Kuinkahan pahalta ihmiset ovat ennen vanhaan haisseet? Esim. 1700- ja 1800-luvulla?
Ja miten ihmiset ovat sen sietäneet? Luulisi hajujen olleen niin voimakkaita, ettei niihin niin vain totu?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
No varmasti siihen vain sitten totuttiin siihen hajuun kun sitä tarpeeksi pitkään haisteltiin koska niinhän se menee että jos jotain hajua haistaa tarpeeksi pitkään niin siihen tottuu vaikka se olisi alussa todella pahakin haju.
Ensimmäinen kokemukseni Oulusta oli juuri tämä.
Joskus 70-luvun lopulla.
Kuulemma rahan haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha pohjoissuomalainen nainen kertoi mulle kun olin lapsi, että ennen vanhaan naisilla ei ollut alushousuja paksun hameen alla ja pissalla käytiin nurkassa olkien päälle nostamalla helmaa. Miehet sylki tuvassa olevaan sylkykuppiin ja sitä oli kuulemma inhottava tyhjentää. Hän oli elänyt tätä aikaa.
Miksi sylkivät sylkykuppiin?
se oli siistimpää kuin syljeksiä pitkin lattiaa ja syljeskekyä aiheitti yskä, tupakkamälli ja ties mikä. Syljeksiihän ihmiset nyyisinkin. kadut on räkälänttejä täynnä
Sykykuppi tuli tuberkeliepidemian myötä. Tajuttiin, että aiemmin yleinen tapa syljeskellä lattialle niin kotona kuin kylässä, levitti tautia. Myös junissa ja julkiisissa tiloissa oli sylkykupit ja kyltejä; Älä sylje lattioille ja samma på svenska, Spotta ej på golvet.
Jopa minä, vaikka en ihan ikäkulu ole, muistan nuo kyltit VR:n vanhoissa puuvaunuissa. Ja oli niissä muistaakseni myös ne sylkykupit. En kyllä koskaan kenenkään nähnyt niitä käyttävän, eli oppi oli mennyt perille.
Syljeskelystä ja sen aiheuttamasta pelosta löytyy pätkiä vanhoista kotimaisista elokuvista ja uudemmistakin, esim Havukka-ahon ajattelijasta ( Siitä uudemmasta, jossa Lehtinen näyttelee Konstaa ). Konsta sylkäisee llattialle ja Havukan emäntä äkäisenä pyyhkii lehdellä lattiaa ja toruu äkäisenä Konstaa.
Ei meilläkään käyty kuin kerran viikossa pesulla/saunassa ja tämä oli sentään 1980 luvulla. Enkä muista että olis isäkään joka oli tehtaalla töissä haissut mitenkään . Voihan se olla että mummu vainaan sanat"pskan hajussa kasvaa jos vaan olla jaksaa" olivat ajankuva.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan lähes kaikki normaalit kansalaiset tekivät vielä kovaa fyysistä työtä eli hiki virtasi päivittäin. Kyllä oli aromit melkoiset, jos kerta viikkoon tai harvemmin peseytyi. Miettikää millaista seksikin on ollut, jos perseestä vaan paskakikkareet roikkuneet ja värkki haissut vanhalta hieltä, spermalta ja kuselta.
Silloin on tuokin asia pimeääsä peiton alla kahdessa minuutissa niin ei siinä ole haisteltu tai maisteltu .
Vierailija kirjoitti:
kyllä elämä oli kovaa ennen. olikohan ihmisillä yhtälailla masennusta, tehtiinkö itsemurhia? vai jaksoivatko ihmiset elämän kovuudesta huolimatta.
Elämässä oli sekä mielenterveyttä tukevia, että heikentäviä elementtejä.
Yksi mielenterveyttä tukeva seikka oli yhteisöllisyys, toinen yhteiskunnan staattisuus, sinulla oli paikkasi yhteiskunnassa ja ympärillä vertaisiasi.
Moneen kertaa mainittu Kalle Päätalo kuvaa hyvin myös ihmisten henkistä puolta elämänkerrallisessa Iijoki-sarjassaan, erityisesti omaansa(mm. yritti sodan jälkeen itsemurhaa) ja isänsä(heikkohermoinen ja hätäinen, 30-luvulla sairastui 4:ksi vuodeksi jonkinmoiseen psykoosisairauteen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä viestejä joissa kauhistellaan nykyajan tapaa käydä usein suihkussa, käyttää dödöä yms. Monella on nopeasti rasvoittuva iho ja kyllä alan itse ainakin haista nopeasti ilman jokapäiväistä suihkua. Ja iho alkaa törkeästi kutiamaan jos en pese sitä joka päivä, päänahka varmaan pahimpana joka menee talista tukkoon.
Sitten on toki heitä joilla on taas kuiva iho, eivät käy treenaamassa tai tee fyysistä työtä ja eivät haise miltään parin päivän pesemättömyyden jälkeenkään niin tietenkään silloin ei kannata koko kehoa pestä vaan nivuset, kasvot ja kainalot päivittäin vedellä.
Kyllä otan ennemmin tämän nykyajan hygieenisyyden ja mukavat puhtaat vaatteet kuin menneen maailman täit, kirput, luteet, raskaan työn, hienhajun, epämukavat vaatteet ja vaikean elämän.
Entä jospa sinunkin ihosi ja sen bakteeritasapaino stabiloituisi vähemmillä pesuilla luonnolliseksi, ei rasvoituvaksi ja haisevaksi?
Pesu kerran viikkoon pelkällä haalealla vedellä ilman peuaineita, ihosi kukoistaisi ja tuoksuisi luonnolliselta ja kutsuvasti vastakkaisen sukupuolen nenään.Nyt oletkin ehkä iholtasi sairas kemikaaliteollisuuden mainos, josta luonollisuus on kaukana, ehkä vetovoimakin hukassa.
Toivottavasti tämä oli vitsi. Ihotyyppiin ja hienhajuun vaikuttavat ennen kaikkea ikä ja hormonituotanto. Kun olin 12 ihoni alkoi rasvoittua ja kasvoni puskea finnejä, sille ei voinut yhtään mitään. Iho onneksi rauhoittuu myös ajan mittaan.
Silti ihoni on edelleen rasvainen. Sellainen taliköhnä ei ole oikeasti kivaa. Niinpä käytän kasvoilla puhdistusgeeliä ja päivisin aurinkovoidetta sekä kuureina kotikäyttöistä kemiallista kuorintaa.
Tuossa 12 vuoden iässä alkoi myös se hieltä haiseminen. Olen aina ollut urheilullinen, pelasin joukkuepeliä ja juoksin. En voi pantata suihkua yhdeksi kerraksi viikkoon.
Kun olin myös ravintola-alalla jouduin pitämään myssyä joka päivä. Ennenhän naiset yleensäkin käyttivät myssyä, työläisnaiset hinkkasivat siellä myssyn alla viikon vanhoja hikiä. Tosi luonnollista ja mukavaa, kaipa minun on pyrittävä pelkän luonnollisuuden takia samaan mihin käytännön pakko heidät pakotti terveyden kustannuksella. Täit, punkit, luteet...
Tuo vastakkaisen sukupuolen kiinnostus. Se on ollut kyllä kiinnostunut nimenomaan puhtaana. Lässytetään jotain miesten testotasojen laskusta. Ehkä ihan oikeasti kyse on siitä, että kun asutaan ja eletään moderneissa olosuhteissa joissa pääsee suihkuun milloin haluaa niin tämä optio käytetään.
On tosi kaunis ajatus, että pitäisi elää mahdollisimman luonnonmukaisesti, mutta kun se ei aina kaikilla toimi. Olen 36 ja siitä huolimatta, että peseydyn päivittäin vartaloni ihoni on edelleen hyvässä kunnossa ja iho on sileä ja nuorekas. Moni vanhojen valokuvien mies ja nainen näytti tässä iässä ikivanhalta, syynä luonnollinen terveellinen elämäntapa :D
70- luvulla ok- talossa ei ollut suihkua meillä. Pesut vain la pihasaunassa.
Koulun urheilusuihkussa kävivät huiput.
Hammasharja oli karkea, käytettiin joskus, kera kylmä vesi.
Ei reikiä 24vuotta täytettyä, koska ei namuja.
Syötiin 2krt/pvä.
Kyllä lapsena haittasi savupatja huoneissa. Linja-auton takaosa oli tupakoinnin alue ja oksennus tuli usein.
Järvissä pesu ei muuten houkuttele talvella.
Savu ja navetta haisi. Savukin peitti varmaan kaiken pahiman lian, hien, hammasmädän ja tulehtuneiden alapäiden hajun.
Minun isäni, synti. 1925,ei tykänny peseytymisestä, saunassa hän huljutteli pelkällä vedellä, hän sanoi että saippua, shampoot ovat turhanpäiväistä. Hän ei pyyhkinyt persettään koska vessapaperi oli niin kallista. Hän ei antanut pestä pyykkiä, ei antanut siivota koska ne ovat turhanpäiväistä. Saunassa hän kusi lauteille. Hän tyhjensi itse likakaivon ämpärillä, vaikka siihen aikaan naapurin isännät olisi tyhjentänyt sen traktorilla. Hän vielä opetti muita hygieniassa!!
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni, synti. 1925,ei tykänny peseytymisestä, saunassa hän huljutteli pelkällä vedellä, hän sanoi että saippua, shampoot ovat turhanpäiväistä. Hän ei pyyhkinyt persettään koska vessapaperi oli niin kallista. Hän ei antanut pestä pyykkiä, ei antanut siivota koska ne ovat turhanpäiväistä. Saunassa hän kusi lauteille. Hän tyhjensi itse likakaivon ämpärillä, vaikka siihen aikaan naapurin isännät olisi tyhjentänyt sen traktorilla. Hän vielä opetti muita hygieniassa!!
Miten niin ei pyyhkinyt persettää? Kävi kakkosella ja kiskaisi housut ylös paskoineen päivineen? Lopun päivän painoi menemään paskaperseenä? 😳
No tuota nyt on sellainen koulukunta joka ei pese hiuksia shampoolla. Uskoisin että työtoverini välttelee kaikenlaisia hajusteitq ja jopa shampoota mutta peseytyy kyllä. Ei se tuoksu millekään. Vaatteet joskus tuoksuu oudolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei pyyhkinyt persettää? Kävi kakkosella ja kiskaisi housut ylös paskoineen päivineen? Lopun päivän painoi menemään paskaperseenä? 😳
Edit: ja minkä jumalan tähden kusi lauteille? Oliko hän kuitenkin ihan normaalin ihmisen kirjoissa?
Veikkaan että täysin järkyttäviltä.
Kaikki haisi niin ei siitä välitetty. Tarpeetkin tehtiin tuvan nurkkaan ja naisilla valui menkkaveret kintuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä hajua kukaan erottanut mitenkään.
Kun kaikki haisivat samalta. Ja osa eläimistäkin asui sisätiloissa aikoinaan.
Kummasti vaan pysyivät hengissä, vaikka suihkussa eivät käynetkään kaksi kertaa päivässä.Ja niihin aikoihin oli tapana kylpeä isossa vannassa tai saavissa tai sellaisessa siirrettävässä ammeen tapaisessa.
Ei ne kovin hyvin pysyneet hengissä. 40% kuoli ennen kuin ehtivät aikuisiksi asti ja ihmisen elinikä oli n. 35 vuotta.
Taisi vähän enemmän olla kuin 35 vuotta.
Mietin joskus että kissat ja koirat ei haise pahalle. Meidän koiran pää haisee ruoalle mutta muuten turkki tai tassut haisee hyvälle. Edes perse ei haisee vaikka se ei tietääkseni pyyhi. Toki pestäänhän me se joskus jos se on likainen..
Tiedän kyllä että elukat ei hajoaa ihon läpi.
Tuo kainalo-omena taitaa olla peräisin ranskalaisesta kulttuurista Pomme de Amour, tai jotain sinnepäin.
Tarkoitus oli ilmeisesti testata antajan ja saajan feromonien yhteenopivuutta.
Tutkimuksissa on havaittu, että asiassa voi olla perää.