Tampereen päihdeongelmaiset
Pitkästä aikaa kävin Tampereella, ja vaikka tiesin ratikasta niin siihen en osannut varautua, miten katukuva oli ihmisten osalta muuttunut. Tullintorin alueella melkein pelotti käydä kun oli niin levottoman oloista, keskustorilla käytiin huu.mekauppaa ihan avoimesti, kadulla tuli useampi humalainen puhumaan ihan lyhyellä matkalla, Prisman pihalla oli joku kahakka (johon vartijat onneksi puuttuivat), bussissa takapenkki täyttyi sekavista nuorista miehistä, puistossa kävellessä näkyi ruiskuja ja niin edelleen. Eikä tämä tosiaan ollut mikään viikonloppuyö, vaan ihan tavallinen arki-ilta.
Tiedän että käyttömäärät ovat lisääntyneet varsinkin nyt koronan aikana, mutta ero aikaisempaan on huima. Oliko mulla vain huono tuuri, vai ovatko päihteet poikkeuksellisen läsnä Tampereen katukuvassa? Jos kyllä, niin miksi? Onko päihde politiikka muuttunut jotenkin? Mikä ihmiset saa voimaan niin huonosti, että noin moni näkee kovemmat aineet vaihtoehtona?
Kommentit (85)
Minäkin yllätyin kuinka Mansessa näkyy katukuvassa että... no se elämänhallinta ei ole siellä ihan muodissa. Pullukoita, nistejä, alkkiksia, pullukoita nisti-alkkiksia kadut pullollaan vielä enemmän kuin muualla Suomessa.
Tullin alue on hirveä. Kyllä tuolla muuten pärjää eikä ole yhtään sen pahempi tilanne kuin muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitaasti mutta varmasti jokainen Suomen isompi kaupunki muuttuu tällaiseksi.
Totta 😢! Harmitti kun aijoin muuttaa kotikaupungista pois, mutta ehkä pitää lähteä koko kotimaasta...
Minne ajattelit mennä täältä? Vadelmavenepakolaisenakin saatat pettyä. Maailma ei ole kiva paikka, ja Suomi on pienilukuisena valtiona aika turvallinen suhteutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin yllätyin kuinka Mansessa näkyy katukuvassa että... no se elämänhallinta ei ole siellä ihan muodissa. Pullukoita, nistejä, alkkiksia, pullukoita nisti-alkkiksia kadut pullollaan vielä enemmän kuin muualla Suomessa.
Olipa taas terävää pohdintaa. Yritä ymmärtää että puhut tässä ajattelevista ja tuntevista ihmisistä, sun ihmisyydestäsi en sen sijaan ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas terävää pohdintaa. Yritä ymmärtää että puhut tässä ajattelevista ja tuntevista ihmisistä, sun ihmisyydestäsi en sen sijaan ole varma.
Tekopyhää. Minua saa haukkua, sillä perusteella että olen eri mieltä, mutta ei heitä jotka merkittävästi rasittavat terveydenhuoltoa ja taloutta. Ja itsepähän ovat syöneet, juoneet ja piikittäneet itsensä tuohon kuntoon. Elämä on valintoja, miten sinä olet valinnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tulette tänne jos kerta on niin kamalaa? Pysykää siellä mistä lähditte ja antakaa meidän olla rauhassa. Samaa se on muualla. Rovaniemellä kuvattiin reindeerspotting. Ja hei te hesalaiset: pata haukkuu kattilaa.
Rovaniemi on leppoinen Tampereeseen verrattuna. Siellä 6 vuotta asuneena ja sieltä takas Tampereelle muuttaneena ero on kuin yöllä ja päivällä.
Joo, ja näin Rovaniemen keskustassa asuvana ja usein illalla alueella koirien kanssa lenkkeilevänä voin kertoa, ettei narkkeja nykyään juuri näy. Jossain kauppatorin nurkilla saattaa joku lökäfarkku-reppuselkä nisti pyöräillä ja asuinlähiöissä Korkalovaarassa olla vähän narkkimeininkiä. Mutta eivät heilu isoissa lösseissä tai näkyvästi ainakaan keskustassa. Toki kesä ja lämpö saattaavat saada narkit enemmän liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tulette tänne jos kerta on niin kamalaa? Pysykää siellä mistä lähditte ja antakaa meidän olla rauhassa. Samaa se on muualla. Rovaniemellä kuvattiin reindeerspotting. Ja hei te hesalaiset: pata haukkuu kattilaa.
Rovaniemi on leppoinen Tampereeseen verrattuna. Siellä 6 vuotta asuneena ja sieltä takas Tampereelle muuttaneena ero on kuin yöllä ja päivällä.
Rovaniemi on pikkuinen kaupunki lapissa. Mutta onko pk seudulla leppoista? En usko. Ja silti helsinkiläiset haukkuu täällä tamperetta.
Jep! En muuttaisi Tampereelle ENKÄ Helsinkiin vaikka pakotettaisiin, mutta saman huomasin. Puhuvat niin kuin itse olisivat jostain lintukodosta kotoisin.
Kukaan suomalainen ei asu enää lintukodossa. Sinäkään.
Asuuko joku muu jossain muualla kuin Suomessa? Ei mitään lintukotoja ole olemassa, ellei sitten jossain piiloyhteisössä eristyksissä muusta maailmasta.
Aivan järkyttävä ongelma. Juuri näin kun nainen tilasi ambulanssia kolmelle yliannostaneelle narkomaanille Tuulensuun kohdilla. Saattoivat myös olla kuolleita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhää. Minua saa haukkua, sillä perusteella että olen eri mieltä, mutta ei heitä jotka merkittävästi rasittavat terveydenhuoltoa ja taloutta. Ja itsepähän ovat syöneet, juoneet ja piikittäneet itsensä tuohon kuntoon. Elämä on valintoja, miten sinä olet valinnut?
Eivät syy-seuraussuhteet ole ihan noin yksinkertaisia. Täällä joku sanoikin jo hyvin että riippuvuudet ovat valintoja siinä missä anoreksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suomesta pitkään pois ja nyt palatessa tämä sekakäyttäjien määrä kaupunkien kaduilla on ollut silmiinpistävää. Me laman lapset jäimme ilman tukea. Siitä on kysymys.
Kapitalismi ja amerikkalaisuuden ihailu.
Sitähän se on.
Työntekijä on kulu jne.
Jengit, huumeet, kovuus jne. Näitä on lobattu kapitalismilla lännestä tänne salakavalasti räp-levyjen kautta ja porukkahan on ostanut homman, että hienoa ja coolia.
Ei Neuvostoliitossa ollut sellaist hulinointia ja nyt sitä on Tampereella asti.
Itse kiinnitin huomiota määrään, mutta myös kuntoon. Kunnolla en tarkoita, että huumeita käyttävät olisivat erityisen sekaisin vaan sitä, että monen nuoren olemukseen päihteiden käyttö oli jättänyt jo todella rajut jäljet. Surullista nähtävää.
Työskentelen päihteitä käyttävien kanssa, mutta pienemmällä paikkakunnalla, jossa samaa ilmiötä näkee, mutta ei läheskään niin isosti ja vakavasti ( vielä ainakaan).
Jos Suomeen ei saada sosialismia ja rajoja kiinni, niin seuraavaksi markkinatalouden nimissä aletaan laillistamaan huumeita kuten USASSA on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen keskiluokkaisesta perheestä, jossa rahaa riitti, vanhemmilla oli töitä, vanhempien humalaa ei näkynyt ollenkaan, ei tarvinnut pelätä perheväkivaltaa eikä mitään vakavaa ja traumaattista koko lapsuuden aikana tapahtunut. Sain harrastaa, olla kavereiden kanssa, opiskella ja elää vailla aikuisen huolia turvallisessa ympäristössä. Sain kasvaa rauhassa ehyeksi aikuiseksi. Minun oli helppo ”valita” se, että en huumeita käytä.
Teettekö ilmoituksia poliisin vihjepuhelimeen, jos näette myyntiä ja piikittämistä? Ihmettelen, että missä ne poliisit istuskelee, kun keskellä päivää kauppaa tehdä ihan yleisillä alueilla. Olen kuvitellut, että olen tavallista tarkkasilmäisempi, mutta näköjään muutkin näkevät, paitsi poliisi. Vartija saattaa seisoa muutaman metrin päässä, mutta "ei huomaa" mitään ehkä oman turvallisuutensa vuoksi.
Veljeni päihdeongelma alkoi psyykepiolen hoidosta. Ensikäynnillä sai reseptin vahvoihin rauhoittaviin. Sairaanhoitajalle joutui jonottamaan yli 7 kk, sinä aikana lääkeannoksia nostettiin ja lisättiin arsenaalia. Kukaan ei ollut kiinnostunut sivuvaikutuksista tai seuraamaan tilannetta, kontaktia ammattilaisiin ei ollut.
Suvussamme on päihderriippuvaisia useita, todennäköisesti myös veljelläni geeneissä alttius riippuvuuksille. Toleranssi kasvoi, eikä lääkkeet riittäneet ja lopulta haki niitä kadulta, kun reseptiä wi saanutkaan enää. Eikä mitään tukea lääkityksen lopetukseen.
Omalla kohdalla olen kieltäytynyt monista lääkkeistä, kela tosin katkaisi sairaspäivärahan sen takia. Mutta se on pieni murhe riippuvuuteen verrattuna.
Onpa todella surullista luettavaa tämä ketju. Muutin kymmenen vuotta sitten pois Tampereelta, ja olen vähän miettinyt mahdollista paluuta lähivuosina, koska minusta Tampere oli todella mukava paikka asua.
Mutta tämä ketju laittaa kyllä ajattelemaan. Onko se mukava ja leppoisa Tampere oikeasti olemassa enää vain muistoissa? 😕
Eniten harmittaa ja surettaa ihmisten pahoinvointi ja hätä. Ei hyvinvoivat nuoret notku aineissa aamusta iltaan. 🙁
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suomesta pitkään pois ja nyt palatessa tämä sekakäyttäjien määrä kaupunkien kaduilla on ollut silmiinpistävää. Me laman lapset jäimme ilman tukea. Siitä on kysymys.
Eron huomaa jo lyhyenkin reissun jälkeen, kun kulkee lentokentältä junalla Tikkurilaan. Suomi on aika hirveässä jamassa. Eipä samanlaista säätämistä esim. Espanjassa näe.
Vierailija kirjoitti:
Onpa todella surullista luettavaa tämä ketju. Muutin kymmenen vuotta sitten pois Tampereelta, ja olen vähän miettinyt mahdollista paluuta lähivuosina, koska minusta Tampere oli todella mukava paikka asua.
Mutta tämä ketju laittaa kyllä ajattelemaan. Onko se mukava ja leppoisa Tampere oikeasti olemassa enää vain muistoissa? 😕
Eniten harmittaa ja surettaa ihmisten pahoinvointi ja hätä. Ei hyvinvoivat nuoret notku aineissa aamusta iltaan. 🙁
Tampere oli aivan upea paikka vielä 2000-luvun ekat kymmenen vuotta.
NIIIIIIN SAMAA MIELTÄ, ennen Tampereen keskusta oli miellyttävä ainakin 90-luvulla. Nykyään aivan kamala, Treella typerät päättäjät, keskusta kuollut tämän takia. Kaikki kivat kaupat ja kahvilat missä ne on? Selitykseksi verkkokauppa, en niele tätä. Autoilu on tehty niin vaikeaksi nykyään keskustassa, Treella vihataan näköjään autoilua, no eipä siinä mitään, autot tuo rahaa keskustaan ja asiakkaita.................ilmeisesti nää tyhmät päättäjät ajelevat sitten m a m u j e n kanssa sillä ratikalla keskustaan, koska keskusta myös täynnä näitä ihme värillisiä, en tiedä mitä ne siellä keskustassa tekee, varmaan luuhaa Kelan rahoja käyttäen. Omituiseksi mennyt.