Apua, kävin vaakalla ja painan melkein sata kiloa!
Järkytyin. Siis joo, oon ollut ylipainoinen ja tiesin kyllä, että oon läski, mutta viimeisestä punnituksesta oon lihonut yli kymmenen kiloa. Parissa vuodessa. Tiesin senkin, että painoa on siitä tullut, mutta voi hyvä ihme sentään. Nyt on pakko alkaa jotain tekemään. En oo erityisen herkkä, mutta nyt itkettää. Olis ollut helpompaa jättää syömättä se kaikki mistä tykkään. On jotenkin lannistunut olo, kun ylipainoa on niin kuin kymmeniä kiloja. Mulla on kokemusta laihduttamisesta, mutta silloin olin hyvissä henkisissä kantimissa, nyt on toisin.
Kommentit (86)
Mitä voi syödä. Mulla syömisen suunnittelu tökkii???? Joudun tekee lapsille eli teineille ruokaa ja sitä syödä itsekin. Vaihdoin juuri lenkkikengiksi toiset lenkkarit... Tänään lepopäivä mutta huomenna uudestaan. Mulla polvikipu nimenomaan öisin ja turvotus. Ei saa sen takia nukuttua ja nukkuminen kun muutenkin ollut ongelma niin pelkään että lenkkeily loppuu taas.
Epätoivoinen
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia mulla on vaaka kotona, ettei tule yllätyksenä.
Tosin ei se 93 kiloakaan paljon ilahduta, kun pituutta on vain 160 cm.
Itsellä syömishäiriö taustalla, pitäisi päästä terapiaan mutta ei ole rahaa. Laihdutusyritykset vain pahentavat tilannetta. Paino on ollut kuitenkin vakaa nyt jonkin aikaa, eikä nouse koko ajan.
Tsemppiä AP:lle, et ole yksin. Ei se paino kuitenkaan ihmisarvoa määritä.
Onneksi ihmisarvo ei ole painosta ainakaan kiinni. Näitä ohjeita annetaan vaan että tulisi kipinä onnistuttaa itsensä. Tämä on toiminut ainakin täällä, jotkin muut keinot taas toisilla jne. Näitä vaan ehdotellaan jos joku innostuisikin, samaan.
Voi teitä.......... taas on langettu provoon. Kirjoitusvirhe otsikossa paljastaa. Ja jengi tarttuu täkyyn jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Mitä voi syödä. Mulla syömisen suunnittelu tökkii???? Joudun tekee lapsille eli teineille ruokaa ja sitä syödä itsekin. Vaihdoin juuri lenkkikengiksi toiset lenkkarit... Tänään lepopäivä mutta huomenna uudestaan. Mulla polvikipu nimenomaan öisin ja turvotus. Ei saa sen takia nukuttua ja nukkuminen kun muutenkin ollut ongelma niin pelkään että lenkkeily loppuu taas.
Epätoivoinen[/quotte
Kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella. Säännölliset ruoka-ajat.
Jos et polvikivultasi pysty kävelemään, niin lohduttaudu sillä, että liikunnan merkitys painonhallinnassa on melko pieni. Olen laihduttanut aikoinaan 20 kiloa lisäämättä ollenkaan liikuntaa, joten suurempi merkitys on sillä, mitä suuhunsa laittaa.
Unettomuus on ongelma mullakin, tosin muista syistä kuin kivusta johtuva. Rytmi on ihan viturallaan, väsyttää ja tulee syötyä mitä sattuu, ei vain jaksa välittää.
Ap
Mulla aika sama tilanne. Nyt olen saanut parissa viikossa painoa 3kg alaspäin (nesteet toki), kun tajusin, ettei tarvitse koko ajan pupeltaa jotain. Järkevät ateriat, joista jää hyvä olo ja ruokaa vain jos tuntuu nälkä. Erityisesti illat olivat ennen napostelun aikaa minulle, joten silloin tutkailen nälkäntunnetta vielä tarkemmin enkä käy kaapilla turhaan hillumassa.
Olen myös laihduttanut n. 6v sitten ja harmittaa, että noin 3 vuoden onnistuneen painonhallinnan jälkeen sössin tilanteen koronan, työstressin ym. takia.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivoinen
Sitten sulla ovat polvet tulehdustilassa. Saattaa olla että tarviit alkuun tulehduskipulääkkeen. Mutta käytä niitä vaan minimi ohjeen mukaan. Eli yrttejä lisää, vettä lisää, inkiväärin ja sitruunan kanssa.
Lisäaineet ovat yksi esim limuissa ja karkeissa joita ei polvet siedä. Tällainen kokemus täällä ainakin. Pidä kotona rusinoita pähkinöitä ja siemeniä mieluummiin jos persoja makeille. Jos leivot niin pieniä määriä ja stevian kanssa.
Se on pienempi paha.
1. Täytä lautanen a. KASVIKSILLA (kuitupitoiset )200-400 g , omenaviinietikkaa tippoja niille.
b. hiilareitakin eli vaikka siemeniä/leipäpala siihen ja
2. PROTEIINEILLA n 10 % (60-80 g)lautaselle vain. Tosin vanhuksille enemmänkin aktiivisille liikkujille.
3. Joka ateria tulisi sisältää hyvää rasvaa 60 g (kirkastettua voita hieman , oliiviöljy-parhaat) Rasva voi olla myös leivällä. Mittaahan esim voinokare kuinka vähän on 30 g niin huomaat kuinka 60 g ei ole yht paljon. Aivot tarvitsevat jo rasvaa!
Pääosin tällainen lautasmalli. Juo vettä sitruunalla höystettynä muta älä jokapäivä> syövyttää kiillettä tai ime pillillä ohi hampaitten.
Välipaloissa suosi vain tuoreista juureksista ja hedelmistä tehtyjä ja pähkinää kohtuudella. Älä syö yleensä juureksi ja hedelmiä yhdessä, niissä on jotain happohommia etteivät ole hyviä yhdessä.
Yritä syödä VAIN YKSI hedelmä kerralla. Ananasta voi syödä useammankin siivun.
Proteiiniksi on hyvä rahka, kalat, vaaleat lihat ja kananmuna (keltuaisessa paljon kaloreita niitä vaan n 3-4 vkossa kork.
Vierailija kirjoitti:
Suola kannattaa korvata yrttisuolalla esim Lidlissä on iso purkki edullisin
Yleensäkin kaikki yritit kuten inkivääri, mustapippuri, chili, Cayonne jen käyttöön tulehdusta hillitsemään ruokiin. Kurkuma, curry ja oregano maustamaan.
Kaneli kohtuudella ja kardemumma maustamaan kahvia kaakaomaitoa , raaka kaakaota hippunen juomaan vaan, tulee hyvät flavonoidit.
Kun elimistö saa hyviä aineksia niin se ei huuda hiilarihöttöä niin. Hiilareitakin pitää kyllä syödä ja proteiineja tietty.Ja asviksia, mutta nää varmaan jo tiedättekin.
Noita yrttimausteita saa jopa 50 c /per pussi. Tokmannilta pusseissa ja isommissakin purkeissa niit on sitten kallimmalla. Näitä tarvitsee lirauttaa rukaan vaan pieniä määriä.
Jos sappi on leikattu vielä nuukemmin tulisia mausteita.
Ideana on syödä laadukkaampaa ja vähän, mutta tämä laadukkuus (esim jo pelkkiä siemeniä on hirveän monia joita lisätä salaattiin ja aamu puuroon ) takaa sen ettei yksinkertaisesti elimistö halua paljoa ruokaa. Se saa kaiken hyvin suunnitellusta lautasannoksesta.
Talviaikaan kuulemma kannttaa höyrystää kasvikset, kesällä menee raaempanakin monet.
Vierailija kirjoitti:
Tsemiä sulle aloittaja ja jätä nuo paukapäät omaan arvoonsa. Ystäväni tipautti kolmessa vuodessa lähes 80 kiloa. Sinäkin pystyt pudottamaan. Jos todella haluat. Ja haluathan sinä.
Jaa, minä olen laittanut 5v ja silti +-3 kg.
N 100kg
Laittakaa niitä siemeniä ja yrttejä ja hyviä naposteltavia lasipurkkeihin ruuanlaittopaikalle valmiiski niin siinä niitä tulee lurautettuun mukaan kuin huomaamatta.
Hei unohdin marjat. Niitä kaikenlaisia välipaloina. Herkuissa jne.Jälkkärinä.
Vierailija kirjoitti:
Myös kivasti voi huijata itseään ottamalla käyttöön pienempiä astioita, minikattila puurolle, mokkakuppi mukin sijaan kahville. Laittaa maidon mininekkaan josta tulee lorautettua vähemmän maitoa kahviin jne. Kahvin oppii juomaan pian ilman sokeria stevian kanssa.
Eihän kahvi lihota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen joka jo yli 100kg........mistä saisi motivaatiota? Mistä noita helmiä saa? Aloitin jo kyllä toissapäivänä fastingin eli osapaaston ja oon kävellyt melkein joka päivä mutta polvi kipeytyy? Vinkkejä siihen? Mulla olis ihania mekkoja jos vaan mahtuisin niihin.
Epätoivoinen
Tunnusteleppa se polvi ihan omilla sormillasi missä kohtaa koskee ja painele ja hiero. Jos kipu kestää yli 15 minuuttia eikä tokene kävellessä tarviit lepoa polvelle. kävelyyn pitää olla jäykkäpohjainen kenkä, jos kierrät käsissäsi kenkää se ei saisi kiertyä.
Mutta paikanna se kipukohta ensin ja katso sitten polven rakenne. Kun hiffaat missä kipu on tiedät jo paljon mitä voisi tehdä. Polven saa kuntoon myös syömällä inkivääriä , tuoretta ja veteen haudutettuna. Nää polvikivut ovat vähän käyttämättömien polvien juttu. Eli pikkasen kipuakin päin pitäisi liikuttaa että rustot uudistuvat- se vie 8 viikkoa aktiivisesti tehtynä.
kokemusta on nimittäin.
Jos polvi tulehtuu pahasti, ota ekaksi tulehduskipulääke apteekki tietää mitä saat. Ota tulehdus pois ensin, juo inkiväärivettä ja jätä erityisesti karkit pois siksi ajaksi. Ne lehmänliivatteet ei ole hyväksi polville. Vähennä myös suolaa. Ja kun kipu hellittää liiku liiku. Jos tulehtuu taas tulehdukipulääke jen....
Karkit voi korvata kuivahedelmillä, nappaamalla houkan mantelia tai hunajaa ihan pikkasen. Stevia on kyllä hyvä. Ananas on edullista kokonaisena, siitä siivu naamariin. Siinä on jotain laihduttavaa. Vesimelonissa myös.
Kuivahedelmissä on sokeria lähes yhtä paljon kuin karkissakin.
Jos makeanhimo on kova, ota nappi C-vitamiinia.
Jos taas on tarve pureskella koko ajan jotain, syö purkkaa.
Täällä yksi epätoivoinen myös.
Mulla oli sellainen tunne että olisin laihtunut. Housut tuntui löysemmiltä päällä ja olen siis pienentänyt annoskokoja paljon. No nyt kun punnittiin eilen labrassa, paino oli kuitenkin 85kg ( pituus 164cm). Täsmälleen sama kuin vuosi sitten. En ole onneksi lihonut, mutta en myöskään grammaakaan laihtunut.
Kyllä ottaa päähän kun on ihan mini-annoksilla elänyt tässä. En edes koskaan syö pullaa tai mitään sokeriherkkuja. En ymmärrä enää mitään.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kivasti voi huijata itseään ottamalla käyttöön pienempiä astioita, minikattila puurolle, mokkakuppi mukin sijaan kahville. Laittaa maidon mininekkaan josta tulee lorautettua vähemmän maitoa kahviin jne. Kahvin oppii juomaan pian ilman sokeria stevian kanssa.
Eihän kahvi lihota.
No eihän mustana, on vain vähän kafestolia suodatetussa, mutta kuitenkin. Se lorautus ja amkeutus yleensä lihottaakin sitten jos sokeria.
Mutta: JÄÄKAAPIN OVEEN
Paperia sakset ja pieni lautanen ja paperista pyörylä:
Pyörylään keskelle piste ja eikun osittamaan ja kirjoittamaan:
1. Punaisella PROTEIINI 10 : s osa, (200-400g)
2. Vihreällä ja ruskealla KASVIKSET JA hiilarit (jos kuvitellaan kellotauluna niin 20 vaille saakka ympyrässä)
3. Loput keltaisella RASVAT (60 g)
Eli kun täytätte lautasta niin JÄÄKAAPIN ovessa on tää malli, muistuttaa miten koostatte aterian.
Alkuun voi olla hyvä vetästä keitoilla kunnon rutistus nälkää vähän kuin olisi kuumeessa tms - ei siihen kuole. Se voi ravistella tulehdustilaa pois ja herättää kropan nuolemaan ylim kiloja pois. Pääasia että pääsee alkuun jotenkin. 3 pvässä ei kuole jos nesteyttää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi epätoivoinen myös.
Mulla oli sellainen tunne että olisin laihtunut. Housut tuntui löysemmiltä päällä ja olen siis pienentänyt annoskokoja paljon. No nyt kun punnittiin eilen labrassa, paino oli kuitenkin 85kg ( pituus 164cm). Täsmälleen sama kuin vuosi sitten. En ole onneksi lihonut, mutta en myöskään grammaakaan laihtunut.
Kyllä ottaa päähän kun on ihan mini-annoksilla elänyt tässä. En edes koskaan syö pullaa tai mitään sokeriherkkuja. En ymmärrä enää mitään.
Sulla on just ehkä tilanne jossa kunnon rysäys kolme päivää kärvistelyä käynnistäisi parhaiten koko prosessin. Eli vedät vaan aamupuuron, vihreää teetä, sitruunavettä ja laihaa keittoa ja kahvia jossa yrttejä ja jätät muun pois. Lisäravinteita juu. Esim multitabs ja d.
Kokeile 3 pvää kestää ja palaa sitten ruokailemaan. Vatsa kutistui > syöt vähemmän.
Tää on alkuun tosia vaikeaaa mutta laske tunteja, siivoa vaikka kaappeja ja näe lopputulos silmissäsi, miten tekee ruokaa vähemmän mieli. Kolmantenä päivänä on parempi olo jo.
Motivation etsintään:
Kirjoita kynällä paperille (tärkeää, ei riitä että käy asioita vaan läpi päässään tai kirjoittelee läppärillä/kännykällä) tarkasti, millaista elämäsi on nyt, tässä painossa missä nyt olet. Kaunistelematta, kaikki pienetkin nolot asiat. Mitä et pysty tekemään ylipainon takia? Millaiset asiat on jääneet sinulta välistä, koska kilot ovat olleet esteenä? Millaisia arjen haasteita ylipaino tuo tässä hetkessä elämääsi? Mieti ihan vaatteiden pukemisesta ja peseytymisestä lähtien.
Mitä enemmän löydät näitä kohtia, sen parempi.
Seuraavaksi kirjoita kynällä paperille, millaista elämäsi on kolmen, viiden tai kymmenen vuoden kuluttua, jos jatkat tähän samaan malliin ilman että teet muutoksia elämäntapoihisi? Paljonko painat? Mitä rajoituksia ylipaino on elämääsi tuonut? Millaista arkesi on? Jos et meinaa keksiä riittävästi esimerkkejä, googlaa ylipainon haitat, katso my 600 lb life, jne. Mistä kaikesta jäät paitsi ylipainosi takia? Mitä yksityiskohtaisemmin pystyt kuvittelemaan elämääsi eteenpäin lihavana, sen parempi.
Jos teet tän harjoituksen ihan tosissasi keskittyen, takaan, että jonkinlaista halua elämänmuutokseen löytyy. Motivaatiota ei tarvita yhtään mihinkään, joten älä sitä jää odottelemaan. Päätöksillä tehdään muutoksia, ei motivaatiolla. Ja aina, jos meinaat luovuttaa, palaa tähän äskettäin kirjoittamaasi listaan ja mieti, haluatko todella sitä vai kenties sittenkin terveemmän elämän.
Terveisin sairaalloisen lihava, mutta matkalla kohti terveempää kehoa.
Karkit voi korvata kuivahedelmillä, nappaamalla houkan mantelia tai hunajaa ihan pikkasen. Stevia on kyllä hyvä. Ananas on edullista kokonaisena, siitä siivu naamariin. Siinä on jotain laihduttavaa. Vesimelonissa myös.