Sairaanhoitaja katseli potilastietoja luvatta
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä mittää. Minun, lapsettoman sinkkumiehen potilastietoja urkki kaupungin lastensuojelun henkilö.
Heh. Hunajapurkki oli kai liian makoisan näköinen. Oli tosin tukkinut 500 muunkin tietoja. Selvisi kun yllättäen tuli oikeudesta postia.
Miten lastensuojelun henkilö on päässyt urkkimaan, kun terveydenhuollolla ja sosiaalialalla on ihan eri käyttöjärjestelmät eikä tunnuksia kuin omaansa?
Lastensuojelulla on aina oikeus lukea lapsen äidin/isän sairauskertomustekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Näenkö potilaana itse jostakin, kuka on Kanta-palvelussa tietojani katsellut ja kirjautunut? Oksettavaa, ettei edes hoitohenkilökuntaan voi luottaa. Tosin, ennen kun oli niitä kansioita potilaista lääkäreillä niin aika huolettomasti niitäkin jätettiin lojumaan huoneen pöydille ja lääkäri saattoi piipahtaa jossakin huoneesta pois ja kaikki olisi ollut luettavissa. Kansioiden päällä vielä mustalla tussilla kirjoitettu potilaiden nimet ja sotut.
Näin tällaista tapahtuvan eräässä eteläsuomalaisessa sairaalassa siten, että potilaskansioita kuljetettiin kärrytelineessä pitkin osaston käytävää. Lääkäri/hoitaja ottivat aina yhden huoneen potilaskansiot ollessaan kierroksella, kärry jäi kansioineen käytävälle. Todellakin potilaan nimi oli mustalla tussilla kirjoitettu näkyviin. Ruokatunnin tai jonkun muun syyn takia kärry kaikkine kansioineen jäi käytävälle yksin, valvomatta. Kyllä siinä joskus kuhina kävi, eikä hoitohenkilökunnan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muka tavallista? Itse en todellakaan katso kenenkään tietoja. Joskus kiireessä näpyttelee hetun väärin ja järkyttyy, kun ruudulle tulee väärä nimi ja kauhealla vauhdilla lähtee sivulta pois. Tätä onneksi tapahtuu todella harvoin. Kyllä se ammattilaisella on asenne, että kohtele muita niin kuin haluaisit kohdeltavan itseäsi. Tämä koskee myös tietojen katsomista. On ihmisen kunnioittamista se, että vain niiden ihmisten tietoja katsotaan, jotka ovat omina asiakkaina.
-sosiaaliala-Mä olen tehnyt vahingossa näin. Otin nimen/hetun ylös ja kerroin osastonhoitajalle. Ei näille klikkausvirheille mitään voi.
Tuollaiset vahingot on selvä kiertotie rangaistuksesta. Kun tunnustaa niin ei voi syyttää sitten. Sattuu vaan sopiva hetu kohdalle niin se näppisvirhe tulee.
Levollista yötä vaan kaikille urkkijoille! Toivottavasti ei tule uni ensi yönä...
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista. Onneksi siitä jää usein kiinni.
T. Hoitaja
Ihan tavallista?!? Jääköhän kiinni?
T. Potilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. HoitajaIhan tavallista?!? Jääköhän kiinni?
T. Potilas
Ei jää kun osaa hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin muutaman kuukauden yhdessä työpaikassa. Työkaveri kysyi minulta kerran yhtä asiaa perheestäni. Ihmettelin mielessäni, kuinka voi tietää asian, en ollut tätä työpaikalla kertonut.
Myöhemmin kävi ilmi, että työkaverin perheenjäsen työskentelee sotessa alalla, jossa pääsee tietoihin. Oliko uteliaisuus iskenyt?
Oma Kannasta ei ilmeisesti näe kaikkia, jotka ovat tietojasi katselleet?
Ihan tavallista tuo on. Hoitajat jatkuvasti rääkyy kun on muka niiin kiire töissä, mutta juoruiluun ja pskapuheiden levittämiseen näyttää aina olevan aikaa. Isäni sairastui vakavasti ja äiti kertoi että naapuri oli tullut asiasta kyseleen, hoitaja kun oli ja kuullut siitä töissä. Tosin hän oli talon toisella puolella, ei lähelläkään sitä osastoa missä isäni. Ja isä oli kieltänyt kertomasta kenellekään että on sairastunut eli kukaan muu naapurikaan ei siitä tiennyt.
On tosi väärää tietoa, että juu, Omakantaa vaan kaikki kynnellekykenevöt sote-ammattilaiset kenen tahansa tietoja katselevat. Ei pidä paikkaansa. Omakantaan jää AINA katsojasta merkintä!
Mistä sen katsomisen muka itse näkee? Vai kuka sen näkee?
Minä en ainakaan näe omasta OmaKannasta muuta kuin "viimeksi muokattu" ja pvm.
Ei mitään nimiä tai koodeja, että esim joku vastaanottokäynti olisi avattu. Vaikka tiedän, että näin on tapahtunut (ihan aiheellisesti).
Lokitiedot pitää tilata erillisellä lomakkeella, Kanta-arkistosta niitä ei saa. Tiedot menevät ensin potilastietojärjestelmään ja vasta tämän jälkeen arkistoitavaksi Kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. HoitajaIhan tavallista?!? Jääköhän kiinni?
T. Potilas
Ei jää kun osaa hommat.
Kyllä jää. Sairaanhoitopiiriltä kun pyytää lokitiedot saa sen saman listan kuin mikä omakannassakin näkyy + jokaisen tiedoissa kävijän nimi. Siksi kannattaakin tehdä kantelu aviin. He näkevät nekin käynnit joista jotkut luulevat ettei jälkeä jää
"Jos potilas epäilee väärinkäyttöä potilastietojen käsittelyssä, lokitietoja voi pyytää. Tällöin tulee yksilöidä mahdollisimman tarkasti asiat, joiden perusteella epäilee asiatonta potilastietojen käsittelyä. Jos epäily kohdistuu tiettyyn henkilöön, tulee kirjata myös henkilön nimi selvityspyyntöön. Selvityspyyntö voi ulottua enintään 2 edeltävän vuoden ajalle. Pidemmältä ajalta lokitietojen tarkistaminen edellyttää erityistä syytä (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä 18 §)."
Onhan tämä nyt aika hankalaksi tehty tämä tarkistaminen sitten kuitenkin. Jos ylipäänsä haluaa selvittää, miten potilastietoja on käsitelty, niin miten sitä väärinkäyttöepäilyä voi kohdistaa vaikkapa johonkin tiettyyn henkilöön, kun pointti on juuri siinä, että kun ei voi tietää etukäteen mitään, kun väärinkäyttäjä voi olla kuka tahansa? Ja miten muuten ihmiset ovat perustelleet sitä, että haluavat lokitietoja tarkistaa? Mistä tulee tämä epäily?
On tainnut tässäkin viestiketjussa tulla niitä syitä, miksi lokitietojakin on pyydetty, mutta mielellään kuulisin lisää syitä, mistä tullut tämä epäily lokitietojen väärinkäytöstä, millä perusteella on voinut pyytää näitä lokitietoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko muka tavallista? Itse en todellakaan katso kenenkään tietoja. Joskus kiireessä näpyttelee hetun väärin ja järkyttyy, kun ruudulle tulee väärä nimi ja kauhealla vauhdilla lähtee sivulta pois. Tätä onneksi tapahtuu todella harvoin. Kyllä se ammattilaisella on asenne, että kohtele muita niin kuin haluaisit kohdeltavan itseäsi. Tämä koskee myös tietojen katsomista. On ihmisen kunnioittamista se, että vain niiden ihmisten tietoja katsotaan, jotka ovat omina asiakkaina.
-sosiaaliala-
Itse vaihdoin saman toimijan sisällä eri paikkaan ja vanha paikka näkyi siinä LifeCaren tms. aloitusnäytöllä uuden yläpuolella. Siis kaksi aivan vierekkäin olevaa otsikkoriviä. Melko usein kiireessä avasi vahingossa vanhan osaston, mutta hoksasin sen ehkä 4 sek. päästä. Että toimikoit tuo sekuntien "katseluaika" todisteena.
Minun tietojani urkki lähihoitaja, joka ei edes hoitanut minua. Oli nähnyt minut siellä ja yön tunteina sitten hiipi luokseni. Oli kuulemma tiedoistani lukenut . Siellä oli keskenmenot ahdistukset ja pahoinpitelyt etc . Minulla oli silloin tosin keuhkokuume mutta lähihoitaja halusi keskustella kovista kokemuksistani. Vessaan hän ei auttanut eikä muutenkaan viitsinyt hoitaa, koska halusi tietää enemmän ja leikkiä psykologia Oli todella tyhmä hoitaja ja hän sai nopeasti siirron muualle.
Jokaisella ihmisille, jonka tiedot löytyvät kannasta, pitäisi lähettää raportti vuosittain omien tietojen katselijoista. Luulisi olevan helppoa ja vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin muutaman kuukauden yhdessä työpaikassa. Työkaveri kysyi minulta kerran yhtä asiaa perheestäni. Ihmettelin mielessäni, kuinka voi tietää asian, en ollut tätä työpaikalla kertonut.
Myöhemmin kävi ilmi, että työkaverin perheenjäsen työskentelee sotessa alalla, jossa pääsee tietoihin. Oliko uteliaisuus iskenyt?
Oma Kannasta ei ilmeisesti näe kaikkia, jotka ovat tietojasi katselleet?
Ihan tavallista tuo on. Hoitajat jatkuvasti rääkyy kun on muka niiin kiire töissä, mutta juoruiluun ja pskapuheiden levittämiseen näyttää aina olevan aikaa. Isäni sairastui vakavasti ja äiti kertoi että naapuri oli tullut asiasta kyseleen, hoitaja kun oli ja kuullut siitä töissä. Tosin hän oli talon toisella puolella, ei lähelläkään sitä osastoa missä isäni. Ja isä oli kieltänyt kertomasta kenellekään että on sairastunut eli kukaan muu naapurikaan ei siitä tiennyt.
On tosi väärää tietoa, että juu, Omakantaa vaan kaikki kynnellekykenevöt sote-ammattilaiset kenen tahansa tietoja katselevat. Ei pidä paikkaansa. Omakantaan jää AINA katsojasta merkintä!
Mistä sen katsomisen muka itse näkee? Vai kuka sen näkee?
Minä en ainakaan näe omasta OmaKannasta muuta kuin "viimeksi muokattu" ja pvm.
Ei mitään nimiä tai koodeja, että esim joku vastaanottokäynti olisi avattu. Vaikka tiedän, että näin on tapahtunut (ihan aiheellisesti).
Siellähän se lukee selvällä suomen kielellä
Vierailija kirjoitti:
"Jos potilas epäilee väärinkäyttöä potilastietojen käsittelyssä, lokitietoja voi pyytää. Tällöin tulee yksilöidä mahdollisimman tarkasti asiat, joiden perusteella epäilee asiatonta potilastietojen käsittelyä. Jos epäily kohdistuu tiettyyn henkilöön, tulee kirjata myös henkilön nimi selvityspyyntöön.Selvityspyyntö voi ulottua enintään2 edeltävän vuoden ajalle. Pidemmältä ajalta lokitietojen tarkistaminen edellyttää erityistä syytä (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä 18 )."
Onhan tämä nyt aika hankalaksi tehty tämä tarkistaminen sitten kuitenkin. Jos ylipäänsä haluaa selvittää, miten potilastietoja on käsitelty, niin miten sitä väärinkäyttöepäilyä voi kohdistaa vaikkapa johonkin tiettyyn henkilöön, kun pointti on juuri siinä, että kun ei voi tietää etukäteen mitään, kun väärinkäyttäjä voi olla kuka tahansa? Ja miten muuten ihmiset ovat perustelleet sitä, että haluavat lokitietoja tarkistaa? Mistä tulee tämä epäily?
On tainnut tässäkin viestiketjussa tulla niitä syitä, miksi lokitietojakin on pyydetty, mutta mielellään kuulisin lisää syitä, mistä tullut tämä epäily lokitietojen väärinkäytöstä, millä perusteella on voinut pyytää näitä lokitietoja.
Kuka tahansa voi kerran vuodessa pyytää ilman kustannuksia lokitiedot ja muutkin tiedot itsestä.
Lastensuojelulla oikeus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä mittää. Minun, lapsettoman sinkkumiehen potilastietoja urkki kaupungin lastensuojelun henkilö.
Heh. Hunajapurkki oli kai liian makoisan näköinen. Oli tosin tukkinut 500 muunkin tietoja. Selvisi kun yllättäen tuli oikeudesta postia.
Miten lastensuojelun henkilö on päässyt urkkimaan, kun terveydenhuollolla ja sosiaalialalla on ihan eri käyttöjärjestelmät eikä tunnuksia kuin omaansa?
Lastensuojelulla on aina oikeus lukea lapsen äidin/isän sairauskertomustekstejä.
Ei pidä paikkaansa. Lastensuojelulla ei ole mitään asiaan vanhempien terveystietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minun tietojani urkki lähihoitaja, joka ei edes hoitanut minua. Oli nähnyt minut siellä ja yön tunteina sitten hiipi luokseni. Oli kuulemma tiedoistani lukenut . Siellä oli keskenmenot ahdistukset ja pahoinpitelyt etc . Minulla oli silloin tosin keuhkokuume mutta lähihoitaja halusi keskustella kovista kokemuksistani. Vessaan hän ei auttanut eikä muutenkaan viitsinyt hoitaa, koska halusi tietää enemmän ja leikkiä psykologia Oli todella tyhmä hoitaja ja hän sai nopeasti siirron muualle.
Tyhmiä ne laitokset onkin täynnä. Luulevat aidosti ettei kukaan muu kuin he tiedä, mikä heillä voi olla.
Potilaiden hoidon sijaan heidän pitäisi luoda omat laitoksensa, joissa työskentelevät keskenään. Näin haittatekijät eli potilaat olisivat poissa viemästä turhaan heidän vähäisiä kognitiivisia resurssejaan.
Hoito alan työntekijöillä on vaiti olo velvollisuus vaitiolovelvollisuus.Intiimit asiat on henkilökohtaisia sekä traumat.Ei ole muiden asia tukia sinun kiveksiä tai peräsuolta jotka eivät ole sinun lääkäreitäsi tai hoida sinua sillä hetkellä. Myös hoitajat käy lääkärissä olisiko mukavaa kuulla jostain gynegologi tai mielenterveys asioitasi tuntemattomilta. Juoruaminen on myös mautonta käytöstä.