Koiranpennun saaminen kasvattajalta on mahdotonta!
Alkaa jo epätoivo iskeä. Perheemme on yrittänyt puoli vuotta löytää koiranpennun perheenjäseneksi ja lenkkikaveriksi, mutta kaikilla kasvattajilla tuntuu olevan varauslistat täynnä. Rotu on ihan tavallinen, ei mikään harvinainen. Onko muilla samoja kokemuksia, saisiko vertaistukea ja vinkkejä, miten erottua joukosta?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen.. Etukäteen ei oteta varauksia ja kaikki syntyneet pennut ovat kuitenkin jotenkin mystisesti jo varattuja. Kuukaudesta toiseen löysässä hirressä roikkumista kun jännitetään milloin minkäkin pentueen syntymää ja aina joku muu menee "jonossa" ohi.
Miksi pitäisi ottaa varauksia, kun ennen pentujen syntymää ei edes ole mitään konkreettista varattavaa? Todennäköisesti ne, joiden luulet menneen jonossa ohi, ovat olleet kasvattajaan yhteydessä jo pidemmän ajan, tai ovat hänelle entuudestaan tuttuja harrastajia. Pentujen synnyttyä kasvattajan tehtävä on valita pennuille oikeat kodit, eikä siinä ole mitään mystistä. Harrastajat tietävät "oman" rodun kasvattajien jalostusmateriaalin varsin hyvin, ja ilmoittavat halustaan saada hyvän koiran jälkeläisen jo siinä vaiheessa, kun tämä on vielä itsekin pentu. Pentujen synnyttyä voi tosiaan olla niin, että vieraammalle kyselijälle ei ole tarjota pentua. Peruutuksia toki saattaa tulla.
Jos hakee pentua pelkästään lemmikiksi ilman mitään aikeita viedä sitä näyttelyihin tai koulutuksiin ja kokeisiin, kannattaa olla rehellinen, että ei ole kiinnostunut mistään koiraharrastuksesta. Näitäkin on, jotka puhuvat ummet ja lammet, kuinka me kyllä sitten tehdään kaikkea, mutta homma jää pikaisiin pissalenkkeihin.Miten noihin piireihin pääsee ikinä sisälle jos sitä ensimmäistäkään koiraa ei kukaan myy?
Tätä itsekin ihmetellyt.
Itse kasvatan kissoja enkä koiria, mutta faktahan on se, että kukaan järkevä ei tee pentueita "ihan vaan lemmikiksi", siis ajatuksella että totta kai nämä kaikki vaan myydään kastraateiksi lapsiperheisiin. Siksi sillä ei pääse listan kärkeen että sanoo vaan haluavansa rapsuteltavan palleron.
Suurin osa toki juuri sinne normiperheisiin päätyy, mutta kyllä mun pentueista valintajärjestys menee näin:
- jalostuskissasta kiinnostuneet kasvattajat valitsevat tietysti parhaat päältä
- sijoituskissasta kiinnostuneet saavat valita niistä jotka haluan itse pitää, jos kasvatukseen ostajia ei ole tarpeeksi
- tutut ja mukavat ihmiset / perheet joilla on aiemmin ollut kissa minulta tai joltain kasvattajakaveriltani ovat lemmikinostajien jonon kärjessä
- omat tutut joista tiedän että ovat täysipäisiä ihmisiä ovat myös vahvoilla vaikka etsisivät ekaa kissaa
- vieraat ihmiset joilla on kissalle hyvät puitteet eli esim omakotitalo jossa on kissoille iso tarha, tai kohtalaisen kokoinen asunto jossa iso lasitettu parveke ja joiden kanssa itsellä synkkaa ovat näiden jälkeen ekoina
Näyttelyinnostus ei minulla merkkaa niinkään, kun en itsekään jaksa enää vuosien harrastuksen jälkeen käydä kuin tyyliin kerran vuodessa kuulemassa asioita jotka näen itsekin :D
Mä olen harrastanut aina koiria ja kisannut niillä. Muutama kodinvaihtaja ollut. Tutulla kasvattajalla oli juurikin tuossa todella hyvä yhdistelmä mistä sain pennun ja moni jäi ilman. Pentue jäi paljon pienemmäksi mitä yleensä tuon kokoisilla koirilla, joten tavallaan me vietiin ne nenän edestä, koska kasvattajat tiesi mihin ja millaiseen kotiin se koira menee. Ja toki käytän sen pakollisen näyttelyissä ja teetän terveystulokset, jotka ovat kasvattajalle tärkeää tietoa.
Itse en varsinaisesti kasvata, mutta annoin nyt urostani käyttöön. Kyselyitä pentueesta tuli valtavasti, mutta tässä pentueessa oli yhdistetty sellaisia ominaisuuksia, jotta on todennäköistä, että koirissa on ns. Potkua, joten kodit piti miettiä tarkkaan, vaikka pääasia on rakastava koti (näiden tapauksessa se on treenaava koti) . Myytiin me eräs pentu esim. Ns. Ihan kotikoiraksi, mutta tämä ihminen on koirien kouluttaja ja tekee koirien kanssa ja osaa tällaista koiraa viedä eteenpäin, joten sieltä ei ole kisatuloksia odotettavissa, mutta pitkälle koira koulutetaan. Joskus pentue on suunniteltu tälleen, joten niissä olisi riski myydä ihan vaan lenkkikaveriksi, vaikka liikuntaa tämäkin rotu vaatii.
Ap kyl pakolliset terveystulokset, muutama näyttely ja mahdollinen luonnetesti on hyvä teettää. Niillä saa arvokasta tietoa.
"Ap kyl pakolliset terveystulokset, muutama näyttely ja mahdollinen luonnetesti on hyvä teettää. Niillä saa arvokasta tietoa."
Kuka saa arvokasta tietoa? Myyjä? Niimpä niin. Mitä kongreettista hyötyä koiran omistaja saa noista? Miksi tavallista perhekoiraa pitäisi myyjän mieliksi raahata noihin omalla kustannuksellaan? Ostajahan on maksanut jo pennusta kalliin hinnan.
Vierailija kirjoitti:
"Ap kyl pakolliset terveystulokset, muutama näyttely ja mahdollinen luonnetesti on hyvä teettää. Niillä saa arvokasta tietoa."
Kuka saa arvokasta tietoa? Myyjä? Niimpä niin. Mitä kongreettista hyötyä koiran omistaja saa noista? Miksi tavallista perhekoiraa pitäisi myyjän mieliksi raahata noihin omalla kustannuksellaan? Ostajahan on maksanut jo pennusta kalliin hinnan.
Ai mitä hyötyä saa terveystuloksista? No saathan sä niistä esim. Sen tiedon missä kunnossa koiran lonkat on.
Tässä on ehkä nimenomaan siitä kysymys, että jos on ihmisiä, jotka suostuu ne tekemään ja niitä, jotka ei niin niitä ei sit vaan myydä sulle. Ei myyjän ole pakko myydä, eikä ostajan ostaa.
Aloittajan kannattaa harkita sekarotuista koiraa. Niitä voi hyvinkin saada jopa ilmaiseksi ja sellainen soveltuu usein erittäin hyvin lenkkikaveriksi. Ja kun ottaa koiran sellaiselta henkilöltä joka ei varsinaisesti ole kasvattaja ei tule myöskään muita paineita koiran tulevaisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
No totta kai mä myyn pennun sellaiselle, joka käyttää tutkimuksissa, koska siitä saa arvokasta tietoa koko rodun ja kasvattajan näkökulmasta. Omistaja myös. Mutta jos mulla on aina jonossa vaikka 5 upeaa perhettä, niin tietysti ekana pennun saa ne, jotka kaiken muun ihanan lisäksi aikoo vielä teettä tutkimuksia ja käydä parissa näyttelyssä. Tietysti.
Olen saanut haluamani pennun jopa harvinaisesta rodusta. Olen kirjoittanut viestin omasta elämästäni ja millainen sen pennun elämä tulee olemaan. Sain heti yhteydenottoja, ja tuolla viestillä oli todella iso merkitys. Kasvattajan mielestä, siitä sai jo hyvän kuvan minusta ja vielä päälle kun soiteltiin, niin sitten asia oli sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai mä myyn pennun sellaiselle, joka käyttää tutkimuksissa, koska siitä saa arvokasta tietoa koko rodun ja kasvattajan näkökulmasta. Omistaja myös. Mutta jos mulla on aina jonossa vaikka 5 upeaa perhettä, niin tietysti ekana pennun saa ne, jotka kaiken muun ihanan lisäksi aikoo vielä teettä tutkimuksia ja käydä parissa näyttelyssä. Tietysti.
Ja onhan noista tutkimuksista tosi paljon hyötyä. Entisellä koirarodullani oli perinnöllinen silmäsairaus eikä mitä tahansa narttua astutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan noista tutkimuksista tosi paljon hyötyä. Entisellä koirarodullani oli perinnöllinen silmäsairaus eikä mitä tahansa narttua astutettu.
Kerropa vielä mitä hyötyä niistä on perheelle jolle koira on perheenjäsen eikä sillä ole tarkoitus jalostaa?
Jalostustyö on laadukkaampaa mitä enemmän tietoa saa kerättyä sukulinjasta. Jalostus ei ole koskaan sitä, että "tämä narttu on kiva ja terve, samoin tuo uros, joten tehdään pennut!". Se on pennuttamista.
Jalostuksessa mietitään tarkkaan koko sukua. Sisarusten terveys/luonne/ulkonäkä, sisarusten pentujen terveys/luonne/ulkonäkö, emän ja isän muiden pentueiden terveys/luonne/ulkonäkö.
Ei pennuista suurinta osaa kannata tietenkään myydä perheisiin, jotka jo lähtökohtaisesti ei halua tutkia terveyttä, ei harrastaa mitään mistä sais tuloksia, eikä käydä koskaan näyttelyissä. Nekin perheet jotka lupaa tehdä ton kaiken, luistaa siitä lupauksesta noin 1/3.
Kasvatustyö ajautuu täyteen umpikujaan jo parissa sukupolvessa, jos ei ole MITÄÄN tutkittua tietoa koirien suvusta. Ei riitä että kerran vuodessa saan valokuvan koirasta tonttulakki päässä (vaikka se on kyllä ihanaa!). Ei kasvatustyötä voi tollasen varaan perustaa.
Kasvattien perheet on kasvattajalle eräänlainen tietoverkosto, ja ne viralliset tiedot on niitä joiden perusteella jatkosuunnitelmia hylätään tai lyödään lukkoon.
Onneksi nykyään on paljon paljon paljon ihmisiä, jotka ihan automaattisesti sitoutuu terveystutkimuksiin. Ne on ne tärkeimmät. Jos ei niihin lupaudu, vaan sanoo ettei kiinnosta kun tää on kotikoira, niin pidän sen pennun vaikka mieluummin sitte itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa vielä mitä hyötyä niistä on perheelle jolle koira on perheenjäsen eikä sillä ole tarkoitus jalostaa?
Varmaan kasvattaja tietää, ettei sitä linjaa kannata enää kasvattaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
SInä varmaan käsität kasvattajalla jonkun maallikon joka vain teettää kotikoirallaan pentuja eikä tiedä mitä ominaisuuksia periyttää ja onko mahdollisesti perinnöllisiä sairauksia, ja ovatko pennun vanhemmat hyväluonteisia ja rodunomaisia?
Minä taas arvostan kasvattajaa, joka pyrkii vähintään pitämään yllä hyvää tasoa tai jopa jalostamaan hyviä rotuominaisuuksia. Siksi hän haluaa jonkinlaisen arvion siitä, millaisia jälkeläisistä tuli.
Ihanko tosissasi kysyt, mitä konGretiaa terveystarkastuksesta saa? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi terveys??? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi luonne siinä tapauksessa että se on vaikka sijoituksessa, ja kasvattaja aikoo käyttää sitä jalostukseen? Olen sanaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ehkä teille, mutta mitä jos koirasi sisaruksia käytetään jalostukseen tai kasvattaja käyttää samaa narttua tai urosta uudelleen jalostukseen? Luulis tutkimustuloksista olevan aina jotain hyötyä.
Miksi et ajattele rodun etua vaan vain omaa etuasi?
Me odotettiin melkein kolme vuotta, että saatiin tietystä emästä ja isästä pentu! Kyllä se on niin, että joskus vaan pitää malttaa odottaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SInä varmaan käsität kasvattajalla jonkun maallikon joka vain teettää kotikoirallaan pentuja eikä tiedä mitä ominaisuuksia periyttää ja onko mahdollisesti perinnöllisiä sairauksia, ja ovatko pennun vanhemmat hyväluonteisia ja rodunomaisia?
Minä taas arvostan kasvattajaa, joka pyrkii vähintään pitämään yllä hyvää tasoa tai jopa jalostamaan hyviä rotuominaisuuksia. Siksi hän haluaa jonkinlaisen arvion siitä, millaisia jälkeläisistä tuli.
Ihanko tosissasi kysyt, mitä konGretiaa terveystarkastuksesta saa? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi terveys??? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi luonne siinä tapauksessa että se on vaikka sijoituksessa, ja kasvattaja aikoo käyttää sitä jalostukseen? Olen sanaton.
Jos koiralla ei ole mitään vikaa luonteessa eikä terveydessä perheenjäsenenämme niin ei meitä kiinnosta ovatko sen lonkat nyt sitten ä vai ö. Sijoitukseen en ottaisi koiraa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ehkä teille, mutta mitä jos koirasi sisaruksia käytetään jalostukseen tai kasvattaja käyttää samaa narttua tai urosta uudelleen jalostukseen? Luulis tutkimustuloksista olevan aina jotain hyötyä.
Miksi et ajattele rodun etua vaan vain omaa etuasi?
Miksi minun pitäisi ajatella rodun etua kun en ole jalostaja? Jos koiran myyjä haluaa viedä itse koirani tutkimuksiin ja maksaa ne niin suostun siihen. Miksi minun pitäisi levittää lompakkoa että myyjä saisi pentunsa myytyä paremmin?
Ei koira ole aina mitenkään "pilalla" jos rotu on perusluonteeltaan lölly tai helppo oppimaan tai helposti motivoituva, eikä osaavissa käsissä toki vaativampikaan. Toki juurikin omien taitojen mukaan arvioitava.