Apua, kävin vaakalla ja painan melkein sata kiloa!
Järkytyin. Siis joo, oon ollut ylipainoinen ja tiesin kyllä, että oon läski, mutta viimeisestä punnituksesta oon lihonut yli kymmenen kiloa. Parissa vuodessa. Tiesin senkin, että painoa on siitä tullut, mutta voi hyvä ihme sentään. Nyt on pakko alkaa jotain tekemään. En oo erityisen herkkä, mutta nyt itkettää. Olis ollut helpompaa jättää syömättä se kaikki mistä tykkään. On jotenkin lannistunut olo, kun ylipainoa on niin kuin kymmeniä kiloja. Mulla on kokemusta laihduttamisesta, mutta silloin olin hyvissä henkisissä kantimissa, nyt on toisin.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen joka jo yli 100kg........mistä saisi motivaatiota? Mistä noita helmiä saa? Aloitin jo kyllä toissapäivänä fastingin eli osapaaston ja oon kävellyt melkein joka päivä mutta polvi kipeytyy? Vinkkejä siihen? Mulla olis ihania mekkoja jos vaan mahtuisin niihin.
Epätoivoinen
Tunnusteleppa se polvi ihan omilla sormillasi missä kohtaa koskee ja painele ja hiero. Jos kipu kestää yli 15 minuuttia eikä tokene kävellessä tarviit lepoa polvelle. kävelyyn pitää olla jäykkäpohjainen kenkä, jos kierrät käsissäsi kenkää se ei saisi kiertyä.
Mutta paikanna se kipukohta ensin ja katso sitten polven rakenne. Kun hiffaat missä kipu on tiedät jo paljon mitä voisi tehdä. Polven saa kuntoon myös syömällä inkivääriä , tuoretta ja veteen haudutettuna. Nää polvikivut ovat vähän käyttämättömien polvien juttu. Eli pikkasen kipuakin päin pitäisi liikuttaa että rustot uudistuvat- se vie 8 viikkoa aktiivisesti tehtynä.
kokemusta on nimittäin.
Jos polvi tulehtuu pahasti, ota ekaksi tulehduskipulääke apteekki tietää mitä saat. Ota tulehdus pois ensin, juo inkiväärivettä ja jätä erityisesti karkit pois siksi ajaksi. Ne lehmänliivatteet ei ole hyväksi polville. Vähennä myös suolaa. Ja kun kipu hellittää liiku liiku. Jos tulehtuu taas tulehdukipulääke jen....
Karkit voi korvata kuivahedelmillä, nappaamalla houkan mantelia tai hunajaa ihan pikkasen. Stevia on kyllä hyvä. Ananas on edullista kokonaisena, siitä siivu naamariin. Siinä on jotain laihduttavaa. Vesimelonissa myös.
Kuivahedelmissä on sokeria lähes yhtä paljon kuin karkissakin.
Jos makeanhimo on kova, ota nappi C-vitamiinia.
Jos taas on tarve pureskella koko ajan jotain, syö purkkaa.
Kyllä tarkoitinkin että mieluummin vaikka kuivahedelmää kuin karkkia, kosak karkeissa on lisäaihneita ja liivatetta jne. Hyvät ohjeet sulla!
Sitrunavesi on hyvä ja edullisin C vitam lähde kunhan imee pillillä jos paljon. Liian hapokaskaan ei ole hyvä, eli ei liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä.......... taas on langettu provoon. Kirjoitusvirhe otsikossa paljastaa. Ja jengi tarttuu täkyyn jälleen kerran.
Mitä siitä, jos on provo. Itse en kyllä ajattele niin. Huomaat varmaan, että täällä on mukana muitakin, joilla on paino-ongelma, sekä heitä jotka haluavat auttaa. Tällainen ketju voi auttaa lukuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Motivation etsintään:
Kirjoita kynällä paperille (tärkeää, ei riitä että käy asioita vaan läpi päässään tai kirjoittelee läppärillä/kännykällä) tarkasti, millaista elämäsi on nyt, tässä painossa missä nyt olet. Kaunistelematta, kaikki pienetkin nolot asiat. Mitä et pysty tekemään ylipainon takia? Millaiset asiat on jääneet sinulta välistä, koska kilot ovat olleet esteenä? Millaisia arjen haasteita ylipaino tuo tässä hetkessä elämääsi? Mieti ihan vaatteiden pukemisesta ja peseytymisestä lähtien.
Mitä enemmän löydät näitä kohtia, sen parempi.
Seuraavaksi kirjoita kynällä paperille, millaista elämäsi on kolmen, viiden tai kymmenen vuoden kuluttua, jos jatkat tähän samaan malliin ilman että teet muutoksia elämäntapoihisi? Paljonko painat? Mitä rajoituksia ylipaino on elämääsi tuonut? Millaista arkesi on? Jos et meinaa keksiä riittävästi esimerkkejä, googlaa ylipainon haitat, katso my 600 lb life, jne. Mistä kaikesta jäät paitsi ylipainosi takia? Mitä yksityiskohtaisemmin pystyt kuvittelemaan elämääsi eteenpäin lihavana, sen parempi.
Jos teet tän harjoituksen ihan tosissasi keskittyen, takaan, että jonkinlaista halua elämänmuutokseen löytyy. Motivaatiota ei tarvita yhtään mihinkään, joten älä sitä jää odottelemaan. Päätöksillä tehdään muutoksia, ei motivaatiolla. Ja aina, jos meinaat luovuttaa, palaa tähän äskettäin kirjoittamaasi listaan ja mieti, haluatko todella sitä vai kenties sittenkin terveemmän elämän.
Terveisin sairaalloisen lihava, mutta matkalla kohti terveempää kehoa.
Mulla tämä paino, 100kg, estää kuntosalilla käynnin sekä kokovartolopeilin ostamisen. Voin käydä uimahallissa, baarissa jne.
Mistä moti?
Vierailija kirjoitti:
Yksi hirmuisen kätevä tapa nivelvaivaisille on:
Jos sinulla on kuntopyörä. ???
Niin aseta se sarvipuoli sinuunpäin ja aseta työtuoli siihen eteen, käännä sitten ne sarvet kohti satulaa pois tieltä.
Nosta koko pyörän satulapuolen pää vaikka Brio tason (minkä tahansa matalan) päälle n 12-15 cm .Nyt pyörä on takaa nostetussa asennossa ja polkimet sopivasti hollilla tuoliin nähden.
Aseta läppärisi nyt niille taaksepäin oleville sarville ( jesarilla tai purkalla kiinni) ja sido työtuolisi kiinni jalasta pyörän eturungon tappiin alas. Tämä siksi jos pyörät tuolissa niin ne vievät taakse ellei tuolia kiinnitä.
Istu tuolille ja polje pyörää ( on takaperin kevyt) ja lueskele läppäriä ja työskentele mukavassa asennossa!
Siinä tulee poljettuun monia km.
Tää on nivelille erittäin kevyt liike ja ei rasita liikaa kropanpainolla mutta antaa liikettä silti.
Keksin tään kun katselin ostoskanavan polkimia joissa istuttiin soffalla vaan- tää on parempi. Tulee sorjat sääret koska painoa ei ole paljoa ei muhkuraisetkaan.
Askelmittari muuten rekisteröi jokaisen polkaisun housunvyötärössä myös sitten.
Tää kevytpolkeminen vie ne nesteet polvista kuhan et työskentele yli. Itse sen tuntee jos alkaa jomottamaan. Ei tulehduksiin saakka, mutta pikkasen päin sitä kenkkua tunnetta vaan. Muutamassa illassa huomaatkin jo eron. Kun lähdet kävelemään niin kas polvet ovat erilaiset :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motivation etsintään:
Kirjoita kynällä paperille (tärkeää, ei riitä että käy asioita vaan läpi päässään tai kirjoittelee läppärillä/kännykällä) tarkasti, millaista elämäsi on nyt, tässä painossa missä nyt olet. Kaunistelematta, kaikki pienetkin nolot asiat. Mitä et pysty tekemään ylipainon takia? Millaiset asiat on jääneet sinulta välistä, koska kilot ovat olleet esteenä? Millaisia arjen haasteita ylipaino tuo tässä hetkessä elämääsi? Mieti ihan vaatteiden pukemisesta ja peseytymisestä lähtien.
Seuraavaksi kirjoita kynällä paperille, millaista elämäsi on kolmen, viiden tai kymmenen vuoden kuluttua, jos jatkat tähän samaan malliin ilman että teet muutoksia elämäntapoihisi? Paljonko painat? Mitä rajoituksia ylipaino on elämääsi tuonut? Millaista arkesi on? Jos et meinaa keksiä riittävästi esimerkkejä, googlaa ylipainon haitat, katso my 600 lb life, jne. Mistä kaikesta jäät paitsi ylipainosi takia? Mitä yksityiskohtaisemmin pystyt kuvittelemaan elämääsi eteenpäin lihavana, sen parempi.
Jos teet tän harjoituksen ihan tosissasi keskittyen, takaan, että jonkinlaista halua elämänmuutokseen löytyy. Motivaatiota ei tarvita yhtään mihinkään, joten älä sitä jää odottelemaan. Päätöksillä tehdään muutoksia, ei motivaatiolla. Ja aina, jos meinaat luovuttaa, palaa tähän äskettäin kirjoittamaasi listaan ja mieti, haluatko todella sitä vai kenties sittenkin terveemmän elämän.
Mulla tämä paino, 100kg, estää kuntosalilla käynnin sekä kokovartolopeilin ostamisen. Voin käydä uimahallissa, baarissa jne.
Mistä moti?
Tuo kotipyörä noin nostettuna takaa ja takaperin poljettuna on hyvä alkuun. Tein itse niin. Se toimi, sain polvet kuntoon ja itseni lenkille.
Tuossa polkiessa voi olla samalla AV llä :)
Itse kävin ostamassa just paselin upean takin .Hoikkaa mallia.Että nyt on ihan pakko laihduttaa 3 kg että voin saada takin sopivan löysäksi.
Voin laittaa kiinni sen mutta tarkoituksella ostin ehkä numeron liian pienen.
On vaan niin siisti ja joka aamu aion kokeilla että saan motivaatiota laihduttamiseeen.
Sairassta ostaa vaatteita joiden takia täytyy laihduttaa, mutta nyt on ensimmäinen kerta elämässäni kun minunkin on pakko laihtua.
Vuosi sitten olin laiha kun elämän lanka ,nyt monta kk koronassa kotona venynyt.....
Nyt sen huomaa että kyllä treenaus antaa hyvän tuloksen .Olen ollut tauolla ja se kostautuu heti.
Vierailija kirjoitti:
Niin aseta se sarvipuoli sinuunpäin ja aseta työtuoli siihen eteen, käännä sitten ne sarvet kohti satulaa pois tieltä.
Nosta koko pyörän satulapuolen pää vaikka Brio tason (minkä tahansa matalan) päälle n 12-15 cm .Nyt pyörä on takaa nostetussa asennossa ja polkimet sopivasti hollilla tuoliin nähden.
Aseta läppärisi nyt niille taaksepäin oleville sarville ( jesarilla tai purkalla kiinni) ja sido työtuolisi kiinni jalasta pyörän eturungon tappiin alas. Tämä siksi jos pyörät tuolissa niin ne vievät taakse ellei tuolia kiinnitä.
Istu tuolille ja polje pyörää ( on takaperin kevyt) ja lueskele läppäriä ja työskentele mukavassa asennossa!
Tää on nivelille erittäin kevyt liike ja ei rasita liikaa kropanpainolla mutta antaa liikettä silti.
Keksin tään kun katselin ostoskanavan polkimia joissa istuttiin soffalla vaan- tää on parempi. Tulee sorjat sääret koska painoa ei ole paljoa ei muhkuraisetkaan.
Tään tekaisee minuutissa ja tuolin (jos pyörät ) voi sitoa istuimen alta vaikka kylpytakin vyölläkin, kuhan asento on mukava ja selkää tukeva eli polkimet riittävän lähellä. Siinä on kiva polkea työtuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motivation etsintään:
Mistä moti?Tuo kotipyörä noin nostettuna takaa ja takaperin poljettuna on hyvä alkuun. Tein itse niin. Se toimi, sain polvet kuntoon ja itseni lenkille.
Tuossa polkiessa voi olla samalla AV llä :)
Siis tuo takaperin poljettuna tarkoittaa vaan että tuossa asennossa polkiessa ne polkimet menevät takaperin, jolloin vastukset ei toimi. Tulee pehmeä kevyt liike vaan.
Oletko lihonut ja masentaa? Leivo kakku!
kokeile peden laihdutusohjetta; turpa kiinni
Siis oman kehon toimintojen menettäminen on tavattoman pelottavaakin. Esim yksi mummeli kertoi järkyttyneisyydestään ekan kerran kun tajusi ettei saa enää taivuttamalla kroppaa sukkiaan vedettyyn seisten jalkaan, koska maha oli tiellä. Miten avuttomksi tunsikaan itsensä jo sen takia.
Saati jos menee kuntoa isommin, se tekee surutyön veroiseksi elämän. Koska olisi luovuttava.
On hyvä siksikin taistella itsensä parempaan kuntoon että surutyön määrä toimintoja menetettäessä jäisi minumiin ja tilalle tulisi iloa. Ansaitsemme sen!!!
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Itse kävin ostamassa just paselin upean takin .Hoikkaa mallia.Että nyt on ihan pakko laihduttaa 3 kg että voin saada takin sopivan löysäksi.
Voin laittaa kiinni sen mutta tarkoituksella ostin ehkä numeron liian pienen.
On vaan niin siisti ja joka aamu aion kokeilla että saan motivaatiota laihduttamiseeen.
Sairassta ostaa vaatteita joiden takia täytyy laihduttaa, mutta nyt on ensimmäinen kerta elämässäni kun minunkin on pakko laihtua.
Vuosi sitten olin laiha kun elämän lanka ,nyt monta kk koronassa kotona venynyt.....
Nyt sen huomaa että kyllä treenaus antaa hyvän tuloksen .Olen ollut tauolla ja se kostautuu heti.
Ihan tunne kun saa takin päälle noin ja huljuuttelee sitten menemään onnellisena uudessa takissa :D!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen joka jo yli 100kg........mistä saisi motivaatiota? Mistä noita helmiä saa? Aloitin jo kyllä toissapäivänä fastingin eli osapaaston ja oon kävellyt melkein joka päivä mutta polvi kipeytyy? Vinkkejä siihen? Mulla olis ihania mekkoja jos vaan mahtuisin niihin.
Epätoivoinen
Tunnusteleppa se polvi ihan omilla sormillasi missä kohtaa koskee ja painele ja hiero. Jos kipu kestää yli 15 minuuttia eikä tokene kävellessä tarviit lepoa polvelle. kävelyyn pitää olla jäykkäpohjainen kenkä, jos kierrät käsissäsi kenkää se ei saisi kiertyä.
Mutta paikanna se kipukohta ensin ja katso sitten polven rakenne. Kun hiffaat missä kipu on tiedät jo paljon mitä voisi tehdä. Polven saa kuntoon myös syömällä inkivääriä , tuoretta ja veteen haudutettuna. Nää polvikivut ovat vähän käyttämättömien polvien juttu. Eli pikkasen kipuakin päin pitäisi liikuttaa että rustot uudistuvat- se vie 8 viikkoa aktiivisesti tehtynä.
kokemusta on nimittäin.
Jos polvi tulehtuu pahasti, ota ekaksi tulehduskipulääke apteekki tietää mitä saat. Ota tulehdus pois ensin, juo inkiväärivettä ja jätä erityisesti karkit pois siksi ajaksi. Ne lehmänliivatteet ei ole hyväksi polville. Vähennä myös suolaa. Ja kun kipu hellittää liiku liiku. Jos tulehtuu taas tulehdukipulääke jen....
Karkit voi korvata kuivahedelmillä, nappaamalla houkan mantelia tai hunajaa ihan pikkasen. Stevia on kyllä hyvä. Ananas on edullista kokonaisena, siitä siivu naamariin. Siinä on jotain laihduttavaa. Vesimelonissa myös.
Mulla on pöydällä pieni kulho minitomaatteja. On keltaista ja punaista ja nappaan siitä päivittäin monet kerrat useita tomaatteja suuhuni. Ei ole karkkihimoa.
Olen laihtunut koronavuonna tuntuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, täällä toinen, 165/95. Minulle tosin paino ei tullut yllärinä, tiedän koronavuonna lihoneeni reilusti. Mutta ikää on jo sen verran reilusti (yli 55) että en jaksa stressata. Kunto ja arvot suht ok, joten se riittää. Olen jo mummi, joten ehkä voin näyttääkin siltä 😉
Jaah. Onneksi minun lasteni mummit näyttävät normaalipainoisilta ja terveiltä. Näyttävät hyvää esimerkkiä ja ovat mukana lastenlastensa elämässä todennäköisesti pidempään kuin fläsöinä olisivat.
Älä välitä, yhteiskunta kyllä maksaa sairaskulusi hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Latasin Sportstrackerin puhelimeen, se on ihan hauska. Oon vähistä rahoistani sijoittanut kunnon ulkoilutakkiin ja lenkkareihin, että motivaatio liikkumiseen säilyisi. Mutta liikkumalla en saa painoa pudotettua, syömiselle on tehtävä jotain. Viimeksi, kun pudotin painoa, niin mulla oli tukena terveydenhoitaja. Nyt ei sellaista palvelua enää ole. Tiedän hyvin, mitä terveellinen ruokavalio pitää sisällään, mulla on dieettikokin ammattitutkinto. Motivaatio vain pitäisi löytää.
Ap
Liity meihin anonyymeihin takapero kuntopyöräilijöihin eli työtuolilla istuen pollkijoihin. Tulee poljettuun aika paljon !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epätoivoinen
kokemusta on nimittäin.
Joillakin on jalkapöydän suuntauksessa se ongelma ja se heijastuu polveen, eli voi olla ns sisäkierto tai ulko.
Jos jalkapöytä on laskeutunut lätäksi voi olla hyvä lisätä jalkan alle sisäpuolelle tukea jos kiertää sisälle. Nyt on hyvä pohjallisia joilla voi tukea ihan saman lenkkarin jota käyttää.
Joillaki tulee ns Nortonin syndroomakin eli jalkapöydän 3-4 varpaan kohdalle tulee viiltävä hermokipu kun päkiäosa on levähtänyt liikaa. Näitä ei kannata säikkyä. Etsimällä pohjan ja sopivan kenkämallin ja hieroen itse ja voimistaen oikeaa suuntaa saa kotikonstein vaivan kuriin.
Vaivasenluu on kinkkinen muttei mahdoton. Pitää vaan saada verenkierto ja kenkämalli sopivaksi eli varpaille tilaa. Kihtii asti ei kannata itseään päästää, missä mineraalit tms pakkautuvat estäen lopulta isovarpaan toimintaa ja koko jalan.
Muista ennenkuin alat lähteä länttimään korvaavilla tavoilla selvitä ensin SYY ja kohdista parannustarmo siihen.
Vierailija kirjoitti:
Latasin Sportstrackerin puhelimeen, se on ihan hauska. Oon vähistä rahoistani sijoittanut kunnon ulkoilutakkiin ja lenkkareihin, että motivaatio liikkumiseen säilyisi. Mutta liikkumalla en saa painoa pudotettua, syömiselle on tehtävä jotain. Viimeksi, kun pudotin painoa, niin mulla oli tukena terveydenhoitaja. Nyt ei sellaista palvelua enää ole. Tiedän hyvin, mitä terveellinen ruokavalio pitää sisällään, mulla on dieettikokin ammattitutkinto. Motivaatio vain pitäisi löytää.
Ap
Avaimena on kokeilla jotain joka oikeasti toimii ja onnistua> lisää motivaatiota ja iloa. Huomasit jo ettei liikuntaa lisäämällä sinällään paino putoa vaan se on se syöminen ja kokkina tiedät sen jos kuka, paremmin kuin edes me täällä.
Eli sitten vaan ongelmanratkaisua tekemään ruuan avulla. Osaat kyllä siitä ei ole kiinni. Ajattele että haluat iloisemman sinut!