15 vuotias ei tee itse ruokaa
Ainut mitä hoituu on leipä juustolla. Ei muuta. En tiedä mitä voisin tehdä, että tilanne muuttuisi.
Kommentit (52)
Öö, en tehnyt itsekään muistaakseni ku munakasta ja vanukasta. Mut mikäli on tarkoitus ryhtyä kokiksi tai leipuriksi niin lapset aloittaa jo 10 vuotiaana opettelee mitä ihmeellisiä leipomuksia
Jos ei kotona opi niin oppinee sitten omassa asunnossa syödessään päivästä toiseen juustoleipiä. Tai sitten ei.
Ei 15 v tarvitse osata aterioita valmistaa. Hyvä jos tekee välipalat itselleen. Ota mukaan aterioiden valmistamiseen, niin oppii kyllä tekemään.
No enpä kyllä itsekään tehnyt tuon ikäisenä. :D Koulu ja vanhemmat ruokkikoot lapsensa, ja kyllähän se leipäkin nälän poissa pitää.
Osta vaikka nuudelipusseja kaappiin jos jotain pakko on.
En minäkään tee. Ravintolat on avattu sitä varten.
M70
Kyllähän noi kaikki ovat koulun kotitaloustunneilla vähintään kokanneet? Meillä on kotona niin huono palvelu, että ovat joutuneet opettelemaan edes makaroonin keittämisen :-D
Ei tee mun mieskään, 55 v. Siinä varottava esimerkki miehestä, jolle äiti teki kaiken valmiiksi. Opeta ja vaadi lapseltasi. Hänellä ollut koulussa kotsaa jo 3 vuotta, joten selitykset pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei 15 v tarvitse osata aterioita valmistaa. Hyvä jos tekee välipalat itselleen. Ota mukaan aterioiden valmistamiseen, niin oppii kyllä tekemään.
Ei ehkä mitään viiden ruokalajin illallisia, mutta kyllä tuon ikäinen osaa jotain helppoa ruokaa osaa valmistaa. Tai ainakin oletan, koska meillä eskarilainen osaa välipalansa tehdä itse ja 4. luokkalainen hyvin yksinkertaisia syötäviä. Oletan, että osaavat 15-vuotiaana jotain perusruokaa tehdä. Meillä lapset ovat olleet pienestä pitäen mukana ruokaa laittamassa eli ovat itse olleet kiinnostuneita oppimaan ruuanlaittoa.
Meillä on 17-vuotias, joka kyllä lämmittää valmisaterioita mikrossa tai pakastepizzoja uunissa. Mutta ei yhtään osaa tehdä ruokaa, eikä ikinä ole halunnut edes opetella. Yläasteen kotitaloustunninkin kotitehtävistä selitti (mitä emme uskoneet) että riittää, että kertoo vanhemmille reseptin, eikä sitten kertonut sitäkään.
Ei minuakaan kiinnostanut teininä ruuanlaitto pätkän vertaa. Mieheni kokkasi meillä ja yhdessä syödessä kotona ja ulkona alkoi ruoka ylipäätään kiinnostaa enemmän. Nyt opettelen tekemään itse Youtube-videoiden avulla.
Voi olla, ettei tässä vaiheessa mikään apn patistus enää muuta tilannetta. Oikea aika toimia olisi varmasti ollut viimeistään alakouluiässä. Joko elämä ajaa opettelemaan, tai sitten hän järjestää ruokahuoltonsa muuten. Normaaliälyllä varustettu ihminen löytää kyllä keinot oppimiseen, jos motivaatiota tulee.
Itseäni ei kiinnostanut yhtään tuon ikäisenä ruuanlaitto vaikka aina olin saanut olla mukana kokkaamassa äidin kanssa. Osasin kyllä pakon edessä laittaa itselleni ruokaa.
Innostuin kokkailusta vasta lähemmäs kolmekymppisenä muuttaessani yhteen tulevan mieheni kanssa. Nykyään neljänkymmenen paremmalla puolella olen totaalifoodie ja tosi hyvä kokki, rakastan ruuanlaittoa. Omista lapsista 11-vuotias tytär ei ole tippaakaan kiinnostunut edes opettelemaan ja 9-vuotias poika on jo innokas apukokki ja tosi taitava leipuri ja tarvitsee apua vain uunihommissa.
Me ihmiset ollaan erilaisia.
Netistä löytyy kaikki maailman reseptit ja opetusvideot. Kun alkaa juustoleivät kyllästyttämään, niin voi alkaa netistä niitä ohjeita muuhun etsimään.
Ruuanlaiton kyllä oppii kun muuttaa omaan kotiin. Ole enemmän huolissasi jos ei osaa muita kotitöitä kuten pyykinpesua, siivousta, perusasioita omasta kodista (vakuutukset, sähkösopimukset, vesivahinkojen estäminen). Näiden kanssa tulee ongelmia jos ei osaa. Ruokaa saa kaupasta ja jos rahat loppuu niin siinä vaiheessa alkaa yleensä tajuamaan että itse tehtynä saa halvempaa.
Kylllä meillä osaa jotain jauhelihaa pannulla paistaa ja makaroonia keittää.
Harvoin tekee koska minä teen lämpimän ruuan ja iltapalaksi syö hedelmiä jne
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuonikäisen pitäisi osata.
Viimeistään 12-vuotiaana lapsi osaa valmistaa aterioita.
Meillä lapset ovat pienestä pitäen osallistuneet leipomiseen ja ruoan laittoon. 4v sekoittaa kastiketta ja 7v rikkoo kananmunat jo sujuvasti. Joulun aikaan leipoivat itse joulutorttuja.
Ei 15vuptiaan tarvitse tehdä ruokaa.Sitä varten on vanhemmat.
Huhhuh. Mä muutin 16-vuotiaana omilleni ja oon tosi kiitollinen, että mutsi otti ihan lapsesta asti meidät muksut mukaan leipomaan ja kokkaamaan jne. Vaikka olis ollut varmasti äidille helpompaa ja nopeampaa ilman sotkevia lisäkäsiä niin opetti ja kannusti mukaan, antoi vastuuta. Saatiin jo lapsena käyttää liettä ja paistaa jauhelihaa, keittää puuroa ja pilkkoa salaattia, valvottuna toki.
Yläasteelle siirryttäessä kokkasin jo perheen aterioita vaan koska halusin oppia.
Oon tosi tyytyväinen että nykyäänkin ruokavalio on monipuolinen, enkä ole ronkeli ja syön kaikkea. Exän lempiruoka oli makaroni ja jauheliha eikä oikein suostunut syömään mitään muuta, ja se näkyi ja tuntui kehossa ja jaksamisessa. Kauhistuttaa mitä tuommoinen ruokavalio tekee aikuiselle saati kasvavalle ihmiselle.
Mä olen neilikymppinen perheenäiti, enkä edelleenkään tee ruokaa. Inhoan kokkaamista. Mies hoitaa meidän talouden ruokahuollon, muuten varmaan kuoltaisiin nälkään. Kun mentiin kimppaan, ei hänkään osannut tehdä muuta kuin keittää kananmunat. Nykyään syödään monipuolisesti ja todella hyvin. Hienosti on oppinut, vaikkei teininä osannutkaan.
Sinun pitää opettaa hänet tekemään ruokaa. Kohta hän lähtee kotoa. Minua ei opetettu tekemään ruokaa ja olen edelleen huono tekemään ruokaa ja vihaan sitä.