Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoomus haluaa pienentää tukia, miksi ei ole ehdottamassa lapsilisien poistoa suurituloisilta?

Vierailija
23.04.2021 |

Hyvätuloiset voivat laittaa lapsilisät suoraan lasten tileille/osaketileille tuottamaan tuloa. Eivät siis tarvitse oikeasti elämiseen. Nyt olisikin hyvä ottaa tämäkin asia esille kun haetaan säästöjä.
Tuet vain sellaisille perheille, vanhemmille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Otetaanpa esimerkki: lapsilisän määrä 95 euroa kk. Sijoitat sen joka kuukausi 16 vuoden ajan osakkeisiin, oletetaan tuottoprosentiksi 5%.

Tulos:Säästöt 27 695 € (josta säästettyä pääomaa 18240 ja kertynyttä tuottoa 9455 euroa)

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus haluaa pienentää tukia, jotka ovat töihin menon este, kun töihin meno ei lisää merkittävästi tuloja tukien pienentyessä. Lapsilisä ei ole ansiosidonnainen, eli ei vaikuta työllistymiseen.

Vierailija
42/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen molemmille lapsille säästänyt lapsilisät ja ne ovat tuottaneet hyvin.

Nyt on mukava pesämuna, kun muuttavt omilleen ja opiskelemaan.

Ovat kiitollisia ja arvostavat.

Olen yksihuoltajana tarkalla taloudenpidolla pystynyt lapsilisät säästämään ja sijoittamaan.

Lasten isä on tehnyt heille osakesijoituksia suurinpiirtein saman verran. Ne rahat on aikanaan tarkoitus käyttää ensiasunnon ostoon. Molemmat lapset ovat myös säästäneet asp-tilille töistään saamat rahat.

Eikö lapset ole lainkaan käyttäneet rahoja mitä ovat saaneet töistään? No aika säästäväisiä olette sitten ainakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on yhtäläiset mahdollisuudet opiskella ja hakeutua hyväpalkkaisiin töihin. Siitä palkitaan jo ankaralla progressiivisella verotuksella. Paljonko SINÄ maksoit veroja viime vuonna? Paljonko SINÄ sait yhteiskunnalta? Hyvätuloiset maksavat kymmeniä tuhansia euroja vuosittain yhteiseen hyvään, ja useimmille lapsilisä on ainoa yhteiskunnan tuki. Lisäksi he maksavat kaikista palveluista täydet maksut ja useimmiten käyttävät yksityisiä palveluita, ollen näin kuormittamatta julkisia, joiden kustantamiseen he isolla osuudella kuitenkin osallistuvat. Että kehtaattekin. Kyllä tässä maassa teille tulonsiirtoja riittää!

Vierailija
44/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetaan lapsilisän maksu myös niille vanhemmille, jotka vetävät rahan tupakkaan ja päihteisiin.

Tämä on varmaan lapsien vihaajan kommentti?

Jos perheessä on päihde ongelmaa tai mitä tahansa muuta ongelmaa, niin heidän "kiristäminen" vaikuttaa suoraan lapsiin. Jos alkoholi on tärkeintä niin se sitten kanssa on.

Vierailija
45/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on yhtäläiset mahdollisuudet opiskella ja hakeutua hyväpalkkaisiin töihin. Siitä palkitaan jo ankaralla progressiivisella verotuksella. Paljonko SINÄ maksoit veroja viime vuonna? Paljonko SINÄ sait yhteiskunnalta? Hyvätuloiset maksavat kymmeniä tuhansia euroja vuosittain yhteiseen hyvään, ja useimmille lapsilisä on ainoa yhteiskunnan tuki. Lisäksi he maksavat kaikista palveluista täydet maksut ja useimmiten käyttävät yksityisiä palveluita, ollen näin kuormittamatta julkisia, joiden kustantamiseen he isolla osuudella kuitenkin osallistuvat. Että kehtaattekin. Kyllä tässä maassa teille tulonsiirtoja riittää!

No samanlaisia geenejä ja sosiaalista pääomaa ei kuitenkaan ole kaikilla. 

Mutta toki kansainvälisesti vertaillen Suomi on melko tasa-arvoinen yhteiskunta.

Vierailija
46/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä pois kolmannen lapsen jälkeen. Loppuu lapsitehtailu niiltä, jotka elää yhteiskunnan tuilla ja tekee lisää elätettäviä.

Vierailija
47/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin kovapalkkaisen virkamiehen palkan maksaa kuitenkin veronmaksaja.

Vierailija
48/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan äänestä oikeistoa eikä minulla ole enää lapsilisäikäisiä lapsia, mutta minusta lapsilisä on syytä säilyttää ennallaan. Sen tarkoitus ei ole tasata puntteja köyhien ja rikkaiden välillä, vaan lapsia saaneiden ja lapsettomien välillä. Edelliseen on olemassa muita tukia. Ihan yhteiskuintarauhan kannalta on järkevää että myös hyvätuloisille jaetaan jotain takaisin yhteisestä potista. 

Väännä minulle rautalangasta, kuinka se tasaa puntteja, että vaikka "vain" 3000 euroa kuussa saava äiti saa lapsilisää ja 1500 euroa tienaava lapseton ei saa? Eiköhän sillä suurempipalkkaisella ole ollut mahdollisuus säästää palkastaan vuosien varrella - jos nyt leikitään, että kumpikin on ollut töissä yhtä monta vuotta. 

Aika usein hyväpalkkaiset taitavat mennä takaisin töihinkin nopeammin, kun lapsi on vielä pikkuinen, eli ei voi edes vedota siihen, että jää kovin monta kuukautta vaille palkkatuloja. 

Miksi pitää asettaa vastakkain lapsettomat ja lapselliset, kun eiväthän he muutenkaan ole 100 % identtisissä tilanteissa?

Sillä lapsettomalla ei ole niitä monen sadan euron kuluja/kk, joita ihan virallisen laskentamallin mukana koituu joka lapsesta(riippuen iästä, teinit maksaa enemmän kuin vauvat). Olikohan, että noin 500 pitäisi teinin vanhemmalla olla kuussa käyttää ruokaa, vaatteisiin, viihteeseen ja muuhun, mitä lapsi tarvitsee. Plus asumiskulutkin ovat suuremmat, kun lapsi tarvitsee oman huoneen.

Tarkoitus on nimenomaan kompensoida lapsista tulevia kuluja. Eli 3000 tienaava lapseton sa koko 3000 itselleen, jolloin lapselliselle 3000 euroa tienaavalle jää hyvinkin tonni vähemmän kuussa käteen(lapsiluvusta riippuen). Eihän lapsilisät tätä täysin kompensoi, mutta onneksi edes pikkuisen.

Samoin se 1500 tienaava perheenäiti on ansainnut, jos on lapsia, tasausta verrattuna 1500 tienaavaan lapsettomaan, jolla ei ole yhtään kuluja lapsista, kun ei niitä ole.

Tajusitko? Lapsilisän tarkoitus on tukea lapsiperheitä, joilla on suuremmat menot, suhteessa saman verran tienaavaan perheeseen, jolla ei ole lapsia, eikä siis menoja. Sikäli on siis täysin perusteltua maksaa sitä miljonäärillekin, koska lapseton miljonääri säästää lasten kuluissa. 

Vierailija
49/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksella on yltiöpositiivinen käsitys siitä, että töitä löytyy kunhan viitsii ahkerasti hakea.

Kokoomus kieltäytyy ottamasta todesta sen, että on ihmisiä, jotka eivät töihin kelpaa, syy kelpaamattomuuteen voi olla sekin, että työnantajalla vain on hänen omasta mielestään kannattavampi työllistettävä näkövinkkelissä. 

Se, joka ei kelpaa, voi olla kokenut ja koulutettu tehtävään, mutta tarjolla on nätimpi, nuori, sosiaalisemman oloinen, sellainen kiva tyyppi, joka otetaan ennemmin kuin se, josta vähemmällä vaivalla tai vähintään yhtä suurella vaivalla kuin siitä nuoresta tulee ihan hyvä työntekijä, kunhan työnantaja vielä näkis sen vaivan, että työsuojeluasiat ja työnjohtoasiat ovat työnantajan hallussa.

No, toisaalta sitten kyllä se hallituksen aie, että työttömät laitetaan kunnan vastuulle, niin sekään ei nyt kyllä toimi. Sillä kunnat eivät työttömille tällä hetkelläkään suurimmaksi osaksi tarjoa muuta kuin jotain tukityötä, joka ei ole pysyvää työtä. Kunnat työllistävät vain niitä kivoja tai sitten niitä, joilla on perhetaustassa vahva todistus maksetuiden verojen määrästä, eli palkitsevat kunnan ökykansalaisia.

Mutta kokoomuksen olettamaa halua palkata, kunhan mennään tarjoutumaan, niin sitä ei kyllä ole uskottavasti todistettu.

Kokoomuksen poliitikoista vain aika harvalla on mitään omakohtaista kokemusta normaaliin työelämään ja etenkään yksityisen sektorin normaaliin työelämään.

Trump selitti jenkkien minimipalkoista kuin sillä olisi omaa kokemusta mäkkärihommista eikä vain isukin rahoilla mälläämisestä.

Vierailija
50/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksihuoltajana tarkalla taloudenpidolla pystynyt lapsilisät säästämään ja sijoittamaan.

Lasten isä on tehnyt heille osakesijoituksia suurinpiirtein saman verran. Ne rahat on aikanaan tarkoitus käyttää ensiasunnon ostoon. Molemmat lapset ovat myös säästäneet asp-tilille töistään saamat rahat.

Alapeukutin kateuden takia.

Minun köyhällä yh äidillä ei ollut varaa säästää lapsilisiä minun pesämunaani. Eli rikkaiden pennut sai taas enemmän. He pääs kerran vuodessa etelänlomalle tuomaan sieltä muille luokkalaisille pahoja tuliais karkkeja, he pukeutuu muotifarkkuihin ja reppuihin. He saavat ajokortin vanhempien kustantamana ja toki alle 10v ikäisen auton ensiautoksi (koska kuka 18v nyt millään käytetyllä paskalla ajais jne jne).

Ja sitten toiset pääsee ensimmäiselle ulkomaanmatkalle Tukholman risteilylle ja siitä heti seuraavan kerran viiden vuoden päästä Tallinnan risteilylle. Toiset käyttää serkun vanhoja vaatteita ja kirppisreppua. Ajokortti on kotiopetuksella ja auto samana vuonna valmistettu kun olet itse syntynyt.

Näin köyhän perheen lapsena tuo pesämunan keräys "oikeus" tuntuu epäreilulta.

Mutta ymmärrän silti miksi lapsilisä maksetaan kaikille, tosin jos saisin äänestää asiasta, niin ei maksettais jatkossa.

Vierailija
51/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta, mihin tuloluokkaa vetäisitte rajan että ei saisi lapsilisää?

Vierailija
52/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kommunistinen ehdotus taas. Lapsilisä kuuluu kaikille.

Kuuluuko somaleille?

Ainakin maksetaan. Ovatkohan itse nettomaksajia, kun veroista puhutaan?

Kerran oli hyvä kun somalilta Sulo Aittoniemi kysyi tekeekö tämä kaikkensa täyttääkseen kansalaisvelvoitteensa kuten työnteko tai sen haku. Voi sitä kiertelyä ja kaartelua kysymyksen jälkeen...

Kyllä minä näen päivittäin ruskettuneempaa väkeä siivoamassa, wolt kuskeina, taksikuskeina, lähihoitajina jne. Hattua ylös niille jotka jaksavat tehdä heikosti palkattua työtä ja kuunnella vielä päälle vinoilua pummimisestaan vain ulkonäön perusteella. Luultavasti eivät itsekään juuri perusta assan maleksijoista.

Lapsilisät voi poistaa jos saadaan tilalle perheverotus.  Lisien tarkoitushan on subventoida jollain lailla heitä jotka tekevät uusia (potentiaalisia) veronmaksajia tähän maahan. Kannatetaan.

Olen yhden lapsen suhteellisen suurituloinen eronnut äiti, eli itse en sitten ehdotuksestani juuri hyötyisi, mutta keskiluokka keskimäärin taas kyllä.

Vierailija
53/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi vetää yksi raja josta lisiä ei maksettaisi ollenkaan, niin jos kotitalouden yhteenlasketut tulot on vähintään 10000e/kk voisi olla hyvä raja.

Mutta kuinka paljon noita perheitä sitten on? Mitä siinä sitten oikeastaan säästettäisiin?

Ja kuka tuota valvoisi? Ehkä tulorekisterin kautta?

Vierailija
54/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun köyhällä yh äidillä ei ollut varaa säästää lapsilisiä minun pesämunaani. Eli rikkaiden pennut sai taas enemmän. He pääs kerran vuodessa etelänlomalle tuomaan sieltä muille luokkalaisille pahoja tuliais karkkeja, he pukeutuu muotifarkkuihin ja reppuihin. He saavat ajokortin vanhempien kustantamana ja toki alle 10v ikäisen auton ensiautoksi (koska kuka 18v nyt millään käytetyllä paskalla ajais jne jne).

Ja sitten toiset pääsee ensimmäiselle ulkomaanmatkalle Tukholman risteilylle ja siitä heti seuraavan kerran viiden vuoden päästä Tallinnan risteilylle. Toiset käyttää serkun vanhoja vaatteita ja kirppisreppua. Ajokortti on kotiopetuksella ja auto samana vuonna valmistettu kun olet itse syntynyt.

Mutta ymmärrän silti miksi lapsilisä maksetaan kaikille, tosin jos saisin äänestää asiasta, niin ei maksettais jatkossa.

Noh, mun perhe oli isotuloinen, lääkäriperhe. Silti lapsuuteni ja nuoruuteni kuulostaa aikaslailla samalta kuin sinun (paitsi auton sain kun menin opintojen jälkeen töihin ja itse ostin). Vanhempani halusivat kasvattaa minut arvostamaan työtä ja elämään kohtuullisesti, luontoa säästäen ja siitä nauttien. Olen kiitollinen siitä, enkä tippaakaan kateellinen heille, jotka ovat oppineet harrastamaan kuluttamista.

Vierailija
55/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsilisä poistettaisiin yli 100t vuodessa ansaitsevilta, tämä tuskin näkyisi valtion kassassa. Samalla voisi tietysti verotuksen muuttaa tasaveroksi.

Vierailija
56/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä kuuluu kaikille, mutta lapsilisää ei pitäisi antaa enää kolmannen lapsen jälkeen. Jos meinaa lapsia tehdä neljä tai enemmän on syytä maksaa kulut itse. Lapsilisää muuttaisin myös niin, että ensimmäisestä se on isoin ja porrastetusti pienenisi. Enää ei saa verohelpotuksia lapsista, joten ei ole mitään syytä miksi ensimmäisen lapsen lapsilisä on pienin. 

Tukia mitä pitäisi leikata on yritystuet, ylisuuret eläkkeet ja sosiaalitoimiston harkinnanvaraiset tuet. Kannatan perustuloa. Perustulolla säästettäisiin myös järjetön määrä virkamiestunteja ym. 

Vierailija
57/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh.. Keskiluokalle vielä soisin vaikka heilläkin kyllä on monella varaa pistää se lapsilisä pesämunaksi säästöön. Oisko vuosituloraja sit vaik 35 000 - 40 000?

Vierailija
58/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheverotus takaisin ja oliko se puolassa vai missä tietyn määrän lapsia tehneen naisen ei tarvitse enää maksaa veroja. Sellainen meille myös. Helpottaisi kummasti lapsista aiheutuvaa kulutaakkaa ja jäisi perheilläkin jotain mitä pistää taloudessa kiertoon. 

Vierailija
59/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, mun perhe oli isotuloinen, lääkäriperhe. Silti lapsuuteni ja nuoruuteni kuulostaa aikaslailla samalta kuin sinun (paitsi auton sain kun menin opintojen jälkeen töihin ja itse ostin). Vanhempani halusivat kasvattaa minut arvostamaan työtä ja elämään kohtuullisesti, luontoa säästäen ja siitä nauttien. Olen kiitollinen siitä, enkä tippaakaan kateellinen heille, jotka ovat oppineet harrastamaan kuluttamista.

Siis en minäkään kateellinen ole muusta kuin siitä säästetystä pesämunasta :)

Osa ystävistäni piti tuota säästettyä pesämunaa sellaisena "kyllähän sullakin nyt on porukat sääsätneet lapsilisät" tyylisenä asiana.. Noh ei ole mitään pesämunaa. Ihan itse ostin autoni ja hommaisn vuokrakämppäni. Omistusasunto mahdollisuus avautui minulle vasta lähempänä 30-v.

Toivottavasti en kuulostanut loputtoman katkeralta :D

Vierailija
60/197 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä pitäisi toki kääntää lapsilisät niin, että 1.lapsesta saa eniten ja esim. neljännestä ei saisi enää mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä