Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15 vuotias ei tee itse ruokaa

Vierailija
20.04.2021 |

Ainut mitä hoituu on leipä juustolla. Ei muuta. En tiedä mitä voisin tehdä, että tilanne muuttuisi.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään kumpikaan lapsi halua kokata, mutta kyllä ne nyt sentään osaa. Mielellään tekevät vain jos ovat illan kahdestaan, mutta näin korona-aikana sen on saanut unohtaa kun ollaan täällä kaikki aina. Poika 12 v. on oikeasti todella laiska yhtään missään kotiin liittyvissä hommissa ja tekosyitä löytyy. Siivousta saa vieläkin kytätä koska muuten ei tee yhtään mitään ja ruokaa tosiaan tekee vain hirveällä valituksella jos ns pakottaa. Joskus kun olin kuumeessa ja mies jossain muualla illan niin teki kyllä ilman mutinoita eli sentään jotain empatiakykyä vissiin löytyy. Yleensä pistän sen ruoan tekemään ehkä kerran kuussa. 15v. tyttö valittaa vähemmän ja ei tarvitse kytätä, mutta kyllä hänkin mielummin tekisi melkein mitä tahansa muuta.

Vierailija
22/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää opettaa hänet tekemään ruokaa. Kohta hän lähtee kotoa. Minua ei opetettu tekemään ruokaa ja olen edelleen huono tekemään ruokaa ja vihaan sitä.

EI nuo mitään tee ja lähde kotoa varmaan ikinä mihinkään! Meillä 19 v. ja VAIN tietsikan käyttö onnistuu. Äitee syöttää ja juotaa vielä sofvalle ja koneen eteen... Juu, EI AUTA saarnaamiset! Oon monesti yrittänyt.  Äitee suojelee "kultaansa"... Oi perke...es! Itse oon tottunut jo 8 - kesäisestä tekemään kaikki itse. Ei ollut kesälomilla vahtia porukan ollessa töissä. Hain evääni kaupasta, kun tuli nälkä. Sen jälkeen ja välissäkin mentiin kylän kakaroiden kanssa hipulat vinkuen. Paisto ja keitto-oikeutta kun ei tuon ikäiselle myönnetty mutta ruokani löysin ihan itse kaupasta kuten muutkin. Välin syötiin kavereillakin ja he meillä, jos oli jotain hiljan laitettua valmiina. No, tehköön miten parhaaksi näkevät... Eipähän ole mun ongelma. Itse pärjään kyllä. Voi olla vaan aikalailla iso muutos sitten joskus, kun omilleen JOUTUU muuttamaan.... Se on väistämättä pakollista. Ihan elämän totuuden myötä. Kukaan täällä ikuisuutta ole...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tehnyt koskaan ruokaa ennen kuin muutin omaan kotiin opiskelijana. Sitten opettelin. Tosi tyhmähän sitä täytyy olla, jos ei sellaista asiaa pysty oppimaan tarvittaessa. Lapsena saa vielä elää lapsen elämää.

Vierailija
24/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt koskaan kotona ruokaa, mutta kyllä kotitaloustunnilla ne perusteet oppi. Pidän tosi paljon ruoanlaitosta ja kokkaan päivittäin nyt ja netistä löytyy reseptejä. 

Vierailija
25/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää opettaa hänet tekemään ruokaa. Kohta hän lähtee kotoa. Minua ei opetettu tekemään ruokaa ja olen edelleen huono tekemään ruokaa ja vihaan sitä.

EI nuo mitään tee ja lähde kotoa varmaan ikinä mihinkään! Meillä 19 v. ja VAIN tietsikan käyttö onnistuu. Äitee syöttää ja juotaa vielä sofvalle ja koneen eteen... Juu, EI AUTA saarnaamiset! Oon monesti yrittänyt.  Äitee suojelee "kultaansa"... Oi perke...es! Itse oon tottunut jo 8 - kesäisestä tekemään kaikki itse. Ei ollut kesälomilla vahtia porukan ollessa töissä. Hain evääni kaupasta, kun tuli nälkä. Sen jälkeen ja välissäkin mentiin kylän kakaroiden kanssa hipulat vinkuen. Paisto ja keitto-oikeutta kun ei tuon ikäiselle myönnetty mutta ruokani löysin ihan itse kaupasta kuten muutkin. Välin syötiin kavereillakin ja he meillä, jos oli jotain hiljan laitettua valmiina. No, tehköön miten parhaaksi näkevät... Eipähän ole mun ongelma. Itse pärjään kyllä. Voi olla vaan aikalailla iso muutos sitten joskus, kun omilleen JOUTUU muuttamaan.... Se on väistämättä pakollista. Ihan elämän totuuden myötä. Kukaan täällä ikuisuutta ole...

Täällä moni näköjään siirtää omaa lapsuuttaan eteenpäin. Jos omat vanhemmat ovat aikoinaan jättäneet heitteille, niin tehdään nyt omille lapsillekin. Ja ne, joista on huolehdittu hyvin, huolehtivat omista lapsistaan samoin.

Veikkaan että nuo, joiden mielestä jo teinin pitäisi laittaa omat ruokansa ovat niitä, joiden mielestä jokaisen kuulee ansaita omat rahansa. Huolehtijavanhemmat ovat niitä, jotka säästävät lapsilisät pesämunaksi tai ostavat lapselleen ensiasunnon.

Luokkaeroja.

Vierailija
26/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni näköjään siirtää omaa lapsuuttaan eteenpäin. Jos omat vanhemmat ovat aikoinaan jättäneet heitteille, niin tehdään nyt omille lapsillekin. Ja ne, joista on huolehdittu hyvin, huolehtivat omista lapsistaan samoin.

Veikkaan että nuo, joiden mielestä jo teinin pitäisi laittaa omat ruokansa ovat niitä, joiden mielestä jokaisen kuulee ansaita omat rahansa. Huolehtijavanhemmat ovat niitä, jotka säästävät lapsilisät pesämunaksi tai ostavat lapselleen ensiasunnon.

Luokkaeroja.

Se että lapsi oppii laittamaan ruokaa ja sitä joutuu myös joskus tekemään ei todellakaan ole heitteillejättöä. Huomattavasti helpommalla sitä pääsisi jos ei mitään tuollaista lapselleen opettaisi. Heitteillejättöä on se ettei lapselle opeteta elämässä tarvittavia taitoja ja oletetaan että kyllä se oppii ne sitten joskus itsekseen kun on pakko!

Toimitko samoin muissakin asioissa? Ilmeisesti säästät pesämunaa, mutta keskusteletteko koskaan rahankäytöstä/säästämisestä/budjetista jne? Kerrotko ehkäisystä vai meneekö sekin niin että kyllä se sen jostain kuulee tai oppiipahan viimeistään sitten kun ensimmäinen vahinkolapsi on maailmalla? Opetatko pesemään pyykkiä vai meneekö sekin niin että kyllä se sitten oppii kun on tunkenut sen punaisen paidan valkoisten joukkoon?

Rakkautta on huolehtia lapsesta ja opettaa hänelle tarvittavat taidot elämää varten.

Vierailija
27/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän 17-vuotiaskaan ruokaa tee. Minä teen koko perheelle ruoan valmiiksi, sillä arki on niin kiireistä, että yhdessä ehditään lähinnä syömään vain viikonloppuisin. Ei se ruoanlaitto mitään kovin vaikeaa ole. Meidän 17v ei tosiaan ruokaa tee oikein koskaan, mutta on silti joskus loihtinut hienot sapuskat ja leivonnaiset koko perheelle, kun on halunnut. On katsonut vain ohjetta ja noudattanut sitä. Viimeksi teki meille kakunkin, missä käytettiin liivatetta. Yhden kerran oli aikaisemmin kokeillut liivatteella ja se onnistui hyvin, niin uskalsi tehdä toistekin. Tuli upea kakku, ihan ulkonäönkin puolesta. 

Vierailija
28/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 15vuptiaan tarvitse tehdä ruokaa.Sitä varten on vanhemmat.

Vähän samaa mieltä. Kyllä se lapsi ehtii ihan oman osansa tehdä elämänsä aikana.

Vierailija
29/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tee. Menen aina valmiiseen pöytään klo 14.

Mies42v

Vierailija
30/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas unohtunut se tosiseikka, että vanhemman tehtävä on alusta alkaen valmentaa ja opettaa jälkeläistään pärjäämään omillaan kuten kaikilla eläimillä. Kun jälkeläinen jossain vaiheessa jää yksin ja o pakko pärjätä, lajin vahvemmat yksilöt jyrää heikomman alleen

Ihminen kusee pahasti omille kintuilleen varjelemalla ja paapomalla toimintakykyistä jälkeläistään. Ei me niin kaukana muista eläimistä olla vaikka itse kuvitellaan olevamme jotenkin ylivertaisia

Vierailija
31/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 18 v, eikä tee. Osaa kyllä.

Vierailija
32/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 15 v tarvitse osata aterioita valmistaa. Hyvä jos tekee välipalat itselleen. Ota mukaan aterioiden valmistamiseen, niin oppii kyllä tekemään.

Ei ehkä mitään viiden ruokalajin illallisia, mutta kyllä tuon ikäinen osaa jotain helppoa ruokaa osaa valmistaa. Tai ainakin oletan, koska meillä eskarilainen osaa välipalansa tehdä itse ja 4. luokkalainen hyvin yksinkertaisia syötäviä. Oletan, että osaavat 15-vuotiaana jotain perusruokaa tehdä. Meillä lapset ovat olleet pienestä pitäen mukana ruokaa laittamassa eli ovat itse olleet kiinnostuneita oppimaan ruuanlaittoa.

Täytyy todeta, että niin oli oma 14-vuotiaanakin ihan taaperosta asti innokkaana pilkkomassa ja paistamassa. Vielä 12v teki munakkaita, banaanilettuja, spagettia ja teki yhdessä viikoittain kanssani ruokaa. Nyt 14v ei enää jaksa tehdä mitään ruokaa itse. Jos ei ole valmista ruokaa, on kokonaan syömättä. Voi siis olla vaikka 8-10h syömättä ellei ole "hyvää" jogurttia tai leipää kotona. Vuotta vanhempi siskonsa tekee ruokaa itselle ja muulle perheelle mielellään. 

Vierailija
33/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään ole enää kotitaloustunteja? Siellähän ne perusteet oppii. Meillä kotona syötiin sellaista ruokaa, mitä en itse koskaan kokkaa muuta kuin kalaa, mutta muuten oli hyvin riistapainotteista ruokaa ja itse syön nyt ihan eri ruokia. 

Vierailija
34/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mun äitini oli yhtä, ravintola-alalla töissä eli usein duunissa öisin. Kyllä mä tein omat aamupalat jo esikoulussa, mitä vaikeaa on jonkun voileivän teossa tai jogurttipurkin avaamisessa tai kaakaon sekoittamisessa? 15-vuotiaana rupesin kasvissyöjäksi, silloin opettelin tekemään omat ruokani, äiti teki muulle perheelle sapuskat. 16v muutin kotoa, pakkohan se oli opetella lisää. Eikä ollut mitään nettivideoita, reseptejä osaa kuka vaan lukea.

Vaikka itse sanonkin, musta tuli loistava kokki (myös liharuokiin, vaikken itse niitä syökään) :)

Oma poika on ollut mukana ruoan laitossa ja leipomisessa 4-vuotiaasta asti, nyt 11-vuotiaana tekee kyllä perusjuttuja; makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, perunamuusia, pizzaa ym. ihan itse. En todellakaan pakota mihinkään.

Vierailija
35/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhtä=yh

Vierailija
36/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olkoon syömättä jos ei edes joskus voi vaivautua itse. Ihme lellimistä.

Vierailija
37/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään ole enää kotitaloustunteja? Siellähän ne perusteet oppii. Meillä kotona syötiin sellaista ruokaa, mitä en itse koskaan kokkaa muuta kuin kalaa, mutta muuten oli hyvin riistapainotteista ruokaa ja itse syön nyt ihan eri ruokia. 

Seiskaluokalla oli, mutta lapsi ei valinnaisena sitä valinnut.

Vierailija
38/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 15 v tarvitse osata aterioita valmistaa. Hyvä jos tekee välipalat itselleen. Ota mukaan aterioiden valmistamiseen, niin oppii kyllä tekemään.

Kyllä tuonikäisen pitäisi osata.

Viimeistään 12-vuotiaana lapsi osaa valmistaa aterioita.

Mistä oppikirjasta tämä nyt on repäisty? Jotkut osaa, toiset ei. Eihän kotitaloustunnitkaan ala kuin vasta seiskaluokalla, jolloin lapset taitaa olla 13.

Vierailija
39/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein heitteillejättö, kun lapset on opetettu tekemään ruokaa. :D

Minulla on 7 poikaa, joista jokainen on ikätasonsa mukaan otettu mukaan kotiaskareisiin. Nyt kolme näistä pojista on jo maailmalla, eikä asunnot ole mitään poikamies sikolättejä, vaan perussiistejä. Osaavat kokata, eikä miniäehdokkaatkaan joudu tekemään kaikkea kotona.

Nuoremmat tekevät mitä osaavat, ja opettelevat kokoajan lisää. Nuorin, 4 vuotiaskin osaa täyttää astianpesukoneen, kerätä lelunsa ja viedä pyykkinsä likapyykkikoriin ja opettelee mielellään imuroimista, luutuamista ja pölyjen pyyhintää. Näissä toki sotkee vielä enemmän kuin siivoaa, mutta kokemukseni kertoo, että tämä kannattaa.

Vierailija
40/52 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse ruokani 13v vanhana, tosin vanhemmat ei tullu töistä ku joskus kasin jälkeen illalla, ja mulla oli stokkakortti jolla sain shoppailtua pihvejä yms. Nälkä, mikä ihana tekosyy opetella.

Toisaalta sain myös vanhempien lounassetelit, kun söivät asiakkaiden luona noilla pitkillä työpäivillä eivätkä tarvinneet niitä itse mihinkään. Mut ei sitä pidemmän päälle jaksanu pelkkää pippuripihviö tomatillossa, vaikka ihan kiva rafla oli.