Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs;:Wordin käyttö on mörkö joka haittaa valmistumista

Vierailija
22.04.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007932911.html

Ei tosiaan ole aivan pieni juttu tehdä pitkää tieteellistä tekstiä kuvineen ja taulukoineen saavutettavan muotoon word-ohjelmassa. Ulkoasuun voi mennä enemmän aikaa kuin tekstiin.
Hyvä että asia nostetaan esiin, tiedän useitakin joita asia on vaivannut

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen aloittanut kirjoittamisen aikoinaan Muistiolla, josta on siirrytty Wordiin. Vanhan Wordin sivunumerointi oli ehkä yksinkertaisempi, mutta ei nykyisenkään käyttö rakettitiedettä ole.

Ehkäpä nykynuorisolla ei onnistu kuin snapchatin, tiktokin, instagramin ym. käyttö.

N 31v

Vierailija
42/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista? Yliopistoissa on jo vuosia ollut pakollinen "näin käytät wordia ja exceliä" - kurssi 1. vuoden opiskelijoille.

Itselleni kävi sellainen moka, että kun olen käynyt word-kurssin joskus 90-luvulla ja sen jälkeen käyttänyt sujuvasti exceliä, wordiä ja lukuisia erilaisia ohjelmistoja, en todellakaan ymmärtänyt, että minun pitäisi mennä ennen gradun kirjoittamista vielä word-kurssille, että osaan tehdä graduun kansisivun, jossa ei näy sivunumeroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yliopisto ei tee valmista opinnäytetyön tyylipohjaa. Toki valmista tyylipohjaakin pitää osata käyttää, mutta on hölmöä laittaa jokainen tekemään kaikki asetukset itse.

Juurikin näin. Yiopiskelujen tavoitteena harvemmin on tekstinkäsittelijän perustutkinto. Painajaksi pääsee amiksen papereilla.

Vierailija
44/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yliopisto ei tee valmista opinnäytetyön tyylipohjaa. Toki valmista tyylipohjaakin pitää osata käyttää, mutta on hölmöä laittaa jokainen tekemään kaikki asetukset itse.

Vaihteleekohan tämä yliopistoittain? Opiskelen itse Itä-Suomen yliopistossa, ja kyllä meillä on valmiit tyylipohjat, joita voi käyttää sekä kurssitöissä että opinnäytetöissä.

Vierailija
45/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Word tarjoaa perus asiakirjapohjia, joihin vaan lisää tekstin. Oppilaitoksilla myös valmiit opparipohjat monella nykyään.

Mutta ymmärrän tuskan. Itse menin yliopistoon 96 enkä silloin osannut tietokonetta käyttää kuin mitä töissä tarvitsi. Menin Kansalaisopistoon tietokone- kurssille. Tuttavalla jäi yliopisto kesken juuri tästä syystä. Eräissä opinnoissani meinaa tökkiä juuri eräiden tietokoneohjelmien osaamattomuus, eivät ole ihan perusohjelmia. Muuten kyllä riittäisi kapasiteetti niihin kyllä. Samoissa opinnoissa jollain tökki ihan poweråpinrin köyttö- ei ollut koskaan käyttänyt, ja ihan y- sukupolveen kuuluva henkilö on kyseessä.

Vierailija
46/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa: equality of outcomes. Jos joku ei osaa, ei haittaa koska joku toinen kyllä osaa, ja se tekee. Molemmille sama palkka.

Vierailija
47/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Word on joillekin vaikea? Onko tämä joku aprillipila?

Vierailija
48/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: equality of outcomes. Jos joku ei osaa, ei haittaa koska joku toinen kyllä osaa, ja se tekee. Molemmille sama palkka.

Miksi et voinut kirjoittaa kokonaan suomeksi? Lopputulosten tasa-arvo on ihan peruskäsite.

Vierailija
49/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt joka opinahjossa ole ONT-templatet tarjolla. Siihen sitten vaan omat tekstit ja kuvat.

Kertokaa ihmeessä, jos jossain ei templatea ole tarjolla.

Tsemppiä kaikille opinnäytetöiden tekijöille :)

Vierailija
50/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kyllä totta. Joissakin korkeakouluissa näin onkin siten, että etusivullekin tulee oppilaitoksen logo ja fontti eikä tarvitse käyttää niitä ankeita mustavalkoisia times new romaneita.

Itse takkusin useamman kerran myös alkusivujen kanssa, kun en aluksi tajunnut, että graduun pitää jättää toinen, neljäs ja kuudes sivu kokonaan tyhjiksi, kun ne ovat paperien kääntöpuolet. Ei tullut mieleenikään, että tämä pitää ottaa huomioon jo muotoiluissa, kun sen itse kuitenkin tulostin ja tallennettavassa tiedostossa näyttää typerältä. Tämäkin olisi selvinnyt, jos olisi ollut valmis malli jossain. 

Vierailija
51/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työelämässäkin tarvitaan tekstinkäsittelyn taitoja. Ei kaikkea voi valmiiksi antaa.

Vierailija
52/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi on sen tason rimatesti, että jos ei osaa, niin ei kyllä ansaitse valmistuakaan.

T: lehtori

Vierailija
53/53 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu oudolta, ettei tyylejä osata käyttää. YmmärtäisiKäyttäjäystävää valitettaisiin jostain LaTexin vaikeudesta, mutta perus-Word-käyttö nyt on ihan työelämävalmius siinä missä moni muukin asia, joka oletetaan jo yliopistoissa osattavan. Yliopistot myös tarjoavat opetusta ohjelmien käytössä, mutta näemmä niihin ei haluta osallistua kun voi kertoa Hesarille möröistä sen sijaan.

Jos vaihtoehdot on word ja latex, niin kyllä minä latexia käyttäisin. Käyttäjäystävällisempi ja lopputulos kauniimpi.

Itse en käytä latexia kuin pakosta jos työssä on paljon symboleja tai kaavoja. Muuten en näe mitään järkeä latexin käytössä, muuta kuin itsensä rankaisemisen. Parempi opetella hyvin tekstinkäsittelyohjelma niin ainakin musta kaikki latexin oletetut edut muuttuu aika marginaalisiksi (ja tästä on tutkimusta myös, että se vähentää fokusta sisältöön koska muotoon menee niin paljon aikaa/vaivaa).

No latexin oletetut edut ovat tosiaan tilanteessa, jossa on paljon symboleita ja kaavoja. Wordissa ei edellenkään saa numeroituja kaavoja, joka on jo... aikamoinen suoritus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi