytettä ei tutkittu. Hoitaja vei sen vaan viereiseen huoneeseen ja tuli samantien takaisin ja väitti ettei siinä mitään näkynyt. Sanoin että mulla ei kyllä ikinä ole näkynyt bakteeri kuin vasta viljelyssä, niin naureskeli vain ettei nykyään tarvi tehdä mitään viljelyjä että bakteeri näkyy heti. Eli valehteli päin naamaa. Mulla meni sitten melkein 100 euroa karpalomehuun ennen kuin sain oireet ite parannettua.
.. Jaa itse olen pelkkä potilas, mutta nähnyt kyllä virtsanäytteen analysoinnin. Liuska siihen tungettiin ja liuska kertoi tosi nopeasti tuloksen. 🤷♀️
Niin mutta mulla on ollut aina niin että se liuska näyttää että ei tulehdusta ja silti viljelyssä löytyykin bakteeri. Se liuska ei näytä bakteereita.
-edellinen
Okei, multa otettu vaan liuskatesti. Ilmeisesti eri keinoja tutkia. (se vieressä seurannut).
Yleensä tuo viljely tehdään vasta sitten, jos liuskatestissä näkyy leukosyytteja, verta tai nitriittejä. Mutta nuorempana (kun mua ei pidetty vielä luulosairaana) sain puhtaasta liuskatestistä huolimatta sen viljelyn, kun vaan pyysin vedoten selkeisiin oireisiin. Aina siinä sitten näkyi bakteeri kuitenkin. Viime vuosina en ole enää saanut koko viljelyä, vaan väitetään aina ettei mitään tulehdusta ole pelkän liuskatestin perusteella.
-edellinen
Jos potilaalla on virtsatulehdukseen sopivia oireita, tehdään aina viljely. Joidenkin perussairauksien kontrollin yhteydessä tutkitaan virtsanäyte, silloin riittää liuskatestit.
Vierailija kirjoitti:
Hah, tämä on niin tyypillistä. Potilaat kuvittelee aina, että ovat kiinnostavampia kuin ovatkaan.
Ihan oikeasti, ei ketään kiinnosta niin paljoa että jaksaisivat kirjottaa mitään ylimääräistä.
On potilaita, jotka ovat pettyneitä, kun kaikkea vastaanotolla keskusteltua ei ole kirjattu sairauskertomukseen.
Yllättäen tämäkin ketju on taas täynnä psykiatrian potilaita, eikä ihan terveeltä ajattelu vaikuta monella.
On niillä. Täällä ei ole oikeita lääkäreitä vastailemassa. Kertomuksen saa pyytää esim sukulaisensa kuoltua. Siinäkin mainitaan tarkasti hoitoprosessin kulku, miten potilas on käyttäytynyt. Tuo käyttäytyminen kirjataan joka käynnillä muutenkin...jos olet hankala, saat sen kyllä tuta. Et pääse millään hoitoon ja jos pääset, se on sitten kostonomaista... Mulle yksi fyssari sanoi, että se riippuu ihan potilaasta miten tätä kohdellaan, että v....lijat ei saa mitään. Sen takia yritän käyttäytyä aina nätisti , vaikka kuinka sattuisi ja harmittaisi..
No onko sinulla itselläsi kasa omia muistiinpanoja töihisi liittyen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä. Huomaa siitä kun lääkärillä käydessä lääkäri tietää edellisistä eri lääkäreillä käynneistä asioita joita ei lue Kannassa.
Ilmeisesti jotain tällaista on. Ikäiseni lääkäri määräsi erästä lääkettä silmää räpäyttämättä, jota nuori lääkäri ei määrännyt. En kysynyt tai pyytänyt, itse ymmärsi tilanteen.
Nuorilla ei ole valtuuksia kaikkiin lääkkeisiin. Yksityinen monesti määrää tehokkaammat dropit kun tk lääkäri
Tottakai nuorilla on samat valtuudet määrätä reseptilääkkeitä kuin kokeneemmillakin lääkäreillä - poissulkien muutama lääke, jonka reseptinkirjoitusoikeus on sallittu vain tietyn alan erikoislääkäreille. Mutta nämä nykyiset nuoret lääkärit on opinnoissaan koulutettu vahvasti siihen, että _kenellekään_ ei tule määrätä rauhoittavia ja unilääkkeitä, ja mummoiltakin, jotka ovat ongelmitta ehkä kymmeniä vuosia käyttäneet puolikasta Imovanea yöksi, se on lopetettava.
nimim. 25 vuotta lääkärinä
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta olisipa mukava päästä tonkimaan lääkäreiden potilastietoja. Peräpukamia, psykooseja ja abortteja hohoho
Jos opiskelisit lääkäriksi, nauttisit varmasti työstäsi. Varsinkin peräpukamaspesialistina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-edellinen
Okei, multa otettu vaan liuskatesti. Ilmeisesti eri keinoja tutkia. (se vieressä seurannut).
Yleensä tuo viljely tehdään vasta sitten, jos liuskatestissä näkyy leukosyytteja, verta tai nitriittejä. Mutta nuorempana (kun mua ei pidetty vielä luulosairaana) sain puhtaasta liuskatestistä huolimatta sen viljelyn, kun vaan pyysin vedoten selkeisiin oireisiin. Aina siinä sitten näkyi bakteeri kuitenkin. Viime vuosina en ole enää saanut koko viljelyä, vaan väitetään aina ettei mitään tulehdusta ole pelkän liuskatestin perusteella.
-edellinen
Jos potilaalla on virtsatulehdukseen sopivia oireita, tehdään aina viljely. Joidenkin perussairauksien kontrollin yhteydessä tutkitaan virtsanäyte, silloin riittää liuskatestit.
Missäpäin Suomea noin? Täälläpäin ei nimittäin tehdä viljelyä kuin vain silloin jos liuskanäytteessä näkyy jotain.
Vierailija kirjoitti:
On niillä. Täällä ei ole oikeita lääkäreitä vastailemassa. Kertomuksen saa pyytää esim sukulaisensa kuoltua. Siinäkin mainitaan tarkasti hoitoprosessin kulku, miten potilas on käyttäytynyt. Tuo käyttäytyminen kirjataan joka käynnillä muutenkin...jos olet hankala, saat sen kyllä tuta. Et pääse millään hoitoon ja jos pääset, se on sitten kostonomaista... Mulle yksi fyssari sanoi, että se riippuu ihan potilaasta miten tätä kohdellaan, että v....lijat ei saa mitään. Sen takia yritän käyttäytyä aina nätisti , vaikka kuinka sattuisi ja harmittaisi..
Ei vainajan elinaikaisia tietoja saa kyllä noin vain luovuttaa omaisille. Puhutte ihan puuta heinää täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. tk-lääkärin YLE-lehdelle tekemä merkintä on mahdollista kirjata niin, ettei se näy potilaan omakannassa. Samaten psykiatristen potilaiden omakannassa ei näy lainkaan psykiatrian lehden merkintöjä.
Näkyykö tuo YLE-lehti siis kuitenkin Kannan kautta muille lääkäreille vain vain siinä terveyskeskuksessa?
- Kyllä se näkyy työterveydessä sairaalassakin, jos potilas ei ole estänyt sen näkyvyyttä Omakannasta.
Entä onko psykiatrin lehti vain julkisen puolen psykiatrian poliklinikan lehti?
- Ei yksityiset psykiatrit kirjoita samalle PSY-lehdelle kuin julkisen puolen (eli psykiatrian poli ja osastot)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö tuo YLE-lehti siis kuitenkin Kannan kautta muille lääkäreille vain vain siinä terveyskeskuksessa?
- Kyllä se näkyy työterveydessä sairaalassakin, jos potilas ei ole estänyt sen näkyvyyttä Omakannasta.
Entä onko psykiatrin lehti vain julkisen puolen psykiatrian poliklinikan lehti?
- Ei yksityiset psykiatrit kirjoita samalle PSY-lehdelle kuin julkisen puolen (eli psykiatrian poli ja osastot)
* työterveydessä JA sairaalassakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, tämä on niin tyypillistä. Potilaat kuvittelee aina, että ovat kiinnostavampia kuin ovatkaan.
Ihan oikeasti, ei ketään kiinnosta niin paljoa että jaksaisivat kirjottaa mitään ylimääräistä.
On potilaita, jotka ovat pettyneitä, kun kaikkea vastaanotolla keskusteltua ei ole kirjattu sairauskertomukseen.
No joo, mä olin ehkä vähän pettynyt, koska mun fysioterapeutti (sairaalassa) ei kirjannut, että suositteli mua hakeutumaan (omakustanteisesti) akupunktioon ja yksityislääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-edellinen
-edellinen
Missäpäin Suomea noin? Täälläpäin ei nimittäin tehdä viljelyä kuin vain silloin jos liuskanäytteessä näkyy jotain.
Teilläpäin jää sitten huomattavan paljon virtsatulehduksia diagnostisoimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vainajan elinaikaisia tietoja saa kyllä noin vain luovuttaa omaisille. Puhutte ihan puuta heinää täällä.
Juuri näin. Sairauskertomustietoja ei tietenkään luovuteta omaisille potilaan kuoleman jälkeen, kyllähän ihmisen täytyy luottaa siihen, että vaitiolovelvollisuudesta pidetään kiinni myös hänen kuolemansa jälkeen. Kuolintodistuksesta omaiset voivat saada kopion ylilääkärin luvalla, ja tämänkin vain hyvin perustelluista syistä (esim. henkivakuutusta varten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sairauskertomustietoja ei tietenkään luovuteta omaisille potilaan kuoleman jälkeen, kyllähän ihmisen täytyy luottaa siihen, että vaitiolovelvollisuudesta pidetään kiinni myös hänen kuolemansa jälkeen. Kuolintodistuksesta omaiset voivat saada kopion ylilääkärin luvalla, ja tämänkin vain hyvin perustelluista syistä (esim. henkivakuutusta varten).
Onneksi ei luovuteta. Ois ihan kauheaa jos omaiset sais tietää kaikki ne mt-diagnoosit, joita lääkärit on kaikkiin eri vaivoihin heitelleet. Kun omaiset on kuitenkin aina pitäneet mua ihan tervejärkisenä. Itsekään en tiedä mitä kaikkia diagnooseja ja analyyseja niissä papereissa on.
-eri
Jos potilas usein olettaa olevansa vaikeasti sairas, eikä oikeasti ole, niin ei sinne TARVITSE kirjoittaa "luulosairas". Eiköhän se tule esiin ihan niukoistakin käyntikirjauksista.
On mahdollista tehdä kirjaus niin, ettei se päädy potilaan tietoon.
Liuskatestit voi olla virtsatulehduksessa ihan negatiivisia, mutta seuraavan päivän bakteeriviljelystä paljastuukin runsas bakteerikasvu.