Mitä tuo ansiosidonnaisen porrastaminen auttaa oikeasti?
Kun talouden isot rakenteet on pielessä ja kunnollisia työpaikkoja on aivan liian vähän? Voihan se vähän patistaa nuorempia työelämään mutta en voi ymmärtää että tuollaiselle toimenpiteelle annettu noin iso painoarvo jossain hallitusneuvotteluissa.
Pitäisi jotenkin saada pysyviä kunnollisia työpaikkoja paljon enemmän.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt ensin teiltä vietiin eläkeputki nyt ruvetaan alentamaan ansiosidonnaisten päivien määrää kohta teitä ruvetaan kyttämään jos ette työllisty parissa viikossa. Ja mitä tämä surkea hallitus on tehnyt tuhonnut yrittäjiä ravintoloita ja artisteja vanhuksia ja tulevaisuudessa nuoriso käyttää yhä enemmän mielenterveyden palveluja ja vielä laittomat maahantuojat siinä.
Ei viety eläkeputkea, olen siihen pari vuosikymmentä liian nuori. Ja ikääntyneet työttömät saavat yhä olla anssilla ja pätkätöissä kunnes eläkeikä koittaa kiitos velvoitetyöllistämisjärjestelmän. Tuskin on pahakaan rasti käydä välissä puoli vuotta töissä ja sitten jatkaa ansilla. Ei pelkoa työmarkkinatuelle putoamisesta.
Minusta on aika outoa, että kuusikymppinen tuttava, joka on ollut ikänsä töissä, mitä nyt jäi työttömäksi päälle viisikymppisenä, senkin jälkeen sai vielä pitkiä sijaisuuksia vanhassa työpaikassaan, ja nyt on ollut vuoden työttömänä, niin puhutaan että työkokeiluun pitäisi mennä 9€ päivä, koska on "liian kauan kun on ollut töissä". Vielä vuosi sitten on hoitanut firman toimipistettä yksin, ja nyt on ilmeisesti kyvytön oikeaan palkkatyöhön!
Kuulostaa erikoiselta. Itse tiedä/tunnen ainakin 5-10 velvoitetyöllistämisen piirissä olevaa ja heidät jätetään käytännössä työttömyysaikoina rauhaan. Kun ansiosidonnainen on loppumassa niin silloin tarjotaan taas sitä pätkää jotta pääsee takaisin anssille.
Yli 60-vuotiaalle ansiosidonnaiselle takaisinpääsyyn riittää tosin myös 6kk työkokeilu, kuntouttava tai muu työkkärin palvelu. Eli jos ansiosidonnainen on mielestään riittävä ja työhaluja ei enää ole niin ehdon voi täyttää myös palveluissa. Tässä voi olla syy miksi työkokeilua on tarjottu. Jos itse olisin tuon piirissä ja ansiosidonnaiseni olisi hyvä eikä oikeat työt enää kiiinnostaisi niin valitsisin kuntouttvan ja 4h/viikko. Putken poistaminen toi paljon uusia työttömiä velvoitetyöllitämisen piiriin joten voi olla että jokakunnassa ei riitä palkallisia työpaikkoja vaan yritetään saada osa uusimaan ansiosidonnaisen oikeutensa palveluissa.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/14/jukkis-on-ollut-ansiosidonnais…
Hänellä ei ole ansiosidonnainen loppumassa, tietääkseni pääsee vielä eläkeputkeenkin? Vai poistuiko se -60 syntyneiltä? Työhalut ovat kovat, ja uskookin siihen että voisi työkokeilulla tämän osoittaa. Että siis joku työnantaja laskisi sen plussaksi. Tuntuu näin sivullisena ihan hullulta että hänen pitää lähteä johonkin 9€ töihin osoittamaan kykyjään.
Ei sinne työkokeiluun ole pakko mennä mutta ilmeisesti tuttavasi on myötämielinen asialle. Ei se hullua ole jos sinne itse haluaa. Työkkäri voi kyllä laittaa osoituksen työkokeiluun jos heillä on ns. paikkoja auki mutta missään nimessä sitä ei pidä itse suunnitelmaan laitta jos ei itse ole halukas työkokeilemaan.
Jos ei mene niin tulee karenssi.
Silloin tulee karenssi jos työkkäri laittaa sen työkokeilupaikan työtarjouksena eli pakkohakuna ja et siihne hae tai mene. Suunnitelmaan sitä ei pidä mennä hyväksymään, silloin olet itse vastuussa paikan hakemisesta. Itse olen kieltätynyt laittamasta työkokeilua suunnitelmaan. Osoituksenaan ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä työpaikkoja kaikille tietenkään riitä. Mutta on merkittävä määrä ihmisiä, jotka kummasti työllistyvät sen kahden vuoden kohdalla juuri ennen kuin ansiosidonnainen loppuu. Tähän porrastamisella varmasti yritetään vaikuttaa.
Onko koskaan mietitty, mistä tämä johtuu? Ei, se ei johdu siitä, että työt yllättäen alkaa maistua. Se johtuu siitä, että kun ansiosidonnainen on loppumassa, ottaa TE-toimisto yhteyttä ihmiseen (sitä ennen hän on täysin Herran hallussa) ja pakottaa tekemään työllistymissuunnitelman, jossa työtön vihdoin pääsee kättelykurssille, jonne hän on hakenut jo viidesti, mutta joka kerta hakemus on hylätty, koska hakijoita on ollut liikaa. Kättelykurssi lasketaan työllistymistä edistäväksi toimenpiteeksi ja tsädää, yhtäkkiä työtön ei olekaan enää työtön (vale, emävale, tilasto). Kurssin käytyään hän palaa työttömäksi, mutta paperilla parin viikon työllistyminen on tapahtunut, jolloin saadaan oikeistohallituksia varten propagandistinen ja silminnähden havaittava tilastopiikki.
Siinä tutkimusgraafissa oli kyse ansiosidonnaisen viikkojen kulumisesta. Ne kuluvat myös palveluihin osallistumisen aikana. Eli näihin osallistuminen ei poista työtöntä graafista.
Kun ansiosidonnaista on jäljellä 1 viikko tai ei yhtään, alkaa käsipäivää-kurssi. Se aiheuttaa tuossa graafissa näkyvän nousun. Ansiosidonnainen on siis jo loppunut, kun kurssi alkaa. Työtön näyttää työllistyneen, vaikka on kurssilla. Tämän jälkeistä tilannetta graafi ei enää näytä. Toinen käyrän jyrkentymistä selittävä seikka on se, että jotkut perustavat yrityksen ansiosidonnaisen päättyessä. Silloin he eivät ole enää työttömiä. Firman perustaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sillä olisi liiketoimintaa. Usein ansiosidonnainen vain vaihtuu starttirahaan.
Olen pudonnut usemman kerran ansiosidonnaiselta (ja ainakin kerran peruspäivärahalta) työmarkkinatuelle ja kertaakaan ei ole alkanut käsipäivää-kurssi. Käsipäivää-kursseja on useimmiten mainostettu heti työttömäksi putoamisen jälkeen. Yhtään kurssia en ole vielä käynyt. Työkkärille se ei myöskään ole mikään virstanpylväs kun ansiosidonnainen muuttuu työmarkkinatueksi. Ei sieltä silloin olla yhteydessä mitenkään erityisesti. Yhteydenotot elävät omassa rytmissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se aika paljon vaikuttaa työpaikan vastaanottamisen kynnykseen, jos ansaripäiviä on jäljellä 30 kuin vaikkapa 150.
Itse asiassa ei vaikuta, suurin osa haluaa töihin heti.
Tulee myös enemmän tilanteita, että ensin otetaan kiireessä mikä tahansa työ vastaan, mutta sitten kuitenkin vaihdetaan uuteen työpaikkaan aika nopeastikin paremman työpaikan löytyessä. Ainakaan asiantuntija-aloilla ei välttämättä ole hyvä juttu työnantajallekaan.
Ovat välillä aika kalliita miehiä nämä, jotka käy lyhyen aikaa sähläämässä jotain, ja sen jälkeen katoavat. Jäljelle jääneet saa korjata sotkut.
Kohta Nokiakin liittyy Storan rinnalle tekemään lisää työttömiä. Sekin on varmaan hallituksen vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt ensin teiltä vietiin eläkeputki nyt ruvetaan alentamaan ansiosidonnaisten päivien määrää kohta teitä ruvetaan kyttämään jos ette työllisty parissa viikossa. Ja mitä tämä surkea hallitus on tehnyt tuhonnut yrittäjiä ravintoloita ja artisteja vanhuksia ja tulevaisuudessa nuoriso käyttää yhä enemmän mielenterveyden palveluja ja vielä laittomat maahantuojat siinä.
Ei viety eläkeputkea, olen siihen pari vuosikymmentä liian nuori. Ja ikääntyneet työttömät saavat yhä olla anssilla ja pätkätöissä kunnes eläkeikä koittaa kiitos velvoitetyöllistämisjärjestelmän. Tuskin on pahakaan rasti käydä välissä puoli vuotta töissä ja sitten jatkaa ansilla. Ei pelkoa työmarkkinatuelle putoamisesta.
Minusta on aika outoa, että kuusikymppinen tuttava, joka on ollut ikänsä töissä, mitä nyt jäi työttömäksi päälle viisikymppisenä, senkin jälkeen sai vielä pitkiä sijaisuuksia vanhassa työpaikassaan, ja nyt on ollut vuoden työttömänä, niin puhutaan että työkokeiluun pitäisi mennä 9€ päivä, koska on "liian kauan kun on ollut töissä". Vielä vuosi sitten on hoitanut firman toimipistettä yksin, ja nyt on ilmeisesti kyvytön oikeaan palkkatyöhön!
Kuulostaa erikoiselta. Itse tiedä/tunnen ainakin 5-10 velvoitetyöllistämisen piirissä olevaa ja heidät jätetään käytännössä työttömyysaikoina rauhaan. Kun ansiosidonnainen on loppumassa niin silloin tarjotaan taas sitä pätkää jotta pääsee takaisin anssille.
Yli 60-vuotiaalle ansiosidonnaiselle takaisinpääsyyn riittää tosin myös 6kk työkokeilu, kuntouttava tai muu työkkärin palvelu. Eli jos ansiosidonnainen on mielestään riittävä ja työhaluja ei enää ole niin ehdon voi täyttää myös palveluissa. Tässä voi olla syy miksi työkokeilua on tarjottu. Jos itse olisin tuon piirissä ja ansiosidonnaiseni olisi hyvä eikä oikeat työt enää kiiinnostaisi niin valitsisin kuntouttvan ja 4h/viikko. Putken poistaminen toi paljon uusia työttömiä velvoitetyöllitämisen piiriin joten voi olla että jokakunnassa ei riitä palkallisia työpaikkoja vaan yritetään saada osa uusimaan ansiosidonnaisen oikeutensa palveluissa.
Hänellä ei ole ansiosidonnainen loppumassa, tietääkseni pääsee vielä eläkeputkeenkin? Vai poistuiko se -60 syntyneiltä? Työhalut ovat kovat, ja uskookin siihen että voisi työkokeilulla tämän osoittaa. Että siis joku työnantaja laskisi sen plussaksi. Tuntuu näin sivullisena ihan hullulta että hänen pitää lähteä johonkin 9€ töihin osoittamaan kykyjään.
Ei sinne työkokeiluun ole pakko mennä mutta ilmeisesti tuttavasi on myötämielinen asialle. Ei se hullua ole jos sinne itse haluaa. Työkkäri voi kyllä laittaa osoituksen työkokeiluun jos heillä on ns. paikkoja auki mutta missään nimessä sitä ei pidä itse suunnitelmaan laitta jos ei itse ole halukas työkokeilemaan.
Silloin tulee karenssi jos työkkäri laittaa sen työkokeilupaikan työtarjouksena eli pakkohakuna ja et siihne hae tai mene. Suunnitelmaan sitä ei pidä mennä hyväksymään, silloin olet itse vastuussa paikan hakemisesta. Itse olen kieltätynyt laittamasta työkokeilua suunnitelmaan. Osoituksenaan ei ole tullut.
Meillä virkailija sanoi, että tulee karenssi, jos ei allekirjoita, mutta sain työkokeilupaikan avulla nyt vuoden kestävän palkkatukityön, palkka 2200 brutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä virkailija sanoi, että tulee karenssi, jos ei allekirjoita, mutta sain työkokeilupaikan avulla nyt vuoden kestävän palkkatukityön, palkka 2200 brutto.
Siinä virkailija toimi sitten väärin. Suunnitelma on tehtävä yhteistyössä. Virkailija olisi voinut laittaa hakemaan työkokeilupaikkaa suunnitelmasta huolimatta ja silloin siinä ei olisi ollut mitään väärin.
Kokoomuksen tavoitteena tämä on! Kannattaa erittäin tarkkaan katsoa ettei äänestä kokoomusta. Jos kok hallituksessa, niin tämä on vasta alkua.
Ansiosidonnaista huononnetaan ja ihmiset eroavat liitosta, silloin työnantaja saa vallan poistaa vakituisilta vuorolisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustamisen tarkoitus on lopettaa löysäily tukien turvin. Ihmiset ottaa huononkin työpaikan vastaan. Sitä eivät tee jos voivat loisia 2 vuotta ansiosidonnaisen turvin. Työvoimapula loppuu kun kaikki tuet poistetaan.
Työvoimapula my ass. Pula on sellaisista työpaikoista joista saa oikeaa palkkaa.
Mikä on oikea palkka? Minulla on AMK- tutkinto + täydennyskoulutuksia ja yli 20 työkokemusvuotta takana ja tilille tulee kuukauden ahertamisen jälkeen 2000 euroa. Onko minulla oikea palkka?
AMK-pohjaiselle ihan ok palkka. Kokemusvuodet eivät ole mikään palkankorotusautomaatti ainakaan yksityisellä sektorilla, eikä pidäkään olla. Kokemus ei takaa näkemystä eikä ajantasaista osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustamisen tarkoitus on lopettaa löysäily tukien turvin. Ihmiset ottaa huononkin työpaikan vastaan. Sitä eivät tee jos voivat loisia 2 vuotta ansiosidonnaisen turvin. Työvoimapula loppuu kun kaikki tuet poistetaan.
Työvoimapula my ass. Pula on sellaisista työpaikoista joista saa oikeaa palkkaa.
Mikä on oikea palkka? Minulla on AMK- tutkinto + täydennyskoulutuksia ja yli 20 työkokemusvuotta takana ja tilille tulee kuukauden ahertamisen jälkeen 2000 euroa. Onko minulla oikea palkka?
Riippuu siitä miten paljon tuotat lisäarvoa työnantajallesi. Sinä myyt osaamistasi ja työantaja maksaa sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpaisi. Terveisin yliopistotutkinto + täydennyskoulutuksia ja yli 20 työkokemusvuotta takana, pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ansiosidonnaista tulisi maksaa työvuosien mukaan, eli mitä pidempään on ollut töissä (vakituisissa tai pätkätöissä) sitä pidempään saisi ansiosidonnaista.
Käytännössä eniten töitä tehneet ovat myös tuota systeemiä (maksujen ja verojen ym.) muodossa myös eniten rahoittaneet.
Lisäksi pitkään töissä olleiden on usein vaikeampi löytää uutta työtä koska usein ovat iäkkäämpiä (esim. 35v vs. 55v)
En myöskään näe että että tuo auttaa työllistymiseen, suurempi rakenteellinen ongelma on se ettei työtä ole.
Minusta kunnat tulisi VELVOITTAA järjestämään jokaiselle työttömälle esim. 6kk kuluessa työtä, ja nimenomaan oikealla palkalla (esim.10e/h) Käytännössä noita työpaikkoja on jo olemassa, ns. 9e/päivä työt joissa samoja ihmisiä käytetään mutta palkkaa ei makseta.
Voitaisiin myös alkaa vakavissaan miettimään sitä, että sen sijaan että ihmisille maksetaan X euroa/kk "kotona makaamisesta", heille voitaisiin maksaa hieman enemmän/kk ja hyödyntää heidän työpanostaan asioissa mitkä SÄÄSTÄVÄT pitkässä juoksussa rahaa.
Esimerkkejä:
-Kouluihin voitaisiin palkata enemmän avustajia, olisi enemmän ns. "käsiä ja silmiä" jotka auttaisivat esim. ihan omalla läsnäolollaan (vieressä istuen tmv.) vilkasta oppilasta rahoittumaan/ avustaisivat hieman hitaampaa oppijaa/ katsoisivat ettei pihan perällä ketään kiusata/ ettei koulun nurkalla kukaan myy huumeita lapsille/ jne.
Jos yhdenkin "pudokkaan" noin saa pelastauttua, se maksaa työkkärinrahan/palkan erotuksen ajan mittaan (verotuloina vs. "menetettynä tapauksena" olemisen erotus) moninkertaisesti takaisin.
-Iäkkäille ihmisille ulkoiluseuraa, elämänlaatu paranee kun pääsee/uskaltaa lähteä ulos. Monen (yksinasuvan) on usein pakko mennä kauppaan, jos mummo kaatuu liukkaalla ja murtaa lonkkansa vs. työllistettu auttaa kauppareissulla eikä hän kaadu, jo tuolla erotuksella saadaan monen palkka maksettua.
-Kotiapua lapsiperheille, esim. ihan vaikka hetken yh:n lasten perään katsomista sen aikaa että hän pääsee rauhassa käymään lenkillä/hammaslääkärissä/ruokakaupassa tmv. pientä apua mikä auttaa jaksamaan arjessa ja sitä kautta estämään monia ongelmia mitä väsymys/tukiverkon puuttuminen voi aiheuttaa.
Olet varmasti itse nyt nauttimassa 10 €/tunti -palkkaa!?
Raivostuttava tuo asenne, että työttömän pitää ottaa mitä vain töitä ( jos saa) millä tahansa palkalla.
Tajutkaa nyt, että työttömäksi voi joutua kuka vaan, jos tulee erilaisista syistä johtuen irtisanotuksi.
"Työtön" ei ole mikään rotu samanlaisia ja samanmielisiä ihmisiä. Kaikki eivät myöskään saa, heti tai koskaan, uutta työtä vaikka kuinka haluaisivat.
Myös korkeasti koulutetut, vuosikymmenet töitä tehneet, veroja ja liiton maksuja maksaneet ihmiset ovat työttömiä, jos työ loppuu. Pitäisikö sitten mennä iloisena ilmaiseksi risuja keräämään!
10 € tuntipalkalla on aika hankala pärjätä kenen tahansa, jos on isot asumismenot, velkaa, lapsia, työmatkakuluja... Kas kun yllätys, yllätys, työtönkin voi haluta asua jossakin, syödä ja vaatettaa itsensä.
Moderaattori voisi jatkossa poistaa kaikki työttömyys -aloitukset, koska ne enimmäkseen ovat asiattomia ja sellaisten avaamia, jotka eivät tiedä mistä puhuvat.
Esim. valtavan kysytyt keikkalääkärit voi tehdä niin että ovat 8kk hommissa 28kk aikana ja sit muhkealla ansiosidonnaisella pari vuotta, ja toistetaan tämä kuvio. Nyt ei ihan noin pitkään, taitaa olla vain vuosi ansiosidonnaista että pitää uusi työssäoloehto hankkia.
Työnantajan on pakko suostua tuohon peliin, koska keikkalääkäri sanoo muuten että tänne en tule enää koskaan ja menee johonkin niistä sadoista muista paikoista.
Semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miten paljon tuotat lisäarvoa työnantajallesi. Sinä myyt osaamistasi ja työantaja maksaa sen mukaan.
Kuvitelmaa, että maksaisi sen mukaan.
Taannoin hommasin uuden duunin. Elämäni makeimpia hetkiä oli nähdä, miten pomon naama venähti, kun kävin irtisanoutumassa. Tarjosi samalta istumalta puolitoistakertaista palkkaa. En jäänyt.
Ansiosidonnaisella sapattivapaiden pitäminen vaikeutuu, eli parempi pysyä työelämässä, että valtio saa verotuloja, joilla voidaan kustantaa palveluita mm. suurelle, vauhdilla vanhenevalle väestönosalle. Eläkeläiset elää nykyään eläkeikäisinä helposti pidempään kuin ovat olleet työelämässä, miettikääpä sitä nuoret huippuosaajat, kun päätätte käyttää ansiosidonnaisen maksun ajan pelkkään lomailuun.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisella sapattivapaiden pitäminen vaikeutuu, eli parempi pysyä työelämässä, että valtio saa verotuloja, joilla voidaan kustantaa palveluita mm. suurelle, vauhdilla vanhenevalle väestönosalle. Eläkeläiset elää nykyään eläkeikäisinä helposti pidempään kuin ovat olleet työelämässä, miettikääpä sitä nuoret huippuosaajat, kun päätätte käyttää ansiosidonnaisen maksun ajan pelkkään lomailuun.
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
2200 bruttopalkalla maksat eläkemaksuja 1600 euroa vuodessa josta 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseesi. Eläkkeesi tulee olemaan 1000 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä työpaikkoja kaikille tietenkään riitä. Mutta on merkittävä määrä ihmisiä, jotka kummasti työllistyvät sen kahden vuoden kohdalla juuri ennen kuin ansiosidonnainen loppuu. Tähän porrastamisella varmasti yritetään vaikuttaa.
Yeah.
Anssilla on rentoa. Kohta loppuu eli otan uuden duunin.
Tavoite kuitata siis maksimaalinen kesto anssia.
Ihme systeemi tämä.
No otan omani taskuun koska olen aikaisemmin maksanut jo aivan liikaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen kestää maksimissaan 500 päivää eli 100 viikkoa eli alle 2 vuotta.
Sen tarkoitus on pitkän työsuhteen jälkeen irtisanottuna loiventaa vitu**s käyrää.
Tuon 500 saa, kun on yli 58 vuotias ja ollut jo pidempää työssä - ei ennemmin.
Porrastus on nuorille - lyhyille työsuhteille - 300 päivää.
Loisimisesta en puhuisi, vaan sosiaalista pois olemisen - enempi raha auttaa siihen.
Loisimista on kotona oleilu ja työn välttäminen - siitä ei ansiosidonnaista saa - se on ansaittava nääs!
Ei aina. Itse sain kunnalle useamman paikan mistä kysellä ja sovin ensin yhteen haastattelun. Työnantaja sanoi että otetaan sinut, minä sanoin että sopii ja sillä selvä. Muita hakijoita ei ollut. Olen ollut myös sellaisissa palkkatukihaastatteluissa joissa hakijoita on useampia.