Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoomus haluaa pienentää tukia, miksi ei ole ehdottamassa lapsilisien poistoa suurituloisilta?

Vierailija
23.04.2021 |

Hyvätuloiset voivat laittaa lapsilisät suoraan lasten tileille/osaketileille tuottamaan tuloa. Eivät siis tarvitse oikeasti elämiseen. Nyt olisikin hyvä ottaa tämäkin asia esille kun haetaan säästöjä.
Tuet vain sellaisille perheille, vanhemmille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Otetaanpa esimerkki: lapsilisän määrä 95 euroa kk. Sijoitat sen joka kuukausi 16 vuoden ajan osakkeisiin, oletetaan tuottoprosentiksi 5%.

Tulos:Säästöt 27 695 € (josta säästettyä pääomaa 18240 ja kertynyttä tuottoa 9455 euroa)

Kommentit (197)

Vierailija
61/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kommunistinen ehdotus taas. Lapsilisä kuuluu kaikille.

Kuuluuko somaleille?

Jos laissa sanotaan että Suomessa vakituisesti asuville.

Maksetaanhan sitä kuulemma Viroonkin raksamiesten perheille.

Vierailija
62/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko somaleille?

Ainakin maksetaan. Ovatkohan itse nettomaksajia, kun veroista puhutaan?

Kerran oli hyvä kun somalilta Sulo Aittoniemi kysyi tekeekö tämä kaikkensa täyttääkseen kansalaisvelvoitteensa kuten työnteko tai sen haku. Voi sitä kiertelyä ja kaartelua kysymyksen jälkeen...

Kyllä minä näen päivittäin ruskettuneempaa väkeä siivoamassa, wolt kuskeina, taksikuskeina, lähihoitajina jne. Hattua ylös niille jotka jaksavat tehdä heikosti palkattua työtä ja kuunnella vielä päälle vinoilua pummimisestaan vain ulkonäön perusteella. Luultavasti eivät itsekään juuri perusta assan maleksijoista.

Lapsilisät voi poistaa jos saadaan tilalle perheverotus.  Lisien tarkoitushan on subventoida jollain lailla heitä jotka tekevät uusia (potentiaalisia) veronmaksajia tähän maahan. Kannatetaan.

Olen yhden lapsen suhteellisen suurituloinen eronnut äiti, eli itse en sitten ehdotuksestani juuri hyötyisi, mutta keskiluokka keskimäärin taas kyllä.

No tummat kyllä töissä mutta somalien osuus taitaa olla minimaalinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta, mihin tuloluokkaa vetäisitte rajan että ei saisi lapsilisää?

Noh.. Keskiluokalle vielä soisin vaikka heilläkin kyllä on monella varaa pistää se lapsilisä pesämunaksi säästöön. Oisko vuosituloraja sit vaik 35 000 - 40 000?

Ymmärrätkö, että noilla vuosituloilla ansaitsee niinkin hurjan summan kuin ~2000e kuukaudessa käteen?

Vierailija
64/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh.. Keskiluokalle vielä soisin vaikka heilläkin kyllä on monella varaa pistää se lapsilisä pesämunaksi säästöön. Oisko vuosituloraja sit vaik 35 000 - 40 000?

Ymmärrätkö, että noilla vuosituloilla ansaitsee niinkin hurjan summan kuin ~2000e kuukaudessa käteen?

Miksi en ymmärtäisi? Ehdota itse jotain? Eihän tässä edes mitään päätöksiä oltu tekemässä. Hän kysyi mielenkiintoa mihin vetäisimme rajaa. 40 000/12 = 3333, kyllä minä tiedän, että siitä lähtee vielä verojakin.

Vierailija
65/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi keski- ja suurituloiset eivät maksa veroja, niin voidaan poistaa se lapsilisä. Mutta koska he usein myös käyttävät työterveyshuoltoa ja maksavat yksityista sairasvakuutusta, eivätkä rasita julkista terveydenhoitoa, niin ehkä heille pitäisi antaa verohelpotuksia? 

Tai sitten poistetaan lapsilisä keski- ja suurituloisilta ja tehtäisiin siitä suoritusperusteista ja voitaisiin sakottaa niitä pienituloisia, jotka käyttävät lapsilisät typerästi. 

Vierailija
66/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheverotus takaisin ja oliko se puolassa vai missä tietyn määrän lapsia tehneen naisen ei tarvitse enää maksaa veroja. Sellainen meille myös. Helpottaisi kummasti lapsista aiheutuvaa kulutaakkaa ja jäisi perheilläkin jotain mitä pistää taloudessa kiertoon. 

Halutaanko me tehdä Suomessa naisista lapsientekokoneita kuitenkaan?

67/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat myös vähentää ulkomaan tukia sekä vähentää henkilökuntaa Hallituksessa. 

Moni asia missä voisi säästää. 

Vierailija
68/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en ymmärtäisi? Ehdota itse jotain? Eihän tässä edes mitään päätöksiä oltu tekemässä. Hän kysyi mielenkiintoa mihin vetäisimme rajaa. 40 000/12 = 3333, kyllä minä tiedän, että siitä lähtee vielä verojakin.

Eikun ajattelin vain, voiko joku olla noin tyhmä että poistaisi lapsilisän noilla kuukausituloilla.

Vierailija
69/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurituloisten lisääntymistä kannattaa tukea, koska lapsista tulee bruttokansantuotetta lisääviä. 

Vierailija
70/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko somaleille?

Ainakin maksetaan. Ovatkohan itse nettomaksajia, kun veroista puhutaan?

Kerran oli hyvä kun somalilta Sulo Aittoniemi kysyi tekeekö tämä kaikkensa täyttääkseen kansalaisvelvoitteensa kuten työnteko tai sen haku. Voi sitä kiertelyä ja kaartelua kysymyksen jälkeen...

Kyllä minä näen päivittäin ruskettuneempaa väkeä siivoamassa, wolt kuskeina, taksikuskeina, lähihoitajina jne. Hattua ylös niille jotka jaksavat tehdä heikosti palkattua työtä ja kuunnella vielä päälle vinoilua pummimisestaan vain ulkonäön perusteella. Luultavasti eivät itsekään juuri perusta assan maleksijoista.

Lapsilisät voi poistaa jos saadaan tilalle perheverotus.  Lisien tarkoitushan on subventoida jollain lailla heitä jotka tekevät uusia (potentiaalisia) veronmaksajia tähän maahan. Kannatetaan.

Olen yhden lapsen suhteellisen suurituloinen eronnut äiti, eli itse en sitten ehdotuksestani juuri hyötyisi, mutta keskiluokka keskimäärin taas kyllä.

No tummat kyllä töissä mutta somalien osuus taitaa olla minimaalinen.

Kyllä somaleja on ainakin pk-seudulla aika paljon töissä. Taksikuskeina on paljon ja siivous-alalla myös aika paljon.. Naisia taitaa olla lähihoitajina myöskin. 

Ei se heidän työllisyysaste tietenkään ole samalla tasolla kuin kantaväestöllä, mutta on myös väärä käsitys, ettei heitä olisi työelämässä.

Vierailija
71/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisää maksetaan 17 vuoden ajan. Tuossa ajassa tuloluokka ehtii monella vanhemmalla muuttua moneen kertaan suuntaan jos toiseenkin, perhekuvioista sun muusta puhumattakaan.  Mahdolliset säästöt menisivät moninkertaisina byrokratian ylläpitoon.

Itse en ymmärrä näitä kannustinloukkujen virittelijöitä ollenkaan, verotus kyllä tasoittaa tässä maassa tuloerot sangen tehokkaasti.

Vierailija
72/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheverotus takaisin ja oliko se puolassa vai missä tietyn määrän lapsia tehneen naisen ei tarvitse enää maksaa veroja. Sellainen meille myös. Helpottaisi kummasti lapsista aiheutuvaa kulutaakkaa ja jäisi perheilläkin jotain mitä pistää taloudessa kiertoon. 

Halutaanko me tehdä Suomessa naisista lapsientekokoneita kuitenkaan?

Kuka niitä lapsia pakottaa tekemään? Aika moni haluaa isomman perheen ja kyllä jos uusia veronmaksajia tekee ansaitsee mielestäni tukea. Ja nimen omaan niin, että ei maksa työstään veroa versus että annettaisiin rahaa tilille. Siinä pitää itse myös sitten tehdä vielä jotain niiden lasten tekemisen jälkeen katsos. 

Vierailija
73/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan poliitikko ei ehdota lapsilisästä luopumista edes rikkailden osalta. Se olisi poliittinen itse murha. Omituinen pyhä lehmä tuo lapsilisä. Minusta on irvokasta, että sitä maksetaan hyvätuloisille, jotka sitten panevat sen suoraan johonkin osakesalkkuun tai rahastoon. Tuollainen on pikkurahaa aika monessa perheessä. Soisin verorahojani käytetttävän johonkin ihan muuhun.

Muista että nämö hyvätuloiset maksavat jo nyt suurimman osan valtion veroista. Pienempituloiset maksavat melkein pelkkää kunnallisveroa.

Katso tätä jos et usko: https://www.verkkouutiset.fi/yli-40000-euroa-ansaitseva-viidennes-maksa…

Vierailija
74/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun ajattelin vain, voiko joku olla noin tyhmä että poistaisi lapsilisän noilla kuukausituloilla.

Toivon todella että et kasvata lapsia.

Esimerkilläsi kasvatat kiusaajia, vai eikö netissä tarvitsekaan suhtautua kunnioittavasti muihin keskustelijoihin? Henkistä tyhmyyttä sinulta...

Täällä vauvalla on aina niin kiva keskustella kun egonpönkittäjät yrittää painaa muita alas..

Vierailija
75/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen molemmille lapsille säästänyt lapsilisät ja ne ovat tuottaneet hyvin.

Nyt on mukava pesämuna, kun muuttavt omilleen ja opiskelemaan.

Ovat kiitollisia ja arvostavat.

Olen yksihuoltajana tarkalla taloudenpidolla pystynyt lapsilisät säästämään ja sijoittamaan.

Lasten isä on tehnyt heille osakesijoituksia suurinpiirtein saman verran. Ne rahat on aikanaan tarkoitus käyttää ensiasunnon ostoon. Molemmat lapset ovat myös säästäneet asp-tilille töistään saamat rahat.

Alapeukutin kateuden takia.

Minun köyhällä yh äidillä ei ollut varaa säästää lapsilisiä minun pesämunaani. Eli rikkaiden pennut sai taas enemmän. He pääs kerran vuodessa etelänlomalle tuomaan sieltä muille luokkalaisille pahoja tuliais karkkeja, he pukeutuu muotifarkkuihin ja reppuihin. He saavat ajokortin vanhempien kustantamana ja toki alle 10v ikäisen auton ensiautoksi (koska kuka 18v nyt millään käytetyllä paskalla ajais jne jne).

Ja sitten toiset pääsee ensimmäiselle ulkomaanmatkalle Tukholman risteilylle ja siitä heti seuraavan kerran viiden vuoden päästä Tallinnan risteilylle. Toiset käyttää serkun vanhoja vaatteita ja kirppisreppua. Ajokortti on kotiopetuksella ja auto samana vuonna valmistettu kun olet itse syntynyt.

Näin köyhän perheen lapsena tuo pesämunan keräys "oikeus" tuntuu epäreilulta.

Mutta ymmärrän silti miksi lapsilisä maksetaan kaikille, tosin jos saisin äänestää asiasta, niin ei maksettais jatkossa.

Meillä raha oli niukassa ja lapsilisiä ei säästetty meille ja itse sai maksaa osan autokoulusta (tosin sain vanhan auton käyttööni) eikä mitään rahoja saanut kun muutti pois kotoa. Vielä köyhemmän ystävän vanhemmat taas säästi kaikkien lasten lapsilisät ja he saivat summan kun muuttivat kotoa. Kyseessä siis selkeä priorisointi.

Meilläkään ei käyty etelässä tai ollut mitään luksusta, oli ne yhdet merkkifarkut muotivaatteena. Monella oli paremmin ja tietenkin olisin halunnut samoja asioita, mutta että näin aikuisena kutsuisin heitä rikkaiden pennuiksi on vain mautonta.  Uhriutuminen ja muille kateellisena olo ei paranna asemaasi, sinä voit itse vaikuttaa siihen.  

En silti ole katkera, että omat vanhempani eivät osanneet ajatella pidemmälle ja säästää pesämunaa, mutta ei tässä olla köyhäksi jääty, vaikka en juristiksi tai diplomi-insinööriksi itseäni lukenutkaan. Olen opiskellut ja opintoni työnteolla rahoittanut, edennyt työelämässä ihan hyvään asemaan. Säästän ja sijoitan ja olen säästänyt lapsilisät ja siirtänyt rahaa lapsen tilille, jotta hänellä on alkupääoma aikuistuttuaan. Oma lapseni ei ole jäänyt paitsi siitä, mistä itse jäin paitsi lapsena. Se on minun panokseni ja oikaisu asiaan. 

Vierailija
76/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin Kokoomus haluaa pienentää tukia, koska siten voidaan alentaa veroja.

Ja Kokoomus haluaa alentaa verotusta tosi rankasti.

Mikä onkin  ymmärrettävää, sillä suurituloiset ja hyväpalkkaiset maksavat suurimman osan veroista.

Ja niillä veroilla kustennetaan kaikki tuet.

Vierailija
77/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä pitäisi toki kääntää lapsilisät niin, että 1.lapsesta saa eniten ja esim. neljännestä ei saisi enää mitään.

No tämä. Meillä on kolme lasta ja ihan älytöntä, että lapsi jolle jo kaikki hankinnat on tehtyinä saa määrällisesti eniten tukia. Kun ensimmäisen kohdalla hankit kärryt, turvaistuimet, kengät, ulkovaatteet, jne niin kolmannen kohdalla ainakin meillä vain paikkaillaan pieniä tarpeita. Vuositasolla ero on kuitenkin aika merkittävä, lähes 500€. Ei niin mitään järkeä.

Vierailija
78/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin Kokoomus haluaa pienentää tukia, koska siten voidaan alentaa veroja.

Ja Kokoomus haluaa alentaa verotusta tosi rankasti.

Mikä onkin  ymmärrettävää, sillä suurituloiset ja hyväpalkkaiset maksavat suurimman osan veroista.

Ja niillä veroilla kustennetaan kaikki tuet.

Niin, juuri tämä.

Kokoomus haluaa alentaa nimenomaan palkkaveroa ja pääomatuloveroa.

Ja mistäs ne rahat noihin kymmeniin erilaisiin tukiin Suomessa otetaan, ellei kansalaisten maksamista veroista.   Verovaroille ne maksetaan tämänkin palstan työttömyyspäivärahat, asumistuet, toimeentulotuet, sairaalamaksut, silmälasit sun muut.

Vierailija
79/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen molemmille lapsille säästänyt lapsilisät ja ne ovat tuottaneet hyvin.

Nyt on mukava pesämuna, kun muuttavt omilleen ja opiskelemaan.

Ovat kiitollisia ja arvostavat.

Olen yksihuoltajana tarkalla taloudenpidolla pystynyt lapsilisät säästämään ja sijoittamaan.

Lasten isä on tehnyt heille osakesijoituksia suurinpiirtein saman verran. Ne rahat on aikanaan tarkoitus käyttää ensiasunnon ostoon. Molemmat lapset ovat myös säästäneet asp-tilille töistään saamat rahat.

Alapeukutin kateuden takia.

Minun köyhällä yh äidillä ei ollut varaa säästää lapsilisiä minun pesämunaani. Eli rikkaiden pennut sai taas enemmän. He pääs kerran vuodessa etelänlomalle tuomaan sieltä muille luokkalaisille pahoja tuliais karkkeja, he pukeutuu muotifarkkuihin ja reppuihin. He saavat ajokortin vanhempien kustantamana ja toki alle 10v ikäisen auton ensiautoksi (koska kuka 18v nyt millään käytetyllä paskalla ajais jne jne).

Ja sitten toiset pääsee ensimmäiselle ulkomaanmatkalle Tukholman risteilylle ja siitä heti seuraavan kerran viiden vuoden päästä Tallinnan risteilylle. Toiset käyttää serkun vanhoja vaatteita ja kirppisreppua. Ajokortti on kotiopetuksella ja auto samana vuonna valmistettu kun olet itse syntynyt.

Näin köyhän perheen lapsena tuo pesämunan keräys "oikeus" tuntuu epäreilulta.

Mutta ymmärrän silti miksi lapsilisä maksetaan kaikille, tosin jos saisin äänestää asiasta, niin ei maksettais jatkossa.

Meillä raha oli niukassa ja lapsilisiä ei säästetty meille ja itse sai maksaa osan autokoulusta (tosin sain vanhan auton käyttööni) eikä mitään rahoja saanut kun muutti pois kotoa. Vielä köyhemmän ystävän vanhemmat taas säästi kaikkien lasten lapsilisät ja he saivat summan kun muuttivat kotoa. Kyseessä siis selkeä priorisointi.

Meilläkään ei käyty etelässä tai ollut mitään luksusta, oli ne yhdet merkkifarkut muotivaatteena. Monella oli paremmin ja tietenkin olisin halunnut samoja asioita, mutta että näin aikuisena kutsuisin heitä rikkaiden pennuiksi on vain mautonta.  Uhriutuminen ja muille kateellisena olo ei paranna asemaasi, sinä voit itse vaikuttaa siihen.  

En silti ole katkera, että omat vanhempani eivät osanneet ajatella pidemmälle ja säästää pesämunaa, mutta ei tässä olla köyhäksi jääty, vaikka en juristiksi tai diplomi-insinööriksi itseäni lukenutkaan. Olen opiskellut ja opintoni työnteolla rahoittanut, edennyt työelämässä ihan hyvään asemaan. Säästän ja sijoitan ja olen säästänyt lapsilisät ja siirtänyt rahaa lapsen tilille, jotta hänellä on alkupääoma aikuistuttuaan. Oma lapseni ei ole jäänyt paitsi siitä, mistä itse jäin paitsi lapsena. Se on minun panokseni ja oikaisu asiaan. 

Jooh, ymmärrän että vauvalla pitää harkita sanansa tarkkaan koska ihan jokaiseen sanavalintaan takerrutaan. Haluan korostaa että en ole katkera, mutta silloin ajattelin heitä rikkaiden pennuiksi ja sen sanominen täällä ääneen ei anna minusta mitään muuta kuvaa kuin, että avaudun av:lla anonyyminä.. En pidä itseäni uhrina enkä ENÄÄ ole kateellinen mistään. Olin 20 vuotiaana kateellinen, koska todella moni kaverini osteli ekoja autojaan ja asuntojaan lapsilisä pesämunilla. Itse sain tehdä töitä opintojeni ohella ja todella kituuttaa, edes lainaksi en kehdannut äidiltäni pyydellä rahaa, koska sitä ei ollut.

Taidan tarkoittaa sitä, että ne lapset kenellä se pesämuna oli, piti sitä itsestäänselvyytenä eikä tuntunu hirveesti arvostavan sitä. Sitä se näytti.

Nyt lopetan täällä selittämisen kun kaikki mitä sanon halutaan tulkita katkeruudeksi ja tyhmyydeksi :)

Vierailija
80/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä voisi poistaa sen tuen, että kansanedustaja saa 4 vuotta töyttä palkkaa, kun tippuu eduskunnasta, esimerkkinä tämä S.Koski, joka löytyisi sen työkyvttömän telkkarissa. Puoluetukiin myös voitaisi puuttua, tukia on nekin ja se, että kahden kaude jälkeen kansanedustaja sä töiden eläkkeen....tai sitten sama etu kaikille työssäköyvile, eli kun on tehnyt 12 vuotta työtä, saa täyden eläkkeen.

Jännä, että nämä eivät tule koskaan mieleen näille, kun puhutaan tukien vähentämisestä, aina vaan nämä ennestään köyhien ja pienituloisten tuet....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi