Mirtazapinin ja lihominen
Lihon ja lihon, vaikka en syö enempää kuin ennen. Voiko mirtazapin unilääkkeenä aiheuttaa lihomista?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ei aiheuta lihomista. Lihomista aiheuttaa ainoastaan se, että laitat suuhusi enemmän, kuin kulutat.
Totta. Kun käytin lääkettä heräsin aina nälkään 03 yöllä. Siinä sitten söin tomaatteja ja joskus siivun pari juustoa. Se riitti hyvin lihottamaan. Päiväsyömiseen ei vaikuttamut minulla
5
En lihonut,mutta ei se myöskään auttanut nukkumisessa yhtään.
Kokeilin 2 kk ja uudemman kerran yhden kuukauden 7.5mg aina.
Varmaan aikaa on jo kymmenen vuotta siitä, kun mirtazapiinia sain lääkkeeksi unettomuuteen. Vaikka lääkeannos oli pieni, niin muutamassa kuukaudessa alkoi paino nousta.
En huomannut, että ruokahalu olisi lisääntynyt. Samanlaista ruokaa ja samanlaisilla annoksilla söin kuin aiemminkin. Liikuin myös kuten ennenkin.
Omituisin asia oli, että ensimmäinen ilmiö oli se, että jalat alkoivat turvota. Ovatko jalat se paikka, johon lihominen useinkin ensiksi kohdentuu?
Lopetin lääkkeen käytön. Muutaman kuukauden jälkeen oltiin lähtötilanteessa.
Minä otan muruseni iltaisin nukahtamiseen. Ainoa lääke joka minulla toimii unettomuuteen. Aluksi tuntui, että nälkä lisääntyi, ruokahalu myös. Pystyin aika hyvin vastustamaan kun tiesin mistä johtuu. Itselläni unettomuus on 8llut niin vaikea, että olen hyväksynyt muutaman kilon painonnousun.
Lievemmin unettomana voisi kokeilla pitkävaikutteista melatoniinia.
Tämä lääke lihottaa, on tehty tutkimuksia siitä että vaikuttaa elimistön esim. insuliininsäätelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli Mirtazapinilla 9 kg lisää painoa 2 kk:ssa. Lähtivät samoin tein kun lopetin, ihan itsestään. Ketipinor oli vielä nopeampi ihottaja, mutta ne kilot suli paljon hitaammin. Kumpaakin sain/söin unilääkkeeksi.
Mun vahingosta viisastuneena neuvon, että pyytäkää _uni_lääkkeitä _uni_ongelmiin. Mielialalääkkeet mielialaongelmiin.
En saanut pyytämälläkään unilääkkeitä vaikka ennen on ollut niitä, joskus nuorempana (nyt olen jo keski-ikäinen). Ketipinoria vaan suostutaan antamaan eikä lääkäreitä kiinnosta se, ettei Ketipinor vaikuta uneeni millään tavalla. Pitäisi syödä vissiin muuten vaan sitten, lämpimikseen. On resepti täynnä taas apteekissa, en hae.
Ja mitä lihomiseen tulee niin tällainen luokkaa pulkannaru himourheilija lihoi myös noilla Ketipinoreilla vaikka en syönyt isoa annosta enkä kauaa. Välissä käyttämättä ja aina laihduin takaisin ja kun otin taas niin lihoin. Tuo on ihan hevonpaskaa ettei lääkkeet lihottaisi. Semantiikkaanko nämä toopet tarttuvat, että koska itse lääkkeessä ei ole kaloreita, se ei lihota? Luulisi idiootinkin tajuavan että se että lääke aiheuttaa lihomista tarkoittaa sitä että se lääke lihottaa.
Mirtazapin on karmea myrkky ja aiheuttaa riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea te suostuttekin syömään...
"Esiintymistiheys tuntematon (koska saatavissa oleva tieto ei riitä arviointiin):
infektion oireet, kuten äkillinen selittämätön korkea kuume, kurkkukipu ja suun haavaumat (agranulosytoosi). Harvinaisissa tapauksissa mirtatsapiini voi aiheuttaa häiriöitä verisolujen tuotannossa (luuydindepressio). Joidenkin henkilöiden vastustuskyky voi heikentyä, koska mirtatsapiini voi pienentää tilapäisesti valkosolujen määrää (granulosytopenia). Mirtatsapiini voi myös harvoin aiheuttaa puna- ja valkosolujen ja verihiutaleiden puutosta (aplastinen anemia) tai verihiutaleiden puutosta (trombosytopenia) tai valkosolujen lisääntymistä (eosinofilia).
epileptinen kohtaus (kouristuskohtaus)
yhdistelmä erilaisia oireita, kuten selittämätön kuume, hikoilu, tihentynyt sydämen syke, ripuli, (hallitsemattomat) lihassupistukset, lihasvärinä, ylivilkkaat refleksit, levottomuus, mielialan muutokset, tajuttomuus ja lisääntynyt syljeneritys. Hyvin harvinaisissa tapauksissa nämä voivat olla merkkejä serotoniinioireyhtymästä.
ajatukset itsensä vahingoittamisesta tai itsemurhasta
punoittavat läiskät vartalolla (ne ovat maalitaulun näköisiä täpliä tai renkaita, joiden keskellä on usein rakkuloita), ihon kuoriutuminen, suun, nielun, nenän, sukupuolielinten ja silmien haavaumat. Näitä vakavia ihottumia voivat edeltää kuume ja flunssankaltaiset oireet (Stevens-Johnsonin oireyhtymä, toksinen epidermaalinen nekrolyysi).
laajalle levinnyt ihottuma, kuume ja laajentuneet imusolmukkeet (yleisoireinen eosinofiilinen oireyhtymä (DRESS) tai lääkeyliherkkyysoireyhtymä)."
Onneksi nää on pientäesim koronarokotteen sivuvaikutusten rinnalla :)
Syönyt pari vuotta puolikkaita tabletteja, paino ei ole noussut. Jos nousee niin vika ei ole pillerissä vaan kädessä joka sipsipussia hamuaa. Ketju taas täynnä seliseliä, enää puuttuu vain se kuuluisa säästöliekki 😊
Vierailija kirjoitti:
Kysäiseppä lääkäriltä montako kaloria vaikkapa 15mg mirtassa on 🤔
Lääke ei lihota. Saattaa joillakin lisätä ruokahalua, josta sitten ylensyömällä saa varmasti itselleen halutessaan reilusti ylipainoakin. Loppu on ihan normaalia painonhallintaa. Muttei lääke aiheuta sellaista psykoosia joka pakottaisi ketään jääkaapille.
Todellinen viisastelija!
Kaikki neuroleptit lihottaa ja aiheuttaa diabetestä.
Älä syö tuota moskaa. Pyydä parempi lääke. Itse lihosin yli 30kg parissa kuukaudessa tuosta lääkkeestä. Et edes huomaa kun leivän syönti jää päälle, hiilaria hiilaria hiilaria tuo lääke janoaa. Sitten oli pakko lopettaa koska en halunnut näyttää syöttöporsaalta, nyt lääke mikä ei lihota, ja toimii, vaihtoehtoja on.
Söin 30 mg masennukseen kahden vuoden ajan. Ensimmäisen kuukauden aikana paino nousi 10 kg, ja niiden kahden vuoden aikana, joina sitä minulle syötettiin, kaikkiaan 35 kg. En ole koskaan ollut mikään suursyömäri, ja tuolloinkin söin vain itselleni tyypillisiä normaaleja tai tavanomaista pienempiä annoksia. Masennukseen tai unettomuuteen ei auttanut lainkaan. Haittavaikutuksena oli myös harhoja ja raakoja painajaisia, joista hoitava taho ei välittänyt.
Sitten parin vuoden päästä psykiatri vaihtui ja sain uuden SNRI-ryhmän mielialalääkkeen, joka paransi mielialan parissa viikossa. Ne kilot vaan tuli jäädäkseen.
Nimim. 47 - 83 kg.
Ei se itsestään lihomista aiheuta.
Joillekin voi lisätä voimaakkasti ruokahalua, jonka takia ihminen lihoo.
Läheskään kaikille tuota sivuvaikusta lääkkeestä ei tule ollenkaan.
Ja onhan se nykyisin jo vanhanaikaine lääke pelkkään masennuksen hoitoon.
Nykyisin on useita muita ja yhtä ja paljon tehokkaampiakin lääkkeitä hoitaa masennusta kuin tuo Mitrzapiini.
Kannattaisi jutella todella tarkkaan ja syvällisesti sen lääkärin kanssa joka itsekunkin potilaan masennusta hoitaa.
Itsekin käytän unettomuuteen. Tosin en ole uskaltanut ottaa kuin pienen annoksen ( ehkä jonkun 4 mg). Mietin tässä vaan kuinka nopeasti aiheuttaa riippuvuutta. Ehkä tuntuu tyhmältä sanoa, mutta vaikka olen ottanut näin pientä annosta niin jotenkin iltaisin alkaa olemaan levoton olo ja sillä tavalla on pakko se murunen tabletista jo ottaa. Minulla ei ole vielä vaikuttanut syömisiin.
Mitä tapahtuu kun lopettaa? Alkaako paino laskea?
Miettikääpä nyt mitä tarkoittaa kun lääke salpaa reseptoreita, niitä on kaikissa elimissä. No... tottakai silloin lihoo kun aineen vaihduntakaan ei toimi kun on ns. salvat eli lukot päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki neuroleptit lihottaa ja aiheuttaa diabetestä.
Mirtazapin ei ole neurolepti.
Vierailija kirjoitti:
Syönyt pari vuotta puolikkaita tabletteja, paino ei ole noussut. Jos nousee niin vika ei ole pillerissä vaan kädessä joka sipsipussia hamuaa. Ketju taas täynnä seliseliä, enää puuttuu vain se kuuluisa säästöliekki 😊
Se on yksilöllistä, miten nuo lääkkeet vaikuttavat. Kaikki eivät saa samoja sivuvaikutuksia. Mutta toki tämäkin on idiootille käsittämätön asia.
Osa lääkkeistä todellakin lihottaa, mirtassa jopa yleisenä haittavaikutuksena. Jotkut sotkee hormonitoimintaa etc.
Mä söin mirtaa ja kortisonia ja lihoin 2kk:ssa 20 kg. Ihan järkkyä. Ja millään pelkällä syömisellä en olisi ikinä saanut tuota aikaiseksi. Ennen sitä olin tahtomattani laihtunut.