Tieteeseen ei voi "uskoa". Mikä typerä ilmaus "En usko tieteeseen" !
Tieteeseen ei voi "uskoa". Tiede on metodi tiedonhankintaan. Metodia noudattaen vanha tieto voidaan korvata uudella ja paremmalla, jos näin pystytään todistamaan. Tiede ja tieteen metodit ovat kaikkien ulottuvissa.
Uskonto on joukko oppeja, joita ei korvata uudella ja paremmalla vaan hakataan päätä samojen kanssa seinään niin pitkään että se menee tohjoksi. Siksi sitä kutsutaan uskonnoksi. Pitää vaan uskoa.vUskonnon opit eivät ole avoimia ja kaikkien uudistettavissa niin että koko yhteisö nytkähtää heti eteenpäin, dynaamisesti ja liittää uuden tiedon kaikkeen vanhaan.
Älkää vertailko omenoita ja appelsiineja.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sitten pitäisi ilmaista "usko" teorioihin. Esim mustat aukot ovat teoria tai spekulaatio, niiden olemassa olo ei ole fakta.
Onko se fakta sinulle? Oletko nähnyt tai kokenut mustaa aukkoa mitenkään? Vai uskotko kenties tiedelehden artikkeliin ja se antaa sinulle jonkinlaista mielihyvää tai varmistusta todellisuuden luonteesta?
Olen nähnyt ja kokenut, jopa ihan itse laskemalla sellaisen todennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sitten pitäisi ilmaista "usko" teorioihin. Esim mustat aukot ovat teoria tai spekulaatio, niiden olemassa olo ei ole fakta.
Öö, onhan.
Ja miten olet varmistunut siitä että se on fakta?
Mittaamalla ja laskemalla valon taittumisen mustan aukon läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Usko on ihan sama asia kuin luottamus.
Ei todellakaan ole. Usko on perusteetonta, luottamus ei.
Sano toi sille naiselle joka luotti narsistin valheisiin ja muutti sen kanssa yhteen 😂. Ei luottamus kerro yhtään mitään sen kohteen oikeasta luotettavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano toi sille naiselle joka luotti narsistin valheisiin ja muutti sen kanssa yhteen 😂. Ei luottamus kerro yhtään mitään sen kohteen oikeasta luotettavuudesta.
No silloinhan se ei ollut perusteltua, eli kyse ei ollut luottamuksesta vaan uskosta. Tai tuossa tapauksessa ehkä ennemminkin toivosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on uskon asia. Vai oletko toistanut Michelsonin ja Morleyn kokeen? Oletko törmäyttänyt hiukkasia valtavalla energialla toisiinsa kuten CERNissä, tai oletko lukenut ja ymmärtänyt Fermatin lauseen todistuksen?
Ei minun tarvitse ymmärtää Fermatn lauseen todistusta. Minulle riittää ihan hyvin se, että tehokkainkaan supertietokone ei ole kyennyt tuottamaan lukuja jotka sen kumoaisi.
Ihmiset eivät enää ymmärrä faktan ja mielipiteen välistä eroa. Tieteessä varsinaiset tulokset eivät ole sinällään kyseenalaisia, mutta ne voidaan tulkita väärin. Siksi tiede korjaa itse itseään. Asia mitä mielipiteisiin nojaavat vaikuttavat eivät suostu tekemään käytännössä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskovaiset pitää tiedettä pelottavana? Pelkäävätkö he, että tiede paljasta uskonnot turhanpäiväisiksi saduiksi?
Sen tiede on jo tehnyt. Luulevaiset ovat vain sulkeneet silmänsä ja korvansa ja lallattavat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en usko tieteeseen, en usko sen metodiin, joten missä ongelma?
Miksi et usko havaintoihin ja datan käsittelyyn ja laskentaan? Epäiletkö, että 1000 ei ehkä olekaan suurempi kuin 100.
Tuohan on ihan määrittelykysymys. Jos määritellään joku lukujärjestelmä jossa 100 on suurempi kuin 1000 niin sitten sekin pätee. t. eri
Tämä on just tätä uskovaisten tulkintaa, että käännetään vaikka maapallo ympäri jotta pyhä kirja kertoo totuuden. Ette tajua, että uskonto manipuloi ihmistä.
Ihmiset manipuloi ihmisä. T. Fundamentalisti
Käyttäen uskontoa työkalunaan.
Käytännössähän tiede on vain nimitys sille, että havaintojen perusteella tehdään kuvauksia/malleja, esim. siitä miten omena putoaa maahan.
"Ei usko tieteeseen", tarkoittaa ettei usko että omena putoaa maahan, tai ei jostain mystisestä syystä usko että sitä voi kuvata miten omena putoaa maahan (siitä huolimatta, että voi itse todeta sen menevän juuri niin).