Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirtazapinin ja lihominen

Vierailija
22.04.2021 |

Lihon ja lihon, vaikka en syö enempää kuin ennen. Voiko mirtazapin unilääkkeenä aiheuttaa lihomista?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen 36 vielä se, että mietin itsekin mikä toimisi unettomuuteen parhaiten. Tarvitsisin ehkä jonkun vähän rauhoittavan ominaisuuden tuovan lääkkeen. Minullekaan lääkäri ei halunnut antaa oikeita unilääkkeitä ja väitti mirtsasta puhuttaessa, että väitä lihoamisesta ei pidä paikkaansa, että kuulemma ei kannata itse googletella, kun saa väärää tietoa. Itse siis en ole vielä lihonut, mutta todella haluan itsekin olla perillä s8iitä mitä käytän ja todellakin hankin tietoa itsekin.

Vierailija
42/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se lihomista aiheuta, vaan voimistuvaa syömishalua. Sitä vastaan taisteleminen on vaikeaa mutte mahdotonta. Täytyy vaan etukäteen tiedostaa sivuvaikutus niin osaa olla syömättä ylimääräistä vaikka kuinka olisi mielitekoa.

Farmaseutti sanoi, että lääke vaikuttaa kylläisyyskeskukseen aivoissa, joten lihoo koska ei tunne täyttyvänsä ruuasta. Pitänee paikkansa suurelta osin.

Tietysti vaikutus on myös yksilöllistä koska kaikki eivät liho, eivätkä koe että pitää syödä vähän väliä.

Itse lihoin 15kg lyhyessä ajassa. Pyysin lääkkeen vaihtoa Ketipinoriin ja se auttoi, eikä tuonut lisäkiloja vaan liiat kilot lähtivät. En voisi olla tyytyväisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapiinia otetaan unettomuuteen mahdollisimman pieni annos, 15 mg tabletista pieni muru. Jostain syystä toimii noin. Isommalla annoksella vaikutus häviää, puolikas on liikaa.

Itselläni on toiminut vaikeaan unettomuuteen erinomaisesti enkä ole havainnut sivuvaikutuksia. Huomattavasti parempi vaihtoehto kuin esim Imovane, jota söin pitkään.

Kaikkein paras tietysti jos saisi elämänsä sellaiseen järjestykseen ettei tarvitsisi mitään, mutta osa unettomuudesta tuntuu olevan sisäsyntyistä tai geneettistä (huonounisuus).

Vierailija
44/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen 36 vielä se, että mietin itsekin mikä toimisi unettomuuteen parhaiten. Tarvitsisin ehkä jonkun vähän rauhoittavan ominaisuuden tuovan lääkkeen. Minullekaan lääkäri ei halunnut antaa oikeita unilääkkeitä ja väitti mirtsasta puhuttaessa, että väitä lihoamisesta ei pidä paikkaansa, että kuulemma ei kannata itse googletella, kun saa väärää tietoa. Itse siis en ole vielä lihonut, mutta todella haluan itsekin olla perillä s8iitä mitä käytän ja todellakin hankin tietoa itsekin.

Ihan lukee siellä pakkauksessakin yleisissä sivuvaikutuksissa. Googlaa vaikka. Jännä ettei saisi edes lääke pakkauksia lukea.

Siihen en ota kantaa sopiiko lääke sinulle tai nostaako painoa. Yksilöllisiähän nämä ovat.

Vierailija
45/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ollut mirtatsapiiniä unettomuuteen. Puraisin hampailla 15mg tapletista kolmasosan eli 5 mg. Auttoi jonkun aikaa, mutta suruja ja vaikeuksia oli myös jotka pitivät hereillä eikä tuokaan lääke auttanut niihin, eihän niihin ole lääkettä ne on vaan jotenkin kestettävä ja selvittävä. Lääkäri kirjoitti  sitten Triptyliä reseptin ja itse huomasin siitä seloste lapusta että ei sovi yhteen kilpirauhaslääke Tyroksinin kanssa. Sanoin seuraavalla vastaanotolla lääkärille sen niin hän sanoi että hän ei edes lue niitä seloste lappuja.

Vierailija
46/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös ollut mirtatsapiiniä unettomuuteen. Puraisin hampailla 15mg tapletista kolmasosan eli 5 mg. Auttoi jonkun aikaa, mutta suruja ja vaikeuksia oli myös jotka pitivät hereillä eikä tuokaan lääke auttanut niihin, eihän niihin ole lääkettä ne on vaan jotenkin kestettävä ja selvittävä. Lääkäri kirjoitti  sitten Triptyliä reseptin ja itse huomasin siitä seloste lapusta että ei sovi yhteen kilpirauhaslääke Tyroksinin kanssa. Sanoin seuraavalla vastaanotolla lääkärille sen niin hän sanoi että hän ei edes lue niitä seloste lappuja.

Mulla on tuossa koneella Pharmaca Fennica auki. Katsoin sekä Triptylin ja Thyroxinin selosteet, eikä kummassakaan sanallakaan mainita, etteivät nämä lääkkeet sopisi toistensa kanssa yhteen. Nykyään lääkäreiden reseptiohjelmisssa on ominaisuus, joka hälyttää, jos on määräämässä lääkettä, joka ei sovi toisen lääkelistalla olevan lääkkeen kanssa.

Triptylin potilaohjeessa (pakkausselosteessa) sen sijaan mainitaan, että kerro lääkärillesi, jos sinulla on kilpirauhassairaus. Pharmaca ei tällaista kontraindikaatiota tunne.

Vierailija
47/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan lukee siellä pakkauksessakin yleisissä sivuvaikutuksissa. Googlaa vaikka. Jännä ettei saisi edes lääke pakkauksia lukea.

Siihen en ota kantaa sopiiko lääke sinulle tai nostaako painoa. Yksilöllisiähän nämä ovat.

Painon nousu on Mirtazapinin hyvin yleinen haittavaikutus.

Vierailija
48/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se lihomista aiheuta, vaan voimistuvaa syömishalua. Sitä vastaan taisteleminen on vaikeaa mutte mahdotonta. Täytyy vaan etukäteen tiedostaa sivuvaikutus niin osaa olla syömättä ylimääräistä vaikka kuinka olisi mielitekoa.

Minun kokemukseni ei ole Mirtazapinista, mutta kerronpa kuitenkin. Lääke aiheutti sellaista nälkää, etten ole koskaan aiemmin enkä lääkkeen lopettamisen jälkeen sellaista kokenut.

Tuntui, että kuolen nälkään ja mikään syöminen ei riittänyt. Minulla oli hyvin konkreettinen tunne, että olin kylmissäni ja laiha kuin keskitysleirivanki ja luuni kalisivat vastakkain. Se oli niin raastava olotila, että syödä oli pakko.

Aika pian ymmärsin lopettaa lääkkeen, joka onneksi ei ollut itselleni elintärkeä. Nälkä loppui ja parissa kuukaudessa kertyneet 10 kg tippuivat itsekseen.

Vierailija
49/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin joskus mirtazapiinia neljä vuotta ja annos oli muistaakseni 22,5 mg. Lihomista ei siitä tullut.

Olin hyvin hoikka kun tuo aloitettiin ja minulle se lihominen ja ruokahalun lisääntyminen olisi ollut vain toivottava ominaisuus.

Minusta tuntuu, että lääke hieman lisäsi ruokahalua, mutta paino ei noussut kuitenkaan.

Lääkkeestä sanotaan wikipediassa, että se salpaa jotain reseptoria ja siten vähentää pahoinvointia. Mulla tulee herkästi ruokahaluton ja pahoinvoiva olo niin tuo lääke ehkä auttoi siihen.

Masennus ei mirtazapiinilla poistunut, mutta sain nukuttua sen avulla.

Vierotusoireet oli kauheat. Toki ehkä vaikuttaa sekin, että lääke lopetettiin kerralla eikä pikkuhiljaa vähentämällä.

Jokunen vuotta myöhemmin aloin käyttää uudelleen tuota lääkettä pienenä annoksena(3,75mg) auttamaan nukahtamaan. Otan sitä vain silloin tällöin. Aika tokkuraisen olon tekee, mutta minusta ihan ok lääke silti. En enää ikinä käyttäisi tuota säännöllisesti joka päivä, koska ne lopettamisoireet oli niin hankalia.

Vierailija
50/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuossa koneella Pharmaca Fennica auki. Katsoin sekä Triptylin ja Thyroxinin selosteet, eikä kummassakaan sanallakaan mainita, etteivät nämä lääkkeet sopisi toistensa kanssa yhteen. Nykyään lääkäreiden reseptiohjelmisssa on ominaisuus, joka hälyttää, jos on määräämässä lääkettä, joka ei sovi toisen lääkelistalla olevan lääkkeen kanssa.

Triptylin potilaohjeessa (pakkausselosteessa) sen sijaan mainitaan, että kerro lääkärillesi, jos sinulla on kilpirauhassairaus. Pharmaca ei tällaista kontraindikaatiota tunne.

Kyllä se vaan siinä lukee, lueppas tarkasti se paperi mikä on mukana pilleri pakkauksessa.

Vierailija
51/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se pakkausseloste on. En löydä mainintaa Thyroxinista.

https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=628&i=ORION+PHARMA_TRIPTYL

Vierailija
52/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syönyt pari vuotta puolikkaita tabletteja, paino ei ole noussut. Jos nousee niin vika ei ole pillerissä vaan kädessä joka sipsipussia hamuaa. Ketju taas täynnä seliseliä, enää puuttuu vain se kuuluisa säästöliekki 😊

Voitko ihan pokkana väittää, että ne, jotka täällä ovat sanoneet SYÖVÄNSÄ SAMOIN KUIN ENNEN valehtelevat? Osa on myös sanonut, että he ovat syöneet enemmän, totta, mutta eivät kaikki. Tähän on ihan turha vetää mitään sipsipussien hamuamista tai säästöliekkejä, jos ihminen lihoo holtittomasti syömällä samoin kuin ennen. Puoli vuotta sitten olisin voinut kirjoittaa kuten sinäkin, mutta sitten aloin syödä mirtatsapiinia ja olen itse kokenut, mitä on kun paino vain nousee ja nousee, vaikka kuinka tarkkailee syömisiään ja liikkuu vain enemmän. 

Vierailija
53/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se pakkausseloste on. En löydä mainintaa Thyroxinista.

https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=628&i=ORION+PHARMA_TRIPTYL

Kilpirauhasvaivojen- ja lääkityksen kanssa voi joissakin tapauksissa altistaa rytmihäiriöille, mikä pyydetään huomioimaan. Missään nimessä tämä maininta ei tarkoita, ettei lääkettä voisi Thyroxinia syövä käyttää.

Itsellänikin on ollut käytössä useita lääkkeitä sairauteen X, ja lähes jokaisen selosteessa on kehotettu erityiseen huolellisuuteen, mikäli potilaalla on sairaus X. Kuitenkin kaikki näistä on kehitetty nimenomaan sairauteni hoitoon.

Vierailija
54/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonnousu on jotain 3-5kg  ja ei ole erittäin yleistä.

Vierailija
55/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke ei itsessään lihota, mutta voi aiheuttaa nesteen kertymistä, aineenvaihdunnan hidastumista ja lisääntynyttä ruokahalua.

Söin nuorempana kyseistä lääkettä n.6 kk ajan? Sen jälkeen halusin itse lopettaa noiden sivuvaikutusten vuoksi, ärsytti niin paljon. Kroppa meni ihan sekaisin, ei ollut sopiva lääke minulle.

Vierailija
56/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan siinä lukee, lueppas tarkasti se paperi mikä on mukana pilleri pakkauksessa.

Thyroxinia ja Triptyliä voi käyttää samanaikaisesti. Sen sijaan kilpirauhasen liikatoimintaan käytettävää Tyrazolia on yhdessä Triptylin kanssa käytettävä varoen, sillä Triptylin haitalliset vaikutukset saattavat voimistua.

Vierailija
57/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiini vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja saattaa lisätä makeanhimoa. Kovatehoista liikuntaa olisi hyvä harrastaa muutaman kerran viikossa rasva-aineenvaihdunnan tehostamiseksi.

Vierailija
58/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä infoa lääkkeiden, myös mirtatsapiinin vaikutuksesta painoon.

Vierailija
59/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä myös muita tommosii luonnottomia lääkkeitä eli EI missään nimessä koska jos ei liikunta, lepo sekä ruokavalio auta niin kuolkoot semmoset ihmiset pois aiheuttamasta pahennusta:-D :-D :-D

Vierailija
60/82 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu kedki-ikäinen mies on ollut aina ylipainoinen, semmonen pallomahainen ja tanakka, siitä lähtien kun hänet n. 8 v. sitten tapasin.

Ei oltu nähty hetkeen, kun viimeks häneen törmäsin, enkä ollut tuntea, niin hoikka oli, ihan eri henkilön näköinen.

Kertoi sitten, että oli päättänyt lopettaa Mirtazapiinin käytön. 30 ja 40 kg väliltä oli lähtenyt painoa siihen mennessä.