Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirtazapinin ja lihominen

Vierailija
22.04.2021 |

Lihon ja lihon, vaikka en syö enempää kuin ennen. Voiko mirtazapin unilääkkeenä aiheuttaa lihomista?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea te suostuttekin syömään...

"Esiintymistiheys tuntematon (koska saatavissa oleva tieto ei riitä arviointiin):

infektion oireet, kuten äkillinen selittämätön korkea kuume, kurkkukipu ja suun haavaumat (agranulosytoosi). Harvinaisissa tapauksissa mirtatsapiini voi aiheuttaa häiriöitä verisolujen tuotannossa (luuydindepressio). Joidenkin henkilöiden vastustuskyky voi heikentyä, koska mirtatsapiini voi pienentää tilapäisesti valkosolujen määrää (granulosytopenia). Mirtatsapiini voi myös harvoin aiheuttaa puna- ja valkosolujen ja verihiutaleiden puutosta (aplastinen anemia) tai verihiutaleiden puutosta (trombosytopenia) tai valkosolujen lisääntymistä (eosinofilia).

epileptinen kohtaus (kouristuskohtaus)

yhdistelmä erilaisia oireita, kuten selittämätön kuume, hikoilu, tihentynyt sydämen syke, ripuli, (hallitsemattomat) lihassupistukset, lihasvärinä, ylivilkkaat refleksit, levottomuus, mielialan muutokset, tajuttomuus ja lisääntynyt syljeneritys. Hyvin harvinaisissa tapauksissa nämä voivat olla merkkejä serotoniinioireyhtymästä.

ajatukset itsensä vahingoittamisesta tai itsemurhasta

punoittavat läiskät vartalolla (ne ovat maalitaulun näköisiä täpliä tai renkaita, joiden keskellä on usein rakkuloita), ihon kuoriutuminen, suun, nielun, nenän, sukupuolielinten ja silmien haavaumat. Näitä vakavia ihottumia voivat edeltää kuume ja flunssankaltaiset oireet (Stevens-Johnsonin oireyhtymä, toksinen epidermaalinen nekrolyysi).

laajalle levinnyt ihottuma, kuume ja laajentuneet imusolmukkeet (yleisoireinen eosinofiilinen oireyhtymä (DRESS) tai lääkeyliherkkyysoireyhtymä)."

Vierailija
2/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei lihomista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli sai mirtazapiinin ainoana lääkkeenä just unettomuuteen, on nyt lihonnut yli 40 kg siittä. Että kyllä se ilmeisesti herkistää painon nousulle.

Vierailija
4/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa lihomista kyllä.

Vierailija
5/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kiloa tuli ja jäi

Vierailija
6/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aiheuta lihomista. Lihomista aiheuttaa ainoastaan se, että laitat suuhusi enemmän, kuin kulutat.

Vierailija
7/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun oli järjetön halu vaan syödä ja syödä. Se tasaantui kuukausien kuluessa mutta muuten on jotenkin turvonnut olo kuin keho keräisi nestettä.

Vierailija
8/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihottaa kyllä aika paljon.

Vierailija
9/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäiseppä lääkäriltä montako kaloria vaikkapa 15mg mirtassa on 🤔

Lääke ei lihota. Saattaa joillakin lisätä ruokahalua, josta sitten ylensyömällä saa varmasti itselleen halutessaan reilusti ylipainoakin. Loppu on ihan normaalia painonhallintaa. Muttei lääke aiheuta sellaista psykoosia joka pakottaisi ketään jääkaapille.

Vierailija
10/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt 7,5mg mirtazapiinia päivittäin reilun 2 vuoden ajan. Olen lihonut 5kg sinä aikana. Lisää ruokahalua ja tulee sitten syötyä liikaa.

On kyllä auttanut todella hyvin unettomuuteeni. Nukun lääkkeen avulla todella hyvin.

Vierailija
11/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli Mirtazapinilla 9 kg lisää painoa 2 kk:ssa. Lähtivät samoin tein kun lopetin, ihan itsestään. Ketipinor oli vielä nopeampi ihottaja, mutta ne kilot suli paljon hitaammin. Kumpaakin sain/söin unilääkkeeksi.

Mun vahingosta viisastuneena neuvon, että pyytäkää _uni_lääkkeitä _uni_ongelmiin. Mielialalääkkeet mielialaongelmiin.

Vierailija
12/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihduin.

Vierailija
13/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääke ei lihota. Saattaa joillakin lisätä ruokahalua, josta sitten ylensyömällä saa varmasti itselleen halutessaan reilusti ylipainoakin. Loppu on ihan normaalia painonhallintaa. Muttei lääke aiheuta sellaista psykoosia joka pakottaisi ketään jääkaapille.

Älä viitsi puhua asioista, joista et mitään tiedä.

Lääkkeet sekoittavat aineenvaihdunnan, lisäävät ruokahalua ja hidastavat ruoansulatusta + täysin ruokaan, ruokavalioon ja syömiseen liittymättä keräävät nestettä, joka sekin näkyy kasvavana vaa'an lukemana.

Vierailija
14/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen on ihan tavallinen sivuvaikutus mirtatsapiinin syömisestä. Itse syön sitä unilääkkeeksi pientä annosta ja lääkärin mukaan sinä määränä se ei aiheuta lihomista. Ylläri pylläri lihoin lähes 10 kg kolmessa kuukaudessa. Sitä ennen olin vuosikausia lievästi ylipainoinen painon juurikaan heittelemättä. Ihan alussa tuli jokunen ahmintakohtaus mitä ei ollut ikinä ennen tullut, mutta kaiken järjen mukaan niillä olisi voinut saada suurin piirtein kilon verran lisäpainoa. Sen jälkeen olen syönyt tavallisesti. En todellakaan usko, että olisin alkanut kävellä unissani ja menisin joka yö mäkkärille hakemaan aterian. Jotain se lääke selvästikin tekee ihmisen elimistölle, sanovat lääkärit mitä vain.

Mieluummin kuin olisin aloittanut kitukuurin "lihoohan sitä jos syö liikaa"-periaatteella, lopetin lääkkeen käytön. Toivoin, että kilot olisivat osaksi edes nestettä, mutta ei, valitettavasti joka ikinen kilo jäi. Olen aika vihainen. Kaapissa on edelleen lääkettä, sillä ymmärrän, että yksi nappi sitä on pienempi paha kuin tosi paha unettomuusjakso, mutta ihmettelen, mitä hemmettiä se lääke on tehnyt elimistölleni. Jotkut ovat puhuneet insuliiniresistenssistä. Tekisipä mieleni kokeilla, että jätän viljat, potut ja sokerin pois ja katsotaan mitä tapahtuu.

Olen aika tyrmistynyt siitä, että kun täällä av:llakin on ollut ketjuja äkillisestä selittämättömästä lihomisesta, niin aina kommentit ovat tyyliin "syöt salaa liikaa" tai "kehitä itsekuria", ihan kuin vaikka lääkkeiden haittoja ei saisi edes pohtia. Aina kaiken takana on syntinen, laiska ihminen, eikä missään "virallisesti suositellussa" voi ikinä koskaan olla mitään vikaa. 

Vierailija
15/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viikko sitten mirtazapin-reseptin ja olen syönyt tauotta sen jälkeen. Ikäänkuin mieli on tylsistynyt ja syöminen on ainoa asia, joka antaa jotain virikettä. En siis pysty lukemaan tai tekemään muuta. Kärsin siis unettomuudesta ja olen jo nyt päättänyt, että ennemmin valvon ja menetän järkeni kuin jatkan zombiemässytystä (ja suistun lopulliseen itseinhoon kun muutenkin olisi tarve päästä parista kilosta eroon). Sain viime yönä nukuttua ilman unilääkettä ja tämän ketjun luettuani heivaan ne napit helvettiin.

Vierailija
16/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin monta vuotta Mirtazapinia ja en lihonut.

Vierailija
17/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos ihminen EI SYÖ sen enempää kuin ennenkään? Ei minusta ole normaalia painonhallintaa, että yhtäkkiä pitäisi alkaa jyystää pelkkää porkkanaa aamusta iltaan, kun se entinen tavallinen lihottamaton ruokavalio lihottaakin yhtäkkiä kymmeniä kiloja. Voisiko silloin suoda pikkiriikkisen ajatuksen sille, että lääkkeen haittoja kannattaisi pohdiskella noin laajemminkin? 

Vierailija
18/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aiheuta lihomista. Lihomista aiheuttaa ainoastaan se, että laitat suuhusi enemmän, kuin kulutat.

Hais - ta - pa

Pitkä

V - i - t t - u

Sulla taitaa olla lääkitys pielessä!!

Toivon että saat itse jonkun erittäin voimakkaasti lihottavan lääkkeen ja lihot muodottomaksi läskiksi, kaikki haukkuvat sinua ja masennut pysyvästi ja joudut työkyvyttömäksi.

Vierailija
19/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se lihomista aiheuta, vaan voimistuvaa syömishalua. Sitä vastaan taisteleminen on vaikeaa mutte mahdotonta. Täytyy vaan etukäteen tiedostaa sivuvaikutus niin osaa olla syömättä ylimääräistä vaikka kuinka olisi mielitekoa.

Vierailija
20/82 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota tarvitse arvuutella. Aamulla huomaa heti, että aamupalalla voi syödä vaikka viisi leipää tuosta noin vain, kun normaalisti söisi kaksi. Järkyttävästi lisää ruokahalua.