Sairaanhoitaja katseli potilastietoja luvatta
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä sanottiin, että jos on jotain terveysongelmaa niin siitä ei saa missään tapauksessa puhua työnantajalle, koska sitten ei pääse töihin. Jos tuttu hoitaja tietojani katsoo ja kertoo eteenpäin niin tottakai tulee seurauksia. Sitten minulla on 365 päivää vuodessa vain aikaa.
Oletko sama tyyppi kuin adoptiohullu? Kirjoitat ihan samalla tavalla.
Urkitko sä ihmisten keskenmeno tietoja ja tietoja miksi ne ei saa lasta, kummassa on vika?
Se riittikin vastaukseksi :D . Moi vaan, taas. Oletko jo töissä?
Siis sä hoitajana urkit tietoja miksi sun tutut ei saa lasta?
En ole hoitaja. Mutta olen varma siitä, ettei hoitaja kauaa urki kenenkään tietoja tarpeettomasti, jos niin hoitaja tekee, onpi hyvin pian entinen hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän sairaanhoitajalle aukene potilaan tiedot kaikkinensa. Tiedot on tarkoitettu hoitavalle lääkärille"
Kyllä ne aukeaa kaikille, myös lähi ja sairaanhoitajille. Ei sitä voi hoitajan työtä tehdä jos ei näe tietoja.
Potilaan tietoja ei tarvitse eikä saa avata hoitaja, eikä kukaan, joka ei potilaan hoitoon osallistu!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Sairaala antaa hoitajalle muistutuksen ja potilas jonka tietoja on urkittu tekee rikosilmoituksen.
Sairaala/terveyskeskus antaa hoitajalle varoituksen, ei muistutusta, sen verran vakava asia on aiheeton tietojen tirkistely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän sairaanhoitajalle aukene potilaan tiedot kaikkinensa. Tiedot on tarkoitettu hoitavalle lääkärille"
Kyllä ne aukeaa kaikille, myös lähi ja sairaanhoitajille. Ei sitä voi hoitajan työtä tehdä jos ei näe tietoja.
Potilaan tietoja ei tarvitse eikä saa avata hoitaja, eikä kukaan, joka ei potilaan hoitoon osallistu!!!!!!
No viimeksi tänään järjestelmä kysyi miksi menen katsomaan tietyn henkilötunnuksen omaavan potilaan tietoja. Siksi kun hän soitti minulle, ihan itse vaikkei ole potilassuhteessakaan meidän yksikköömme.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä sanottiin, että jos on jotain terveysongelmaa niin siitä ei saa missään tapauksessa puhua työnantajalle, koska sitten ei pääse töihin. Jos tuttu hoitaja tietojani katsoo ja kertoo eteenpäin niin tottakai tulee seurauksia. Sitten minulla on 365 päivää vuodessa vain aikaa.
Jos tuttu hoitaja on täydellinen juoruämmä ja kertoo asioitasi eteenpäin, et SINÄ siitä oudu kärsimään, vaan se juoruilijahoitsu.
Vierailija kirjoitti:
tämän vuoksi kannattaa miettiä mitä asiakkaana kertoo hoitajalle/lääkärille. jos ei ole ihan pakko saada jostain mt asiasta apua (josta selviää itsekin) ei kannata kertoa. nykyään kun järjestelmät synkronoi keskenään, kaikki tieto on kaikille. ihan terveydenhuollossakin. ennen pystyit käymään yksityisellä ns salassa jossain operaatiossa tai tutkimuksessa, nyt sekin tieto näkyy julkisella puolella.
/sairaanhoitaja
Juu, niin näkyy, vaan asiaankuulumaton hoitaja EI saa niitä tietoja katsella. Tietojen näkymisen voi mainiosti itse torpata pistämällä tietojenkatselukiellon Omakannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuttu hoitaja on täydellinen juoruämmä ja kertoo asioitasi eteenpäin, et SINÄ siitä oudu kärsimään, vaan se juoruilijahoitsu.
Joudunpas, koska ihmiset juoruavat, kun saavat hoitajalta tietoja ja kun juorut leviävät työnantajien tietoon niin ei saa työpaikkaa. Työnhakijoita on monta yhteen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tietoja sh saa katsella potilaista
Eri ammattiryhmillä, siis hoitoon osallistuvilla ammattiryhmillä, on potilastietojen avaamisen suhteen erilaisia oikeuksia. Siis käyttäjätunnuksiin on määritelty mitä kaikkea saa auki. Lääkäreillä on kaikkein laajimmat oikeudet.
Yleensäkään potilastietoa ei saa avata, ellei ole kyseisen potilaan hoitoon liittyvää perustetta, eli avaaja osallistuu potilaan sen hetkiseen hoitotapahtumaan. Jos menee avamaan tietoja ilman perustetta, niin se on sitten urkkimista ja tietosuojarikos.
Lisäksi siinä mielessä mitä kaikkea hoitava taho saa potilaan muissa kyseisen hoitavan tahon oman piirin ulkopuolelta nähdä, niin siihenhän potilas itse antaa suostumuksen tai kiellon.
Kyllä minulla on osastonsihteerinä käytettävissä ihan kaikki samat potilastiedot kuin lääkärilläkin. Mutta työpaikkaani en halua menettää ja toimin niissä puitteissa. Ei ole kyllä aikaakaan kenenkään umpisuolenleikkauksista lukea, sen verran kiirettä pitää erikoissairaanhoidossa.
Juuri näin! Ei se urkkiminen ole yleistä, kun harva tosiaan työpaikkaansa haluaa menettää? Kyllä noita tarkasti sairaalan sisällä seurataan ja annetaan rangaistuksia luvattomista katseluista.
Usko pois, se on yleistä. Monet eivät vaan jää kiinni, kun potilaat eivät osaa tilata näitä otteita.
Itse meinaan nyt tilata otteen. Ja teen rikosilmoituksen, jos tuttu hoitaja on katsonut tietoja. Lisäksi ilmoitan hänen miehensä työpaikalle, että tämän miehen vaimo urkkii potilastietoja (heillä on iso asuntolaina) sekä lapsen kouluun, sukulaisille jne. Joten toivotaan ettei ole katsonut.
Mitä hittoa? Miksi syyllistät puolison jos vaimo toiminut väärin? Ja mitä ihmettä se kuuluu puolison työnantajalle?
Ja heillä iso asuntolaina, mistä tiedät?
Jos toimit niin kuin haluat, et ole parempi ihminen yhtään kuin hoitaja joka rikkonut vaitio-olovelvollisuuttaan.
Olet ilkeä ja kostonhaluinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Juu tunsin hoitsun joka oli lähellä saada kenkää tuosta.
Minäkin käräytin hölmön hoitajan, joka yäysin aiheetta oli lueskellut tietojani. Lähellä oli hänelläkin potku persuuksiin, sai vakavan varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ammattiryhmillä, siis hoitoon osallistuvilla ammattiryhmillä, on potilastietojen avaamisen suhteen erilaisia oikeuksia. Siis käyttäjätunnuksiin on määritelty mitä kaikkea saa auki. Lääkäreillä on kaikkein laajimmat oikeudet.
Yleensäkään potilastietoa ei saa avata, ellei ole kyseisen potilaan hoitoon liittyvää perustetta, eli avaaja osallistuu potilaan sen hetkiseen hoitotapahtumaan. Jos menee avamaan tietoja ilman perustetta, niin se on sitten urkkimista ja tietosuojarikos.
Lisäksi siinä mielessä mitä kaikkea hoitava taho saa potilaan muissa kyseisen hoitavan tahon oman piirin ulkopuolelta nähdä, niin siihenhän potilas itse antaa suostumuksen tai kiellon.
Kyllä minulla on osastonsihteerinä käytettävissä ihan kaikki samat potilastiedot kuin lääkärilläkin. Mutta työpaikkaani en halua menettää ja toimin niissä puitteissa. Ei ole kyllä aikaakaan kenenkään umpisuolenleikkauksista lukea, sen verran kiirettä pitää erikoissairaanhoidossa.
Juuri näin! Ei se urkkiminen ole yleistä, kun harva tosiaan työpaikkaansa haluaa menettää? Kyllä noita tarkasti sairaalan sisällä seurataan ja annetaan rangaistuksia luvattomista katseluista.
Usko pois, se on yleistä. Monet eivät vaan jää kiinni, kun potilaat eivät osaa tilata näitä otteita.
No ei taatusti ole yleistä. Urkkijat kyllä jäävät kiinni, seurataan sitä järjestelmää laitoksen sisältäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse meinaan nyt tilata otteen. Ja teen rikosilmoituksen, jos tuttu hoitaja on katsonut tietoja. Lisäksi ilmoitan hänen miehensä työpaikalle, että tämän miehen vaimo urkkii potilastietoja (heillä on iso asuntolaina) sekä lapsen kouluun, sukulaisille jne. Joten toivotaan ettei ole katsonut.
Mitä hittoa? Miksi syyllistät puolison jos vaimo toiminut väärin? Ja mitä ihmettä se kuuluu puolison työnantajalle?
Jos toimit niin kuin haluat, et ole parempi ihminen yhtään kuin hoitaja joka rikkonut vaitio-olovelvollisuuttaan.
Olet ilkeä ja kostonhaluinen henkilö.
Tässä ei ilkeänä ihmisenä ole kuin hoitaja, mitä urkkii ilman lupaa toisten tietoja ja aiheuttaa vahinkoa muille, ihan oikein jos joutuvat puolisonsa kanssa molemmat työttömiksi, hoitaja vaimon vika.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen samalta alueelta sairaanhoitajan, nykyään jo eläköityneen, joka huuteli muiden sairaustietoja ympäri kyliä. Uskovaisena esim. paheksui erään naisen aborttia ja kertoili kaikille asiasta.
Kuka viitsii kuunnella jonkun vanhan, eläköityneen hölmön juoruakan sanomisia?
Vierailija kirjoitti:
Näenkö potilaana itse jostakin, kuka on Kanta-palvelussa tietojani katsellut ja kirjautunut? Oksettavaa, ettei edes hoitohenkilökuntaan voi luottaa. Tosin, ennen kun oli niitä kansioita potilaista lääkäreillä niin aika huolettomasti niitäkin jätettiin lojumaan huoneen pöydille ja lääkäri saattoi piipahtaa jossakin huoneesta pois ja kaikki olisi ollut luettavissa. Kansioiden päällä vielä mustalla tussilla kirjoitettu potilaiden nimet ja sotut.
Näet kyllä et henkilön nimeä, mutta organisaation. Jos sillä ei ole tekoa sinuun liittyvissä asioissa,pistä tutkintapyyntö. Näin puolihullut hoitohenkilökuntaan kuuluvat saadaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilkeä ja kostonhaluinen henkilö.Tässä ei ilkeänä ihmisenä ole kuin hoitaja, mitä urkkii ilman lupaa toisten tietoja ja aiheuttaa vahinkoa muille, ihan oikein jos joutuvat puolisonsa kanssa molemmat työttömiksi, hoitaja vaimon vika.
Ihmetellä täytyy että joku haluaa perheen jopa lasten kärsiä siitä kun yksi mokaa perheessä.
Miksi lasten ja puolison pitäisi kärsiä siitä?
Mieti omalle kohdallesi. Ukkosi mokannut ja sun ja lastesi päätä vaaditaan tuomiolle.
Olet idiootti trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudunpas, koska ihmiset juoruavat, kun saavat hoitajalta tietoja ja kun juorut leviävät työnantajien tietoon niin ei saa työpaikkaa. Työnhakijoita on monta yhteen työpaikkaan.
Luuletko, että työantaja kuuntelee juoruämmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämän vuoksi kannattaa miettiä mitä asiakkaana kertoo hoitajalle/lääkärille. jos ei ole ihan pakko saada jostain mt asiasta apua (josta selviää itsekin) ei kannata kertoa. nykyään kun järjestelmät synkronoi keskenään, kaikki tieto on kaikille. ihan terveydenhuollossakin. ennen pystyit käymään yksityisellä ns salassa jossain operaatiossa tai tutkimuksessa, nyt sekin tieto näkyy julkisella puolella.
/sairaanhoitaja
Juu, niin näkyy, vaan asiaankuulumaton hoitaja EI saa niitä tietoja katsella. Tietojen näkymisen voi mainiosti itse torpata pistämällä tietojenkatselukiellon Omakannassa.
Ei se kannassa kieltäminen mitään tietojen katselua estä. Oman kuntasi hoitajat näkevät tietosi vaikka missä olisit kieltänyt. Se mihin tuo kantakielto vaikuttaa on laitosten välinen tiedon vaihto. HUS tiedot eivät mene VSSHP:lle, Mehiläisen tiedot ei näy HUS:ssa. Mutta HUS näkee HUS kirjaukset vaikka olisit kannassa kieltänyt kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/sairaanhoitaja
Ei se kannassa kieltäminen mitään tietojen katselua estä. Oman kuntasi hoitajat näkevät tietosi vaikka missä olisit kieltänyt. Se mihin tuo kantakielto vaikuttaa on laitosten välinen tiedon vaihto. HUS tiedot eivät mene VSSHP:lle, Mehiläisen tiedot ei näy HUS:ssa. Mutta HUS näkee HUS kirjaukset vaikka olisit kannassa kieltänyt kaiken.
Totta. Mutta oli sitten missä tahansa laitoksessa, ei hoitoon osallistumaton saa tietoja katsella. Jps epäily herää, pyydä lokitiedot ja sitten selvitetään yksittäinen, hoitoon osallistumaton, utelias törppö.
Vierailija kirjoitti:
Onko muka tavallista? Itse en todellakaan katso kenenkään tietoja. Joskus kiireessä näpyttelee hetun väärin ja järkyttyy, kun ruudulle tulee väärä nimi ja kauhealla vauhdilla lähtee sivulta pois. Tätä onneksi tapahtuu todella harvoin. Kyllä se ammattilaisella on asenne, että kohtele muita niin kuin haluaisit kohdeltavan itseäsi. Tämä koskee myös tietojen katsomista. On ihmisen kunnioittamista se, että vain niiden ihmisten tietoja katsotaan, jotka ovat omina asiakkaina.
-sosiaaliala-
Sama täällä. Eikä suoraan sanottuna edes kiinnosta kenenkään tereveystiedot, muuten kuin ihan omien potilaiden hoitoon liityen. T.sh
Olen työskennellyt kiertävänä hoitajana vuosia.
Sattui tapaus joka ihmetytti kovasti. Menin vuoroon ajoissa, päivystykseen ja näin fläppitaululta tutun sukunimen, harvinaisen, ajatellen et oho mitähän on sattunut.
En puhunut mitään, rapsalla käytiin oman osaston asiat läpi.
Tämä tuttu nimi oli viereisellä osastolla joka kuului meidän iltavuorolaisen vastuulle.
Rapsan jälkeen osaston saikkari kutsui minut luokseen että haluatko katsoa tietoja tästä äskettäin tulleesta potilaasta.
Vastasin että en, näen hänet kyllä kun kohta kierrän läpi potilaat.
Hän jo avasi omilla tunnuksillaan koneen ja pälätti et me ollaan jo katottu kaikki tiedot ja luettu sairaushistoria, katso nyt vaan.
Edelleen vastasin että katson sit jos hoitoon kuuluu hänen sairaushistoria.
No, kansliassa olleet vakkari hoitajat pitivät mua niuhona, en välittänyt ja ajattelin etten halua syyllistyä mihinkään urkintaan koska kirjautuminen koneelle jättää sähköisen sormenjäljen aina vaikka kävisit iltasanomien sivuilla. Ja mulla ei ollut mitäön syytä lukea toisen avaamilla tunnuksilla.
Ilta eteni ja mua vähän painostettiin lukemaan sairaushistoriaa, en välittänyt.
Lopputulos, kyseessä oleva potilas oli isäni, meillä harvinainen sukunimi ja en ollut saanut tietoa että hän joutunut päivystykseen.
Tajusin sen heti astuttuani työvuoroon, peitin huoleni.
Mutta ihmettelin vakkareiden suurta uteliaisuutta siitä että kirjaudu nyt tai lue mun tunnuksilla..
No, toki näin isäni ja kaikki meni hyvin mutta olen tyytyväinen etten mennyt katsomaan hänen tietojaan kun ei ollut mitään perustetta.
Vastuullinen hoitaja kyllä tietää tietosuoja-asiat ja vaitio-olovelvollisuudet. Ei kukaan halua menettää työpaikkaansa.
Joukossa on joku promille jotka urkkivat ja jäävät kiinni ja ansaitsevat rangaistuksen.
On tosi väärää tietoa, että juu, Omakantaa vaan kaikki kynnellekykenevöt sote-ammattilaiset kenen tahansa tietoja katselevat. Ei pidä paikkaansa. Omakantaan jää AINA katsojasta merkintä!