Tampereen päihdeongelmaiset
Pitkästä aikaa kävin Tampereella, ja vaikka tiesin ratikasta niin siihen en osannut varautua, miten katukuva oli ihmisten osalta muuttunut. Tullintorin alueella melkein pelotti käydä kun oli niin levottoman oloista, keskustorilla käytiin huu.mekauppaa ihan avoimesti, kadulla tuli useampi humalainen puhumaan ihan lyhyellä matkalla, Prisman pihalla oli joku kahakka (johon vartijat onneksi puuttuivat), bussissa takapenkki täyttyi sekavista nuorista miehistä, puistossa kävellessä näkyi ruiskuja ja niin edelleen. Eikä tämä tosiaan ollut mikään viikonloppuyö, vaan ihan tavallinen arki-ilta.
Tiedän että käyttömäärät ovat lisääntyneet varsinkin nyt koronan aikana, mutta ero aikaisempaan on huima. Oliko mulla vain huono tuuri, vai ovatko päihteet poikkeuksellisen läsnä Tampereen katukuvassa? Jos kyllä, niin miksi? Onko päihde politiikka muuttunut jotenkin? Mikä ihmiset saa voimaan niin huonosti, että noin moni näkee kovemmat aineet vaihtoehtona?
Kommentit (85)
Erinomainen avaus. Olenkin ihmetellyt, miksei ”kadunmies” huomaa mitään. Kyseessä on ko. paikkakunnan epäonnistunut päihdehoidon (ml. opioidikorvaushoidon) järjestämisyritys. Palveluiden pirstoutuminen eri toimijoille ja kokonaisuus ei kenenkään hallussa... osa toimijoista on perinteisiä, kunniallisia päihdehoidon organisaatioita, osa tuntuu olevan uusia/villejä toimijoita, joilla ei lääkäreitäkään rekrytoituna, kunhan vaan ovat voittaneet tarjouskilpailun.
”Bentsot kaakkoon” - ei tainnut olla viisas linja lopulta? Jopa muualta Suomesta päihdeväki muutti liberaalin päihdehoitopolitiikan perässä Manseen.
Korjausliike on käsittääkseni jo tehty mutta jälkiä saadaan korjata pitkään. Hoitohenkilökuntakin taisi äänestää lopulta jaloillaan.
En ihmettele yhtään. Tampereen mielenterveyspalvelujen tilanne on täysi katastrofi. Nuorten itsemurhat tulee todennäköisesti lähiaikoina kasvamaan entisestään.
En ymmärrä, miten tässä on edes onnistuttu. Lähes yksikössä kuin yksikössä oli psykiatrille puolen vuoden jono jo ennestään. Itse olen ei-akuuttina tapauksena ollut jonossa kohta vuoden. Ei hoitavaa psykiatria vieläkään. Niillä on huutava lääkäripula ja ilmeisesti paljon kokenutta porukkaa lähtenyt.
Nyt sitten tämän jo ennestään täysin katastrofaalisen tilanteen päälle tehtiin iso organisaatiouudistus, jossa mt-palvelut siirrettiin pääosin TAYSin alaisuuteen. Kaikki myllättiin ympäri. Lääkäreitä ja varsinkin psykiatreja lähti lisää, koska osa ei ilmeisesti halunnut jostain syystä TAYSin alaisuuteen. Tilanne oli jo ennestään täysi katastrofi, nyt en tiedä, millä tätä enää kuvaisi. Ruumiita tulee ja työkyvyttömiä, se on ihan varma. Tää on mun mielestä paljon isompi uhka kuin koronapandemia.
Mä en tunne ketään, kenenkä hoitokontakti ei olisi katkennut. Ja mä tunnen nuoria mt-kuntoutujia paljon. Tosi monella on nyt hoitavana lääkärinä joku nuori erikoistuva, koska kokeneita ei jostain syystä saada töihin. Ruuhkautunut jonotilanne on niin paha, että niitä puretaan viikonloppuja myöten. Yhdellä mun kaverilla oli ollut hoitoneuvottelu lauantaina.
Työntekijät alkaa olla aika loppu, heitä en syytä. Mua on ainakin kohdeltu suht ystävällisesti kun olen soitellut ja kysellyt jonotilanteeni perään ja pahoiteltu ja sanottu suoraan, että tilanne on todella paha ja että tää on potilaiden kannalta täysin epäreilua.
Kun apua et saa hakemallakaan, niin mitä muita vaihtoehtoja siihen olon helpottamiseen jää kuin päihteet? Ei se ole huonosti voivien ihmisten syy, että muita ratkaisuja ei tarjota.
Toivoisin niin, että tää nousisi Tampereella kesän kuntavaaleissa nyt isoksi teemaksi. Tälle tilanteelle on pakko tehdä jotain. Meillä kuolee nuoria ihmisiä käsiin ja jää pitkille sairauslomille. Ei minkään kaupungin talous kestä tänmöistä. Puhumattakaan siitä valtavasta inhimillisestä kärsimyksestä mitä tää aiheuttaa. Tää koko tilanne on niin epäreilu ja väärin. Mt-ongelmista kärsivät on muutenkin niitä, joita elämä on yleensä potkinut päähän ja joille on sattunut kamalia asioita. Ja sitten et saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Mt-palveluiden huonontuminen on sääli, mutta huu meveikolle ei löydy multa myötätuntoa, itse ovat osansa valinneet ja nyt pistävät kaikki muutkin kärsimään. Keskusta on ihan pilalla. Tammelakin oli joskus kaunis kaupunginosa, nyt sielläkin näkee Tullintorin n istejä tämän tästä. Kohta ne tulevat kai Ranta-Tampellaan, jopa Pispalassa saa "nauttia" pilven hajusta ihan liikaa, vaikka siellä ei sentään (vielä) tarvitse varoa ruiskuja lapsen kanssa ollessa.
Päihdeongelmainen on "valinnut osansa" siinä missä anorektikkokin on.
Off topic: mistä löysit Prisman Tre keskustasta?
Vierailija kirjoitti:
Off topic: mistä löysit Prisman Tre keskustasta?
Eihän ap sanonut olleensa vaan keskustassa vaan puhui koko Tampereesta, kun bussillakin kertoi liikkuneensa tossa. Varmaan ollut vieraisilla. Ja jotkut pitää Kalevan Prismaa keskustan Prismana.
Tampereella käyminen sattuu sydämeen, pitää rakentaa rakentaa rakentaa, vaikka ei tarviskaan. Kauhea melu ja myllättyä maata joka paikassa. Eivätkä ihmiset enää ole samanlaisia, "hidas" hämäläisyys on saanut ihan uuden merkityksen kun nuokutaan korvaushoidon edustalla. Vaikka piripäitä siellä taitaa olla kaikkein eniten, ja se aine jos joku tekee ihmisestä arvaamattoman kun ei päiväkausiin nuku ja psykoosia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään. Tampereen mielenterveyspalvelujen tilanne on täysi katastrofi. Nuorten itsemurhat tulee todennäköisesti lähiaikoina kasvamaan entisestään.
En ymmärrä, miten tässä on edes onnistuttu. Lähes yksikössä kuin yksikössä oli psykiatrille puolen vuoden jono jo ennestään. Itse olen ei-akuuttina tapauksena ollut jonossa kohta vuoden. Ei hoitavaa psykiatria vieläkään. Niillä on huutava lääkäripula ja ilmeisesti paljon kokenutta porukkaa lähtenyt.
Nyt sitten tämän jo ennestään täysin katastrofaalisen tilanteen päälle tehtiin iso organisaatiouudistus, jossa mt-palvelut siirrettiin pääosin TAYSin alaisuuteen. Kaikki myllättiin ympäri. Lääkäreitä ja varsinkin psykiatreja lähti lisää, koska osa ei ilmeisesti halunnut jostain syystä TAYSin alaisuuteen. Tilanne oli jo ennestään täysi katastrofi, nyt en tiedä, millä tätä enää kuvaisi. Ruumiita tulee ja työkyvyttömiä, se on ihan varma. Tää on mun mielestä paljon isompi uhka kuin koronapandemia.
Mä en tunne ketään, kenenkä hoitokontakti ei olisi katkennut. Ja mä tunnen nuoria mt-kuntoutujia paljon. Tosi monella on nyt hoitavana lääkärinä joku nuori erikoistuva, koska kokeneita ei jostain syystä saada töihin. Ruuhkautunut jonotilanne on niin paha, että niitä puretaan viikonloppuja myöten. Yhdellä mun kaverilla oli ollut hoitoneuvottelu lauantaina.
Työntekijät alkaa olla aika loppu, heitä en syytä. Mua on ainakin kohdeltu suht ystävällisesti kun olen soitellut ja kysellyt jonotilanteeni perään ja pahoiteltu ja sanottu suoraan, että tilanne on todella paha ja että tää on potilaiden kannalta täysin epäreilua.
Kun apua et saa hakemallakaan, niin mitä muita vaihtoehtoja siihen olon helpottamiseen jää kuin päihteet? Ei se ole huonosti voivien ihmisten syy, että muita ratkaisuja ei tarjota.
Toivoisin niin, että tää nousisi Tampereella kesän kuntavaaleissa nyt isoksi teemaksi. Tälle tilanteelle on pakko tehdä jotain. Meillä kuolee nuoria ihmisiä käsiin ja jää pitkille sairauslomille. Ei minkään kaupungin talous kestä tänmöistä. Puhumattakaan siitä valtavasta inhimillisestä kärsimyksestä mitä tää aiheuttaa. Tää koko tilanne on niin epäreilu ja väärin. Mt-ongelmista kärsivät on muutenkin niitä, joita elämä on yleensä potkinut päähän ja joille on sattunut kamalia asioita. Ja sitten et saa apua.
Tuhannesti tämä! Ihanaa nähdä tällainen pohdiskeleva ja myötätuntoinen kirjoitus kaiken narkkihuutelun keskellä.
Tämä jos joku pitäisi ottaa esille kuntavaaleissa, mutta oon yllättynyt jos niin käy. Soraääniä tulee varmasti mutta ne pyritään hiljentämään, kuka kehtaisi myöntää ettei tämmöinen "kasvu ja kehitys" nyt ollutkaan ihan niiiiin hyvä idea kuin piti olla.
Aina jaksetaan intoilla muuttovoittoisuudesta, mutta oikeastihan tämä kaupunki on tällaisenaan uppoava laiva. Eivätkä ne huonokuntoisimmat jaksa yksin uida rnantaan, kun renkaatkin revitään käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään mitään verrattuna Helsingin ongelmiin. Sieltä tänne Tampereelle muuttanut.
Minäkin muutin Helsingistä ja olen täysin eri mieltä, muutan sinne takaisin heti kun tulee tilaisuus. Ihan saman skaalan ongelmat kummassakin, sillä erotuksella että Treellä ei ole pääkaupungin hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Mt-palveluiden huonontuminen on sääli, mutta huu meveikolle ei löydy multa myötätuntoa, itse ovat osansa valinneet ja nyt pistävät kaikki muutkin kärsimään. Keskusta on ihan pilalla. Tammelakin oli joskus kaunis kaupunginosa, nyt sielläkin näkee Tullintorin n istejä tämän tästä. Kohta ne tulevat kai Ranta-Tampellaan, jopa Pispalassa saa "nauttia" pilven hajusta ihan liikaa, vaikka siellä ei sentään (vielä) tarvitse varoa ruiskuja lapsen kanssa ollessa.
Tajuatko sä että se, mikä on pois päihdeongelmien hoidosta, näkyy katukuvassa ja meidän tavallisten ihmisten elämässä? Nämä asiat vaikuttavat kaikkeen, eivätkä ne riippuvaiset ole mitään pölyä jonka sä voit lakaista piiloon näkökenttääsi häiritsemästä. Pahaa tulehdusta ei hoideta laastarilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä.
Lähdenkin tästä ostoksille.
eipä kannata. Veli aikoi ostaa ruohoa ja se yritettiin ryöstää siellä. Ei puskaradioon voi luottaa enää nykyään.
Mitä te tulette tänne jos kerta on niin kamalaa? Pysykää siellä mistä lähditte ja antakaa meidän olla rauhassa. Samaa se on muualla. Rovaniemellä kuvattiin reindeerspotting. Ja hei te hesalaiset: pata haukkuu kattilaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tulette tänne jos kerta on niin kamalaa? Pysykää siellä mistä lähditte ja antakaa meidän olla rauhassa. Samaa se on muualla. Rovaniemellä kuvattiin reindeerspotting. Ja hei te hesalaiset: pata haukkuu kattilaa.
Rovaniemi on leppoinen Tampereeseen verrattuna. Siellä 6 vuotta asuneena ja sieltä takas Tampereelle muuttaneena ero on kuin yöllä ja päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä ongelmia ratkaista uhoamalla "ite oot, älä mulle ala", koska kyse ei ole statusasiasta vaan inhimillisen kärsimyksen minimoimisesta. Aika harvoin tällaiset laajat sosiaaliset epäkohdat ratkeavat sillä, että ne ohitetaan.
Hitaasti mutta varmasti jokainen Suomen isompi kaupunki muuttuu tällaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemi on leppoinen Tampereeseen verrattuna. Siellä 6 vuotta asuneena ja sieltä takas Tampereelle muuttaneena ero on kuin yöllä ja päivällä.
Rovaniemi on pikkuinen kaupunki lapissa. Mutta onko pk seudulla leppoista? En usko. Ja silti helsinkiläiset haukkuu täällä tamperetta.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Täällä puhutaan aivan kuin ongelma olisi vain pk-seudulla ja Tampereella, mutta muut kaupungit tulevat perässä. Jos eivät nyt, niin pian. Oulu ja Lahti ovat jo pitkällä. Jyväskylä, Turku, Kuopio... Siemenet näkyvät niissäkin. Päättäjiltä kaivattaisiin nyt vastuuta eikä hyssyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemi on pikkuinen kaupunki lapissa. Mutta onko pk seudulla leppoista? En usko. Ja silti helsinkiläiset haukkuu täällä tamperetta.
Jep! En muuttaisi Tampereelle ENKÄ Helsinkiin vaikka pakotettaisiin, mutta saman huomasin. Puhuvat niin kuin itse olisivat jostain lintukodosta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Totta 😢! Harmitti kun aijoin muuttaa kotikaupungista pois, mutta ehkä pitää lähteä koko kotimaasta...
Kiinnostaisi tietää, mikä on käsityksesi kunnon kahvilasta? Joku Wayne's Coffeeko? Ne hävisivät kaduilta ihan vaan Restamaxin (nyk. NoHo) karsiessa rönsyjään. Lopettaneista mieleen tulee myös Sokoksen takainen Brander, jossa kävi lähinnä mummoja.