Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin on tärkeää, että mökki on meren eikä järven rannalla?

Vierailija
22.04.2021 |

Merenrantamökit ovat kalliita ja arvostettuja, mutta en ymmärrä miksi. Merivesi on suolaista ja vaikeampi käyttää käyttövetenä, lisäksi nykyään on aina kesäisin sinilevälauttoja. Itse haluaisin mieluummin puhtaan, ison järven rannalle.

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ,jotka eivät halua järven rannalle, eivät ole koskaan kokeneet viettää aikaa puhdasvetisen kauniin järven rannalla mökillä. Ja taas ne jotka ovat tottuneet siihen ihanaan järven rantaa, inhoavat merta koleana ja pelottavana. Meitä on siis ” joka junaan ja asemallekin”.

Vierailija
82/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merivesi on uimisen kannalta kivempi, itämeressä just optimi 1% suolaisuus. Järvisesi kirveltää silmiä ja vaikeampi sukeltaa silmät auki.

Meren rantaan kun menee, niin tietää että tuosta pääsee kaikkialle maailmalle.

No nyt meinasi kahvit lentää näytölle. Tuolla logiikalla sulla kannattaisi olla mökki ennemmin lentokentän vieressä.

Kyllähän täältä pääsee kävelemälläkin lähes minne tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merivesi on uimisen kannalta kivempi, itämeressä just optimi 1% suolaisuus. Järvisesi kirveltää silmiä ja vaikeampi sukeltaa silmät auki.

Meren rantaan kun menee, niin tietää että tuosta pääsee kaikkialle maailmalle. Se avaruus on valtavan hieno asia. Suomalaisilla järvillä näkyy aina vastaranta. Ei ole kunnon avovettä.

Riippuisko tämä siitä mihin on tottunut/mistä on lähtöisin? Itse olen lapista joen rannalta ja sinne haluaisin mökin. Mulle lapin avara taivaanranta antaa tilaa hengittää. Meri tai järvenranta ei tuo minkäänlaisia säväreitä, toki kivaa niidenkin rannoilla on oleilla mutta ei tule samaa fiilistä kuin pohjoisessa. 

Vierailija
84/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meren rantaan kun menee, niin tietää että tuosta pääsee kaikkialle maailmalle.

No nyt meinasi kahvit lentää näytölle. Tuolla logiikalla sulla kannattaisi olla mökki ennemmin lentokentän vieressä.

Kyllähän täältä pääsee kävelemälläkin lähes minne tahansa.

Kävelepä sitten alkajaisiksi vaikka Australiaan tai edes Britanniaan.

Vierailija
85/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meren rantaan kun menee, niin tietää että tuosta pääsee kaikkialle maailmalle. Se avaruus on valtavan hieno asia. Suomalaisilla järvillä näkyy aina vastaranta. Ei ole kunnon avovettä.

Riippuisko tämä siitä mihin on tottunut/mistä on lähtöisin? Itse olen lapista joen rannalta ja sinne haluaisin mökin. Mulle lapin avara taivaanranta antaa tilaa hengittää. Meri tai järvenranta ei tuo minkäänlaisia säväreitä, toki kivaa niidenkin rannoilla on oleilla mutta ei tule samaa fiilistä kuin pohjoisessa. 

Kieltämättä ne sääsket tuovat ainutlaatuisen fiiliksen.

Vierailija
86/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä ne sääsket tuovat ainutlaatuisen fiiliksen.

:D Se on tottumiskysymys 

Vierailija
87/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ,jotka eivät halua järven rannalle, eivät ole koskaan kokeneet viettää aikaa puhdasvetisen kauniin järven rannalla mökillä. Ja taas ne jotka ovat tottuneet siihen ihanaan järven rantaa, inhoavat merta koleana ja pelottavana. Meitä on siis ” joka junaan ja asemallekin”.

Olen samaa mieltä siitä, että pitkälti maku- ja tottumisasioitahan nämä ovat.

Mutta sitä en allekirjoita, että meren rannalle haluavat eivät olisi viettäneet aikaa ihanassa järvi-idyllissä. Varmasti moni meistä suomalaisista on oleillut nimenomaan upeissa järvimaisemissa, mutta silti vaakakupissa painaa moni muu asia, joka puoltaa merta. Eiväthän nämä myöskään sulje toisiaan pois - mökki tai asunto ja mielihalut kuitenkin saattavat elämän aikana vaihtua ☺️

Vierailija
88/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset, jotka tykkää harmaasta ja kylmästä merivedestä. Ymmärtäisin jos se olisi jossain turkoosin veden äärellä. Järvi parempi, vaikka eipä sekään takeita anna puhtaasta vedestä nykyään

Harmaa? 😆

Sisäsaaristossa meriveden lämpö on usein korkeampi kuin esim Saimaan.

Kyllä, Itämeren vesi on harmaata. Hyvin humuspitoisen järven vesi on ruskeaa. Välimeren vesi on turkoosia.

Erot johtuvat mm. vedessä olevista yhdisteistä ja hiukkasista.

Merenkurkussa on ihan kirkas vesi, turkoosiin taittava, ei harmaa tai ruskea...

Vierailija
89/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla mökki saaristossa merellä. Allekirjoitan, että hyvä järjenrantapaikka voittaa merenrannan mennen tullen. Lämpimämpi ilma ja vesi, ei niin tuulista, vähemmän allokkoa, lapsille turvallisempaa uida, voi lähteä pidemmällekin soutelemaan pienellä veneellä. Harvemmin sinilevää. Ei tarvitse niin huolehtia syysmyrskyistä. Mökkeilykausi pidempi. Ehkä ainoa hieno puoli meressä on se maisema, jos tykkää aavoista ulapoista, mutta sen myötä tulevat nämä edellämainitut haittapuoletkin.

Vierailija
90/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan siitä kiinni, mihin on tottunut. Itse turkulaisena ajattelen aina merta, jos joku puhuu rannasta.

Vierailija
91/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meriä pitkin pääsee mihin vaan, siksi. Itsekin aiotaan kesät asua mökillä ja talvet kierrettään veneellä ympäri maailmaa. Voi lähteä suoraan omasta laiturista.

Vierailija
92/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla mökki saaristossa merellä. Allekirjoitan, että hyvä järjenrantapaikka voittaa merenrannan mennen tullen. Lämpimämpi ilma ja vesi, ei niin tuulista, vähemmän allokkoa, lapsille turvallisempaa uida, voi lähteä pidemmällekin soutelemaan pienellä veneellä. Harvemmin sinilevää. Ei tarvitse niin huolehtia syysmyrskyistä. Mökkeilykausi pidempi. Ehkä ainoa hieno puoli meressä on se maisema, jos tykkää aavoista ulapoista, mutta sen myötä tulevat nämä edellämainitut haittapuoletkin.

Nämä ovat kyllä niin makuasioita! Osalle meistä nämä luettelemasi haittapuolet ovat taas positiivisia asioita - tuulisuus, viileys ja ns. ankarammat sääolosuhteet isoine aallokkoineen ja myrskyineen. Saasteet ja sinilevä toki ei ikinä ole positiivinen asia.

Tähän omalla kohdallani vaikuttaa se, että olen lapsuuteni elänyt upeissa järvimaisemissa ja nyt kaipaan erilaista ympäristöä. Aina voi olla, että mielipide muuttuu taas jossakin vaiheessa.

Vierailija
93/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain meressä on meren suolainen tuoksu. Siksi meri.

Vierailija
94/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain meressä on meren suolainen tuoksu. Siksi meri.

Vierailija
95/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut tuolaviestistä, sisäverkko katkeilee taas.

Vierailija
96/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ainakin kahdeksan sukupolvea ennen minua on asunut meren saaressa ja kolme sukupolvea ennen minua on ylittänyt valtameriä, niin mökin paikkaa ei tarvitse paljon miettiä. Tosin se ei ole rannalla siellä saaressa, koska kuka nyt sinne tuuleen ja myrskyyn ennen vanhaan olisi halunnut rakentaa.

Vierailija
97/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merenrannalla ei ole juuri hyttysiä, koska tuuli! Ihan paras ominaisuus.

Vierailija
98/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset, jotka tykkää harmaasta ja kylmästä merivedestä. Ymmärtäisin jos se olisi jossain turkoosin veden äärellä. Järvi parempi, vaikka eipä sekään takeita anna puhtaasta vedestä nykyään

Harmaa? 😆

Sisäsaaristossa meriveden lämpö on usein korkeampi kuin esim Saimaan.

Kyllä, Itämeren vesi on harmaata. Hyvin humuspitoisen järven vesi on ruskeaa. Välimeren vesi on turkoosia.

Erot johtuvat mm. vedessä olevista yhdisteistä ja hiukkasista.

Merenkurkussa on ihan kirkas vesi, turkoosiin taittava, ei harmaa tai ruskea...

Veden väriä tutkitaan laboratoriossa muiden vedenlaatutekijöiden ohella. Silmämääräiset havainnot ovat paitsi subjektiivisia, myös muuten epäluotettavia ja riittämättömiä mm. vaihtuvien olosuhteiden takia.

Vierailija
99/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä ole sitten monella järvellä ollut.

Ja isolta osalta Suomen järvistä pääsee sinne merellekin ihan veneellä, joten siellä järvelläkin voi ajatella, että sieltä "pääsee kaikkialle", mikä tosin on mielestäni aika huvittava ajatus Itämerenkin rannalla 😁 Kaikkialta kun pääsee kaikkialle.

Olen liikkunut Suomen järvillä, enimmäkseen kanootilla yhteensä useita kuukausia. Voi olla että Inarilta löytyy "rannaton ulappa", Saimaalla sellaista ei ole. Sokkeloinen saaristo on upea, oli se sitten järvessä tai meressä. Monet järvet ovat upeita ja pidän järvistä paljon. Pidän kuitenkin enemmän merestä.

Tiedän että tuo "tästä pääsee kaikkialle" on tunnepitoinen argumentti, mutta niin on moni muukin. Ja purjehtimalla järviltä ei pääse.

Vierailija
100/149 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ainakin kahdeksan sukupolvea ennen minua on asunut meren saaressa ja kolme sukupolvea ennen minua on ylittänyt valtameriä, niin mökin paikkaa ei tarvitse paljon miettiä. Tosin se ei ole rannalla siellä saaressa, koska kuka nyt sinne tuuleen ja myrskyyn ennen vanhaan olisi halunnut rakentaa.

Minkä meren saaressa? Vai tarkoitatko murtovesilätäkköä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän