Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereen päihdeongelmaiset

Vierailija
21.04.2021 |

Pitkästä aikaa kävin Tampereella, ja vaikka tiesin ratikasta niin siihen en osannut varautua, miten katukuva oli ihmisten osalta muuttunut. Tullintorin alueella melkein pelotti käydä kun oli niin levottoman oloista, keskustorilla käytiin huu.mekauppaa ihan avoimesti, kadulla tuli useampi humalainen puhumaan ihan lyhyellä matkalla, Prisman pihalla oli joku kahakka (johon vartijat onneksi puuttuivat), bussissa takapenkki täyttyi sekavista nuorista miehistä, puistossa kävellessä näkyi ruiskuja ja niin edelleen. Eikä tämä tosiaan ollut mikään viikonloppuyö, vaan ihan tavallinen arki-ilta.

Tiedän että käyttömäärät ovat lisääntyneet varsinkin nyt koronan aikana, mutta ero aikaisempaan on huima. Oliko mulla vain huono tuuri, vai ovatko päihteet poikkeuksellisen läsnä Tampereen katukuvassa? Jos kyllä, niin miksi? Onko päihde politiikka muuttunut jotenkin? Mikä ihmiset saa voimaan niin huonosti, että noin moni näkee kovemmat aineet vaihtoehtona?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusta on ihan kaamea nykyään, kaikki normaalit viettävät mahdollisimman vähän aikaa siellä. Iso osa liikkeistä on lopettanut, kunnon kahviloita ei enää ole, räkälää räkälän perään vain ja pikanttina lisänä ratikkatyömaa ja narkit. Ennen oli ihanaa kierrellä keskustassa, shoppailla ja käydä kahvilla - nyt ei tulisi mieleenkään.

Ratikkatyömaa on keskustassa valmis, on paljon kivoja kahviloita keskustorin tuntumassakin ja ihan viihtyisiä baareja myös. Juuri mainostettiin, että keskustorille tulee kesäksi ulkoterassi, jonka viihtyisyyteen kuulemma panostetaan.

Nistit pyörivät yleensä Tullintorin tienoilla, koska siellä on joku niiden neulanvaihtopaikka. Asun ihan keskustan tuntumassa, ja liikun paljon myös Tullintorin alueella. 

Älkää uskoko noita negatiivisia märisijöitä. 

Vierailija
62/85 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut suomesta pitkään pois ja nyt palatessa tämä sekakäyttäjien määrä kaupunkien kaduilla on ollut silmiinpistävää. Me laman lapset jäimme ilman tukea. Siitä on kysymys.

Eron huomaa jo lyhyenkin reissun jälkeen, kun kulkee lentokentältä junalla Tikkurilaan. Suomi on aika hirveässä jamassa. Eipä samanlaista säätämistä esim. Espanjassa näe.

Miksi tällä kommentilla on miinusta? Ihan totta se on. 

Siis se kontrasti kun menee Helsingin rautatientorin läpi lentokentälle ja sieltä esim. Amsterdamiin on oikeasti ihan valtava. Hollannissakin liikkuu varmasti enemmän päihteitä kuin Suomessa, mutta ei siellä ole vastassa kusen hajuisia spurguja niinkuin tuolla rautatientorin liepeillä, ei säätäviä nuorisojoukkoja eikä nistejä. Sekavimmat ihmiset on yleensä turisteja itsekin, jossain asuinalueen kaupan edessä saattaa olla joku kerjäämässä, mutta onpa noita istunut hattu kourassa viime vuosina täälläkin, ihan Joensuussa tai Rovaniemellä asti. Surettaa aina lomalta Suomeen palatessa nähdä tätä meininkiä täällä. 

Vähän off topic, Tampereesta ei kokemusta, mutta pahalta kuulostaa sielläkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari juttua:

Tullintorilla on joku narkkien piste, ja ymmärtääkseni sinne kuskataan naapurikunnista (koko Pirkanmaalta?) korvaushoitoa tmv. saavat, eli siellä hengailee ison alueen narkit samassa sumpussa, ei vain "tamperelaiset".

Toisekseen minusta _keskustan_ pitäisi olla siisti ja "tavallisia" ihmisiä varten, Tullitori/koskenranta akselilla on ihan kamalaa porukkaa. Nykyään ihmiset eivät enää itse halua/eivät anna lasten omin päin kulkea keskustassa epämääräisen porukan takia.

Jos ajatellaan Amterdamia ymv. kaupunkeja, niissäkin on huumeongelmaa jne. mutta kaupunkien keskustat (voisi sanoa myös ns. "turistialueet ) on siivottu, ja ellei johonkin Rottendamin kuppaiseen lähiöön mene saa olla rauhassa ja nähdä "normaalia eloa" ja nättejä tulppaani-istutuksia jne. (karrikoiden) eikä mitään laitapuolen kulkijoiden/päihteiden käyttäjien pahinta kirjoa.

Vierailija
64/85 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Tampereella lähes 10 vuotta kunnes muutin pari vuotta sitten muualle opiskelemaan.

Se mikä on tässä ajassa vaikuttanut katukuvaan aika paljon on se, jota moni muukin on tässä ketjussa sanonut, että korvaushoitopiste on siirretty Tullintorille. Siis juna-aseman viereen keskustan kylkeen.

Nyt joka kerta, kun olen käynyt Tampereella, on keskustassa useampi hoippuva narkki-/juopporemmi heti siinä aseman kulmilla pyörimässä ja sama jatkuu Hämeenkadun mitalta vähintään sillalle asti.

Selvästi tässä ajassa myös päihteidenkäyttäjien määrä on joko lisääntynyt, tai joku heidät saa ylipäänsä näkyvämmin katukuvaan. Nuoria, siis häthätää 20-vuotiaita naisia pyörii aivan sekaisin äijäporukoissa siellä ja Keskustorilla tyypit narkkaa yleisissä vessoissa.

Ei tällaista ollut näin näkyvästi vielä 2010-luvun alussa, eikä varsinkaan sitä aiemmin, kun keskusta oli vielä kiva shoppailupaikka.

Vierailija
65/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella tehdään tällä hetkellä kaikkea, mistä rakennusfirmat nettoaa: rakennetaann iso halli missä kyljessä kalliita asuntoja, täytetään järveä, että saadaan kalliita asuntoja, tehdään tunneli, että saadaan kalliita asuntoja, suunnitellaan tekosaarta, että saadaan kalliita asuntoja, suunnitellaan uutta jalkapallokenttää, mihin kylkeen kalliita asuntoja jne jne.. Tämä on nyt ykkösprioriteetti Tampereella. Narkit lisääntyy, mutta mitä siitä, ne ei tuo kaupungille eikä gryndereille rahaa, antaa olla ihan rauhassa siellä tullin ja keskustan alueella. Valkopestään kaikki maailmanpelastavalla ratikalla.

Vierailija
66/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on täällä vähän väliä nostoja.. 

Vierailija
68/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 7v Tampereella ja muutin pois juuri ennen noita isoja työmaita ja ratikan rakennusta. Silloin oli ainakin aika rauhallista. Kerran ajoin läpi ja kaupunki oli kyllä muuttunut, niin paljon uutta rakennettu. Kuulostaa kyllä pahalta, aika Helsingiltä. Asuin Tampereen jälkeen ulkomailla ja kyllä se tosiaan pisti silmään palatessa miten ainakin pk-seudulla on hirveästi nuorisojoukkoja ja nistejä. Epämääräistä sakkia. Täällä on niin vaikea työllistyäkin ja palveluita ollaan ajamassa vaan alas. Tuntuu oikeasti että ei taida Suomella mennä kovin hyvin. 

Vierailija
69/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo korvaushoitopiste ollut Tullintorilla jo tyyliin 2015? Siinä yliopiston lähellä oli ainakin joku paikka. Vai onko se siirtynyt vielä siitä ja muuttunut jotenkin ketä hoidetaan?

Vierailija
70/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on ainoa suomalainen paikka, missä on ihan kirkkaassa päivänvalossa rehellisesti pelottanut. Esimerkiksi Tullintori on tosi kaamea paikka näin ulkopaikkakuntalaisen silmissä. Vessaan en uskaltautunut siellä menemään, kun sen verran erikoisen oloista porukkaa päivysti ovien ulkopuolella. 

Asun itsekin yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, ja olen käynyt säännöllisesti muissa isoissa paikoissa, mutta Tampereen tunnelma on ihan omanlaisensa.

Vierailija
71/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin kerran viime kesänä käymään Tullintorin sinivalovessassa, en erehdy toista kertaa. Sen verran epämääräistä porukkaa oli siellä.

Vierailija
72/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3825140/onko-tampereen-huumetilanne-men…

No, tuostakin keskustelusta on jo vuosi. Vaikka eipä ole tilanne ainakaan parantunut siitä.

Vierailija
73/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere on ainoa suomalainen paikka, missä on ihan kirkkaassa päivänvalossa rehellisesti pelottanut. Esimerkiksi Tullintori on tosi kaamea paikka näin ulkopaikkakuntalaisen silmissä. Vessaan en uskaltautunut siellä menemään, kun sen verran erikoisen oloista porukkaa päivysti ovien ulkopuolella. 

Asun itsekin yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, ja olen käynyt säännöllisesti muissa isoissa paikoissa, mutta Tampereen tunnelma on ihan omanlaisensa.

Menepä Helsingin rautatieasemakle, saattaa alkaa pelottaa.

Vierailija
74/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele yhtään. Tampereen mielenterveyspalvelujen tilanne on täysi katastrofi. Nuorten itsemurhat tulee todennäköisesti lähiaikoina kasvamaan entisestään.

En ymmärrä, miten tässä on edes onnistuttu. Lähes yksikössä kuin yksikössä oli psykiatrille puolen vuoden jono jo ennestään. Itse olen ei-akuuttina tapauksena ollut jonossa kohta vuoden. Ei hoitavaa psykiatria vieläkään. Niillä on huutava lääkäripula ja ilmeisesti paljon kokenutta porukkaa lähtenyt.

Nyt sitten tämän jo ennestään täysin katastrofaalisen tilanteen päälle tehtiin iso organisaatiouudistus, jossa mt-palvelut siirrettiin pääosin TAYSin alaisuuteen. Kaikki myllättiin ympäri. Lääkäreitä ja varsinkin psykiatreja lähti lisää, koska osa ei ilmeisesti halunnut jostain syystä TAYSin alaisuuteen. Tilanne oli jo ennestään täysi katastrofi, nyt en tiedä, millä tätä enää kuvaisi. Ruumiita tulee ja työkyvyttömiä, se on ihan varma. Tää on mun mielestä paljon isompi uhka kuin koronapandemia.

Mä en tunne ketään, kenenkä hoitokontakti ei olisi katkennut. Ja mä tunnen nuoria mt-kuntoutujia paljon. Tosi monella on nyt hoitavana lääkärinä joku nuori erikoistuva, koska kokeneita ei jostain syystä saada töihin. Ruuhkautunut jonotilanne on niin paha, että niitä puretaan viikonloppuja myöten. Yhdellä mun kaverilla oli ollut hoitoneuvottelu lauantaina.

Työntekijät alkaa olla aika loppu, heitä en syytä. Mua on ainakin kohdeltu suht ystävällisesti kun olen soitellut ja kysellyt jonotilanteeni perään ja pahoiteltu ja sanottu suoraan, että tilanne on todella paha ja että tää on potilaiden kannalta täysin epäreilua.

Kun apua et saa hakemallakaan, niin mitä muita vaihtoehtoja siihen olon helpottamiseen jää kuin päihteet? Ei se ole huonosti voivien ihmisten syy, että muita ratkaisuja ei tarjota.

Toivoisin niin, että tää nousisi Tampereella kesän kuntavaaleissa nyt isoksi teemaksi. Tälle tilanteelle on pakko tehdä jotain. Meillä kuolee nuoria ihmisiä käsiin ja jää pitkille sairauslomille. Ei minkään kaupungin talous kestä tänmöistä. Puhumattakaan siitä valtavasta inhimillisestä kärsimyksestä mitä tää aiheuttaa. Tää koko tilanne on niin epäreilu ja väärin. Mt-ongelmista kärsivät on muutenkin niitä, joita elämä on yleensä potkinut päähän ja joille on sattunut kamalia asioita. Ja sitten et saa apua.

Tuhannesti tämä! Ihanaa nähdä tällainen pohdiskeleva ja myötätuntoinen kirjoitus kaiken narkkihuutelun keskellä.

Olen vakituinen munuais- ja keuhkopolin asiakas sairauksieni vuoksi + keskivaikea masennus, köyhä ja kipeä, mutta eipä ole tullut mieleeni yrittää edes "helpottaa" oloani/tilannettani alkolla/huumeilla. Ei mulla olisi rahaakaan moiseen. Eläkeläisenä saan asumistukea 40 e/kk ja kaiken muun (isot sairauskulut) joudun maksamaan itse. Ainoastaan ruuasta on mahdollista pihistää, sillä muut menot on maksettava ensin. Millä rahalla ostaisin viinaa/huumeita/röökiä?

Vierailija
75/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa todella surullista luettavaa tämä ketju. Muutin kymmenen vuotta sitten pois Tampereelta, ja olen vähän miettinyt mahdollista paluuta lähivuosina, koska minusta Tampere oli todella mukava paikka asua.

Mutta tämä ketju laittaa kyllä ajattelemaan. Onko se mukava ja leppoisa Tampere oikeasti olemassa enää vain muistoissa? 😕

Eniten harmittaa ja surettaa ihmisten pahoinvointi ja hätä. Ei hyvinvoivat nuoret notku aineissa aamusta iltaan. 🙁

Tampere oli aivan upea paikka vielä 2000-luvun ekat kymmenen vuotta.

Suomen paras kaupunki oli,mutta joskus 2013 alkoi näkyä selkeä alastulo (kukas olikaan valtuuston pj...). Muutin tosin naapuriin jo 2006 ja pitkän aikaa ei tullut käytyä keskustassa, joten pudotus oli aika shokki kun alkoi taas käydä.

Nykyään kuljen töihin keskustaan ja kärry parkissa juuri Tullin päässä Hämpissä. Mukanani on usein keskustan lukiossa opiskeleva teini ja parasta mahdollista päihdekasvatusta on juuri tämän epämääräisen sakin näkeminen 10m etäisyydeltä.

Vierailija
76/85 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut suomesta pitkään pois ja nyt palatessa tämä sekakäyttäjien määrä kaupunkien kaduilla on ollut silmiinpistävää. Me laman lapset jäimme ilman tukea. Siitä on kysymys.

Eron huomaa jo lyhyenkin reissun jälkeen, kun kulkee lentokentältä junalla Tikkurilaan. Suomi on aika hirveässä jamassa. Eipä samanlaista säätämistä esim. Espanjassa näe.

Miksi tällä kommentilla on miinusta? Ihan totta se on. 

Siis se kontrasti kun menee Helsingin rautatientorin läpi lentokentälle ja sieltä esim. Amsterdamiin on oikeasti ihan valtava. Hollannissakin liikkuu varmasti enemmän päihteitä kuin Suomessa, mutta ei siellä ole vastassa kusen hajuisia spurguja niinkuin tuolla rautatientorin liepeillä, ei säätäviä nuorisojoukkoja eikä nistejä. Sekavimmat ihmiset on yleensä turisteja itsekin, jossain asuinalueen kaupan edessä saattaa olla joku kerjäämässä, mutta onpa noita istunut hattu kourassa viime vuosina täälläkin, ihan Joensuussa tai Rovaniemellä asti. Surettaa aina lomalta Suomeen palatessa nähdä tätä meininkiä täällä. 

Vähän off topic, Tampereesta ei kokemusta, mutta pahalta kuulostaa sielläkin. 

Jep. Sen eron todella huomaa.  Espanjassa ensin paikallisjunalla Malagaan, sieltä junalla Madridiin, Madridista lennolla Amsterdamiin jossa pyörähdys kaupungilla välilaskun aikana paikallisjunalla, sieltä lento Helsinki-Vantaalle josta junalla Tikkurilaan. 

Espanjassa ja Hollannissa ei minkäänlaista häiriötä, kun taas Suomessa heti lentoaseman asemalla oli jonnet potkimassa seiniä, junassa täysin arvaamaton sekis möykkäsi omiaan ja Tikkurilan asemalla oli käynnissä jonkinlainen konsertti kansallispukujen ja nistien kesken.

Vierailija
77/85 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken kukkuraksi Tampere hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi v. 2026!! :D

Saanen nauraa ja nauran, vaikken saisikaan. 

Vierailija
78/85 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele yhtään. Tampereen mielenterveyspalvelujen tilanne on täysi katastrofi. Nuorten itsemurhat tulee todennäköisesti lähiaikoina kasvamaan entisestään.

En ymmärrä, miten tässä on edes onnistuttu. Lähes yksikössä kuin yksikössä oli psykiatrille puolen vuoden jono jo ennestään. Itse olen ei-akuuttina tapauksena ollut jonossa kohta vuoden. Ei hoitavaa psykiatria vieläkään. Niillä on huutava lääkäripula ja ilmeisesti paljon kokenutta porukkaa lähtenyt.

Nyt sitten tämän jo ennestään täysin katastrofaalisen tilanteen päälle tehtiin iso organisaatiouudistus, jossa mt-palvelut siirrettiin pääosin TAYSin alaisuuteen. Kaikki myllättiin ympäri. Lääkäreitä ja varsinkin psykiatreja lähti lisää, koska osa ei ilmeisesti halunnut jostain syystä TAYSin alaisuuteen. Tilanne oli jo ennestään täysi katastrofi, nyt en tiedä, millä tätä enää kuvaisi. Ruumiita tulee ja työkyvyttömiä, se on ihan varma. Tää on mun mielestä paljon isompi uhka kuin koronapandemia.

Mä en tunne ketään, kenenkä hoitokontakti ei olisi katkennut. Ja mä tunnen nuoria mt-kuntoutujia paljon. Tosi monella on nyt hoitavana lääkärinä joku nuori erikoistuva, koska kokeneita ei jostain syystä saada töihin. Ruuhkautunut jonotilanne on niin paha, että niitä puretaan viikonloppuja myöten. Yhdellä mun kaverilla oli ollut hoitoneuvottelu lauantaina.

Työntekijät alkaa olla aika loppu, heitä en syytä. Mua on ainakin kohdeltu suht ystävällisesti kun olen soitellut ja kysellyt jonotilanteeni perään ja pahoiteltu ja sanottu suoraan, että tilanne on todella paha ja että tää on potilaiden kannalta täysin epäreilua.

Kun apua et saa hakemallakaan, niin mitä muita vaihtoehtoja siihen olon helpottamiseen jää kuin päihteet? Ei se ole huonosti voivien ihmisten syy, että muita ratkaisuja ei tarjota.

Toivoisin niin, että tää nousisi Tampereella kesän kuntavaaleissa nyt isoksi teemaksi. Tälle tilanteelle on pakko tehdä jotain. Meillä kuolee nuoria ihmisiä käsiin ja jää pitkille sairauslomille. Ei minkään kaupungin talous kestä tänmöistä. Puhumattakaan siitä valtavasta inhimillisestä kärsimyksestä mitä tää aiheuttaa. Tää koko tilanne on niin epäreilu ja väärin. Mt-ongelmista kärsivät on muutenkin niitä, joita elämä on yleensä potkinut päähän ja joille on sattunut kamalia asioita. Ja sitten et saa apua.

Tuhannesti tämä! Ihanaa nähdä tällainen pohdiskeleva ja myötätuntoinen kirjoitus kaiken narkkihuutelun keskellä.

Voi kiitos! Mukava saada positiivista palautetta! Toivon niin, että tää teksti osuisi myös päättäjien silmiin. Ja rohkaisen jokaista, joka tätä lukee, niin työntekijöitä kuin potilaitakin, jakamaan omia kokemuksiaan. Se on oikeesti tosi tärkeetä. Uskon kyllä, että tilanteen katastrofaalisuus on monen päättäjän tiedossa ja halua toimiakin saattaa olla ihan puolueesta riippumatta, mutta harvalla on oikeasti kauhean paljon kokemusta tai tietoa siitä, mitkä ne ihan todelliset ongelmat ja valuviat on, ja mitkä olisi niitä parhaita ja tehokkaimpia tapoja korjata tilannetta. Siksi kokemusten ja tiedon levittäminen on nyt rkultaakin kalliimpaa. Siksi esim tota mun ylläolevaa viestiä saa täysin vapaasti levittää ja kannustan siihen varsinkin niitä, joilla ei omakohtaista kokemusta ole jaettavaksi. Siinä esitetyt asiat on kuitenkin pääsääntöisesti sellaisia, mitkä voi faktatarkistaa myös muista lähteistä jos on suhteita terveydenhuoltoon. Ja toki jotain epätarkkuuksia ja osittaista mutua saattaa olla, koska julkista tietoa on saatavilla niin vähän. Mutta parhaani mukaan olen yrittänyt kuvata tilanteen niin totuudenmukaisesti ja yleispätevästi kuin se on, vaikka tottakai oma kokemus on aina osittain subjektiivinen.

Vierailija
79/85 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta tosiaan on pilalla. Niin paljon epämääräisiä tyyppejä siellä. Onneksi sinne ei ole pakko mennä kuin tosi harvoin.

Vierailija
80/85 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshoidosta luopuminen on ollut iso virhe joka osalta, ihmiset todella on kärsineet tästä jo riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi