Taas suljettiin iso paperitehdas
Nyt meni iso tehdas kiinni. 2000 -luvulla yli puolet Suomen paperikoneista on pysäytetty. 1990 -luvulla paperikoneita oli yli 80 ja nyt enää noin 30 on toiminnassa.
Kommentit (183)
600-700 työntekijää työttömäksi. Mitäs sinne Kemiin nyt jää?
Kova palkkaisia veronmaksajia.
mies53v
Paperin kysyntä hiipuu. Jokainen voi miettiä miten erilailla tulostamme asioita tai miten usein ostamme paperisia lehtiä. Paperiton toimisto on edennyt kovaa vauhtia. Vapaa-ajalla luemme lehtemme digimuodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vihreää siirtymää kohti öljyteollisuutta.
Hohhoijaa. Ei sun päähän sitten mahdu yhtään mikään muu 🤦♀️
"Painopaperien markkinat ovat supistuneet jo 15 viime vuotta, koska yhä suurempi osa lehdistä luetaan digitaalisena. Kysynnän lasku kiihtyi koronapandemian myötä selvästi. Vuosi sitten keväällä graafisten paperien myynti oli yli 30 prosenttia vähäisempää kuin vuotta aiemmin.
Myös toimistopaperin kulutus notkahti rajusti, kun väki jäi etätöihin."
Vierailija kirjoitti:
Osa vihreää siirtymää.
Get over it
Vierailija kirjoitti:
Osa vihreää siirtymää.
Montako paperilehteä itse tilaat kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin mietin. Uudelleenkoulutusta tarvittaisiin työntekijöille... Mutta mille alalle? Jos haluaa leivässä pysyä, on suurimman osan varmaan muutettava Kemistä muualle.
Varmasti itse kukin tässäkin ketjussa vaikuttanut asiaan.
En minäkään tilaa enää yhtään paperilehteä. En osta irtonumeroitakaan. Enkä edes tulosta mitään.
Viimevuoden yllätyshitti vessapaperi ei enää kannattanut tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Et nyt hahmota ollenkaan. Paperia ei vaan yksinkertaisesti osteta enää. Tuotanto loppuu kun kysyntä loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa vihreää siirtymää.
Googlaa mitä kaikkea muuta tehdään paperista.
Onneksi Kemiin tulee uusi sellutehdas, joka on vihreän siirtymän vuoksi nimetty biotuotetehtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin mietin. Uudelleenkoulutusta tarvittaisiin työntekijöille... Mutta mille alalle? Jos haluaa leivässä pysyä, on suurimman osan varmaan muutettava Kemistä muualle.
Tosi kova isku perheille . Ei lapsita eikä muualtakaan niin vaan löydä työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Uusi sellutehdas tulossa Kemiin
https://yle.fi/uutiset/3-11758602
Ei tuo paperityöläisille paikkoja. Metsää vaan kaadetaan lisää.
"Uudet työpaikat syntyvät pääasiassa metsänkorjuuseen ja kuljetuksiin"
Miten tämä onmahdollista ajatellen sitä uskomatonta vessapaperin hamstraamista koronan alussa. Kai silloin osakkeet nousivat tähtitieteellisesti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa vihreää siirtymää.
Googlaa mitä kaikkea muuta tehdään paperista.
Eri tehtaissa tehdään erilaisia papereita. Tuon tehtaan papereita ei enää tarvita.