Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyöt ja palavereissa kamerat kiinni?

Vierailija
20.04.2021 |

Missä on käytöstavat? Ette kai te selin/pussi päässä/seinän takana ole palaverissa, mikäli se järjestettäisiin työpaikalla?

Itse en tee etätöitä, mutta opiskelen ja oppitunnit järjestetään webinaareina. Pidämme kamerat auki, kun opiskelijoita on noin 50.

Tämän vuoksi ihmettelenkin, miksi työpalavereissa pidetään kamerat kiinni? Teamsissa ja Zoomissa on taustakuvia, mikäli ei halua kotiaan esitellä. Miten vuorovaikutus onnistuu, jos on pelkän äänen varassa? Itse koen, että keskustelukumppania ei kiinnosta/ei ole käytöstapoja, mikäli pitää kameraa suljettuna.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajaessa osallistun puhelimen välityksellä, eikä siinä ole terveellistä alkaa kuvailemaan. Kelpaako?

Vierailija
22/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei netin nopeus riitä videon välittämiseen.

Palataan asiaan kameroiden kanssa kolmen vuoden päästä, kun saadaan valokuitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 ihmistä kun pitää kameran auki, on aika hitaat yhteydet ja homma pätkii koko ajan. Sitä paitsi keskustellaan ihan asiasta, ei ole tarvetta nähdä toisten naamoja. Usein vielä jaettavana on jokin muistio tms. Kaikki tietää, miltä toiset näyttää.

Asiakastapaamisissa pidän kameran auki.

Vierailija
24/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa nämä nykyajan palaverit, ei tarvitse katella idiootti perseen nuolijoitten työkavereitten naamoja! Ja ihanaa tehdä etänä töitä, ei tarvii kitua toimistolla.

Vierailija
25/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kamerat pidetään kiinni, koska on tarkoitus katsoa jaettavaa näyttöä. Siis sitä dokumenttia, ohjlemakoodia tms, jota jaetaan.

Kiitos, juuri tällaisia pointteja etsin. Onko teillä kaikki palaverit tällaisia?

99%:sti. Emme palaveeraa huvin vuoksi vaan vähintään palaverista syntyy muistio. Ja se, joka kirjoittaa muistiota, jakaa oman näyttönsä. Näin jokainen osallistuja reaaliaikaisesti näkee, mitä muistioon kirjoitetaan. Ja jos huomaa, että kirjoittaja on käsittänyt jonkin asian väärin, se voidaan heti korjata. 

Vierailija
26/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Espoossa alueella, jossa kaikilla on Elisan verkko, siis mobiililaajakaista on ylikuormittunut koko tällä alueella. Meillä on asunnossa yhtäaikaa päällä 3 koulutuntia zoomin yli ja 2 palaveria TEAMSin yli,eli meidän kotiverkko on aivan tapissa myös. Jos porukka haluaa kuulla mun äänen, he eivät voi nähdä kuvaa, koska verkko ei vaan yksinkertaisesti riitä. Kaikki ovat tähän mennessä valinneet äänen, kun olen tämän heille kertonut.

Vierailija
27/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua ap. Eivät taida suomalaiset organisaatiot muuttaa toimintakulttuuriaan vain siksi, että sinä sitä vauvapalstalla vaadit.

En mä asiaa täältä lähtisi hoitamaan. 🤣 Lähinnä haluaisin mielipiteitä siitä, miksi näin on?

Samasta syystä kuin se mikkikin pidetään mutella. Ei ole tarkoitus katsella toisten pärstää vaan keskittyä siihen asiaan. Eri asia, jos on kaksi-kolme palaverissa, silloin muiden naamojen katselu ei vie huomiota itse asialta. Jos äänessä olevalla ei ole jaettavaa ruudulla, silloin toki voi avata kameran, jolloin saa huomion itseensä paremmin.

Vierailija
28/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kansainvälisessä firmassa. Suomesta käsin.

Työntekijöitä n. 200,000. Ennen koronaa tuli matkusteltua noin 50 päivää vuodesta. Vuosi nyt käytetty zoomia ja jos palaverissa on alle 10 osallistujaa tapana on pitää kamera päällä, mutta aina sitä joku jakaa jotakin esitelmää ja silloin pärstää ei näy.

Jos on isompi palaveri niin vain hän joka puhuu näyttää hymyilevää naamaansa.

Ei ole kovin monimutkaista.

Vierailija
29/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä pällistellä toisten naamoja vaan yleensä siinä on dokumentti, josta keskustellaan. Yhteyskin toimii paremmin ilman kameroita. Kokouksen alussa saattaa olla kamerat päällä kun toivotetaan hyvät päivät. 

Vierailija
30/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona etätöitä tehdään tukka pystyssä pyjama päällä, taustalla pyykkivuori. Toimistolle mennään fiksusti puettuna ja tukka kammattuna, ehkä meikkiäkin.

Vierailija
31/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole webbikameraa.

Vierailija
32/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamera pysyy kiinni, eihän sitä muuten voi siivota, viikata vaatteita, tiskata ym samaan aikaan....

Vierailija
33/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiantuntijatyössä, mutta toimin pyydettäessä projektipäällikkönä. Viestinnän laatu on etäaikana todella laskenut, kun kokouksissa pitää keukustella kasvottomille pallukoille. Osallitujien kynnys ottaa puheenvuoroja on noussut, kun keskustelu tapahtuu ilman näköyhteyttä muihin. Tämä on kokouksen puheenjohtajalle todella raskasta.

Olen ajatellut tulevaisuudesta, että:

- Varsinaista työtä voi tehdä missä kukin parhaaksi katsoo.

- Vuorovaikutustilanteet järjestetään 100 % lähinä.

- Alle 4 hengen kokouset voidaan järjestää 100 % etänä, jos kaikilla on toimiva kamera ja niitä pidetään päällä. Jos tämä ei kelpaa osallistujille, niin nämäkin kokoukset pidetään lähinä.

- Hybridikokouksia ei järjestetä.

Jos ylläolevat eivät kelpaa, niin en ota projektia vedettäväksi. Projektipäällikköys sekä muut vetovastuut nakitettakoon sellaiselle, joka kokee pallukkakeskustelun omakseen. Minulla riittää kyllä hommia ilmankin.

Vierailija
34/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kamerat lähes aina kiinni. Monella tulee etätöissä nettiyhteyden kapasiteetin kanssa ongelmia, jos kamerat on auki.

Meilläkin on välillä kolme eri tietokonetta palaverissa/etäopetuksessa.

Vierailija
35/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin opiskelen, eikä kukaan pidä kameraa päällä. Luento on pääasia, ei todellakaan kenenkään tuntemattomien naamat.

Eihän luennoilla muutenkaan tuijotella muiden naamoja vaan keskitytään opettajaan ja mitä asiaa se esittää taululla tms.

Vierailija
36/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kuulostaa tradenomi opiskelijalta, tarkemmin sanottuna markkinointi puolelta. Heillä on siellä joku ihmeen "kaikkien on pakko osallistua" kiima. Jos joku ei hymyile kamerassa niin heti ollaan "huolissaan" mikä mirkkua vaivaa, kaikkien täytyy osallistua.

Nykynuoret ottaa ihan helkkaristi paineita KAIKESTA. Chill!!!!

Meidän työpaikalla ei pidetä kameroita päällä palavereissa, koska kukaan ei halua. Toki yleensä on näytön jaot päällä jollain ja asiaan tulisi keskittyä eikä stressata kampaamattomasta tukasta ja vaihtamattomasta yöpaidasta.

Osaston kesken meillä on kerran viikossa aamukahvit, silloin moikkaamme jengin kamerat päällä.

Vierailija
37/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se pärstä on siinä käsiteltävää asiaa tärkeämpi?

Kotona asuu monesti muitakin, joiden tarvitsee päästä liikkumaan omassa kodissaan rauhassa.

Ainakin Zoomissa, Teamssissa ja Google Meetissä saa itselleen helposti taustakuvan ja silloin ei muille näy koti ja muut siellä olevat.

Ja entä miksi toisten pärstät ovat sinulle käsiteltävää asiaa tärkeämpiä? Etkö kykene hoitamaan asioita puhelimessakaan, jos et näe naamoja?

Ei ne minulle olekaan tärkeitä. Mainitsin tämän vain koska joku kirjoitti tuosta ettei halua että muut perheenjäsenet näkyy kuvassa.

Olen itse opettaja ja meillä palavereissa ei pidetä kameroita päällä paitsi alussa nopeasti kun tervehditään. Sen sijaan opetuksessa meillä koulun ohje on että kamerat pitäisi olla päällä niin opettajalla kuin opiskelijoilla. Itse pidän tunnin alussa kameran päällä ja sitten suljen koska olen melko huonojen nettiyhteyksien päässä. Opiskelijoista suurin osa avaa kameran tunnin alussa kun vaihdetaan kuulumisia ja sulkee sitten.

Vierailija
38/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntö vaihtelee tilanteen mukaan. Jos olen kaksin palaverissa asiakkaan kanssa, pidän totta kai kameran päällä. Haluan maksimoida mahdollisuuteni vaikuttaa tilanteeseen. 

Oman tiimin kanssa pidän kameran auki ainakin alussa, muuten tilanteen mukaan. 

Isoissa palavereissa (20+ osallistujaa) avaan kameran vain jos puhun. 

Vierailija
39/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäyhteydet pätkii jos kaikilla on kamerat auki, siksi ne on kiinni.

Pikkupalavereissa joissa vähemmän porukkaa kamerat auki

Vierailija
40/60 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi syytä:

1. Nettiyhteyden kapasiteetti.

2. Kotona muutakin perhettä. Tämä on myös muiden koti, ei vain minun "toimistoni".

Aiemmin kuului, että työnantaja huolehti sekä riittävästä nettikapasiteetista että työtiloista. Näillä mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän