Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lääkäreillä omat salaiset muistiinpanot?

Vierailija
23.04.2021 |

Jotka eivät näy omakannassa potilaille? Häh?

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan heillä tietoja joita potilas ei näe. On ilmeisesti oikeus pyytää näitä.. Saako, on sitten toinen asia.

Kerran kysyin onko jotain merkintöjä vaikka vaikeista potilaista tms. Niin kuulin, että joidenkin kohdalla saattaa lukea varoituksia, esim. Väkivaltainen.

Tiedä sitten. Olen kyllä kuullut, että saattaa olla mainintoja toiseenkin suuntaa: esim. Tämän potilaan kohdalla otettava sydänoireet tosissaan tms. Ja itselleni höpötti yksi lääkäri, että laittaa erikseen etulehdelle maininnan yhdestä lääkkeistä ja arvojen vuosikontrollista. En tiedä mikä tämä "etulehti" on. Itse en näe kannassa mitään.

Minusta lukee kahden kaupungin salaisissa psykiatrisissa papereissa että olen psykopaatti. Kolmannen kaupungin salaisissa psykiatrisissa papereissa lukee että olen narsisti.

En kyllä ikimaailmassa saisi noita papereita nähdäkseni vaikka pyytäisin. Ja kun aloin käydä ihan toisaalla erään psykologin vastaanotolla niin ei hänkään niitä saanut vaikka pyysi. Hänelle kerrottiin vain samaa ympäripyöreää liirumlaarumia kuin mitä minusta luki Kannassa. Psykologi ei missään vaiheessa ajatellut minusta että hän on tekemisissä hoitovastaisen, kieron, manipuloivan ja mahdollisesti erittäin vaarallisen persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa, vaan hän vain luuli hoitavansa tavanomaista jokseenkin traumatisoitunutta ihmistä jolla oli meneillään vaikeita aikoja.

Eli kolmen kaupungin psykiatrin pään sisällä on muistissa se tieto että minä olen psykopaatti tai narsisti. Suullisesti psykiatri varmasti jakoi tuon tiedon tiiminsä kesken. Eli vajaat 10 ihmistä on minut tavannut ja heillä tuo tieto on.

Mutta sitä en yhtään tiedä mihin papereihin tuo tieto on kirjoitettu. Mihin tietokantaan. Ja kuka sen voi sieltä käydä lukemassa? Kuinka moni kaupungin psyk. työntekijä voi käydä lukemassa potilaasta sellaisia vaarallisia tietoja joita psykiatri ei tahdo paljastaa kenellekään muulle paitsi kaikista luotetuimmille tiiminsä jäsenille? Tai voiko olla että psykiatri ei kirjoita tuollaista minnekään jottei tieto vahingossakaan koskaan vuotaisi?

Mistä tiedät tämän? Tai olet saanut tämmöstä päähäsi?

Vierailija
42/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Pyysin kerran (noin 10 vuotta sitten) taysissa, että lähettäkää mulle sitten se, mitä kirjoitetaan.

Lääkäri kysyi, että siis se heidän versioko. Ihmettelin ääneen. Sanoi, että yleensä lähettävät eri version potilaalle.

En ymmärrä vieläkään, mistä on kyse. Ehkä potilaalle kirjoitetaan selkeämmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti on. Tyyliin: Uhkaava, luulosairas, vonkaa jatkuvasti bentsoja tms.

Tehdäänkö kirjauksiin korjaus kun luulosairas kuoleekin suolistosyöpään, vaikka ”ikänsä puolesta ei voi sellaista sairastaa”?

Vierailija
44/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei se Kanta ole mikään ohjelma, johon ammattilaiset suoraan kirjoittaa. Kanta on tavallaan asiakas/potilasyhteenveto, käyttöliittymä asiakkaalle johon tietyt asiat voidaan laittaa näkymään. Mutta ne on alunperin kirjoitettu ihan muihin ohjelmiin, ja pitää erikseen klikata mitä haluaa Kantaan näkyväksi.

Vierailija
45/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö kirjauksiin korjaus kun luulosairas kuoleekin suolistosyöpään, vaikka ”ikänsä puolesta ei voi sellaista sairastaa”?

Ei tietenkään. Eihän sillä ole sitten enää väliä, kun potilas on kuollut. Kuollut mikä kuollut. 

Vierailija
46/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vai todetaan että potilas oli sekä luulosairas että hänellä nyt sattui vain olemaan lisäksi myös suolistosyöpä, jota ei vaan ehditty vielä tutkia. Ei lääkärit ikinä virheitä myönnä tehneensä.

Vierailija
47/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jösses miksi minun viestini ei mene läpi vaikka mitä teen? Mikä on kiellettyjen sanojen lista

Vierailija
48/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simaa ja munkkia kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ei todellakaan.

Tk-lääkärillä on 5 asiakasta tunnissa, hyvä jos ehtii pari lausetta kirjoittaa kantaan joka käynnistä. Ja usein unohtuu, jää kirjaamatta asioita, luvataan kirjoittaa joku lähete mutta se unohtuu, potilaan hoitohistoriaa ei ehditä edes vilkaista...

Terkuin Th

Lääkärin asiakkaat on potilaita.

Terkuin ope

Kaikki ei ole potilaita!

Terkuin tarkastuksessa käynyt.

Vierailija
49/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heillä ja kannattaa itsekin pitää kännykkä äänittämässä taskussa kun käy vastaanotolla.

Vierailija
50/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niillä. Huomaa siitä kun lääkärillä käydessä lääkäri tietää edellisistä eri lääkäreillä käynneistä asioita joita ei lue Kannassa.

Ilmeisesti jotain tällaista on. Ikäiseni lääkäri määräsi erästä lääkettä silmää räpäyttämättä, jota nuori lääkäri ei määrännyt. En kysynyt tai pyytänyt, itse ymmärsi tilanteen.

Nuorilla ei ole valtuuksia kaikkiin lääkkeisiin. Yksityinen monesti määrää tehokkaammat dropit kun tk lääkäri

Vierailija
51/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu luin yhtä englanninkielistä lääkäripalstaa niin yksi kertoi kuinka ärsyttävää oli kuin äiti tuli vaatimaan teksien poistoa tiedoista, jossa poikaa nimitettiin psykosomaattiseksi. Teini oli siis käynyt hänen vastaanotollaan valittamassa aivan _liian_ moninaisia oireita. Ja hän oli sitten huomannut että tällä tenulla oli "masennusta ja paljon elämässä meneillään" ja ohjasi jutteluapuun... Tuolla satoja tykkäyksiä ja muut yhtä mieltä.

H6666tin ylimieliset lekurit, mukavaa kun ei edes tutkita kun voidaan tuosta noin vaan päättää että vika on päässä!

Vierailija
52/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan heillä tietoja joita potilas ei näe. On ilmeisesti oikeus pyytää näitä.. Saako, on sitten toinen asia.

Kerran kysyin onko jotain merkintöjä vaikka vaikeista potilaista tms. Niin kuulin, että joidenkin kohdalla saattaa lukea varoituksia, esim. Väkivaltainen.

Tiedä sitten. Olen kyllä kuullut, että saattaa olla mainintoja toiseenkin suuntaa: esim. Tämän potilaan kohdalla otettava sydänoireet tosissaan tms. Ja itselleni höpötti yksi lääkäri, että laittaa erikseen etulehdelle maininnan yhdestä lääkkeistä ja arvojen vuosikontrollista. En tiedä mikä tämä "etulehti" on. Itse en näe kannassa mitään.

Minusta lukee kahden kaupungin salaisissa psykiatrisissa papereissa että olen psykopaatti. Kolmannen kaupungin salaisissa psykiatrisissa papereissa lukee että olen narsisti.

En kyllä ikimaailmassa saisi noita papereita nähdäkseni vaikka pyytäisin. Ja kun aloin käydä ihan toisaalla erään psykologin vastaanotolla niin ei hänkään niitä saanut vaikka pyysi. Hänelle kerrottiin vain samaa ympäripyöreää liirumlaarumia kuin mitä minusta luki Kannassa. Psykologi ei missään vaiheessa ajatellut minusta että hän on tekemisissä hoitovastaisen, kieron, manipuloivan ja mahdollisesti erittäin vaarallisen persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa, vaan hän vain luuli hoitavansa tavanomaista jokseenkin traumatisoitunutta ihmistä jolla oli meneillään vaikeita aikoja.

Eli kolmen kaupungin psykiatrin pään sisällä on muistissa se tieto että minä olen psykopaatti tai narsisti. Suullisesti psykiatri varmasti jakoi tuon tiedon tiiminsä kesken. Eli vajaat 10 ihmistä on minut tavannut ja heillä tuo tieto on.

Mutta sitä en yhtään tiedä mihin papereihin tuo tieto on kirjoitettu. Mihin tietokantaan. Ja kuka sen voi sieltä käydä lukemassa? Kuinka moni kaupungin psyk. työntekijä voi käydä lukemassa potilaasta sellaisia vaarallisia tietoja joita psykiatri ei tahdo paljastaa kenellekään muulle paitsi kaikista luotetuimmille tiiminsä jäsenille? Tai voiko olla että psykiatri ei kirjoita tuollaista minnekään jottei tieto vahingossakaan koskaan vuotaisi?

Mistä tiedät tämän? Tai olet saanut tämmöstä päähäsi?

Jos sinä joskus pahasti univelkaisena ja ylirasittuneena saat aivan älyttömän pahan auringonpistoksen ja niin sitten tokkuraisessa tilassa heikkomielisenä hölmöilet kaupungilla, niin poliisi saattaa ottaa sinut kiinni ja viedä mielisairaalaan mielentilatutkimukseen jossa edessäsi on psykiatri ja hoitaja. Tuo on ihan ymmärrettävää, ihan oman turvallisuutesi vuoksi täytyy tarkistaa ettet ole sellaisessa mielentilassa jossa vahingossa satuttaisit itseäsi pahasti. Mutta voisi kuvitella että he silloin pyrkivät selvittämään jotain terveyteesi liittyvää, siis että oletko vaikkapa psykoosissa. Voisi kuvitella että he silloin olisivat huolissaan terveydestäsi, yrittäisivät auttaa sinua.

Mutta on yllättävää, absurdia, epätodellista ja aivan mielisairasta jos kohtelu onkin aivan päinvastaista. Kuin inkvisitio. Kuin erityisen vihamielinen poliisikuulustelu, kuin CIA-agentit jotka kuulustelevat vankeja Guantanamon leirillä. Siinä tilanteessa on aivan erityisen pelottavaa kun ne kaksi "tervedenhuollon" työntekijää raivoavat sinulle kurkku suorana päin naamaa, provosoivat, piikittelevät, uhkailevat, syyttävät, eskaloivat, tuulesta tempaisevat mitälie väitteitä, herjaavat,... toistuvasti yrittävät väkisin pakottaa sinut tuntemaan syyllisyyttä, syyllistävät, syyllistävät,... typerää teatteria, puolen tunnin jatkuva huutoesitys, missä vain kilpaillaan siitä kumpi huutaa kovempaa ja solvaa rumemmin...

Tivaavat kaikkea aivan asiaan kuulumatonta eli sellaista mikä ei terveydentilaani mitenkään liity, kuten raha-asioitani, ketä olen tavannut, miksi olen tavannut, missä olen käynyt, mitä aion tehdä,...

Ja kun katson vaikkapa wikipediasta psykopatian kahta piirreluetteloa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Psykopatia#Psykopatian_piirreluettelot

Niin huomaan että juurikin noita asioita he minusta testailivat.

Vierailija
53/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Järjestelmissä on vain eroavaisuuksia, eri paikoissa.

Todellakaan potilaan kaikki tiedot eivät näy Kanta-järjestelmässä.  Sairaaloissa on lisäksi omat potilastietokannat.

Kanta-ohjelma on vain ainoa valtakunnallinen järjestelmä, josta tiedot voi nähdä kuka tahansa lääkäri, olipa hän töissä sitten Ivalossa tai Helsingissä.

Kyllä minä tiedän että ei mitkään magneettikuvat tai anestesiakaavakkeet siellä näy mutta mietinpä vain että onko siellä erikseen joku salainen osio missä potilaasta puhutaan pxskaa

Voin lääkärinä sanoa, ettei ole aikaa eikä mielenkiintoa tällaiseen. Mieluiten jättäisin kokonaan kirjaamatta.

Vierailija
54/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri, vaan sosiaalityöntekijä, mutta yhtälailla mekin kirjataan. Nykyään näkyy kannassakin. Kyllä mä teen asiakastapaamisella muistiinpanot vihkooni ja vasta myöhemmin kirjaan koneelle siitä oleellisimmat asiat, en kaikkea. Näitä vihkoja mulla on kaappi pulollaan. Kaikkea ei ehdi koneelle kirjata, esim. puheluita, joten välillä tulee vihkoista tarkisteltua jotain asioita.

Vierailija
55/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta olisipa mukava päästä tonkimaan lääkäreiden potilastietoja. Peräpukamia, psykooseja ja abortteja hohoho

Vierailija
56/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Överiksi on mennyt kirjaaminen. Kävin fysikaalisessa hoitolaitoksessa hierojalla työnantajan maksamana e-passilla ja tämä kirjattiin omakantaan. Miksi Finnkinon reissuja, ryhmäliikuntakertoja tai ravintolaruokailuja työnantajan piikkin ei näy omakannassa.

Vierailija
57/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu luin yhtä englanninkielistä lääkäripalstaa niin yksi kertoi kuinka ärsyttävää oli kuin äiti tuli vaatimaan teksien poistoa tiedoista, jossa poikaa nimitettiin psykosomaattiseksi. Teini oli siis käynyt hänen vastaanotollaan valittamassa aivan _liian_ moninaisia oireita. Ja hän oli sitten huomannut että tällä tenulla oli "masennusta ja paljon elämässä meneillään" ja ohjasi jutteluapuun... Tuolla satoja tykkäyksiä ja muut yhtä mieltä.

H6666tin ylimieliset lekurit, mukavaa kun ei edes tutkita kun voidaan tuosta noin vaan päättää että vika on päässä!

Tämän siis tarkoitin yhteen viestiin joka mainitsi että oireet ovat lääkärien mielestä keksittyjä jos niitä on liikaa

Vierailija
58/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niillä. Huomaa siitä kun lääkärillä käydessä lääkäri tietää edellisistä eri lääkäreillä käynneistä asioita joita ei lue Kannassa.

Esim. tk-lääkärin YLE-lehdelle tekemä merkintä on mahdollista kirjata niin, ettei se näy potilaan omakannassa. Samaten psykiatristen potilaiden omakannassa ei näy lainkaan psykiatrian lehden merkintöjä.

Vierailija
59/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ei todellakaan.

Tk-lääkärillä on 5 asiakasta tunnissa, hyvä jos ehtii pari lausetta kirjoittaa kantaan joka käynnistä. Ja usein unohtuu, jää kirjaamatta asioita, luvataan kirjoittaa joku lähete mutta se unohtuu, potilaan hoitohistoriaa ei ehditä edes vilkaista...

Terkuin Th

Riippuu tk:sta, meillä on kokeneilla tk-lääkäreillä 2 _potilasta_ tunnissa, aloittelijoilla 2 potilasta 1,5 tunnissa.

Vierailija
60/142 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. tk-lääkärin YLE-lehdelle tekemä merkintä on mahdollista kirjata niin, ettei se näy potilaan omakannassa. Samaten psykiatristen potilaiden omakannassa ei näy lainkaan psykiatrian lehden merkintöjä.

Kyllä minä ainakin näen jokaisen psykiatrikäynnin ja pitkän litanian tekstiä omakannasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi