Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranpennun saaminen kasvattajalta on mahdotonta!

Vierailija
19.04.2021 |

Alkaa jo epätoivo iskeä. Perheemme on yrittänyt puoli vuotta löytää koiranpennun perheenjäseneksi ja lenkkikaveriksi, mutta kaikilla kasvattajilla tuntuu olevan varauslistat täynnä. Rotu on ihan tavallinen, ei mikään harvinainen. Onko muilla samoja kokemuksia, saisiko vertaistukea ja vinkkejä, miten erottua joukosta?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vielä saatais koirahaittavero vähintään 2000€ /kuono /vuosi, ja koiranhankita luvalliseksi. Joku koiranhoitopassi, jotta saadaan huonot koiranomistajat karsittua ennen ostotapahtuma. Samalla omistaja sitoutuisi siihen, että ei jätä koiran jätöksiä muiden riesaksi ja pitää huolen, että koirasta ei tule toistuvia meluhaittoja naapureille. Kunnon sanktiot rikkomuksista!

Vierailija
22/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, itsekin olen kouluttanut ja omistanut aiemmin koiran, joka eli vanhuusikään asti.

Silti en uskaltaisi ottaa koronakoiraa, jolle on jätetty perusasiatkin kouluttamatta. (Itselläni itse asiassa kävikin tässä yhdessä vaiheessa hoidossa eräs ongelmakoira, jonka olisin saanut, jos olisin halunnut. Mukava, ystävällisluonteinen koira, jonka kohdalla silti jouduin toteamaan, etteivät taitoni ja osaaminen riitä niihin ongelmiin, joita sillä oli.)

t. se, joka pidempään jo etsinyt koiraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle on opettava aivan kaikki asiat, jotka sen halutaan osaavan erikseen. 20x20x20 säännöllä. Koronan takia viihdekoiraksi otetut ei varmasti kaikki tule tätä koulutusta saamaan ja kotona kyllästytään lemmikin virheelliseen käyttäytymiseen, jonka syypäänä on aina OMISTAJA.

Surullinen loppuelämä odottaa näitä tapauksia

Vierailija
24/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa kuitenkin huomioon, että tälläisen koiran yhteiskuntakelpoiseksi saattaminen vaatii kokemusta ja koiranlukutaitoa, jota ei yleensä ensimmäistä koiraa hankkivalla ole. Edessä saattaa olla melkoinen työmaa, joka vaatii myös sitkeyttä ja periksiantamattomuutta ja paljon aikaa. Itse en siihen ryhtyisi, vaikka kokemusta on kertynyt jo viiden koiran verran ja mielestäni olen kaikista saanut aikaiseksi kelpo koiria. 

Juuri näin. Jatkuvasti näkee surullisia tarinoita, joissa parivuotias koira etsii jo neljättä kertaa kotia, kun taitamattomat ihmiset ovat ottaneet ilmaisen/halvan uutta kotia etsivän koiran. Sääliksi käy näitä kiertolaisia.

Vierailija
25/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me harkittiin koiran ottamista yli vuosi ja tämän vuoden alussa aloin ottamaan yhteyttä kasvattajiin. Olihan siinä työtä, ihan kuin työhaastattelussa olisi ollut koko perhe. Mutta oli vaivan arvoista ja maaliskuun alussa pentu tuli taloon. Meinasi kyllä epätoivo iskeä, kun kasvattajat sanoivat, että eivät ota varauksia etukäteen, mutta sitten kun pennut olivat syntyneet, kaikki olivat jo varattuja. Että mikä olisi ollut se oikea aika olla yhteydessä. Todella monta kasavattajaa kävimme läpi. Ehkä meitä onnisti, kun pentu tuli toisen koiran kaveriksi. Ne tuntuvat pääsevän ”jonon ohi”, joilla on koira ennestään.

Vierailija
26/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona sen tekee. Odotusajat pidentyneet ja hinnat nousseet.

Oma rotu on keskikokoinen, terverakenteinen, joka tekee 5-8 pennun pentueita yleensä ilman eläinlääkärin apuja ja nyt hinnat ovat kivunneet 2000 euroon, mikä on kyllä jo riistoa. Ennen vain pieni pentueita tehkevät kääpiökoirat tai rodut joilla on paljon terveysongelmia olivat tuota hintaluokkaa (tai ylitse), mutta ei se ole hullu joka pyytää vaan hullu joka maksaa.

Meilläkin olisi koiran paikka auki, mutta odotamme rauhassa koronan poismenoa. Helpommin kouluttaa pentua kun ei tarvitse varoa muita ihmisiä ja voi vapaasti sosiaalistaa pentua. Ja hinnat kyllä tusota laskevat jonkin verran ja saatavuus parantuu parin vuoden päästä.

Olen huomannut omankin rodun osalta että tietyillä kasvattajilla ovat hinnat pompsahtaneet ja pentueita teetetty ennätysmääriä. Ne ovat pitkälti niitä samoja kasvattajia joita ei normaalioloissakaan voi oikein hyvällä omalla tunnolla suositella. Suosittu rotu kerää ikävä kyllä myös sellaista porukkaa joiden ei välttämättä pitäisi kasvattaa ollenkaan.  Yleisemmin hinnannousu on ollut suht maltillista, mutta kyllä minulta yksi pennun etsijä talvella jopa kysyi että onko pennuissa jotain vikaa kun hinta on alhaisempi kuin monella muulla jolta oli kysellyt :-)

Ymmärrän kyllä AP:n turhautumisen, tilanne on aika poikkeuksellinen. Kyselijöitä on tolkuton määrä varsinkin jos erehtyy julkisesti pentueesta ilmoittamaan. Minun kaksi koronapentuetta on mennyt koteihin joissa on ollut minun koiriani aikaisemminkin tai ihmisille jotka tunnen tai joita on joku luotettava tuttu suositellut. Vain yksi koira meni täysin tuntemattomaan kotiin ja heihinkin otin facessa yhteyttä itse kun oltiin samoihin viestiketjuihin kirjoiteltu, vaikuttivat hyvältä kodila ja tiesin että etsivät syksyllä menehtyneelle koiravanhukselle seuraajaa.

Vierailija
27/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin oman koirani Ruotsista. Täälläkin on jonoja, mutta ne on lyhyempiä, kuin Suomessa ja jos on yhteydessä kasvattajaan jo pentujen suunnitteluvaiheessa, niin onnistuu helpommin, kuin Suomessa. Otin ensin yhteyttä suomalaisiin kasvattajiin, joista monet käyttäytyivät jostain syystä huonosti, osa jopa törkeästi. Vaikea käsittää, mikä tähän oli syynä, vai oliko minulla vain huono tuuri. Päädyin kuitenkin kasvattajien käytösongelmien takia hankkimaan ystävän naapurimaasta. Ruotsalaiset kasvattajat ovat järkevämmän ja mukavamman tuntuisia, kuin suomalaiset ja kaikki, joihin otin yhteyttä vastasivat kohteliaasti ja pian. Kirjoitin kasvattajalle syyskuussa, pennut syntyivät marraskuussa ja koiraystävä muutti meille tammikuussa. Onnea sinullekin koiran hankintaan.

Vierailija
28/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myy pentuja lapsiperheisiin.

T. Kasvattaja

Vierailija
29/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen.. Etukäteen ei oteta varauksia ja kaikki syntyneet pennut ovat kuitenkin jotenkin mystisesti jo varattuja. Kuukaudesta toiseen löysässä hirressä roikkumista kun jännitetään milloin minkäkin pentueen syntymää ja aina joku muu menee "jonossa" ohi.

Vierailija
30/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varauslistat tuntui olevan ennen koronaakin täynnä melko monessakin rodussa, varsinkin niissä suosituissa(kultsit yms). Kannattaa vaan jatkaa kyselyä ja pyytää päästä odotuslistalle mukaan. Kyllä teille sitten lopulta pentu löytyy.

Me odotimme koiraamme likimain kaksi vuotta ennen kuin saimme, oltiin parilla eri kasvattajalla jonotuslistalla.

Vierailija
31/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen.. Etukäteen ei oteta varauksia ja kaikki syntyneet pennut ovat kuitenkin jotenkin mystisesti jo varattuja. Kuukaudesta toiseen löysässä hirressä roikkumista kun jännitetään milloin minkäkin pentueen syntymää ja aina joku muu menee "jonossa" ohi.

Miksi pitäisi ottaa varauksia, kun ennen pentujen syntymää ei edes ole mitään konkreettista varattavaa? Todennäköisesti ne, joiden luulet menneen jonossa ohi, ovat olleet kasvattajaan yhteydessä jo pidemmän ajan, tai ovat hänelle entuudestaan tuttuja harrastajia. Pentujen synnyttyä kasvattajan tehtävä on valita pennuille oikeat kodit, eikä siinä ole mitään mystistä. Harrastajat tietävät "oman" rodun kasvattajien jalostusmateriaalin varsin hyvin, ja ilmoittavat halustaan saada hyvän koiran jälkeläisen jo siinä vaiheessa, kun tämä on vielä itsekin pentu. Pentujen synnyttyä voi tosiaan olla niin, että vieraammalle kyselijälle ei ole tarjota pentua. Peruutuksia toki saattaa tulla.

Jos hakee pentua pelkästään lemmikiksi ilman mitään aikeita viedä sitä näyttelyihin tai koulutuksiin ja kokeisiin, kannattaa olla rehellinen, että ei ole kiinnostunut mistään koiraharrastuksesta. Näitäkin on, jotka puhuvat ummet ja lammet, kuinka me kyllä sitten tehdään kaikkea, mutta homma jää pikaisiin pissalenkkeihin.

Vierailija
32/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vielä saatais koirahaittavero vähintään 2000€ /kuono /vuosi, ja koiranhankita luvalliseksi. Joku koiranhoitopassi, jotta saadaan huonot koiranomistajat karsittua ennen ostotapahtuma. Samalla omistaja sitoutuisi siihen, että ei jätä koiran jätöksiä muiden riesaksi ja pitää huolen, että koirasta ei tule toistuvia meluhaittoja naapureille. Kunnon sanktiot rikkomuksista!

Älä öyhötä. Mitähän Suomen lain pykälistä käyttäisit näihin "kunnon sanktioihin"? Kun ei ihmisen pahoinpitelystäkään tule.

Haittavero voi tulla vapaasti, sisältäen kaiken meluhaitan, kuten moottorisahat, ruohonleikkurit, mopot, lehtipuhaltimet, porakoneet, sirkkelit, jne jne. Menisikö vähän hankalaksi.

Vierailija
33/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotukissoissa sama. Haluaisin vähiten allergisoivan kissan, mutta ei ole tarjolla.

Vierailija
34/80 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ottamiselle tuntuu olevan tuhat estettä. Itse olemme ihan hyvätuloinen perhe ja kokemusta koirista. Olemme suunnitelleet koiran hankintaa ainakin viisi vuotta, olen seurannut ryhmiä ja kenneleitä meille sopivista roduista. Aina tulee joku este, että uskaltaisin lopulta yrittää oikeasti hankkia koiraa. En voi ymmärtää ihmisiä, joilla asiat loksahtaa ajatuksesta päätökseen parissa viikossa!

Nimim. Haaveissa vainko on mun

Vierailija
35/80 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Koiran hankkimista on kyllä suunniteltu jo useampi vuosi eli koronakoiraa emme ole hankkimassa. Haluamme koiran myös omaksi, emme sijoituskoiraa. Koira tulisi perheenjäseneksi emmekä ole kiinnostuneita näyttelyistä tai kilpailemisesta, mutta kasvattajat haluavat nähtävästi myydä kaikki pentunsa koteihin jotka sitoutuvat käyttämään koiraa näyttelyissä ja tekemään niille kaikenlaisia testejä. Tämän olen kertonut kasvattajalle heti eikä osa vastaa viesteihin ollenkaan. Onko muita yhtä toivottomassa tilanteessa olevia?

Vierailija
36/80 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ottaa varauksia, kun ennen pentujen syntymää ei edes ole mitään konkreettista varattavaa? Todennäköisesti ne, joiden luulet menneen jonossa ohi, ovat olleet kasvattajaan yhteydessä jo pidemmän ajan, tai ovat hänelle entuudestaan tuttuja harrastajia. Pentujen synnyttyä kasvattajan tehtävä on valita pennuille oikeat kodit, eikä siinä ole mitään mystistä. Harrastajat tietävät "oman" rodun kasvattajien jalostusmateriaalin varsin hyvin, ja ilmoittavat halustaan saada hyvän koiran jälkeläisen jo siinä vaiheessa, kun tämä on vielä itsekin pentu. Pentujen synnyttyä voi tosiaan olla niin, että vieraammalle kyselijälle ei ole tarjota pentua. Peruutuksia toki saattaa tulla.

Jos hakee pentua pelkästään lemmikiksi ilman mitään aikeita viedä sitä näyttelyihin tai koulutuksiin ja kokeisiin, kannattaa olla rehellinen, että ei ole kiinnostunut mistään koiraharrastuksesta. Näitäkin on, jotka puhuvat ummet ja lammet, kuinka me kyllä sitten tehdään kaikkea, mutta homma jää pikaisiin pissalenkkeihin.

Miten noihin piireihin pääsee ikinä sisälle jos sitä ensimmäistäkään koiraa ei kukaan myy?

Vierailija
37/80 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myy pentuja lapsiperheisiin.

T. Kasvattaja

Miksi? Miten meidän perhe, lapset oli 17, 14 ja 11, kun koira tuli, olisi huonompi kuin kahden aikuisen työssäkäyvän perhe? Meillä kuitenkin koiran yksioloaika jäi muutamaan tuntiin per päivä kun alakoululainen oli kotona jo yhden kahden maissa aina. Lapseton kollega otti samoihin aikoihin koiran ja heillä pentu vietti 8-11h joka päivä yksinään. Meillä se aika jäi 4-5/ päivä. Mutta itse tietty sääntösi laadit, kuullostat kasvattajalta, jolta mä en edes koiraa haluaisi. 

Vierailija
38/80 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Koiran hankkimista on kyllä suunniteltu jo useampi vuosi eli koronakoiraa emme ole hankkimassa. Haluamme koiran myös omaksi, emme sijoituskoiraa. Koira tulisi perheenjäseneksi emmekä ole kiinnostuneita näyttelyistä tai kilpailemisesta, mutta kasvattajat haluavat nähtävästi myydä kaikki pentunsa koteihin jotka sitoutuvat käyttämään koiraa näyttelyissä ja tekemään niille kaikenlaisia testejä. Tämän olen kertonut kasvattajalle heti eikä osa vastaa viesteihin ollenkaan. Onko muita yhtä toivottomassa tilanteessa olevia?

Jatka vaan sitkeästi, kaikista koirista ei ole näyttelyihin ja se selviää tietty vasta kun se pentu on syntynyt. Itsellä esim koira, jolla on mutka hännässä ja hän on liian iso rotumääritelmään eli ei ikinä olisi näyttelyissä pärjännyt. Erinomainen, kiltti ja seurallinen koira kuitenkin. Ja sopii meille, kun ei niihin näytteyihin todella haluttu. Eli kasvattaa on sitten yhteydessä kun näkee, että tämä ei näyttelyihin lähde eli tämä voi mennä sellaiseen perheeseen.

Vierailija
39/80 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset, jotka vie koiran edes 3 kertaa ekojen 5 vuoden aikana näyttelyyn, tukee kasvattajan kasvatustyötä paremmin. Näyttelytuloksista kasvattaja saa tietoja sukulinjoistaan, millaisia jälkeläisiä sen koirat tuottaa.

Moni myy pennun myös 100% kotikoiraksi, mutta tietysti jos on 2 upeaa perhettä, mä valitsen sen joka paremmin tukee minua ja mun työtä.

Vierailija
40/80 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tarkoitatko kaikenlaisilla testeillä terveyteen liittyviä tutkimuksia? Jos et ole valmis teettämään niitä omalle koirallesi sinulla ei ole myöskään oikeutta vaatia kasvattajalta tervettä koiraa. Jalostusta ei voi tehdä jos vain kasvattajalle itselleen jäävät koirat tutkitaan.