Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs;:Wordin käyttö on mörkö joka haittaa valmistumista

Vierailija
22.04.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007932911.html

Ei tosiaan ole aivan pieni juttu tehdä pitkää tieteellistä tekstiä kuvineen ja taulukoineen saavutettavan muotoon word-ohjelmassa. Ulkoasuun voi mennä enemmän aikaa kuin tekstiin.
Hyvä että asia nostetaan esiin, tiedän useitakin joita asia on vaivannut

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Word on hieno, monipuolinen tekstinkäsittelyohjelma, jonka perustoiminnot ovat helposti omaksuttavissa ja käytössä. Ja erikoisemmatkin ovat pienellä tutkimisella ja perehtymisellä kirjoittajan käytössä. Toki olen tuhansien ja tuhansien liuskojen wordisti.

Vierailija
22/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu oudolta, ettei tyylejä osata käyttää. YmmärtäisiKäyttäjäystävää valitettaisiin jostain LaTexin vaikeudesta, mutta perus-Word-käyttö nyt on ihan työelämävalmius siinä missä moni muukin asia, joka oletetaan jo yliopistoissa osattavan. Yliopistot myös tarjoavat opetusta ohjelmien käytössä, mutta näemmä niihin ei haluta osallistua kun voi kertoa Hesarille möröistä sen sijaan.

Jos vaihtoehdot on word ja latex, niin kyllä minä latexia käyttäisin. Käyttäjäystävällisempi ja lopputulos kauniimpi.

Itse en käytä latexia kuin pakosta jos työssä on paljon symboleja tai kaavoja. Muuten en näe mitään järkeä latexin käytössä, muuta kuin itsensä rankaisemisen. Parempi opetella hyvin tekstinkäsittelyohjelma niin ainakin musta kaikki latexin oletetut edut muuttuu aika marginaalisiksi (ja tästä on tutkimusta myös, että se vähentää fokusta sisältöön koska muotoon menee niin paljon aikaa/vaivaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämäkö nyt on niitä diginatiiveja?

Taitaa diginatiiveille olla tärkeämpää pelaaminen ja kuvien laittaminen nettiin kuin tekstinkäsittely ja taulukkolaskenta. Minun ensimmäiset kokemukset tietokoneista liittyi tekstinkäsittelyohjelmaan nimeltä WordPerfect ja sitä käytettiin funktionäppäimien avulla. Nykyisin käytän LibreOffice 7.1 ohjelmaa, josta löytyy vastineet ja joka tukee kaikki Microsoft Office ohjelmia.

Wordin automaattinen sisällysluettelo on erittäin tehokas tapa käsitellä pitkiäkin tekstikokonaisuuksia. Sen ansiosta yksittäisten lukujen  ja alalukujen kirjoittaminen on suhteellisen loogista. Jos on vaikkapa 3 päälukua ja niissä 3 alalukua, niin sen alkusivuilla olevan sisällysluettelon avulla voi helposti siirtyä lukuun 3.1 sivulla 50 ja kirjoittaa sen alaluvun valmiiksi.

Vierailija
24/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Miten on voinut edetä opinnoissa noin pitkälle eikä tuota osaa?

Meille tuo opetettiin jo ylä-asteella, oppiaineen nimi oli "tietokoneavusteinen tekstinkäsittely".

Ja kyllä, olen käynyt myös yliopiston.

Koska olet viimeksi tehnyt wordilla sivunumerot? On muuten nykyversiossa hiton hankalaa. Ei enää ole valikossa suoraan kohtaa, jossa saa vain valita numeron kohdan ja aloitussivun. 

Uudessa versiossa on hakutoiminto. Kirjoita ’pagination’. Homma hoidettu.

Ei muuten ole. Opinnäytetöihin kun ei vain lätkäistä joka sivulle sivunumeroita. kokeilepas, miten saat sivunumeron alkamaan sivulta 5 ja alkamaan numerolla 1. Se hakutoiminto ei tätä todellakaan tee. 

Sun pitää jakaa se työ osiin. Tee section tai page break ja merkitse sinne, että aloittaa numeroinnin alusta. Ei se nyt ihan niin vaikeaa ole. Ja kuten tuossa yllä sanottiin, hakukone tarjoaa roppakaupalla videoita miten tämä onnistuu.

Nimenomaan. Silloin kun minä olen opetellut Wordia käyttämään, ei tarvinnut jaotella mihinkään osiin. Niinhän tuolla mielestäni sanoin, että nykyversiossa hankalampaa kuin ennen eikä pelkkä sivunumero-toiminto tätä tee. 

En tiedä milloin olet aloittanut käyttämään. Näin on tarvinnut toimia jostain 2000-luvun alusta saakka, jolloin itse aloittelin käyttämään.

Vierailija
25/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Meille tuo opetettiin jo ylä-asteella, oppiaineen nimi oli "tietokoneavusteinen tekstinkäsittely".

Koska olet viimeksi tehnyt wordilla sivunumerot? On muuten nykyversiossa hiton hankalaa. Ei enää ole valikossa suoraan kohtaa, jossa saa vain valita numeron kohdan ja aloitussivun. 

Ihan äärettömän helppoahan tuo sivunumeroisen lisäys on Wordissä. Aika uusavutonta, jos ei osaa.

Vierailija
26/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Ei muuten ole. Opinnäytetöihin kun ei vain lätkäistä joka sivulle sivunumeroita. kokeilepas, miten saat sivunumeron alkamaan sivulta 5 ja alkamaan numerolla 1. Se hakutoiminto ei tätä todellakaan tee. 

Kuten aiemmat jo sanoivat, jos tätä ei handlaa niin ohjeita löytyy netistä (ja meillä ainakin yliopiston sivuilta). Olen suorittanut aiemmin amk-tutkinnon ja nykyään opiskelen yliopistolla, ja täytyy kyllä sanoa että älypuhelinaikakausi on havaintojeni mukaan heikentänyt nuorten tietoteknisiä taitoja. Jopa mun hyvä ystäväni, joka on aina ollut hyvin ei-tekninen henkilö, kertoi kokeneensa itsensä amk-aikuisopiskelijana Office-guruksi nuoriin opiskelijoihin verrattuna.

Niin, nyt en ymmärtänyt pointtiasi. Minä sanoin vain, että nykyversiossa ei mene samalla tavalla kuin joskus aiemmin meni vaan on hankalampaa. En mielestäni missään sanonut, ettei ohjeita löydy mistään tai että olisi mahdotonta. Aika monet kun käyttävät tietokoneohjelmia ihan intuitiolla eivätkä ensin kahlaa ohjevideoita. Itse käytän työssäni todella monenlaisia ohjelmistoja, mutta en muista tarvinneeni ohjeita kuin pari kertaa ja nekin ovat olleet jotain alkuasetuksia. Ohjelmat on nykyään suunniteltu niin, että niissä on selkeä logiikka. Ja niin oli Wordkin joskus. 

Vierailija
27/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisivatkohan opiskelijat tällaisesta palvelusta jotain?

Minulla on tietokoneen ajokortti ja osaan käyttää wordia ja usein työtehtäviini kuuluu asiakirjojen stilisointi.

Vierailija
28/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen opiskelija, en osannut tehdä sisällysluetteloa enkä sivunumerointia Wordissa. Mutta: osasin googlettaa! Löysin Youtubesta ohjevideoita kumpaankin ja opin tuon jalon taidon noin 10 minuutissa. Eli tosiaanko nuoriso ei osaa edes yliopistossa opiskellessaan etsiä tämän verran tietoa? Kyllä huolestuttaa.

Niin, eli et sinäkään osannut ilman ohjeita. Miten sinä olet siis parempi kuin muut? 

Koska hän osasi selvittää asian itse ja opetteli asian jota ei osannut, eikä valita että nyyh alentakaa rimaa. T.eri ps. Peukku nelikymppiselle opiskelijalle

Vierailija
29/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Sun pitää jakaa se työ osiin. Tee section tai page break ja merkitse sinne, että aloittaa numeroinnin alusta. Ei se nyt ihan niin vaikeaa ole. Ja kuten tuossa yllä sanottiin, hakukone tarjoaa roppakaupalla videoita miten tämä onnistuu.

Nimenomaan. Silloin kun minä olen opetellut Wordia käyttämään, ei tarvinnut jaotella mihinkään osiin. Niinhän tuolla mielestäni sanoin, että nykyversiossa hankalampaa kuin ennen eikä pelkkä sivunumero-toiminto tätä tee. 

En tiedä milloin olet aloittanut käyttämään. Näin on tarvinnut toimia jostain 2000-luvun alusta saakka, jolloin itse aloittelin käyttämään.

95-versiolla olen tainnut aloittaa ja vielä 2000-luvun puolella olen kirjoittanut opinnäytetyön ilman ongelmia. Nyt muutama vuosi sitten kirjoitin gradua eikä mennytkään enää niin kuin muistin. Muistan, että suoraan siinä sivunumero-toiminnossa ihan valittiin se, miltä sivulta se numerointi alkaa ja mistä numerosta. Olihan se sitten varmaan liian helppoa. 

Vierailija
30/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sen digibatiivin pitäisi mennä 70v seniorien kanssa suorittaan tietokoneajokorttia.

Vierailija
31/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen word oli helppo, nykyinen on vaikea.

Vierailija
32/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää note- tai wordpadiä mieluummin. Wordin tekstit ovat aivan liian isoja, eikä yhdelle sivulle mahdu kuin muutama rivi tekstiä. Tekstinvälikin on aivan liian suuri ja vaikea vaihtaa.

Vierailija
33/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen muotoilut Indesignilla. Wordillä kirjoitan pelkät tekstit. Tuhat kertaa nopeampaa ja helpompaa ja on takuulla siisti lopputulos.

Maksaa toki, mutta työsuhde-etuina... (Opiskelen töiden ohessa maisteritutkintoa.)

Vierailija
34/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen opiskelija, en osannut tehdä sisällysluetteloa enkä sivunumerointia Wordissa. Mutta: osasin googlettaa! Löysin Youtubesta ohjevideoita kumpaankin ja opin tuon jalon taidon noin 10 minuutissa. Eli tosiaanko nuoriso ei osaa edes yliopistossa opiskellessaan etsiä tämän verran tietoa? Kyllä huolestuttaa.

Niin, eli et sinäkään osannut ilman ohjeita. Miten sinä olet siis parempi kuin muut? 

Koska hän osasi selvittää asian itse ja opetteli asian jota ei osannut, eikä valita että nyyh alentakaa rimaa. T.eri ps. Peukku nelikymppiselle opiskelijalle

Nyt pitää myöntää, että en päässyt lukemaan tuota hesarin artikkelia, joten en tiennyt, että joku on tämän takia pyytänyt alentamaan rimaa. Oletin vain, että opiskelijat ovat vain pyytäneet neuvoja muun ohjeistuksen lomassa. Ei se minusta ole yhtään sen nolompaa kuin googlaaminenkaan. 

Vierailija
35/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vai niin? Kirjoitat kuitenkin ylä välilyönti asteella.

Vierailija
36/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Kuka muistaa ensimmäisen tekstinkäsittelyohjelman, jonka joutui opettelemaan? Itselläni se oli Teko 😊

Sen jälkeen tuli monta muuta, eikä ongelmia.

Vierailija
37/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yliopisto-opiskelijana äskettäin ihmettelin, kuinka kurssikaveri ei osannut tehdä sisällysluetteloa wordilla, vaan hän oli kirjoittanut sen täysin käsin.

Olisin toki auttanut, jos hän oli kertonut haasteistaan ennen työnsä palautusta.

Vierailija
38/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 2000-luvun alussa pystyi muokkaamaan sivunumeroa niin, että aloitusnumero oli negatiivinen ja näkyi vasta, kun se oli 1. Jossakin versiossa tulivat nämä osanvaihdot mukaan, olisiko ollut 2003-2004 paikkeilla?

Olen ensimmäisen graduni tehnyt WordPerfectillä ja mielestäni se oli paljon helpompi käyttää kuin Word.

Vierailija
39/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yliopisto ei tee valmista opinnäytetyön tyylipohjaa. Toki valmista tyylipohjaakin pitää osata käyttää, mutta on hölmöä laittaa jokainen tekemään kaikki asetukset itse.

Vierailija
40/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista? Yliopistoissa on jo vuosia ollut pakollinen "näin käytät wordia ja exceliä" - kurssi 1. vuoden opiskelijoille.

No eipä ole mulla ainakaan ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme