Miksi joillekin on tärkeää, että mökki on meren eikä järven rannalla?
Merenrantamökit ovat kalliita ja arvostettuja, mutta en ymmärrä miksi. Merivesi on suolaista ja vaikeampi käyttää käyttövetenä, lisäksi nykyään on aina kesäisin sinilevälauttoja. Itse haluaisin mieluummin puhtaan, ison järven rannalle.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ainakin kahdeksan sukupolvea ennen minua on asunut meren saaressa ja kolme sukupolvea ennen minua on ylittänyt valtameriä, niin mökin paikkaa ei tarvitse paljon miettiä. Tosin se ei ole rannalla siellä saaressa, koska kuka nyt sinne tuuleen ja myrskyyn ennen vanhaan olisi halunnut rakentaa.
Minkä meren saaressa? Vai tarkoitatko murtovesilätäkköä?
Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merivesi on uimisen kannalta kivempi, itämeressä just optimi 1% suolaisuus. Järvisesi kirveltää silmiä ja vaikeampi sukeltaa silmät auki.
Meren rantaan kun menee, niin tietää että tuosta pääsee kaikkialle maailmalle. Se avaruus on valtavan hieno asia. Suomalaisilla järvillä näkyy aina vastaranta. Ei ole kunnon avovettä.
Etpä ole sitten monella järvellä ollut.
Ja isolta osalta Suomen järvistä pääsee sinne merellekin ihan veneellä, joten siellä järvelläkin voi ajatella, että sieltä "pääsee kaikkialle", mikä tosin on mielestäni aika huvittava ajatus Itämerenkin rannalla 😁 Kaikkialta kun pääsee kaikkialle.Olen liikkunut Suomen järvillä, enimmäkseen kanootilla yhteensä useita kuukausia. Voi olla että Inarilta löytyy "rannaton ulappa", Saimaalla sellaista ei ole. Sokkeloinen saaristo on upea, oli se sitten järvessä tai meressä. Monet järvet ovat upeita ja pidän järvistä paljon. Pidän kuitenkin enemmän merestä.
Tiedän että tuo "tästä pääsee kaikkialle" on tunnepitoinen argumentti, mutta niin on moni muukin. Ja purjehtimalla järviltä ei pääse.
No välillä joutunee käyttämään vähän moottoriakin, mutta muuten kyllä pääsee veneellä erittäin monilta järviltä.
No varmasti pääsee monesta järvestä. Kuitenkin jos mökin valinnassa suuresti vaikuttavat purjehdusmahdollisuudet, niin meren ranta on parempi vaihtoehto. Ja kyllä, olen tietoinen että esimerkiksi Saimaassa ja Näsijärvessä on hienot purjehdusmahdollisuudet. Kuitenkin osalle veneilijöitä tärkeää on päästä avomerelle ja tämä painaa vaakakupissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset, jotka tykkää harmaasta ja kylmästä merivedestä. Ymmärtäisin jos se olisi jossain turkoosin veden äärellä. Järvi parempi, vaikka eipä sekään takeita anna puhtaasta vedestä nykyään
Harmaa? 😆
Sisäsaaristossa meriveden lämpö on usein korkeampi kuin esim Saimaan.Kyllä, Itämeren vesi on harmaata. Hyvin humuspitoisen järven vesi on ruskeaa. Välimeren vesi on turkoosia.
Erot johtuvat mm. vedessä olevista yhdisteistä ja hiukkasista.Merenkurkussa on ihan kirkas vesi, turkoosiin taittava, ei harmaa tai ruskea...
Veden väriä tutkitaan laboratoriossa muiden vedenlaatutekijöiden ohella. Silmämääräiset havainnot ovat paitsi subjektiivisia, myös muuten epäluotettavia ja riittämättömiä mm. vaihtuvien olosuhteiden takia.
Toki, mutta ainutlaatuinen alue ja normaalisti niin kirkas vesi, että pohja näkyy kaloineen. https://www.luontoon.fi/merenkurkku/luonto
Riippuu varmaan missä päin asuu. Jostain Jyväskylästä on aika hankalaa lähteä merenrantamökille säännöllisesti. Jos minulla olisi mökki, niin haluaisin sen järven rannalta. Vaikka olen asunut jo pitkään rannikolla, niin meri ei vain viehätä minua samalla tavalla. Ikävä järvi-Suomeen on joka päivä, ja onneksi sinne onkin suunnitelmissa palata. Sitten taas tuntuu, että monet täällä päin syntyneet ja eläneet eivät osaa kuvitella elämää ilman meren läheisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merivesi on uimisen kannalta kivempi, itämeressä just optimi 1% suolaisuus. Järvisesi kirveltää silmiä ja vaikeampi sukeltaa silmät auki.
Meren rantaan kun menee, niin tietää että tuosta pääsee kaikkialle maailmalle. Se avaruus on valtavan hieno asia. Suomalaisilla järvillä näkyy aina vastaranta. Ei ole kunnon avovettä.
Ja isolta osalta Suomen järvistä pääsee sinne merellekin ihan veneellä, joten siellä järvelläkin voi ajatella, että sieltä "pääsee kaikkialle", mikä tosin on mielestäni aika huvittava ajatus Itämerenkin rannalla 😁 Kaikkialta kun pääsee kaikkialle.Olen liikkunut Suomen järvillä, enimmäkseen kanootilla yhteensä useita kuukausia. Voi olla että Inarilta löytyy "rannaton ulappa", Saimaalla sellaista ei ole. Sokkeloinen saaristo on upea, oli se sitten järvessä tai meressä. Monet järvet ovat upeita ja pidän järvistä paljon. Pidän kuitenkin enemmän merestä.
Tiedän että tuo "tästä pääsee kaikkialle" on tunnepitoinen argumentti, mutta niin on moni muukin. Ja purjehtimalla järviltä ei pääse.
No välillä joutunee käyttämään vähän moottoriakin, mutta muuten kyllä pääsee veneellä erittäin monilta järviltä.
No varmasti pääsee monesta järvestä. Kuitenkin jos mökin valinnassa suuresti vaikuttavat purjehdusmahdollisuudet, niin meren ranta on parempi vaihtoehto. Ja kyllä, olen tietoinen että esimerkiksi Saimaassa ja Näsijärvessä on hienot purjehdusmahdollisuudet. Kuitenkin osalle veneilijöitä tärkeää on päästä avomerelle ja tämä painaa vaakakupissa.
Juu, ihan Kuopiostakin on lähdetty veneellä meriä seilaamaan. Oikeita meriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla mökki saaristossa merellä. Allekirjoitan, että hyvä järjenrantapaikka voittaa merenrannan mennen tullen. Lämpimämpi ilma ja vesi, ei niin tuulista, vähemmän allokkoa, lapsille turvallisempaa uida, voi lähteä pidemmällekin soutelemaan pienellä veneellä. Harvemmin sinilevää. Ei tarvitse niin huolehtia syysmyrskyistä. Mökkeilykausi pidempi. Ehkä ainoa hieno puoli meressä on se maisema, jos tykkää aavoista ulapoista, mutta sen myötä tulevat nämä edellämainitut haittapuoletkin.
Nämä ovat kyllä niin makuasioita! Osalle meistä nämä luettelemasi haittapuolet ovat taas positiivisia asioita - tuulisuus, viileys ja ns. ankarammat sääolosuhteet isoine aallokkoineen ja myrskyineen. Saasteet ja sinilevä toki ei ikinä ole positiivinen asia.
Tähän omalla kohdallani vaikuttaa se, että olen lapsuuteni elänyt upeissa järvimaisemissa ja nyt kaipaan erilaista ympäristöä. Aina voi olla, että mielipide muuttuu taas jossakin vaiheessa.
Riippuu toki myös aika paljon mökin varustelutasosta ja mukavuuksista. Kivahan sitä sadetta ja myräkkää on katsella takkatulen loimussa viltin alla kaksinkertaisen ikkunan läpi, jos vielä sisävessa, juokseva vesi ja sähkötkin mökissä.
Niin, on lätäköitä jotka eivät johda mihinkään ja sitten on meri, jota pitkin pääset mihin tahansa. Järvi on tylsä ja tasainen, meri on jotain mitä on syytä kunnioittaa. Luonnonvoimien mahdin näkee myös merellä, ei järvellä.
Vesi on aina ihana elementti, mutta järven rannalta en kyllä mökkiä ikinä haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ihan Kuopiostakin on lähdetty veneellä meriä seilaamaan. Oikeita meriä.
En minä sitä ole kyseenalaistanut. Mutta jos miettii tavallisen työssäkäyvän ihmisen mahdollisuuksia, niin kyllähän se aika aiheuttaa haasteita.
Mikäli haluaa purjehtia vaikkapa Ruotsiin tai edes ulkosaaristoon, niin onhan se hieman eri asia lähteä puksuttamaan Saimaalta kuin vaikka Turusta.
Mutta kuten sanottu, makuasioita. Kumpikaan vaihtoehto ei ole oikea vastaus 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla mökki saaristossa merellä. Allekirjoitan, että hyvä järjenrantapaikka voittaa merenrannan mennen tullen. Lämpimämpi ilma ja vesi, ei niin tuulista, vähemmän allokkoa, lapsille turvallisempaa uida, voi lähteä pidemmällekin soutelemaan pienellä veneellä. Harvemmin sinilevää. Ei tarvitse niin huolehtia syysmyrskyistä. Mökkeilykausi pidempi. Ehkä ainoa hieno puoli meressä on se maisema, jos tykkää aavoista ulapoista, mutta sen myötä tulevat nämä edellämainitut haittapuoletkin.
Nämä ovat kyllä niin makuasioita! Osalle meistä nämä luettelemasi haittapuolet ovat taas positiivisia asioita - tuulisuus, viileys ja ns. ankarammat sääolosuhteet isoine aallokkoineen ja myrskyineen. Saasteet ja sinilevä toki ei ikinä ole positiivinen asia.
Tähän omalla kohdallani vaikuttaa se, että olen lapsuuteni elänyt upeissa järvimaisemissa ja nyt kaipaan erilaista ympäristöä. Aina voi olla, että mielipide muuttuu taas jossakin vaiheessa.
Riippuu toki myös aika paljon mökin varustelutasosta ja mukavuuksista. Kivahan sitä sadetta ja myräkkää on katsella takkatulen loimussa viltin alla kaksinkertaisen ikkunan läpi, jos vielä sisävessa, juokseva vesi ja sähkötkin mökissä.
Ai, mä olen nimenomaan karumpien olosuhteiden ystävä.
/se jolle vastasit
Merenkävijä kirjoitti:
Niin, on lätäköitä jotka eivät johda mihinkään ja sitten on meri, jota pitkin pääset mihin tahansa. Järvi on tylsä ja tasainen, meri on jotain mitä on syytä kunnioittaa. Luonnonvoimien mahdin näkee myös merellä, ei järvellä.
Vesi on aina ihana elementti, mutta järven rannalta en kyllä mökkiä ikinä haluaisi.
Kaikki eivät halua mennä siellä vesistössä yhtään mihinkään. Itselle riittää n 20 metriä rannasta. Haluan myös nähdä järven pohjan. Minulle meri on näyttäytynyt aina kylmänä ja likaisena, eikä se kiehdo yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isolta osalta Suomen järvistä pääsee sinne merellekin ihan veneellä, joten siellä järvelläkin voi ajatella, että sieltä "pääsee kaikkialle", mikä tosin on mielestäni aika huvittava ajatus Itämerenkin rannalla 😁 Kaikkialta kun pääsee kaikkialle.
Kukaan ei lähde sisämaan järvistä veneellä kuin korkeintaan Lahteen. Tämä siksi, että järvillä ei isoa venettä ole järkevää pitää ja pikkupurkilla taas kukaan lähde merelle.
Tulee näistä järvenrantamökkiläisistä jotenkin yksinkertainen mielikuva. Huudatetaan musiikkia kesäyöhön ja juopotellaan aamusta iltaan. Onneksi tämmöistä ei tarvitse saaristomökillämme sietää. Riehukoot juntit rauhassa landellaan, me valitsimme saariston rauhan ja yhteisöllisyyden kesänviettopaiaksemme!
Vierailija kirjoitti:
Tulee näistä järvenrantamökkiläisistä jotenkin yksinkertainen mielikuva. Huudatetaan musiikkia kesäyöhön ja juopotellaan aamusta iltaan. Onneksi tämmöistä ei tarvitse saaristomökillämme sietää. Riehukoot juntit rauhassa landellaan, me valitsimme saariston rauhan ja yhteisöllisyyden kesänviettopaiaksemme!
Yksinkertainen mielikuva tulee niistä, jotka kieltäytyvät ymmärtämästä, että oma ratkaisu ja mielipide ei ole absoluuttisesti ainoa oikea.
Ja lisäksi myös niistä, jotka haksahtavat stereotypiohin ja näiden perusteella nimittelevät ihmisiä junteiksi.
Terveisin, team merenrantamökki
Itse kuulunu niihin jotka suosivat raikasta merta tunkkaisen järven sijaan. Meren tuoksu, mukava viilentävä tuuli ja ylensääkin se maisema suuresta merestä missä voi menneä veneellä vaikka kuinka kauas.
Ei ole ollenkaan yhtä ihanaa tunnelmaa järven rannalla. Järvi on ok mutta silti maksaisin kyllä enemmän merenrantamökistä.
Kuinka kauas te meren rannalla mökkeilevät veneilette? Eli kuinka tärkeä se ääretön meri teille oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauas te meren rannalla mökkeilevät veneilette? Eli kuinka tärkeä se ääretön meri teille oikeasti on?
No ei tarvi samoja reittejä veneillä koko ajan kuten järvellä. Voi aina veneillä uusille alueille.
Vierailija kirjoitti:
Usein ulkosaaristoon esim. viikonloppureissuille tai pitkille viikonlopuille. Pidemmillä lomilla esim. Ruotsi, Viro tai Ahvenanmaa. Haaveet toki elää vielä pidemmistä reissuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi samoja reittejä veneillä koko ajan kuten järvellä. Voi aina veneillä uusille alueille.
Luonnollisesti ymmärrän sen. Kysyin nyt kuitenkin etäisyyksistä, että missä kaukana liikutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee ajatus, että järvellä ei voi mennä uusiin paikkoihin?