Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain eilen koronarokotuksen

Vierailija
23.04.2021 |

Sain sen ikäni 54 perusteella. Onko kysyttävää?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kysyttävää: Miksi?

Punnitsin riskejä. Siksi. Ei tuottanut vaikeuksia päätyä rokotukseen.

Mihin perustit riskiarviosi miettiessäsi mahdollisia lähivuosien haittavaikutuksia?

Siihen, että jos sairastun koronaan, voin jopa kuolla tai vammautua loppuiäkseni. Rokotuksen riskit tuntuvat siihen verrattuna todella pieniltä.

Voit myös sairastaa koronan parin päivän flunssana. Voit myös olla saamatta koronan. Voit myös sairastaa sen kahden viikon tai kuukauden tautina vammautumatta tai kuolematta. Minä en näe koronan riskejä yhtä vahvoina kuin sinä. Pidän todennäköisempänä kuolla syöpään kuin koronaan.

Kun ihminen pelkää noin paljon koronaa, on rokotteella suuri psykologinen merkitys ja varmaan huojennus rokotteen johdosta suuri. Toivon sydämestäni, ettei kukaan joudu siinä hommassa ojasta allikkoon vaan kaikki menee hyvin.

Juurikin näin. Syöpään kuoleminen tai vaikkapa liikenneonnettomuuteen menehtyminen on huomattavasti todennäköisempää kuin koronan riskit. En ole kovinkaan paljon pelännyt koronaa, varovainen olen kuitenkin ollut. Ihan kuin vaikkapa liikenteessä. Käytän autolla ajaessani turvavyötä ja otin koronarokotuksen minimoidakseni riskejä. Voin saada rokotteesta jotain sivuvaikutuksia tai kuolla liikenteessä turvavyöstä huolimatta. 

Koska asun ja teen työtä yksin, voin hyvin pitkittää ja katsoa mitä tapahtuu. Veikkaan, että rokotekierroksia tulee uusia tai sitten elämä normalisoituu muuten. Ei ole kiirettä rokotteelle. Jos tulee jokin tapahtuma mikä muuttaa ajatukset, hakeudun rokotteelle. Tutuistani osa ottaa rokotteen, osa ei.

Vierailija
42/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut liiemmin tehdä tutkimusta? Esim CDC VAERS voisi olla hyvä sivusto jos yhtään englantia osaat. Yli 2000 rekisteröityä kuolemaa. Mahdollisiin sivuoireisiin kuuluvat mm. analyfaktinen shokki, veritulppa, aivopaineen nousu, kasvohalvaus, elinvauriot ja sydänkohtaus.

Ja tämä riski pitää ottaa jonkun influenssan kaltaisen taudin takia? Järki hoi älä jätä.

Sun mielestäsi 2000 ehkä koronarokotuksen aiheuttamaa kuolemaa, joista osa on luultavasti aiheutunut ihan perussairauksistakin,  on paljon verrattuna  miljooniin koronaan kuolleisiin ja vielä verrattuna jo kymmeniin miljooniin rokotettuihin, jotka on hengissä? 

Voi voi. Olen sanaton järkesi tasosta. 

Mulla on lähipiirissä kolme koronan sairastanutta, jotka ovat olleet kipeitä nyt puoli vuotta, yksi teho-osaston kautta,  eivätkä luultavasti koskaan kunnolla toivu. Juoksin itse riemusta kiljuen rokotukseen.  Ja olen edelleen hengissä. Ei ole kyse mistään pikkuflunssasta. Vertaat tautia influessaan. Sekin muuten voi  tappaa ja sitä vastaan rokotetaan, mutta se tappaa yleensä vanhuksia ja perussairaita. Tämä tauti tappaa perusterveitä työikäisiäkin, minulla on tuttuja hoitajia teho-osastoilla. 

nim. tiistaina rokotettu 51 v. 

Tiedäthän, että haittavaikutusrekisteriin jätetään ilmoittamatta suuri osa haitoista. Esimerkiksi USA:ssa tehtiin tutkimus, jossa todettiin että vain noin 1% haitoista kirjataan. Voit siis huoletta kertoa nuo haittaluvut sadalla, niin ollaan alueella.

Lyhyen aikavälin haittoja tiedetään jo. Täysin varmaa kuitenkin on, että kukaan ei vielä tiedä, mitä rokotteet aiheuttavat seuraavien kymmenien vuosien aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäni on sekä ysiluokkalainen että abi, joiden molempien koulu meni etänä päin p*tä, koska riskiryhmien suojelun takia nuoret ovat olleet etänä. Nyt sitten ihmiset nyrpistelet rokotuksille. Minun mielestä , jos kieltäytyy rokotuksesta, voi samalla luopua mahdollisesta tehohoitopaikasta Koronan sattuessa kohdalle.

Minusta tuollainen ajattelu on kuvottavaa. Ei sovi pohjoismaiseen yhteiskuntaan.

Ja miten voit syyttää oppimisvaikeuksista jotain täysin vieraita ihmisiä?

Vierailija
44/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäni on sekä ysiluokkalainen että abi, joiden molempien koulu meni etänä päin p*tä, koska riskiryhmien suojelun takia nuoret ovat olleet etänä. Nyt sitten ihmiset nyrpistelet rokotuksille. Minun mielestä , jos kieltäytyy rokotuksesta, voi samalla luopua mahdollisesta tehohoitopaikasta Koronan sattuessa kohdalle.

Tuo tulee ensiksi mieleen. Mutta pitemmälle ajateltuna juopoilta, huumeiden käyttäjiltä, syöpöiltä, tupakoitsijoilta jne pitäisi kieltää myös hoidot. Kestämätöntä. Ihminen ei aina toimi omaksi parhaakseen.

Suomessa rokotteiden ottaminen on vapaaehtoista. Sitäkin pitää kunnioittaa. Mielestäni on toinen asia, jos vanhemmat kieltävät puolustuskyvyttömien lastensa rokottamisen. Siihen tulee puuttua.

Vierailija
45/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut liiemmin tehdä tutkimusta? Esim CDC VAERS voisi olla hyvä sivusto jos yhtään englantia osaat. Yli 2000 rekisteröityä kuolemaa. Mahdollisiin sivuoireisiin kuuluvat mm. analyfaktinen shokki, veritulppa, aivopaineen nousu, kasvohalvaus, elinvauriot ja sydänkohtaus.

Ja tämä riski pitää ottaa jonkun influenssan kaltaisen taudin takia? Järki hoi älä jätä.

Sun mielestäsi 2000 ehkä koronarokotuksen aiheuttamaa kuolemaa, joista osa on luultavasti aiheutunut ihan perussairauksistakin,  on paljon verrattuna  miljooniin koronaan kuolleisiin ja vielä verrattuna jo kymmeniin miljooniin rokotettuihin, jotka on hengissä? 

Mulla on lähipiirissä kolme koronan sairastanutta, jotka ovat olleet kipeitä nyt puoli vuotta, yksi teho-osaston kautta,  eivätkä luultavasti koskaan kunnolla toivu. Juoksin itse riemusta kiljuen rokotukseen.  Ja olen edelleen hengissä. Ei ole kyse mistään pikkuflunssasta. Vertaat tautia influessaan. Sekin muuten voi  tappaa ja sitä vastaan rokotetaan, mutta se tappaa yleensä vanhuksia ja perussairaita. Tämä tauti tappaa perusterveitä työikäisiäkin, minulla on tuttuja hoitajia teho-osastoilla. 

Tiedäthän, että haittavaikutusrekisteriin jätetään ilmoittamatta suuri osa haitoista. Esimerkiksi USA:ssa tehtiin tutkimus, jossa todettiin että vain noin 1% haitoista kirjataan. Voit siis huoletta kertoa nuo haittaluvut sadalla, niin ollaan alueella.

Lyhyen aikavälin haittoja tiedetään jo. Täysin varmaa kuitenkin on, että kukaan ei vielä tiedä, mitä rokotteet aiheuttavat seuraavien kymmenien vuosien aikana.

Joillain tuntuu olevan sellainen käsitys, että jos ei ota rokotetta koko elämä on ikäänkuin omassa hallussa ja pysyy turvallisena ja mukavana kun luottaa omaan maijameikäläisarvioonsa ja pariin googlettamaansa artikkeliin. Kyllä rokotteen ottavat tietävät että sivuvaikutuksia voi tulla, kenellekään ei ole luvattu pysyvää terveyttä tai terveyttä lainkaan. Siksi moni meistä valitsee ottaa rokotteen kun terveysongelmat ovat jo tuttuja ja usein tiedämme millaista on olla vakavasti sairas. Rokotteen tai minkään ei voida väittää olevan täysin turvallista. Tottakai on "täysin varmaa" ettei seurauksia tiedetä, eihän niitä tiedetä mistään muustakaan. Tässä yritetään minimoida vahingot yhteistyöllä. Lääkeyhtiöt, rokotefirmat, hallitukset - mikään taho ei ikävä kyllä toimi epäitsekkäästi. Kyllä me kaikki tiedämme tämän.

Vierailija
46/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain tuntuu olevan sellainen käsitys, että jos ei ota rokotetta koko elämä on ikäänkuin omassa hallussa ja pysyy turvallisena ja mukavana kun luottaa omaan maijameikäläisarvioonsa ja pariin googlettamaansa artikkeliin. Kyllä rokotteen ottavat tietävät että sivuvaikutuksia voi tulla, kenellekään ei ole luvattu pysyvää terveyttä tai terveyttä lainkaan. Siksi moni meistä valitsee ottaa rokotteen kun terveysongelmat ovat jo tuttuja ja usein tiedämme millaista on olla vakavasti sairas. Rokotteen tai minkään ei voida väittää olevan täysin turvallista. Tottakai on "täysin varmaa" ettei seurauksia tiedetä, eihän niitä tiedetä mistään muustakaan. Tässä yritetään minimoida vahingot yhteistyöllä. Lääkeyhtiöt, rokotefirmat, hallitukset - mikään taho ei ikävä kyllä toimi epäitsekkäästi. Kyllä me kaikki tiedämme tämän.

Erittäin hyvin ja selkeästi sanottu siellä takarivissä! Iso peukku ylöspäin.

Vierailija
47/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai saisin myös samalla vapautuksen veronmaksuista? En ole ottamassa koronarokotetta, en kyllä tosin ole mihinkään tehollekaan menossa, mutta hypoteettisesti, jos olisin. Miksi en saisi mennä kun olen koko ikäni maksanut veroja samalla tavalla kun kaikki muutkin? Jos yhteiskunnan palvelut ovat vain rokotetuille niin sitten lienee vapaudun veroista?

Vierailija
48/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota yhtään meidän lääkärikuntaan, koska uskottelevat meille, että kun vaan menee rokotepisteelle ja paljastaa kätensä, kaikki on hyvin. Jos saisimme samalla jotain tämänkaltaista (sekunnin googlaus, aikaa käyttämällä olisi varmaan vielä parempia osumia) , luottaisin siihen että lääkärit ottavat asian ja asiakkaan tosissaan

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/health-ne…

Vierailija
49/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska koronarokote ei ole laumasuojaa muodostava rokote, ihan käypäistä riskinhallintaa on hajauttaa riskit: osa rokotetaan yhdellä rokotteella, osa toisella, osaa ei rokoteta jne. Jokaisella ryhmällä riskit, mutta toivottavasti keskenään erit.

Vierailija
50/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se muodostaa aikanaan laumasuojan. Se suojaa myös rokottamattomia.

Vierailija
51/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yksi skenario, mikä ei ole välttämättä lopputulema. Yhtä hyvin se voi olla muodostamatta laumasuojan ja yhtä hyvin se voi olla kasvualusta lisääntyville ja jopa pahemmille varianteille ja mutaatioille.

Vierailija
52/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!

Vierailija
53/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yksi skenario, mikä ei ole välttämättä lopputulema. Yhtä hyvin se voi olla muodostamatta laumasuojan ja yhtä hyvin se voi olla kasvualusta lisääntyville ja jopa pahemmille varianteille ja mutaatioille.

Siinä oikein aasintuntija. Täyttä potaskaa sun skenariosi ja lopputulemasi. :)

Vierailija
54/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai saisin myös samalla vapautuksen veronmaksuista? En ole ottamassa koronarokotetta, en kyllä tosin ole mihinkään tehollekaan menossa, mutta hypoteettisesti, jos olisin. Miksi en saisi mennä kun olen koko ikäni maksanut veroja samalla tavalla kun kaikki muutkin? Jos yhteiskunnan palvelut ovat vain rokotetuille niin sitten lienee vapaudun veroista?

Monelle nuorelle etäkoulua on mennyt myös loistavasti! Ja riskiryhmien suojelusta jäännyt hyvä mieli, ns. Riskiryhmäläisten täys-etäkoulussa vuoden olleet lapset.

Vierailija
55/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseeseenkö,nokinahkaltako?

Vierailija
56/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mammat osaavat riittävästi englanti, voi täältä lukea rokotteiden turvallisuudesta. Mitään turvallisuustestejä ei ole skipattu vaan nyt on pystytty eri maiden yhteistyöllä, simultaanitestauksella ja valtavalla määrällä vapaaehtoisia varmistamaan mRna-rokotteiden turvallisuus. Ja tietnkin seurantaa tehdään koko ajana, niin tehdään ihan kaikkien rokotteiden kohdalla. Ja sen vuoksi on myös esim. Johnson nyt paussilla.

Mutta tietysti aina voi seurata Newsner ja muita hömppäjulkaisuja ja uskoa somen levittämää uskomustietoa ja noudattaa periaatetta: "Mistään en mitään tiedä, mutta vastaan panen!" ja jostain syystä erityisesti kouluttamattomat ja vähän koulutetu ihmiset kuuluvat tähän ryhmään.

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavi…

Vierailija
57/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mammat osaavat riittävästi englanti, voi täältä lukea rokotteiden turvallisuudesta. Mitään turvallisuustestejä ei ole skipattu vaan nyt on pystytty eri maiden yhteistyöllä, simultaanitestauksella ja valtavalla määrällä vapaaehtoisia varmistamaan mRna-rokotteiden turvallisuus. Ja tietnkin seurantaa tehdään koko ajana, niin tehdään ihan kaikkien rokotteiden kohdalla. Ja sen vuoksi on myös esim. Johnson nyt paussilla.

Mutta tietysti aina voi seurata Newsner ja muita hömppäjulkaisuja ja uskoa somen levittämää uskomustietoa ja noudattaa periaatetta: "Mistään en mitään tiedä, mutta vastaan panen!" ja jostain syystä erityisesti kouluttamattomat ja vähän koulutetu ihmiset kuuluvat tähän ryhmään.

Eiköhän suurin osa meistä ole ihan riittävästi kouluttautuneita, ei tosin lääketieteellisesti, jotka eivät kahlaa läpi mitään huuhaasivustoja. Suhtaudun varovaisesti rokotteeseen enkä ole tällä hetkellä ottamassa sitä, miehellä sama asenne. Iäkäs sukulainen lukee paljon vaihtoehtomedioita ja pidän useaa niistä väitteistä täysin tuulesta temmattuina ja yliampuvina. 

Niin kauan kuin lääkärit suhtautuvat ihmiseen samalla tavalla kuin bakteeriin petrimaljassa, vain objektiiviseen tutkimusaineistoon, pyrin välttämään lääkäreitä ja heidän tarjoamiaan ratkaisuja viimeiseen asti. Totta kai hakeudun lääkärille tai sairaalaan, jos siihen on aihetta esimerkiksi verenmyrkytys, keuhkokuume, vakava tulehdus tms. 

Vierailija
58/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kysyttävää: Miksi?

Punnitsin riskejä. Siksi. Ei tuottanut vaikeuksia päätyä rokotukseen.

Mihin perustit riskiarviosi miettiessäsi mahdollisia lähivuosien haittavaikutuksia?

Siihen, että jos sairastun koronaan, voin jopa kuolla tai vammautua loppuiäkseni. Rokotuksen riskit tuntuvat siihen verrattuna todella pieniltä.

Voit myös sairastaa koronan parin päivän flunssana. Voit myös olla saamatta koronan. Voit myös sairastaa sen kahden viikon tai kuukauden tautina vammautumatta tai kuolematta. Minä en näe koronan riskejä yhtä vahvoina kuin sinä. Pidän todennäköisempänä kuolla syöpään kuin koronaan.

Kun ihminen pelkää noin paljon koronaa, on rokotteella suuri psykologinen merkitys ja varmaan huojennus rokotteen johdosta suuri. Toivon sydämestäni, ettei kukaan joudu siinä hommassa ojasta allikkoon vaan kaikki menee hyvin.

Tietenkin on todennäköisempää kuolla syöpään kuin koronaan, mutta miten saat tästä vedettyä johtopäätöksen, että koronaa vastaan ei kannata rokottaa?

On myös todennäköisempää kuolla syöpään kuin jäykkäkouristukseen. Jostain syystä jäykkäkouristuskorotus ei herätä samanlaisia intohimoja.

Vierailija
59/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suurin osa meistä ole ihan riittävästi kouluttautuneita, ei tosin lääketieteellisesti, jotka eivät kahlaa läpi mitään huuhaasivustoja. Suhtaudun varovaisesti rokotteeseen enkä ole tällä hetkellä ottamassa sitä, miehellä sama asenne. Iäkäs sukulainen lukee paljon vaihtoehtomedioita ja pidän useaa niistä väitteistä täysin tuulesta temmattuina ja yliampuvina. 

Niin kauan kuin lääkärit suhtautuvat ihmiseen samalla tavalla kuin bakteeriin petrimaljassa, vain objektiiviseen tutkimusaineistoon, pyrin välttämään lääkäreitä ja heidän tarjoamiaan ratkaisuja viimeiseen asti. Totta kai hakeudun lääkärille tai sairaalaan, jos siihen on aihetta esimerkiksi verenmyrkytys, keuhkokuume, vakava tulehdus tms. 

Suurin osa meistä on oikeasti todella huonoja arvioimaan riskejä. Ihmisillä on tapana systemaattisesti arvioida riskejä väärin omien kognitiivisten vääristymien mukaisesti. Ihmisillä on myös tapana yliarvioida osaamisensa juuri niillä alueilla, joista tietävät vain vähän (Dunning-Kruger).

Itse olen korkeasti koulutettu ja matemaattisella alalla. Siksi tiedän, että asiantuntijat ovat minua parempia arvioimaan rokotteen riskejä ja hyötyjä. He eivät varmaan ole paljoa minua parempia laskemaan itse lukuja, mutta heillä on taustatieto, jonka kokoaminen veisi minulta vuosia.

Vierailija
60/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa meistä on oikeasti todella huonoja arvioimaan riskejä. Ihmisillä on tapana systemaattisesti arvioida riskejä väärin omien kognitiivisten vääristymien mukaisesti. Ihmisillä on myös tapana yliarvioida osaamisensa juuri niillä alueilla, joista tietävät vain vähän (Dunning-Kruger).

Itse olen korkeasti koulutettu ja matemaattisella alalla. Siksi tiedän, että asiantuntijat ovat minua parempia arvioimaan rokotteen riskejä ja hyötyjä. He eivät varmaan ole paljoa minua parempia laskemaan itse lukuja, mutta heillä on taustatieto, jonka kokoaminen veisi minulta vuosia.

Eihän ihminen ole pelkkää tietoa prosessoiva kone vaan ihmisellä on myös vaistot ja tunteet. Jälkimmäiset vaikuttavat paljon turvallisuudentunteeseen ja siihen liittyviin päätöksiin. Järjellä ajateltuna ei ole mitään vaaraa lähteä ulos kävelemään iltapimeällä suurimmassa osassa suomalaisia asuinalueita. Siltikin moni vaistomaisesti pelkää pimeää yötä ja jää sisälle. 

Myös tässä koronarokotteessa on tunne selvästi isossa roolissa. Moni odottaa rokotetta todella kovasti, koska se vapauttaa siitä pelosta, jossa on nyt elänyt. Rokote voi tuntua todella huojentavalta. Jos taas ei ole nyt pelännyt, voi rokote tuntua enemmän epämiellyttävältä kuin ilman sitä oleminen.