Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs;:Wordin käyttö on mörkö joka haittaa valmistumista

Vierailija
22.04.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007932911.html

Ei tosiaan ole aivan pieni juttu tehdä pitkää tieteellistä tekstiä kuvineen ja taulukoineen saavutettavan muotoon word-ohjelmassa. Ulkoasuun voi mennä enemmän aikaa kuin tekstiin.
Hyvä että asia nostetaan esiin, tiedän useitakin joita asia on vaivannut

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämäkö nyt on niitä diginatiiveja?

Vierailija
2/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on voinut edetä opinnoissa noin pitkälle eikä tuota osaa?

Meille tuo opetettiin jo ylä-asteella, oppiaineen nimi oli "tietokoneavusteinen tekstinkäsittely".

Ja kyllä, olen käynyt myös yliopiston.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt kukaan pakota käyttämään wordia?

Vierailija
4/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa riittää valmistumiseen kun tekstaa WhatsAppissa lyhyen tekstin jostain aiheesta. Mitäpä sitä Wordia turhaan opettelemaan.

Vierailija
5/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Word niin vaikea ole ja ohjeita on netti täynnä. On aika yllättävää, jos korkeakoulun opiskelijalta ei sen käyttö ja tarvittaessa tiedonhankinta suju.

Toki olisi järkevää yliopistojen tarjota kaikki vaatimukset täyttäviä valmiita pohjia, jotta opiskelijoiden aikaa ei tule käytettyä ns. turhuuteen.

Vierailija
6/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Meille tuo opetettiin jo ylä-asteella, oppiaineen nimi oli "tietokoneavusteinen tekstinkäsittely".

Koska olet viimeksi tehnyt wordilla sivunumerot? On muuten nykyversiossa hiton hankalaa. Ei enää ole valikossa suoraan kohtaa, jossa saa vain valita numeron kohdan ja aloitussivun. 

Vierailija
7/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu oudolta, ettei tyylejä osata käyttää. Ymmärtäisin jos jutussa valitettaisiin jostain LaTexin vaikeudesta, mutta perus-Word-käyttö nyt on ihan työelämävalmius siinä missä moni muukin asia, joka oletetaan jo yliopistoissa osattavan. Yliopistot myös tarjoavat opetusta ohjelmien käytössä, mutta näemmä niihin ei haluta osallistua kun voi kertoa Hesarille möröistä sen sijaan.

Vierailija
8/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Koska olet viimeksi tehnyt wordilla sivunumerot? On muuten nykyversiossa hiton hankalaa. Ei enää ole valikossa suoraan kohtaa, jossa saa vain valita numeron kohdan ja aloitussivun. 

Uudessa versiossa on hakutoiminto. Kirjoita ’pagination’. Homma hoidettu.

Vierailija
9/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Viimeksi tänään aamulla. Viimeistelin 282 sivuisen geoteknisen pohjatutkimusanalyysin.

Elämä on vaikeaa, jos kaikki pitää antaa suoraan käteen.

Vierailija
10/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen opiskelija, en osannut tehdä sisällysluetteloa enkä sivunumerointia Wordissa. Mutta: osasin googlettaa! Löysin Youtubesta ohjevideoita kumpaankin ja opin tuon jalon taidon noin 10 minuutissa. Eli tosiaanko nuoriso ei osaa edes yliopistossa opiskellessaan etsiä tämän verran tietoa? Kyllä huolestuttaa.

Vierailija
11/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa riittää valmistumiseen kun tekstaa WhatsAppissa lyhyen tekstin jostain aiheesta. Mitäpä sitä Wordia turhaan opettelemaan.

Tekstin?

Höpöhöpö, emojijono riittää. Ihan kuin naisten tinder-profiileissakin.

Vierailija
12/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Ei muuten ole. Opinnäytetöihin kun ei vain lätkäistä joka sivulle sivunumeroita. kokeilepas, miten saat sivunumeron alkamaan sivulta 5 ja alkamaan numerolla 1. Se hakutoiminto ei tätä todellakaan tee. 

Vierailija
13/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha...youtubesta voi kattoa 5minuutin videon jossa opetetaan :D

Vierailija
14/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin oudolta kuulostaa. Itsellä tosin on ollut vuosikymmeniä aikaa oppia wordia, mutta eikö nykyopiskelijatkin ole aloittaneet alakoulussa?

Vierailija
15/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu oudolta, ettei tyylejä osata käyttää. YmmärtäisiKäyttäjäystävää valitettaisiin jostain LaTexin vaikeudesta, mutta perus-Word-käyttö nyt on ihan työelämävalmius siinä missä moni muukin asia, joka oletetaan jo yliopistoissa osattavan. Yliopistot myös tarjoavat opetusta ohjelmien käytössä, mutta näemmä niihin ei haluta osallistua kun voi kertoa Hesarille möröistä sen sijaan.

Jos vaihtoehdot on word ja latex, niin kyllä minä latexia käyttäisin. Käyttäjäystävällisempi ja lopputulos kauniimpi.

Vierailija
16/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Ei muuten ole. Opinnäytetöihin kun ei vain lätkäistä joka sivulle sivunumeroita. kokeilepas, miten saat sivunumeron alkamaan sivulta 5 ja alkamaan numerolla 1. Se hakutoiminto ei tätä todellakaan tee. 

Sun pitää jakaa se työ osiin. Tee section tai page break ja merkitse sinne, että aloittaa numeroinnin alusta. Ei se nyt ihan niin vaikeaa ole. Ja kuten tuossa yllä sanottiin, hakukone tarjoaa roppakaupalla videoita miten tämä onnistuu.

Vierailija
17/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen opiskelija, en osannut tehdä sisällysluetteloa enkä sivunumerointia Wordissa. Mutta: osasin googlettaa! Löysin Youtubesta ohjevideoita kumpaankin ja opin tuon jalon taidon noin 10 minuutissa. Eli tosiaanko nuoriso ei osaa edes yliopistossa opiskellessaan etsiä tämän verran tietoa? Kyllä huolestuttaa.

Niin, eli et sinäkään osannut ilman ohjeita. Miten sinä olet siis parempi kuin muut? 

Vierailija
18/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Kuten aiemmat jo sanoivat, jos tätä ei handlaa niin ohjeita löytyy netistä (ja meillä ainakin yliopiston sivuilta). Olen suorittanut aiemmin amk-tutkinnon ja nykyään opiskelen yliopistolla, ja täytyy kyllä sanoa että älypuhelinaikakausi on havaintojeni mukaan heikentänyt nuorten tietoteknisiä taitoja. Jopa mun hyvä ystäväni, joka on aina ollut hyvin ei-tekninen henkilö, kertoi kokeneensa itsensä amk-aikuisopiskelijana Office-guruksi nuoriin opiskelijoihin verrattuna.

Vierailija
19/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Sun pitää jakaa se työ osiin. Tee section tai page break ja merkitse sinne, että aloittaa numeroinnin alusta. Ei se nyt ihan niin vaikeaa ole. Ja kuten tuossa yllä sanottiin, hakukone tarjoaa roppakaupalla videoita miten tämä onnistuu.

Nimenomaan. Silloin kun minä olen opetellut Wordia käyttämään, ei tarvinnut jaotella mihinkään osiin. Niinhän tuolla mielestäni sanoin, että nykyversiossa hankalampaa kuin ennen eikä pelkkä sivunumero-toiminto tätä tee. 

Vierailija
20/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on mahdollista? Yliopistoissa on jo vuosia ollut pakollinen "näin käytät wordia ja exceliä" - kurssi 1. vuoden opiskelijoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi