Koiranpennun saaminen kasvattajalta on mahdotonta!
Alkaa jo epätoivo iskeä. Perheemme on yrittänyt puoli vuotta löytää koiranpennun perheenjäseneksi ja lenkkikaveriksi, mutta kaikilla kasvattajilla tuntuu olevan varauslistat täynnä. Rotu on ihan tavallinen, ei mikään harvinainen. Onko muilla samoja kokemuksia, saisiko vertaistukea ja vinkkejä, miten erottua joukosta?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ap kyl pakolliset terveystulokset, muutama näyttely ja mahdollinen luonnetesti on hyvä teettää. Niillä saa arvokasta tietoa."
Kuka saa arvokasta tietoa? Myyjä? Niimpä niin. Mitä kongreettista hyötyä koiran omistaja saa noista? Miksi tavallista perhekoiraa pitäisi myyjän mieliksi raahata noihin omalla kustannuksellaan? Ostajahan on maksanut jo pennusta kalliin hinnan.
SInä varmaan käsität kasvattajalla jonkun maallikon joka vain teettää kotikoirallaan pentuja eikä tiedä mitä ominaisuuksia periyttää ja onko mahdollisesti perinnöllisiä sairauksia, ja ovatko pennun vanhemmat hyväluonteisia ja rodunomaisia?
Minä taas arvostan kasvattajaa, joka pyrkii vähintään pitämään yllä hyvää tasoa tai jopa jalostamaan hyviä rotuominaisuuksia. Siksi hän haluaa jonkinlaisen arvion siitä, millaisia jälkeläisistä tuli.
Ihanko tosissasi kysyt, mitä konGretiaa terveystarkastuksesta saa? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi terveys??? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi luonne siinä tapauksessa että se on vaikka sijoituksessa, ja kasvattaja aikoo käyttää sitä jalostukseen? Olen sanaton.
Jos koiralla ei ole mitään vikaa luonteessa eikä terveydessä perheenjäsenenämme niin ei meitä kiinnosta ovatko sen lonkat nyt sitten ä vai ö. Sijoitukseen en ottaisi koiraa koskaan.
Selvä selvä. Kaltaisiasi on paljon, asenne on harmillisen yleinen, mutta inhimillisen ymmärrettävä.
Ap nyt kuitenkin kyseli miksi sen koiran saaminen on hankalaa, niin tuollainen on yksi syy. En minä kasvattajana halua myydä pentua tuollaiseen kotiin, vaikka kuinka olisi muuten rakastava ja kiva paikka. Kun niitä rakastavia ja kivoja JA kasvatustyötäni arvostaviakin löytyy riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ap kyl pakolliset terveystulokset, muutama näyttely ja mahdollinen luonnetesti on hyvä teettää. Niillä saa arvokasta tietoa."
Kuka saa arvokasta tietoa? Myyjä? Niimpä niin. Mitä kongreettista hyötyä koiran omistaja saa noista? Miksi tavallista perhekoiraa pitäisi myyjän mieliksi raahata noihin omalla kustannuksellaan? Ostajahan on maksanut jo pennusta kalliin hinnan.
No totta kai mä myyn pennun sellaiselle, joka käyttää tutkimuksissa, koska siitä saa arvokasta tietoa koko rodun ja kasvattajan näkökulmasta. Omistaja myös. Mutta jos mulla on aina jonossa vaikka 5 upeaa perhettä, niin tietysti ekana pennun saa ne, jotka kaiken muun ihanan lisäksi aikoo vielä teettä tutkimuksia ja käydä parissa näyttelyssä. Tietysti.
Ja onhan noista tutkimuksista tosi paljon hyötyä. Entisellä koirarodullani oli perinnöllinen silmäsairaus eikä mitä tahansa narttua astutettu.
Kerropa vielä mitä hyötyä niistä on perheelle jolle koira on perheenjäsen eikä sillä ole tarkoitus jalostaa?
No ei ehkä teille, mutta mitä jos koirasi sisaruksia käytetään jalostukseen tai kasvattaja käyttää samaa narttua tai urosta uudelleen jalostukseen? Luulis tutkimustuloksista olevan aina jotain hyötyä.
Miksi et ajattele rodun etua vaan vain omaa etuasi?
Miksi minun pitäisi ajatella rodun etua kun en ole jalostaja? Jos koiran myyjä haluaa viedä itse koirani tutkimuksiin ja maksaa ne niin suostun siihen. Miksi minun pitäisi levittää lompakkoa että myyjä saisi pentunsa myytyä paremmin?
Mä olen myynyt viimeset 2 pentuetta niin, että ostohintaa on nostettu 200e. Jos 2v ikään mennessä on tehty pevisa tutkimukset oon palauttanut ostajalle 200e. Suosittelen tätä tapaa muillekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai mä myyn pennun sellaiselle, joka käyttää tutkimuksissa, koska siitä saa arvokasta tietoa koko rodun ja kasvattajan näkökulmasta. Omistaja myös. Mutta jos mulla on aina jonossa vaikka 5 upeaa perhettä, niin tietysti ekana pennun saa ne, jotka kaiken muun ihanan lisäksi aikoo vielä teettä tutkimuksia ja käydä parissa näyttelyssä. Tietysti.
Ja onhan noista tutkimuksista tosi paljon hyötyä. Entisellä koirarodullani oli perinnöllinen silmäsairaus eikä mitä tahansa narttua astutettu.
Kerropa vielä mitä hyötyä niistä on perheelle jolle koira on perheenjäsen eikä sillä ole tarkoitus jalostaa?
No ei ehkä teille, mutta mitä jos koirasi sisaruksia käytetään jalostukseen tai kasvattaja käyttää samaa narttua tai urosta uudelleen jalostukseen? Luulis tutkimustuloksista olevan aina jotain hyötyä.
Miksi minun pitäisi ajatella rodun etua kun en ole jalostaja? Jos koiran myyjä haluaa viedä itse koirani tutkimuksiin ja maksaa ne niin suostun siihen. Miksi minun pitäisi levittää lompakkoa että myyjä saisi pentunsa myytyä paremmin?
No minä ainakin ajattelisin niitä tulevia koiria. Mulle se koira on kuitenkin tärkeä enkä haluaisi, että jalostusta edistetään, jos siihen ei ole edellityksiä. Ehkä joku linja saataisiin katkaistua, jos tehtäisiin niitä tutkimuksia kunnolla. Mutta sinuahan ei häiritse yhtään vaikka pentu on ihan paskalinjasta?
Työlinjaisia paimenia tulossa parin viikon päästä ja sähköposti on täynnä viestejä ihmisiltä jotka kaipaavat "ihan vaan lenkkikaveria" . Ihan en ymmärrä miksi siihen hommaan pitäisi saada aktiivinen, monen sukupolven ajalta tutkituista linjoista ja monipuolisilla harrastustuloksilla valioituneista vanhemmista oleva pentu. Ottakoot sellaisen sohvannurkassa viihtyvän seurakoiran, kyllä nekin tykkää lenkkeillä jos vaan luusto ja nivelet on terveet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SInä varmaan käsität kasvattajalla jonkun maallikon joka vain teettää kotikoirallaan pentuja eikä tiedä mitä ominaisuuksia periyttää ja onko mahdollisesti perinnöllisiä sairauksia, ja ovatko pennun vanhemmat hyväluonteisia ja rodunomaisia?
Minä taas arvostan kasvattajaa, joka pyrkii vähintään pitämään yllä hyvää tasoa tai jopa jalostamaan hyviä rotuominaisuuksia. Siksi hän haluaa jonkinlaisen arvion siitä, millaisia jälkeläisistä tuli.
Ihanko tosissasi kysyt, mitä konGretiaa terveystarkastuksesta saa? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi terveys??? Eikö sinua kiinnosta oman koirasi luonne siinä tapauksessa että se on vaikka sijoituksessa, ja kasvattaja aikoo käyttää sitä jalostukseen? Olen sanaton.
Jos koiralla ei ole mitään vikaa luonteessa eikä terveydessä perheenjäsenenämme niin ei meitä kiinnosta ovatko sen lonkat nyt sitten ä vai ö. Sijoitukseen en ottaisi koiraa koskaan.
Ö-lonkat eivät ole terveydellinen vika:D? Vaikutat kyllä muutenkin niin vastuuttomalta että epäironisesti kysyn että ei kai sinulla ole lapsia?
En ole edes rotukoiraihminen vaan minulla on ollut kodittomia sekarotuisia, mutta ymmärrän täysin että kasvatustyöstä pitää saada jonkinlainen palaute ja jos terveystarkastus ja pari näyttelykäyntiä ei varmaan ole ylivoimaista?
Me saatiin aika helposti koira viime syksynä. Meillä oli tarkoitus ottaa koira vasta kesällä 2023 ja tehdä pari pitkää ulkomaanmatkaa 2021 ja 2022, mutta todettiin että koronan vuoksi koiran ottamista voidaan aikaistaa. Rotu oli tiedossa jo vuotta aikaisemmin.
Etsin kaikki rodun kasvattajat netistä, laitoin kaikille Vaasasta pohjoiseen oleville kasvattajille viestiä ja kerroin meidän perheestä. Kerroin, että meillä on lapsi, koira olisi yksin vain 5 h päivässä, emme harrasta näyttelyitä mutta sitoudumme tekemään kaikki tarvittavat testit, kotimme on iso ja tilava, koiralle on varahoitopaikka ja että meillä on ollut teininä molemmilla koira.
Useampi kasvattaja halusi ja otti meidät listalle. Yksi kasvattaja soitti, että hänelle syntyi pentue, jossa yksi pentu ei ole näyttelykelpoinen, mutta terveistä vanhemmista. Kävimme näytillä, kasvattaja laittoi meidät testiin eli katsoi miten lapsemme toimii koiran kanssa (ei pelkää, mutta ei kiusaakaan), miten osaamme hoitaa koiraa (leikata kynnet, pestä jne.) ja ilmoitti että saamme koiran.
Nyt meillä on ihana koira, joka on koulutettu ja ihan pieniä juttuja lukuunottamatta toimii kuin ajatus.
On hyvin itsekästä ajatella että terveystutkimukset ovat vain kasvattajaa varten. Jos kaikki ajattelisivat näin, sinunkin todennäköisyytesi saada sairas pentu olisi paljon suurempi, jos edellisiä sukupolvia ei olisi kukaan omistaja suostunut tutkituttamaan. Se hyödyttää rotua, se hyödyttää linjaa, se hyödyttää sinua että muut ovat tehneet sitä, se hyödyttää kyseistä yksilöä (jos havaitaan ongelmia osaat hoitaa kipujen ennaltaehkäisyä ja seurata käytös muutoksia yms.) ja se hyödyttää tulevia pennunostajia. Haittana ei ole kuin pieni rahanmeno ja se on pisara meressä koiran kokonaiskustannuksiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Työlinjaisia paimenia tulossa parin viikon päästä ja sähköposti on täynnä viestejä ihmisiltä jotka kaipaavat "ihan vaan lenkkikaveria" . Ihan en ymmärrä miksi siihen hommaan pitäisi saada aktiivinen, monen sukupolven ajalta tutkituista linjoista ja monipuolisilla harrastustuloksilla valioituneista vanhemmista oleva pentu. Ottakoot sellaisen sohvannurkassa viihtyvän seurakoiran, kyllä nekin tykkää lenkkeillä jos vaan luusto ja nivelet on terveet.
Tää. Ja täällä joku nainen ihmetteli miksi ihmiset ovat huolissaan, kun hänen pojallaan on kuulemma kiltti pitbull ja ihmiset pelkäävät eivätkä halua samaan koirapuistoon. Koira voi varmaan ollakin ihmisrakas, mutta jos ei tiedetä mitään rodun ominaisuuksista, esim. suhtautumisesta toisiin koiriin niin jo on kumma. Täälläkin on nainen jolla on hyvin aktiivisena pidettyä rotuja olevia koiria, ja hän ei koskaan lähde näiden kanssa lähipuistoa kauemmaksi puhumattakaan aktivoimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäisi ajatella. No siksi kun se on sun perheenjäsen. Mulle ainakin merkitsee millainen luonne ja terveys perheenjäsenelläni on. En mäkään myisi koiraa ihmiselle jolle sen koiran, tai tulevien pentujen terveys on yks hailee, kun se tulee vaan johonkin nurkkaan nyhjään.
Moi!
Ollaan saatu hankittua pentu nyt koirabuumin aikana ja voin sanoa, että se ei todellakaan ollut mikään helppo juttu! Voin jakaa miten meillä homma eteni, aikaa meni reilu puoli vuotta, matkaan mahtui valeraskauksia ja epäonnistuneita astutuksiakin.
Älä koskaan hanki rekisteröimätöntä koiraa, sillä et voi tietää suvun kantamista sairauksista ja todennäköisesti päädyt tukemaan pentutehtailua! Varmista aina, että pääset tapaamaan vähintään nartun ja pennut kasvattajan luona, jotta varmistat pentujen hyvät oltavat, pennun kasvattajan luona viettämä aika muokkaa sen luonnetta loppuelämäksi. Kasvattajan valinta on myös tärkeää, sillä hyvään kasvattajaan voi aina tukeutua jos ongelmia esiintyy. Olin yhteydessä moneen kasvattajaan, ja joukossa oli sellaisia, joilta koiraa en ottaisi.
Mutta asiaan, meillä toimi se, että luotiin suhde kasvattajaan ja oltiin kiinnostuneita ihan astutuksesta alkaen kuinka hommat on edenneet. Soitin kasvattajalle säännöllisesti, jolloin otin aina päivämäärän ylös, milloin soittaa uudelleen. Ensin soitin yleistä tiedustelua, onko pentuesuunnitelmia, jos oli, soitin juoksujen alkaessa, sitten ultrauksessa, sitten synnytyksen lähestyessä ja sitten synnytyksen jälkeen. Olin kiinnostunut pentueen suvusta ja terveystutkimuksista ja käytiin katsomassa narttua jo ennen astutusta ja sitten vielä pentujen synnyttyä, vaikka välimatka olikin aika pitkä. Pidin pariin kasvattajaan tällaisen suhteen ja molemmilta olisi lopulta pentu irronnut ja sain valita terveemmän pentueen ja luotettavimman kasvattajan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaa harkita sekarotuista koiraa. Niitä voi hyvinkin saada jopa ilmaiseksi ja sellainen soveltuu usein erittäin hyvin lenkkikaveriksi. Ja kun ottaa koiran sellaiselta henkilöltä joka ei varsinaisesti ole kasvattaja ei tule myöskään muita paineita koiran tulevaisuuden kannalta.
En voisi olla enempää eri mieltä. Sekarotuisista pyydetään tällä hetkellä aivan samoja summia, ellei enemmänkin (etenkin jos kyseessä pienten rotujen mix) kuin rotukoirista. Tällöin ostaa täysin sian säkissä, eipä ole useinkaan edes varmuutta mitä rotuja kyseinen pentu sisältää, onko vanhemmat rokotettuja & madotettuja, mitä sairauksia takaa suvusta löytyy jne. Lisäksi tulee useimmiten tukeneeksi pentutehtailua; myyjä euronkiilto silmissään saattaa astuttaa narttunsa jokaiseen juoksuun, kun aina löytyy niitä hölmöjä jotka pulittavat sekarotuisesta pennusta ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaa harkita sekarotuista koiraa. Niitä voi hyvinkin saada jopa ilmaiseksi ja sellainen soveltuu usein erittäin hyvin lenkkikaveriksi. Ja kun ottaa koiran sellaiselta henkilöltä joka ei varsinaisesti ole kasvattaja ei tule myöskään muita paineita koiran tulevaisuuden kannalta.
En voisi olla enempää eri mieltä. Sekarotuisista pyydetään tällä hetkellä aivan samoja summia, ellei enemmänkin (etenkin jos kyseessä pienten rotujen mix) kuin rotukoirista. Tällöin ostaa täysin sian säkissä, eipä ole useinkaan edes varmuutta mitä rotuja kyseinen pentu sisältää, onko vanhemmat rokotettuja & madotettuja, mitä sairauksia takaa suvusta löytyy jne. Lisäksi tulee useimmiten tukeneeksi pentutehtailua; myyjä euronkiilto silmissään saattaa astuttaa narttunsa jokaiseen juoksuun, kun aina löytyy niitä hölmöjä jotka pulittavat sekarotuisesta pennusta ihan mitä tahansa.
Sanos muuta. Sekarotuinen maksaa vaikka 200e vähemmän, mutta vastuullisen kasvattajan pentu on sisältää moninkertaisesti arvoa. Kasvattajalta saa niin paljon, mitä ei osaa heti ymmärtää ja arvostaa. Se vuosien työ, mitä kasvattaja on jo tehnyt, tutkinut, harkinnut yms. Se on ostajalle näkymätöntä työtä, mutta erittäin arvokasta.
Ja mä soittelen edelleen mun vanhuskoiran kasvattajalle (12v koira) ja kysyn esim "hei lääkärissä huomattiin että munuaisarvot on laskeneet viime vuodesta. Onko suvussa havaittu asioita x, y ja z?". Saan suoraan niin paljon hyödyllistä tietoa lääkärille kerrottavaksi ja diagnoosin saaminen helpottaa.
Rotukoiralla on myös oikeus moniin harrastuksiin kisatasolla, mihin sekaroituiset eivät pääse. Okei, nyt just ei kiinnosta, mutta mitä jos 5 vuoden päästä tuleekin tunne että haluan käydä koiran kanssa kokeissa. Rotukoirassa maksetaan siis myös osittain siitä kaikesta potentiaalista ja avoimista ovista, mitä sekarotuisen kanssa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole, mutta valitettavasti osa juurikin teettää pikkukoirillaan pentuja rahankiilto silmissään. Näitä on myyntipalstoilla valitettavan usein.
Normaali ihminen pystyy arvioimaan jotain jos on vaikka hankkimassa aikuista kodinvaihtajaa, ja rokotustodistuksenhan saa pyytämällä vastuulliselta omistajalta, joka nyt tuskin on tässä tapauksessa pentutehtailija. Ja sitten yksi juttu: takakonttipentuja matkalaukussa kyöräävä EI sitten ole sama asia, kun pennun hankkiminen vastuullisen rescuen yhdistyksiltä, joissa koirat testataan useiden sairauksien varalta - tosin sieltäkään en helpolla haluavalle suosita ottamaan, haastattelevat tarkoin. Minkään koiran terveydestä ei voi olla varma, mulla lähipiirisstä sairaita rotukoiria: yksi kasvattaja teettänyt tieten tahtoen sairaalla uroksella (lipsautti vahingossa) ja kaverin koiralla 2 perinnöllistä sairautta joista kasvattaja pyysi olemaan hyshys. Pennussa on omat haasteensa, aikuisessa haasteensa jne.
Itse olen valmistautunut vuosien odotukseen. Mulle nyt ei ole niin justiinsa milloin koiran saan kunhan sillä olisi mahdollisimman paljon ominaisuuksia joita toivon. Kyseessä harrastuskoira ja en halua maksaa toimimattomasta sinnepäin koirasta penniäkään.
Toisaalta hyvä pentu voi tulla eteen nopeastikin, joten vielä en ole alkanut kartoittamaan vaihtoehtoja kovin tosissaan. Siinä on kuitenkin ainakin n. 2v mentävä pennun ja nuoren koiran tahtiin, että saa koulutettua just sellaisen kaverin, että arki ja metsästys toimii.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ruotsissa on sama ongelma.
Sain itselleni neljän kuukauden sisällä pennun hyvältä kasvattajalta.
Mun haluamassa rodussa on jonot helposti 2 vuotta.
Taas olimme saamassa pennun äsken syntyneestä pentueesta, mutta nyt kasvattaja myykin meille luvatun pennun jollekin vanhalle tutulleen. Voiko näin tehdä? Emme ole maksaneet varausmaksua koska kasvattaja ei itse halunnut ottaa sitä! Pentua oli niin odotettu ja taas olemme nollapisteessä.
Viralliset kasvattajat myyvät myös Britannian ulkopuolelle. Jutelkaa tarpeeksi pitkään ja pyytäkää paljon kuvia sekä kertokaa rehellisesti omasta itsestänne. Suositan etsimään kalliimman hinnan mukaan ettet heti kohtaa sekunda kasvattajia.
https://www.pets4homes.co.uk/
Ihanko oikeesti? Kyllä minua ainakin kiinnostaisi jos jonku lonkkavikasen rodun olen itselleni hommannut.