Etätyöt ja palavereissa kamerat kiinni?
Missä on käytöstavat? Ette kai te selin/pussi päässä/seinän takana ole palaverissa, mikäli se järjestettäisiin työpaikalla?
Itse en tee etätöitä, mutta opiskelen ja oppitunnit järjestetään webinaareina. Pidämme kamerat auki, kun opiskelijoita on noin 50.
Tämän vuoksi ihmettelenkin, miksi työpalavereissa pidetään kamerat kiinni? Teamsissa ja Zoomissa on taustakuvia, mikäli ei halua kotiaan esitellä. Miten vuorovaikutus onnistuu, jos on pelkän äänen varassa? Itse koen, että keskustelukumppania ei kiinnosta/ei ole käytöstapoja, mikäli pitää kameraa suljettuna.
Kommentit (60)
Ap:lla ei ole käytöstapoja, kun tukkii kaistan oman naamansa esittelyllä. Jokainen käytöstavat omaava etäpalaveeraaja pitää kameran kiinni ellei ole erityistä tarvetta sitä avata.
Keskityn paremmin itse asiaan, jos ei tarvitse miettiä sitä, miltä näytän kamerassa ja miltä taustani näyttää. Eikä niitä muiden vakavia kotinaamoja alaviistosta kuvattuna jaksa itsekään katsella.
Hah, kommenttiani ei julkaistu, koska siinä oli sana p-ä-r-s-t-ä :D
Jos jaetaan näyttöä niin kamerat kiinni. Muutoin olisi kiva minustakin, jos kamerat pidettäisiin päällä edes joskus.
Mun työpiste kotona ei ole ihan kaikkein ergonomisin, joten tykkään pitkien palaverien aikana välillä nousta ylös tai venytellä. En halua että muut häiriintyisivät siitä että joutuvat katsomaan minun heilumistani.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole käytöstapoja, kun tukkii kaistan oman naamansa esittelyllä. Jokainen käytöstavat omaava etäpalaveeraaja pitää kameran kiinni ellei ole erityistä tarvetta sitä avata.
Samoin se mikki kiinni kun ei ole sanottavaa. Kamalaa kuunnella jonkun hönkäilyä, niiskuttelua, rapistelua ja kotiääniä.
olen niin väsynyt ja masentunut, en halua näyttää todellinen minäni.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpiste kotona ei ole ihan kaikkein ergonomisin, joten tykkään pitkien palaverien aikana välillä nousta ylös tai venytellä. En halua että muut häiriintyisivät siitä että joutuvat katsomaan minun heilumistani.
Samoin! Mä en myöskään kehtais neuloa samalla ettei esim osaston johtaja kuvittele, että siellä vaan esitän asiasta kiinnostunutta.
Joissain palavereissa keskityn paremmin kun neulon jotain yksinkertaista, muuten saattaisi lipsahtaa netin selaamisen puolelle ja se nolottaa sitten kun mulle tuleekin joku yllärikysymys :)
Olen yleensä palavereissani se, jolla on jotain jaettavaa ruudulla, joten en ala kameralla kikkailemaan. Muiden palsuissa kaivan samalla koko ajan tietoja, teen muisiinpanoja; en usko, että kenenkään palaveri olisi parempi vaikka näkisivät naamani samalla
Noh AP, sait nyt niin paljon perusteluja siihen miksi aikuiset ei käytä kameraa päällä palavereissa, että onko nyt hyviä vastauksia saatu? Vieläkö pidät kamerattomia epäkohteliaina ja epäkunnioittavina?
Miten sitä voi puhelimellakaan soittaa ja hoitaa asioitaan, epäkohteliasta kun naama ei näy? Videopuhelut vain sallittuja.
Ei ole luonnollista, että kamera kuvaa suoraan naamaa koko ajan. Itse en osaa ainakaan olla luontevasti niin. Pidän siis kameran kiinni. Eikä minua haittaa, jos en näe muiden naamoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin se mikki kiinni kun ei ole sanottavaa. Kamalaa kuunnella jonkun hönkäilyä, niiskuttelua, rapistelua ja kotiääniä.
Joo, varsin ärsyttävää oli yhdessä kokouksessa, jossa eräs osallistuja veti jatkuvasti sähkötupakkaa. Se ruplutus oli todella häiritsevää. Alkuun oli kamera päällä, josta sen myös näki. Kun tästä huomautettiin, sulki kameran, muttei mikkiä.
#28 tässä..
Ollaan nyt kaikki hieman yli vuoden zoomailtu ja google meettailtu.
Onko suuri osa teistä jotenkin vajaita? Ärsyttää se ja se. Minähän en sitä tee. Ei ole kameraa (on vuosi 2021...), ym.
Tässä ei ole mitään monimutkaista. Ainakaan tässä vaiheessa. Ymmärrän ongelmat kun aloitettiin tämä touhu viime keväällä. Mutta nyt? Naurettavaa.
Suomi - valittajien maa.
Kamera on poissa päältä muun perheen yksityisyyden vuoksi. Muuten heidän kaikki käyntinsä vessassa, kylppäriin meno ja tyttären kulkeminen myös omaan huoneeseen näkyisi kaikille.
Kotona puolisoni vuorotyöläinen nukkuu ja liikkuu vaihtelevina aikoina ja ennen töihinsä lähtöä tekee normijutut kotona. Etäkoulussa mennään esim. ulos lenkille liikuntatunniksi ja sitten pitää tytön palata takaisin huoneeseen jatkamaan lukujärjestyksen muita aineita.
Perheen liikehdintä taustalla olisi häiritsevää myös muiden kokoukseen osallistujien keskittymisen kannalta.
Kurjinta on että etätyön takia muu perhe ei voi oikein keskustella spontaanisti kuulumisia ilman ylimääräisiä korvia. Aina kun voin, poistan kyllä myös mikin päältä. Vessa on sen verran lähellä että poistan mikin päältä aina kun joku perheestä menee sinne.
Kameroiden käyttö palaverissa on kaukana luonnollisesta. Ei läsnäpalaverissakaan olla kaikkien esim. kymmenen-parinkymmenen hengen naamasta 10 sentin päässä ja lisäksi herkeämättä palaverin alusta loppuun.
Mainittakoon vielä, että käyn töissä vain taloudellisen pakon vuoksi. Työyhteisöön yhdistää vain tuo pakko, ei mikään muu. Tarvetta naamojen näkemiseen ei ole ja olen sitä onnellisempi, mitä vähemmän työyhteisön kanssa tarvitsee olla.
Vierailija kirjoitti:
Kameroiden käyttö palaverissa on kaukana luonnollisesta. Ei läsnäpalaverissakaan olla kaikkien esim. kymmenen-parinkymmenen hengen naamasta 10 sentin päässä ja lisäksi herkeämättä palaverin alusta loppuun.
Mainittakoon vielä, että käyn töissä vain taloudellisen pakon vuoksi. Työyhteisöön yhdistää vain tuo pakko, ei mikään muu. Tarvetta naamojen näkemiseen ei ole ja olen sitä onnellisempi, mitä vähemmän työyhteisön kanssa tarvitsee olla.
Mulla on kamera ihan työpöydän toisella laidalla ja just sopivasti silmäkorkeudella. Tosin meilläkin kyllä vähän käytetään kameroita, kun yleensä tarkastellaan jotain dokumentteja.
Miksi täällä jatkuvasti jankutetaan etätyövideoinneista. Jokaisessa firmassa on omat käytännöt ja ohjeet. Omassa organiaasiossani on sovittu, että videointia pidetään päällä vain erityistilanteissa, koska videoinnit kuormittavat systeemejä. Miksi niiden pitäisi olla päällä, kun samat tutut naamat ovat palavereissa.
Ärsyttää nämä narsistiset kollegat joilla on aina kamera auki vaikka kaikilla muilla olisi kiinni. Näkee oikein kuinka kokouksen aikanakin he vain tuijottavat omaa kuvaansa